Gezichtssluier

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 07 feb 2003 10:55

BJ schreef:In ieder geval is er nu een verbod op gezichtsluiers op vrijwel alle middelbare scholen in Amsterdam.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=106725&c=12

Ook het feit dat islamitische scholen dit doen lijkt mij wel het bewijs dat een gezichtsluier niet wenselijk is voor contacten onderling.

Inderdaad, en als de wet van algemene identificatieplicht er komt, is er al helemaal geen discussie mogelijk. Je kunt je namelijk niet identificeren met een hoofddoek.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Jantje

Berichtdoor Jantje » 07 feb 2003 12:29

Je moet islamieten ook respecteren. Refo's mogen ook een rok dragen, moslimas dus ook een sluier/ hoofddoek.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 07 feb 2003 12:55

Jantje schreef:Je moet islamieten ook respecteren. Refo's mogen ook een rok dragen, moslimas dus ook een sluier/ hoofddoek.

Ja, maar wacht, er is wel een verschil tussen hoofdoek, sluier, burka, nikaab en chador.

En dan heb je te maken met een heersende cultuur, waarin je moet functioneren en dat betekent enerzijds het niet eindeloos hoeven opgeven van je identiteit, maar aan de andere kant ook niet dat je helemaal vast houdt aan je eigen cultuur, zodat functioneren bemoeiijkt wordt.

Jantje

Berichtdoor Jantje » 07 feb 2003 12:57

mogen ze hun cultuur dan niet uiten?

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 07 feb 2003 13:05

Jantje schreef:mogen ze hun cultuur dan niet uiten?

Lezen wat ik schrijf, je moet een goede balans vinden tussen je eigen cultuur en de cultuur van het land waar je je vestigt, het moet praktisch blijven. Denk aan problemen met identificatie, communicatie, werk en onderwijs enz.
En zoals ik schreef ligt de grens tussen sluier en nikaab/chador/burka, het eerste kan wat mij betreft wel het 2e niet.

Jantje

Berichtdoor Jantje » 07 feb 2003 13:09

eigenlijk heb je wel gelijk ja

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 07 feb 2003 14:53

Recitativo schreef:
Jantje schreef:mogen ze hun cultuur dan niet uiten?

Lezen wat ik schrijf, je moet een goede balans vinden tussen je eigen cultuur en de cultuur van het land waar je je vestigt, het moet praktisch blijven. Denk aan problemen met identificatie, communicatie, werk en onderwijs enz.
En zoals ik schreef ligt de grens tussen sluier en nikaab/chador/burka, het eerste kan wat mij betreft wel het 2e niet.

Je hebt ook wel gelijk, maar we mogen het niet verbieden. Ik vermoed zelfs dat het tegen de grondwet is. Ze komen er zelf wel achter dat het gewoon niet werkt.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 07 feb 2003 15:00

Natuurlijk mogen we het wel verbieden! Als je in NL wilt komen wonen dien je je aan te passen aan de hier geldende normen en waarden!

Een voorbeeld is dat leerlingen hun lerares recht in het gezicht moeten kunnen kijken..!

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 07 feb 2003 15:02

Cybercurse schreef:Natuurlijk mogen we het wel verbieden! Als je in NL wilt komen wonen dien je je aan te passen aan de hier geldende normen en waarden!

So much for de multi-culturele samenleving. :shock: :x :?

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 07 feb 2003 15:09

Storyteller schreef:
Cybercurse schreef:Natuurlijk mogen we het wel verbieden! Als je in NL wilt komen wonen dien je je aan te passen aan de hier geldende normen en waarden!

So much for de multi-culturele samenleving. :shock: :x :?

???

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 07 feb 2003 15:13

Ik ben een voorstander van de multiculturele samenleving.
Een wereld waarin mensen met elkaar samenleven maar toch andere gedachten, gewoontes en principes hebben. Een bonte en diverse verzameling personen die met elkaar omgaan en elkaar in de waarde laten. Dat is mijn idiale wereld.
Als je mensen allemaal dezelfde kleren laat dragen en dezelfde dingen laat geloven is het gewoon niet interessant en gezellig meer.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 07 feb 2003 15:16

Storyteller schreef:Ik ben een voorstander van de multiculturele samenleving.
Een wereld waarin mensen met elkaar samenleven maar toch andere gedachten, gewoontes en principes hebben. Een bonte en diverse verzameling personen die met elkaar omgaan en elkaar in de waarde laten. Dat is mijn idiale wereld.
Als je mensen allemaal dezelfde kleren laat dragen en dezelfde dingen laat geloven is het gewoon niet interessant en gezellig meer.

De multiculturele samenleving blijkt niet te werken. Het is belangrijk dat allochtone Nederlanders/buitenlanders zich aanpassen aan de cultuur die hier heerst. Zo niet dan krijg je wederzijds onbegrip met alle gevolgen van dien.
Bovendien kost dat zogenaamde integreren de NL staat ontzettend veel geld. Er moet een omslag komen in het denken van veel allochtone organisaties. Zo'n AEL bijv. (waar jij waarschijnlijk onder het mom van de multiculturele samenleving ook niet tegen zult zijn) kan heel veel schade aanrichten!

Jouw ideale wereld is een sprookje! Hoe meer buitenlanders hier komen en grote groepen zich blijven misdragen, daar komen gewoon problemen van, dat is bijna niet te voorkomen.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 07 feb 2003 15:24

Jouw ideale wereld is een sprookje! Hoe meer buitenlanders hier komen en grote groepen zich blijven misdragen, daar komen gewoon problemen van, dat is bijna niet te voorkomen.

Het is juist een utopie omdat veel mensen niets van allochtonen moeten hebben en bang voor hun zijn.
Als je met elkaar leert omgaan (dat zal dan wel wat integratie en aanpassing kosten, want je moet wel elkaar kunnen verstaan) dan kan je elkaar respecteren. Wij autochtonen moeten ook eens wennen aan het idee dat er mensen zijn die uit verre oorden komen. En die mensen niet benaderen alsof iedereen die dit land binnenstapt uit een helse situatie gelijk een crimineel is.
Juist door dat soort opvattingen kweek je intollerantie en vervreemden allochtonen zich van ons, aangezien geen allochtoon om wil gaan met mensen die hen met de nek aankijken.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 feb 2003 15:26

ze hebben zich aan te passen vind ik. Ik moet toch ook een hoofdoek dragen als ik naar een moslimland ga!!!!! dus

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 07 feb 2003 15:30

paprikameisje2 schreef:ze hebben zich aan te passen vind ik. Ik moet toch ook een hoofdoek dragen als ik naar een moslimland ga!!!!! dus

Emmm eigenlijk hoeft dat niet. In Turkye bijvoorbeeld is het zelfs verboden in openbare plaatsen een hoofddoek te dragen. Is in dit topic gezegd.

marjo schreef:In Turkije zijn de regels nog strenger dan hier. Hoofddoek is verboden op scholen, rechtbank, openbare functies e.d. Laat staan zo'n gezichtssluier.

Terug naar “Archief”