Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 nov 2004 13:48

Daarom vond ik het grappig dat Teeuwen door god verbaal werd overklast. Dat is dan weer positief.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 nov 2004 16:15

ik vind dat er duidelijk een grens getrokken moet worden. Als ze geintjes maken over mijn doen en laten maakt het me niet uit.
Maar zodra ze God gaan gebruiken als personage in een tv programma, dat vind ik echt niet kunnen.

Ik ben ook niet van plan om het te accepteren omdat het nou eenmaal kopspijkers is of Jack Spijkerman. Waarom zouden we het van hen wel accepteren en anderen niet!

Vind je het gek dat ze nu de christenen gaan gebruiken voor zulke dingen! Wij doen er niets tegen en blijven gewoon in onze stoel zitten. De moslims laten overduidelijk merken als er met hun godsdienst gespot wordt!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

sela

Berichtdoor sela » 25 nov 2004 16:25

eigenlijk deed kopspijkers hetzelfde als theo van gogh deed met allah en consorten. die vrijheid hebben ze.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 16:27

Kopspijkers vind ik nog steeds geweldig. Ik heb de uitzending niet gezien maar ga hem zeker kijken op internet een dezer dagen.
Ik vind dat je met satire en cabaret heel ver mag gaan. Ik snap niet waarom veel christenen wel kunnen lachen om grappen over Allah en de rest van de Islam (en ja, dat heb ik vaak genoeg meegemaakt).
Ik heb meerdere programma's gezien waarin God op een bepaalde wijze werd nagespeeld. En ik moet zeggen dat in veel van die programma's genoeg elementen zaten die mij aan het denken brachten over fundamentele zaken in het leven.

Gerdien B.: dus jullie christenen moeten Jack Spijkerman maar vermoorden? Lees ik dat in jouw posting? 1 woord: BELACHELIJK, nou ja twee dan: BELACHELIJK & KRANKZINNIG. Er worden overal grappen over gemaakt: moslims, christenen, homo's, pedofielen, seksueel gefrustreerden, volkzangers, leiders/politici.... Het is niet zo dat 'wij' of 'jullie' er altijd maar uitgepikt worden en het recht hebben om in de slachtofferrol te kruipen...

Christenen, nee laat ik het breder trekken: gelovigen moeten weerbaarder worden en een groter incasseringsvermogen krijgen. Anders zullen de tijden alleen maar zwaarder worden...

Nee, ik pleit niet voor het uitbannen van respect uit onze samenleving. Natuurlijk zou het fijn zijn als Jack Spijkerman had besloten dit niet te doen. Maar ja, we leven in een land waar heel veel kan. Iedereen kan veel: gelovig en ongelovig. Op het moment dat ongelovigen beperkt worden, zullen de gelovigen het alleen maar moeilijker krijgen...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 16:30

Sabra schreef:Daarom vond ik het grappig dat Teeuwen door god verbaal werd overklast. Dat is dan weer positief.

Inderdaad... :mgreen: always look on the bright side of life... Oh nee, dat is van Monty Pyton, the life of Brian... Niet echt christelijk...

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 17:10

Zelfs als ik niet christelijk was, zou ik dit niet goedkeuren! Belangrijke mensen uitbeelden en bekritiseren, oké, maar van een Persoon waar van je weet dat meer dan 2 miljoen Nederlanders in geloven blijf je af. Ik vind het dan ook waanzinnig dat dit gedaan is, iedereen weet dat God voor veel mensen in Nederland het dierbaarste is van wat ze hebben, daar blijf je van af!!!
Kopspijkers vind ik nog steeds geweldig. Ik heb de uitzending niet gezien maar ga hem zeker kijken op internet een dezer dagen.
Ik vind dat je met satire en cabaret heel ver mag gaan. Ik snap niet waarom veel christenen wel kunnen lachen om grappen over Allah en de rest van de Islam (en ja, dat heb ik vaak genoeg meegemaakt).
Ik heb meerdere programma's gezien waarin God op een bepaalde wijze werd nagespeeld. En ik moet zeggen dat in veel van die programma's genoeg elementen zaten die mij aan het denken brachten over fundamentele zaken in het leven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 17:17

kurtyo schreef:Ik vind dat je met satire en cabaret heel ver mag gaan.

