Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 12:19

JMvVliet schreef:Ik ga ook naar de sportschool. Toevallig werkt daar ook iemand die constant bezig is anderen het evangelie te vertellen. Haar eigen getuigenis geeft aan dat ze dat echt niet uit zichzelf doet, maar dat God haar de woorden in de mond geeft. En tussen twee haakjes: mij heeft ze ook zomaar aangesproken, en hoe...

Ja heel goed van haar. Ik heb dat vroeger in de kroeg ook wel gedaan. Maar is dat de praktijk van alle dag in een gemiddelde sportschool of kroeg? Ik weet zeker van niet hoor. Paulus zegt in 1 Tim.4:7 en 8; "Maar verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen; en oefen uzelven tot godzaligheid. Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens".
JMvVliet schreef:
Vergeet niet dat ook de EO is gebonden aan kijkcijfers. Binnen die marge proberen ze te doen wat ze kunnen.

Ja, dus het werkt niet. Want je kunt niet God dienen en de Mamon. God een beetje, en de wereld heel veel, dat is de praktijk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 18 nov 2004 12:48

jas schreef:
JMvVliet schreef:Ik ga ook naar de sportschool. Toevallig werkt daar ook iemand die constant bezig is anderen het evangelie te vertellen. Haar eigen getuigenis geeft aan dat ze dat echt niet uit zichzelf doet, maar dat God haar de woorden in de mond geeft. En tussen twee haakjes: mij heeft ze ook zomaar aangesproken, en hoe...

Ja heel goed van haar. Ik heb dat vroeger in de kroeg ook wel gedaan. Maar is dat de praktijk van alle dag in een gemiddelde sportschool of kroeg? Ik weet zeker van niet hoor. Paulus zegt in 1 Tim.4:7 en 8; "Maar verwerp de ongoddelijke en oudwijfse fabelen; en oefen uzelven tot godzaligheid. Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens".

Ik heb de tekst ook even in de NBV opgezocht:
7 Verwerp heilloze bakerpraat en verzinsels. Oefen jezelf in een vroom leven. 8 Oefening van het lichaam heeft wel enig nut, maar het nut van een vroom leven is grenzeloos, omdat het een belofte inhoudt voor dit leven en het leven dat komen zal. 9 Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming. 10 Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen.

Wil je zeggen dat gesprekken op de sportschool altijd van het kaliber 'vers 7' zijn? Die tekst snap ik niet helemaal in het kader van de discussie.

Om op vers 8 even door te gaan: je kunt ze prima combineren. Ook ik heb soms heel goede gesprekken op de sportschool (is gekomen door de vrouw waarover ik sprak). Buiten dat sluit een vroom leven sporten niet uit. Een vroom leven herken je aan de vruchten van de Geest: liefde, trouw enzovoort. Aan de vruchten herken je de boom.

Over vers 9 en 10: het doel van ons strijden! Duidelijker kan niet. Hoe we ook met ons leven omgaan, welke dingen we onszelf ontzeggen / toezeggen, doe het beide in afhankelijkheid van God. Schijnbaar maken we daarin allemaal andere keuzes :(. Dat is een gevolg van onze vrije wil (die overigens ons ook door God is gegeven).
jas schreef:
JMvVliet schreef:
Vergeet niet dat ook de EO is gebonden aan kijkcijfers. Binnen die marge proberen ze te doen wat ze kunnen.

Ja, dus het werkt niet. Want je kunt niet God dienen en de Mamon. God een beetje, en de wereld heel veel, dat is de praktijk.

De kijkcijfers zijn bij programma's als Helpdesk Live significant hoger dan bij andere EO programma's. Mijn persoonlijke overtuiging is in deze: als er ook maar één is die door het werk van de EO tot geloof komt, heeft het werk van de EO zin! Dan durf ik te beweren dat God de EO zegent.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 13:11

JMvVliet schreef:Over vers 9 en 10: het doel van ons strijden! Duidelijker kan niet. Hoe we ook met ons leven omgaan, welke dingen we onszelf ontzeggen / toezeggen, doe het beide in afhankelijkheid van God. Schijnbaar maken we daarin allemaal andere keuzes :(. Dat is een gevolg van onze vrije wil (die overigens ons ook door God is gegeven).

