jas schreef: Ik ontken en bestrijd dat de mens na de val nog een vrije wil heeft. De onwedergeboren mens heeft een knechtelijke wil, nl. gewillig om slechts de satan te dienen.
Goed, dan verschillen wij hier dus fundamenteel van mening over de vrije wil (en uitverkiezing, maar dat terzijde). Een hele discussie hierover heb ik een tijdje geleden gevoerd met een vriendin en een vriend van mij. Daarbij keken we onder andere naar Johannes 6 (ik dacht vers 30 tot 50?), Filippenzen 3?: 'Hij die in u werkt (=energie geeft, grieks: energon) om beiden te doen het willen en werken), en Romeinen 17, waar Paulus vertelt over zijn moeite om het goede te doen. Om eerlijk te zijn: we kwamen er niet echt uit.
jas schreef:Dat één bekeerling a.g.v. de EO een teken zou zijn dat God de EO zegent vind ik niet echt een overtuigend argument. God kan ook in de kroeg iemand bekeren, ik heb ze gekend hoor...
...Mijn opvatting over de EO is dat mensen juist van de waarheid afgehouden worden. De EO staat een puur arminiaanse visie voor. Een tele-visie zogezegd, en is enkel misleiding. Velen zullen met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan.
Ik ken persoonlijk mensen die bij de EO werken. Van hen weet ik dat zij uit een diepe overtuiging mensen het Evangelie willen vertellen. Misschien is het idd wat te kort door de bocht om te zeggen dat de EO gezegend wordt, maar ik geloof dat wel!
jas schreef:Als de Geest meekomt in één woordje, dan is het gedaan met de mens, dan verbrijzelt Hij dat harde stenen hart. Dus dan zou je kunnen stellen dat God ook de kroeg zegent? Nee, maar Hij trekt ze uit de duisternis naar Zijn wonderbaar Licht, ongeacht waar ze zich bevinden.
Daar ben ik nog over aan het nadenken, die eerste zin. Geloof wordt gezien als een gave van de Geest. Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens: Getuige bovengenoemde bijbelgedeelten krijgt de mens energie, kracht, inspiratie (het 'energon' uit Filippenzen) om te doen beiden het willen en het werken. Waar ik tot nog toe niet uit ben is dit: Als mensen niet geloven, dan wordt dat een keuze genoemd. Als mensen wel geloven heet het ineens een gave!!! Gevaarlijk vind ik die uitspraak. Veel beter zou het volgens mij zijn om te zeggen dat we de mógelijkheid krijgen om te geloven, dat ieder mens die mogelijkheid krijgt. En hij krijgt die mogelijkheid van God. In die zin geloof ik zeker dat een vrije wil om te kiezen onderdeel uit maakt van Gods plan, net zoals de uitverkiezing dat doet.
Maar volgens mij, jas, verschil ik in die zin behoorlijk met jouw van mening... Is niet erg hoor, misschien kunnen we elkaar overtuigen
De post is wellicht een beetje off - topic, maar ik vraag de moddereters vergeving hiervoor