Niet verder dan met enig ander ding. Of denk je dat God voor satire en cabaret andere normen heeft? Het blijft gewoon godslastering, of het nou satire is of niet.
kurtyo schreef:Ik snap niet waarom veel christenen wel kunnen lachen om grappen over Allah en de rest van de Islam (en ja, dat heb ik vaak genoeg meegemaakt).

Hoewel ik allah en de islam helemaal niks vind, kan ik wel respect opbrengen voor de wijze waarop moslims voor hun geloof opkomen. Christenen gaan maatschappelijk gezien zo'n beetje overal in mee. Daarom is het een lauwe godsdienst die beschreven staat in de brief aan de gem. van Laodicea. Koud noch heet en uit Zijn mond gespuwd als het zo doorgaat.
Kurtyo schreef:

Als het eerbiedig bedoeld is om iets duidelijk te maken, heb ik er ook minder moeite mee. Het mag dan ook best confronterend zijn, maar de grens ligt daar als niet langer de mens het onderwerp van de spot is, maar God Zelf.
Kurtyo schreef:
Gerdien B.: dus jullie christenen moeten Jack Spijkerman maar vermoorden? Lees ik dat in jouw posting? 1 woord: BELACHELIJK, nou ja twee dan: BELACHELIJK & KRANKZINNIG. Er worden overal grappen over gemaakt: moslims, christenen, homo's, pedofielen, seksueel gefrustreerden, volkzangers, leiders/politici.... Het is niet zo dat 'wij' of 'jullie' er altijd maar uitgepikt worden en het recht hebben om in de slachtofferrol te kruipen...

Dit is een erg voorbarige en ongefundeerde conclusie denk ik. Natuurlijk mogen christenen weerbaarder worden. Maar om Gerdien ervan te beschuldigen dat ze oproept tot moord op Spijkerman is ronduit belachelijk. Dit blijkt totaal niet uit haar post.
Kurtyo schreef:Christenen, nee laat ik het breder trekken: gelovigen moeten weerbaarder worden en een groter incasseringsvermogen krijgen. Anders zullen de tijden alleen maar zwaarder worden...

De tijden zullen sowieso zwaarder worden. Wees daar maar niet bang voor.
Kurtyo schreef:Nee, ik pleit niet voor het uitbannen van respect uit onze samenleving.

Te laat!. Het respect is al weg.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 17:34

Arjan2:
Zelfs als ik niet christelijk was, zou ik dit niet goedkeuren! Belangrijke mensen uitbeelden en bekritiseren, oké, maar van een Persoon waar van je weet dat meer dan 2 miljoen Nederlanders in geloven blijf je af. Ik vind het dan ook waanzinnig dat dit gedaan is, iedereen weet dat God voor veel mensen in Nederland het dierbaarste is van wat ze hebben, daar blijf je van af!!!

Je kunt niet weten of je dit zou afkeuren als je niet christelijk was, dan zou je namelijk een compleet ander persoon zijn.
""Daar blijf je van af!" Je hebt in ieder geval goed geluisterd naar de 'vader der normen en waarden' J.P. Balkenende. 2 miljoen mensen die wakker liggen van deze Kopspijkers-uitzending? Ik denk dat je wat te positief bent, maar dat kan geen kwaad.

Jas:
Niet verder dan met enig ander ding. Of denk je dat God voor satire en cabaret andere normen heeft? Het blijft gewoon godslastering, of het nou satire is of niet.

