Andre,
Ik ken zelf niet de officiële redenatie erachter. Is voor mij ook niet zo belangrijk, omdat ik
1. zelf geen voorstander van tv (maar dat was wellicht al duidelijk

)
2. nog heerlijk vrijgezel ben en nog niet over kinderen na hoef te denken
Mijn eigen redenatie (op dit moment vastgesteld) is:
1. Je bent lid van een kerkverband waar de synode het bezit van tv censurabel stelt (zoals GG, GGiN, OGGiN)
2. Je bezit zelf tv (en hebt daar dus geen bezwaren tegen)
3. Je wilt je kind in dat kerkverband laten dopen
Volgens mij is dat niet mogelijk, omdat je in de doopgelofte instemd met de leer van de kerk.
Doopformulier schreef:Eerstelijk, hoewel onze kinderen in zonden ontvangen en geboren zijn, en daarom aan allerhande ellendigheid, ja, aan de verdoemenis zelf onderworpen, of gij niet bekent, dat zij in Christus geheiligd zijn, en daarom als lidmaten zijner gemeente, behoren gedoopt te wezen?
Ten andere, of gij de lier, die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?
Ten derde, of gij niet belooft en u voorneemt, deze kinderen, als zij tot hun verstand zullen gekomen zijn, waarvan gij vader (moeder) of getuige zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, of te doen (en te helpen) onderwijzen?
Het is in mijn ogen een logische redenering dat een kerkeraad zegt:
"U bezit tv en dat is door onze synode censurabel gesteld. Wij zijn van mening dat u uw kind(eren) daarmee niet kunt opvoeden zoals u tijdens de doop beloofd (hebt)"
Overigens kun je het ook los zien van de doop. Waarom ben je lid van een kerkverband dat tv-bezit censurabel stelt als je zelf wel tv wilt? Ik kan me voorstellen dat je lid bent als je er 'geen bezwaar tegen hebt dat iemand tv bezit', maar als je er zelf één in de kamer zet ben je op z'n minst bezig om je broeders te kwetsen. Toch?
Misschien interessant om ook dit artikel eens te lezen in het kader van deze discussie:
http://oud.refdag.nl/bin/011005bin06.html
en o ja, ik ben zelf geen GG-er