Ik ontken en bestrijd dat de mens na de val nog een vrije wil heeft. De onwedergeboren mens heeft een knechtelijke wil, nl. gewillig om slechts de satan te dienen.
Dat één bekeerling a.g.v. de EO een teken zou zijn dat God de EO zegent vind ik niet echt een overtuigend argument. God kan ook in de kroeg iemand bekeren, ik heb ze gekend hoor. Als de Geest meekomt in één woordje, dan is het gedaan met de mens, dan verbrijzelt Hij dat harde stenen hart. Dus dan zou je kunnen stellen dat God ook de kroeg zegent? Nee, maar Hij trekt ze uit de duisternis naar Zijn wonderbaar Licht, ongeacht waar ze zich bevinden. Mijn opvatting over de EO is dat mensen juist van de waarheid afgehouden worden. De EO staat een puur arminiaanse visie voor. Een tele-visie zogezegd, en is enkel misleiding. Velen zullen met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 nov 2004 13:15

jas schreef:
JMvVliet schreef:Over vers 9 en 10: het doel van ons strijden! Duidelijker kan niet. Hoe we ook met ons leven omgaan, welke dingen we onszelf ontzeggen / toezeggen, doe het beide in afhankelijkheid van God. Schijnbaar maken we daarin allemaal andere keuzes :(. Dat is een gevolg van onze vrije wil (die overigens ons ook door God is gegeven).

Ik ontken en bestrijd dat de mens na de val nog een vrije wil heeft. De onwedergeboren mens heeft een knechtelijke wil, nl. gewillig om slechts de satan te dienen.
Dat één bekeerling a.g.v. de EO een teken zou zijn dat God de EO zegent vind ik niet echt een overtuigend argument. God kan ook in de kroeg iemand bekeren, ik heb ze gekend hoor. Als de Geest meekomt in één woordje, dan is het gedaan met de mens, dan verbrijzelt Hij dat harde stenen hart. Dus dan zou je kunnen stellen dat God ook de kroeg zegent? Nee, maar Hij trekt ze uit de duisternis naar Zijn wonderbaar Licht, ongeacht waar ze zich bevinden. Mijn opvatting over de EO is dat mensen juist van de waarheid afgehouden worden. De EO staat een puur arminiaanse visie voor. Een tele-visie zogezegd, en is enkel misleiding. Velen zullen met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan.

Als dat dan allemaal zo fout is, wat doe jij dan Jas, om mensen van het evangelie te vertellen. Aan wie en hoe vertel jij ze van Jezus Christus?
Zou je dan niet beter hier niet kunnen zitten en daarbuiten bezig zijn om mensen te trekken? Wat doe je dan eigenlijk nog hier? Anders dan je tijd te verdoen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 13:20

joepie schreef:
jas schreef:

Als dat dan allemaal zo fout is, wat doe jij dan Jas, om mensen van het evangelie te vertellen. Aan wie en hoe vertel jij ze van Jezus Christus?
Zou je dan niet beter hier niet kunnen zitten en daarbuiten bezig zijn om mensen te trekken? Wat doe je dan eigenlijk nog hier? Anders dan je tijd te verdoen?

Je spreekt jezelf wel erg tegen nu. Ik probeer mensen hier te overtuigen van de waarheid. Waarom moet ik dat ergens anders doen? Hier geloven ze het toch ook niet? Er valt dus hier nog heel wat te evangeliseren voor me. Of ben jij het met me eens dan?

joepie

Berichtdoor joepie » 18 nov 2004 13:38

Als je dat echt denkt Jas, dan denk ik dat je er helemaal naast zit.
Wat de mensen die je hier "spreekt" geloven. Daar hoef je geen evangelisatie meer op toe te passen.
Als jij vind dat de EO het zo slecht doet, dan moet je maar eens de hand in eigen boezem steken en zorgen dat jij het beter doet.
Maar niet hier, want hier bereik je geen ongelovige.
Misschien anders gelovende dan jij, maar dat hoefd niet perse verkeerd te zijn.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 18 nov 2004 14:15

jas schreef: Ik ontken en bestrijd dat de mens na de val nog een vrije wil heeft. De onwedergeboren mens heeft een knechtelijke wil, nl. gewillig om slechts de satan te dienen.
Goed, dan verschillen wij hier dus fundamenteel van mening over de vrije wil (en uitverkiezing, maar dat terzijde). Een hele discussie hierover heb ik een tijdje geleden gevoerd met een vriendin en een vriend van mij. Daarbij keken we onder andere naar Johannes 6 (ik dacht vers 30 tot 50?), Filippenzen 3?: 'Hij die in u werkt (=energie geeft, grieks: energon) om beiden te doen het willen en werken), en Romeinen 17, waar Paulus vertelt over zijn moeite om het goede te doen. Om eerlijk te zijn: we kwamen er niet echt uit.

jas schreef:Dat één bekeerling a.g.v. de EO een teken zou zijn dat God de EO zegent vind ik niet echt een overtuigend argument. God kan ook in de kroeg iemand bekeren, ik heb ze gekend hoor...