En dit is nu precies de reden waarom men nog eens goed naar de verschillende wetten in Nederland moet kijken. Verschillende zaken staan elkaar verschrikkelijk in de weg. Ik noem bijvoorbeeld: wet tegen discriminatie en wet voor vrijheid van meningsuiting en wet tegen godslastering. Ze spreken elkaar nogal tegen en staan elkaar grondig in de weg, wat weegt zwaarder? Dat moet de rechter maar beslissen? Dat is nogal een onduidelijke lijn. Maar op dit moment mag dit naar mijn mening gezegd worden in Nederland (ik doel op de uitzending van Kopspijkers). En niet omdat ik het er mee eens ben, maar omdat dit de lijn is.

Hoewel ik allah en de islam helemaal niks vind, kan ik wel respect opbrengen voor de wijze waarop moslims voor hun geloof opkomen.

Ja, een gebrek aan fanatisme kun je ze niet verwijten...

Christenen gaan maatschappelijk gezien zo'n beetje overal in mee. Daarom is het een lauwe godsdienst die beschreven staat in de brief aan de gem. van Laodicea. Koud noch heet en uit Zijn mond gespuwd als het zo doorgaat.

Wat wil je dan? Wat moeten christenen volgens jou dan doen? In opstand komen tegen een meerderheid in een democratisch land?

Als het eerbiedig bedoeld is om iets duidelijk te maken, heb ik er ook minder moeite mee. Het mag dan ook best confronterend zijn, maar de grens ligt daar als niet langer de mens het onderwerp van de spot is, maar God Zelf.

Huh? Jij was toch per definitie tegen het uitbeelden van God? Tja, jouw richtlijnen zijn niet die van Kopspijkers...

Dit is een erg voorbarige en ongefundeerde conclusie denk ik. Natuurlijk mogen christenen weerbaarder worden. Maar om Gerdien ervan te beschuldigen dat ze oproept tot moord op Spijkerman is ronduit belachelijk. Dit blijkt totaal niet uit haar post.

Ik ben inderdaad ongenuanceerd en ik zat te wachten op zo'n reactie... Maar zo vreemd is mijn posting en reactie op Gerdien niet. Zij legt de link met moslims en dus met de gebeurtenissen van de laatste tijd, niet ik. Ik blijf erbij dat ik het belachelijk vind dat mensen onderscheid maken (en daar lijkt het op) tussen de voorbeelden die ik aangaf...

De tijden zullen sowieso zwaarder worden. Wees daar maar niet bang voor.

En daar mag je niets aan doen?

Te laat!. Het respect is al weg.

Oh, help, wat een vergissing maak ik hier... (ja: sarcastisch).

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 18:44

Je kunt niet weten of je dit zou afkeuren als je niet christelijk was, dan zou je namelijk een compleet ander persoon zijn.
""Daar blijf je van af!" Je hebt in ieder geval goed geluisterd naar de 'vader der normen en waarden' J.P. Balkenende. 2 miljoen mensen die wakker liggen van deze Kopspijkers-uitzending? Ik denk dat je wat te positief bent, maar dat kan geen kwaad.

Of ik het me nou wel of niet in kan beelden, laat ik maar even in het midden. Maar het getuigt niet van veel fantsoen om God af te beelden. Je weet van te voren heel duidelijk dat je hier heel veel mensen mee kwetst, zelfs al zou je niet christelijk zijn kan ik niet begrijpen dat je zoiets doet. Balkenende heeft dan ook gelijk dat we moeten werken aan de waarde en normen in Nederland. We moeten respect voor elkaar tonen!
Dit voorval weerspiegelt de situatie in Nederland en misschien ook wel de bange angst om het onaangename gevoel, dat als er toch een God bestaat, wat er dan gebeurt. De Chinesen deden het met vuurwerk, wij met Satire!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 18:51

De vergelijking van vuurwerk en satire ontgaat me en slaat m.i. nergens op.

Jammer dat respect vaak niet begint bij het verbieden van dingen...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 25 nov 2004 19:07

arjan2 schreef:Balkenende heeft dan ook gelijk dat we moeten werken aan de waarde en normen in Nederland. We moeten respect voor elkaar tonen!
Dit voorval weerspiegelt de situatie in Nederland en misschien ook wel de bange angst om het onaangename gevoel, dat als er toch een God bestaat, wat er dan gebeurt. De Chinesen deden het met vuurwerk, wij met Satire!

