Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2004 12:25

Precies.... Maar op pepermunt na zal dat eten niet gaan lukken :D

Ik kan ook prima leven met een preek van een half uur. Je hoort waar het om gaat en je krijgt niet zoveel informatie op je af dat het niet te verwerken valt.... Bovendien is het voor kinderen, jongeren en ouderen ook prettiger, die houden het ook geen uren vol.... Een beetje meer ekening daarmee houden is wel op zijn plaats, helaas denken sommige mensen puur aan zichzelf... en als anderen niet zo zijn als ze zelf zijn geven we hen de schuld, moeten zij zich maar aanpassen... want zelf doen we alles zo goed....

Lijkt me niet helemaal de bijbelse manier, net als heel moeilijk preken.

En inderdaad Optimatus, de zondag is een feestelijke dag tot Gods eer.... Maar mensen maken er vaak heel iets anders van... Waarom hebben zoveel kinderen toch een hekel aan de zondag.... Doen we dan niet iets verkeerd? Omdat het om God gaat en niet om mensen? God stelde de zondag in als een fijne dag.... dat het om Hem draait wil niet zeggen dat wij dat niet zo hoeven te ervaren, Zijn bedoeling is dat het een dag tot eer van Hem is... maar ook een fijne dag voor mensen waarop ze met Hem bezig kunnen zijn en zich lichamelijk en geestelijk op kunnen laden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 nov 2004 11:03

Ach jongetje, is het echt zo moeilijk te verwerken, een preek van een urr?? Raar, dat wij daar helemaal geen last van hebben. Als je een dag op school zit, dan maak je bijna zes uren!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 11:14

alex leusink schreef:Ach jongetje, is het echt zo moeilijk te verwerken, een preek van een urr?? Raar, dat wij daar helemaal geen last van hebben. Als je een dag op school zit, dan maak je bijna zes uren!!!

Ik nooit hoor.. op school is het altijd interactief, wordt er om de 3 kwartier een pauze ingelast en duurt het totaal nooit langer dan 4 of 5 uur.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 nov 2004 11:15

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:Ach jongetje, is het echt zo moeilijk te verwerken, een preek van een urr?? Raar, dat wij daar helemaal geen last van hebben. Als je een dag op school zit, dan maak je bijna zes uren!!!

Ik nooit hoor.. op school is het altijd interactief, wordt er om de 3 kwartier een pauze ingelast en duurt het totaal nooit langer dan 4 of 5 uur.

Om de drie kwartier een pauze?? Op welke school zit/zat jij? In ieder geval is dat op de scholen waar ik op zat nog nooit gebeurd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 nov 2004 11:19

Bij ons in de kerk hebben we ook om de 3 kwartier pauze. We gaan dan zingen ofzo. Dat ofzo is trouwens ook zingen. Oftewel de zogenaamde tussenzang. En daarna kunnen we weer drie kwartier verder, alleen stopt hij dan vaak al na één kwartier om ons te ontzien :lol:

Enne interactief is het ook wel hoor! Er worden genoeg vragen voor je afgevuurd in een dienst waar je wat mee moet doen. Soort van workshop zeg maar...
Laatst gewijzigd door PeterD op 29 nov 2004 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 11:21

alex leusink schreef:
Aragorn schreef:

Om de drie kwartier een pauze?? Op welke school zit/zat jij? In ieder geval is dat op de scholen waar ik op zat nog nooit gebeurd.

Ik studeer bestuurskunde aan de UU, en bij werkgroepen (die we vaak heben) lassen we gewoon een pauze in als je merkt dat de aandacht wat achteruitgaat. Dat werkt ook gewoon beter, als je een redelijk intensief verhaal aangehoord hebt kun je beter ff 5 minuten gaan koffiedrinken, waarna je er weer frisser mee verder kunt. Anders heeft het ook niet zoveel zin om verder te gaan, want bijna niemand luistert meer.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 nov 2004 11:32

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:
Aragorn schreef:

Ik studeer bestuurskunde aan de UU, en bij werkgroepen (die we vaak heben) lassen we gewoon een pauze in als je merkt dat de aandacht wat achteruitgaat. Dat werkt ook gewoon beter, als je een redelijk intensief verhaal aangehoord hebt kun je beter ff 5 minuten gaan koffiedrinken, waarna je er weer frisser mee verder kunt. Anders heeft het ook niet zoveel zin om verder te gaan, want bijna niemand luistert meer.

Zie reactie PeterD zou ik zeggen, en wat je nu zegt is een ideale situatie, die bijna niet voorkomt in het onderwijs, het is ook gewoon niet haalbaar.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 11:34

Waarom zou het niet haalbaar zijn dan? En bovendien: voor de dienst des Heeren zijn idealen toch nastrevenswaardig?

Reactie peterD kan ik niet direct vinden..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 nov 2004 12:07

Aragorn schreef:Reactie peterD kan ik niet direct vinden..