...Mijn opvatting over de EO is dat mensen juist van de waarheid afgehouden worden. De EO staat een puur arminiaanse visie voor. Een tele-visie zogezegd, en is enkel misleiding. Velen zullen met een ingebeelde hemel voor eeuwig verloren gaan.
Ik ken persoonlijk mensen die bij de EO werken. Van hen weet ik dat zij uit een diepe overtuiging mensen het Evangelie willen vertellen. Misschien is het idd wat te kort door de bocht om te zeggen dat de EO gezegend wordt, maar ik geloof dat wel!
jas schreef:Als de Geest meekomt in één woordje, dan is het gedaan met de mens, dan verbrijzelt Hij dat harde stenen hart. Dus dan zou je kunnen stellen dat God ook de kroeg zegent? Nee, maar Hij trekt ze uit de duisternis naar Zijn wonderbaar Licht, ongeacht waar ze zich bevinden.
Daar ben ik nog over aan het nadenken, die eerste zin. Geloof wordt gezien als een gave van de Geest. Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens: Getuige bovengenoemde bijbelgedeelten krijgt de mens energie, kracht, inspiratie (het 'energon' uit Filippenzen) om te doen beiden het willen en het werken. Waar ik tot nog toe niet uit ben is dit: Als mensen niet geloven, dan wordt dat een keuze genoemd. Als mensen wel geloven heet het ineens een gave!!! Gevaarlijk vind ik die uitspraak. Veel beter zou het volgens mij zijn om te zeggen dat we de mógelijkheid krijgen om te geloven, dat ieder mens die mogelijkheid krijgt. En hij krijgt die mogelijkheid van God. In die zin geloof ik zeker dat een vrije wil om te kiezen onderdeel uit maakt van Gods plan, net zoals de uitverkiezing dat doet.

Maar volgens mij, jas, verschil ik in die zin behoorlijk met jouw van mening... Is niet erg hoor, misschien kunnen we elkaar overtuigen :)

De post is wellicht een beetje off - topic, maar ik vraag de moddereters vergeving hiervoor :oops:
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 18 nov 2004 15:11

jas schreef:
just_mary schreef:
just_mary schreef:
jas schreef:Nou, ik ben het niet met je eens, maar dat ben je al gewend denk ik. Als wij echt volgens Gods Wet zouden leven dan hadden wij hier geen "normaal" bestaan meer. Wij kunnen bestaan, omdat op het moment dat maatschappelijk veranderende visies dat vergen, wij onze interpretatie van de Wet Gods aanpassen. Maar anders zou het al lang niet meer te doen zijn. Maar ja, ik zal wel weer gek zijn.

BTW, hoe ziet een leven eruit waarbij je ECHT naar Gods Wet zou leven?
Wat is ECHT naar Gods wet leven?

Eh... Jas?!

Dan lagen wij het grootste deel van ons leven op ons knieën, we zouden op ons werk alleen nog maar over Gods liefde praten die Hij betoont aan schuldige zondaren. We zouden niet meer meedraaien in deze consumptiemaatschappij. Alles wat ons van God afhield, radio, tv, internet, tijdschriften, sport, muziek, noem maar op, we zouden de hele zooi wegflikkeren omdat we het zonde van ons tijd zouden vinden. We zouden ons hele hebben en houden weggeven aan arme stakkers waar dan ook ter wereld, zonder te vragen of ze wel bij ons naar de kerk gingen. We zouden God om vergeving smeken over elke zonde waardoor Hij van ons geweken is, net zo lang tot Hij weer tot ons terugkeerde, overal waar we ons bevonden zou de vloer nat worden van onze tranen van oprecht berouw over de zonde. De verzekeringen zouden de deur uitgaan want we zouden ons vertrouwen alleen op God stellen, enz., enz.
Denk je dat we nog lekker maatschappelijk zouden functioneren?

Dingen die tegen Gods wil zijn moet je weren uit je huis en niet kopen/doen. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Wat ik ook totaal niet begrijp: je zei wel es dat je tv hebt, en dat niet fout vond. Maar nu zeg je dat je dat wel fout vind?
En je zegt dat je naar de sportschool 'moet'? Maar waarom? Je kunt toch ook een hometrainer kopen en thuis sporten?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Re: Alles moet kapot....

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2004 15:19

Bookman schreef:Ik kan me doodergeren aan mensen die zaken zoals bijvoorbeeld het dogmatische stuk van de verkiezing en de verwerping totaal omverwerpen.
Ik haat dit, en wil dit even kwijt. Waarom moet alles kapot? Waarom moet de Heere hier zo nodig alleen maar als een lieve God afgeschilderd worden. Nogmaals mensen die dit doen daar kan ik 0,0 respect voor opbrengen. Verdiep je eens wat meer in Gods Woord! Dan zou REMOWEB misschien ooit nog in REFOWEB kunnen veranderen. Dit is niets dan (veelal) Remonstrantse rotzooi

Bookman

Ik erger me aan mensen die dingen proberen kapot te maken/af te breken & anderen uitlachen, zonder een alternatief te bieden.
Fijn als mensen altijd de fouten weten aan te wijzen, maar het zou sommigen sieren ook iets positiefs/opbouwends te laten schijnen in het donker.