Of Balkellende gelijk heeft laat ik maar even in het midden. Je zegd dat we respect moeten tonen voor elkaar. Nou, prima hoor maar laat dan ook Spijkerman in z'n waarde.
Dit vooral weerspiegeld in situatie in Nederland. Jazeker, maar in Nederland is er vrijheid van meningsuitting en vrijheid van godsdienst. Dat kun je leuk vinden of niet maar het is nu eenmaal realiteit. Je kunt niet jouw eigen moraal toepassen op de rest van Nederland. Respect hebben betekend ook een ander in z'n waarde laten, zelfs al ben je het met die waarde dan helemaal niet eens.

En als jij geschokt bent door zo'n uitzending, nou dan kijk je niet. Of je kijkt wel en stuur Jack een mail waarin je hem keurig netjes en respectvol uitlegd waarom jij vind dat dit niet kan.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 19:09

Dat zeg ik: zareb... ;)

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 19:10

De vergelijking van vuurwerk en satire ontgaat me en slaat m.i. nergens op.

:shock: ja sorry, had nog een zin tussen gemoeten, nu slaat het inderdaad nergens op. Mijn excuses daarvoor.

Jammer dat respect vaak niet begint bij het verbieden van dingen...

Mij hoor je niet zeggen dat we het gaan verbieden. Normen en waarden kan je immers nooit opleggen. Ik wil alleen benadrukken dat Balkenende het met z'n 'normen en waarde gedoe' wel bij het rechte eind heeft, uit de volgende uitspraak:

kan ik opmaken dat jij zulke parodieën op zich wel goedkeurt. Toen je daarna ook nog is bijna smalend over het normen en waarden vadertje ging doen, vond ik dat ik je er gewezen moest worden, dat respect een van de belangrijkste dingen voor een samenleving is.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 nov 2004 19:12

kurtyo schreef:Ik vind dat je met satire en cabaret heel ver mag gaan. Ik snap niet waarom veel christenen wel kunnen lachen om grappen over Allah en de rest van de Islam (en ja, dat heb ik vaak genoeg meegemaakt).

het is inderdaad een punt wat je daar aansnijdt, en wat m.i. ook niet goed is. Meer christenen zouden dit ook moeten bedenken.

Er worden overal grappen over gemaakt: moslims, christenen, homo's, pedofielen, seksueel gefrustreerden, volkzangers, leiders/politici.... Het is niet zo dat 'wij' of 'jullie' er altijd maar uitgepikt worden en het recht hebben om in de slachtofferrol te kruipen...

Ik voel me ook totaal niet geneigd om in de slachtofferrol te kruipen, wees maar niet bang. Voor mij is er echter een wezenlijk verschil tussen grappen maken over mensen (wat mij betreft christenen, of mijzelf, weet ik het) en God. Ik weet niet hoe reeel God nog is voor jou, maar je moet toch voldoende mensen uit je omgeving kennen om te begrijpen hoe ik hier tegenover sta.

Christenen, nee laat ik het breder trekken: gelovigen moeten weerbaarder worden en een groter incasseringsvermogen krijgen. Anders zullen de tijden alleen maar zwaarder worden...

een groter incasseringsvermogen krijgen, betekent gewoon dat je vindt dat ik/wij meer moeten incasseren? weet je, ik vertik het om meer te leren incasseren, omdat anderen het blijkbaar nodig vinden God te beledigen, dat doet pijn, en zal dat altijd blijven doen. Als iemand mijn moeder beledigt, doet dat ook pijn, en dat heeft helemaal niets te maken met weerbaarheid o.i.d., maar des te meer met mijn liefde voor haar.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 19:14

Respect hebben betekend ook een ander in z'n waarde laten, zelfs al ben je het met die waarde dan helemaal niet eens

leuk zareb:

Wij moeten meneer Spijkermensen in zijn waarde laten , terwijl hij in die 'waarde' ons niet in onze 'waarde' laat. :?

Terug naar “Archief”