Speciaal voor jou zal ik hem je voorschotelen :lol:
PeterD schreef:Bij ons in de kerk hebben we ook om de 3 kwartier pauze. We gaan dan zingen ofzo. Dat ofzo is trouwens ook zingen. Oftewel de zogenaamde tussenzang. En daarna kunnen we weer drie kwartier verder, alleen stopt hij dan vaak al na één kwartier om ons te ontzien

Enne interactief is het ook wel hoor! Er worden genoeg vragen voor je afgevuurd in een dienst waar je wat mee moet doen. Soort van workshop zeg maar...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2004 12:30

Jongetje zegt hij tegen me :D hehehehe. Ga je je nou ook al heel oud en volwassen voelen dat je een uur naar een preek kan luisteren en het nog leuk vindt ook? Niet naast je schoenen gaan lopen he, dan worden je kousen vies ;) :D

Ik weet niet waarom het je in de kerk wel lukt maar hier hebt je blijkbaar wel moeite met opletten. 6 uur school is niet erg.... maar er zijn dan wel eens lessen waar ik niet lang mijn aandacht bij kan houden... dat ligt eraan hoe het gebracht wordt... er zijn ook lessen waar 1,5 uur zo om zijn en je een heleboel hebt geleerd... Omdat het op een interessante manier wordt gebracht. Daarom proberen leraren dat ook te doen, omdat mensen er meer van leren. Hou maar die preek van een uur, prima... maar breng het dan ook zo dat mensen er wat aan hebben, dat is toch de bedoeling? Het gaat me niet in de eerste plaats om de lengte maar om hoe het gebracht wordt, daarin is veel meer mogelijk. Op school hebben ze dat door, wetenschappelijk is het bewezen... maar de kerk wil het niet zien.

Zie reactie PeterD zou ik zeggen, en wat je nu zegt is een ideale situatie, die bijna niet voorkomt in het onderwijs, het is ook gewoon niet haalbaar.

Kijk, dat is makkelijk... je wil niets veranderen.... want dan komen je lieve tradities en vertrouwde vormen in gevaar.... straks gaan je vastgeroeste patronen nog losraken... Want wat je zegt slaat verder nergens op..... je WIL geen veranderingen en daarom roep je: Het is gewoon niet haalbaar. Terwijl het prima haalbaar is, als je maar wil... maar daar zit hem het probleem... blijkbaar heb je liever dat mensen weinig opsteken van een preek, anders zou je mogelijkheden om ze meer te kunnen laten leren van een preek met beide handen aangrijpen. Vandaar vastgeroest, blijkbaar kun je niet van hoe het nu gaat loskomen, hoeveel voordelen het ook heeft.

Bovendien haal je ten onrechte Peters reactie aan om te laten zien dat het niet zou kunnen. drie kwartier, pauze, 1 kwartier... dat maakt samen een uur Alex... dus het werkt blijkbaar prima... Het is dus prima haalbaar.... ook in de kerk... ik zou niet weten waarom dat niet zo zou zijn. En dat het in het onderwijs nauwelijks zou voorkomen is onzin, wij hebben als we echte hoorcolleges hebben ook bijna altijd even pauze, anders raakt de leraar de aandacht kwijt... en dan gebruikt hij nog sheets ook, anders zou dat nog sneller gebeuren :D
Laatst gewijzigd door Marnix op 29 nov 2004 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 12:38

heb zelf best veel respect voor de oprechte wijze waarop mijn schoonouders [ogg] hun godsdienst beleven. hun perspectief. proef zoiets ook in de woorden van peterD en consorten.

soms is het wel moeilijk dat het vanuit een ander perspectief lijkt alsof men kiest voor veiligheid. niet te veel veranderen, want ander zou het weleens verkeerd kunnen zijn... waardoor dingen hopleloos ouderwets worden...

voor God kiezen [Hij is ons een hulp in ons huidig bestaan] is m.i. beter dan kiezen voor veiligheid.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 nov 2004 12:49

Het is denk ik idd ook een kwestie van wat je gewend bent. Ik ben het errug consevatief gewend, en dat bevalt me wel. Ook mn kinderen hebben er weinig moeite mee, ze pikken er echt wel dingen uit hoor! Gisteren een behoorlijk ingewikkelde preek over het 8e nachtgezicht van Zacharia. Daarvan wist mn dochtertje van 5 nog precies na afloop na te vertellen dat er rode, zwarte, witte en hagelvlekkige paarden in voorkwamen. Dat de zwarte en witte samen op pad gingen, en de hagelvlekkige de tegenovergestelde kant op.
Ze wist zelfs wat rood, wit, zwart en hagelvlekkig betekende: bloed, overwinning, rouw/dood en ziekte.

Ik bedoel maar, we kunnen van alles gaan veranderen of willen veranderen, maar het is mij inmiddels gebleken dat zelfs kinderen van 5 jaar tijdens een preek van 45 minuten, samenzang en nog eens 15 minuten op kunnen letten. Ook al lijkt het dat ze zitten te draaien en te wiebelen, ze steken er echt dingen van op!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2004 13:15

Ik ben zeker dom, want ik begrijp niet wat hagelvlekkig betekent.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 29 nov 2004 13:19

Lalage schreef:Ik ben zeker dom, want ik begrijp niet wat hagelvlekkig betekent.

Sorry, het staat er echt, maar het is de SV :lol:

Denk aan een gevlekte paarden. De NBV noemt ze ook gewoon gevlekt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 13:20

PeterD schreef:
Aragorn schreef:Reactie peterD kan ik niet direct vinden..

Speciaal voor jou zal ik hem je voorschotelen :lol:
PeterD schreef:Bij ons in de kerk hebben we ook om de 3 kwartier pauze. We gaan dan zingen ofzo. Dat ofzo is trouwens ook zingen. Oftewel de zogenaamde tussenzang. En daarna kunnen we weer drie kwartier verder, alleen stopt hij dan vaak al na één kwartier om ons te ontzien

Haha, dank. :) Maar je begrijpt zelf zeker ook wel dat dit niet het soort interactie is wat ik bedoel, sterker nog, het is niet eens interactie. De vragen gaan alleen van de dominee naar jou en niet terug. Hij reageert niet op jouw inbreng; je hebt niet eens inbreng.

Maargoed, ik ben ook eens in een evangelische dienst geweest die twee uur duurde, en naar m'n ervaring was het korter dan sommige diensten van 1,5 uur die ik meegemaakt heb. Het ligt dus maar aan de invulling ervan.

Terug naar “Archief”