Zomaar een gedachte waar ik al weken op zit te zitten.

Ericie.

Edit: PS> dit is absoluut niet perse gericht aan Bookman, mocht iemand dat denken.
..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 16:56

joepie schreef:Als je dat echt denkt Jas, dan denk ik dat je er helemaal naast zit.
Wat de mensen die je hier "spreekt" geloven. Daar hoef je geen evangelisatie meer op toe te passen.

Ze geloven, maar niet op de manier zoals ik denk dat men moet geloven. Dus evangeliseer ik hier. Is er een verschil dan met een rk-er proberen te bekeren of iemand op dit topic? Beiden geloven ze immers iets anders dan ik?
En met de EO heb ik niks te maken en dat wil ik graag zo houden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 nov 2004 17:11

Jas schreef:Beiden geloven ze immers iets anders dan ik?

Dus de definitie van evangeliseren is: "Mensen ertoe overhalen hetzelfde te geloven als je zelf gelooft"?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 17:23

Klaas schreef:
Jas schreef:Beiden geloven ze immers iets anders dan ik?

Dus de definitie van evangeliseren is: "Mensen ertoe overhalen hetzelfde te geloven als je zelf gelooft"?

Klaas

Maar dat is inherent aan evangeliseren Klaas. Je gaat mensen niet proberen over te halen iets anders te geloven dan datgene waarvan jij denkt dat het de waarheid is. Met evangeliseren bedoel ik mensen te waarschuwen voor fundamenten die niet houdbaar zijn voor de eeuwigheid, en wijzen op een Fundament wat wel houdbaar is voor de eeuwigheid.
Is dat verkeerd of raar als ik dit doe volgens mijn overtuiging en niet volgens bijv. de overtuiging van erasmus of volgens de overtuiging van arminius of van balkenende?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 nov 2004 22:59

Er is niets vreemd aan dat je mensen op jouw manier dat Fundament wilt voorhouden. Waar jij m.i. echter vooral mee bezig bent is mensen die dat Fundament reeds kennen te bewegen om op jouw manier te gaan geloven. Daar is op zich weer niets mis mee, maar dat is wat anders dan evangeliseren. Tenzij het uiteraard gaat om een manier van geloven die niet tot de zaligheid leidt. Je gaf echter zelf al ergens aan dat niet het kennen van de juiste leer zaligmakend is.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 23:57

Klaas schreef:Er is niets vreemd aan dat je mensen op jouw manier dat Fundament wilt voorhouden. Waar jij m.i. echter vooral mee bezig bent is mensen die dat Fundament reeds kennen te bewegen om op jouw manier te gaan geloven. Daar is op zich weer niets mis mee, maar dat is wat anders dan evangeliseren. Tenzij het uiteraard gaat om een manier van geloven die niet tot de zaligheid leidt. Je gaf echter zelf al ergens aan dat niet het kennen van de juiste leer zaligmakend is.

Klaas

Maar dat God in Zijn oneindige Wijsheid besloten heeft dat sommige rk-ers ook behouden zullen worden, of sommige arminianen zelfs, is toch voor mij geen reden om dan te gaan verkondigen dat ze door die leer ook zalig kunnen worden? God kan de grootste zondaar bekeren, die nog nooit een kerk van binnen gezien heeft. Ik vind dat wat ik doe dus wel evangeliseren is, omdat ik het fundament van sommige anderen fout vind. Dat is geen veroordeling, maar een opvatting.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 01:17

jas schreef:
Marnix schreef:
Voor een groot deel heb je inderdaad gelijk.... Maar niet op alle punten.... Ik zou blijven sporten, want het is een ideale plek om te evangeliseren.
Ideaal tussen de keiharde housebeats en de elk voor zich bezig zijnde mensen? Ik moet helaas naar een sportschool, maar ik vind het een gruwel. En al helemaal geen plek om te evangeliseren. En je maakt mij trouwens ook niet wijs, dat jij met een Bijbel in je hand rek- en strekoefeningen aan het doen bent. Ik vind het bijna walgelijk vroom klinken.
Marnix schreef: De TV zouden we gebruiken om van God te vertellen, want met een tv bereik je in een keer veel meer mensen dan wanneer je op straat mensen gaat aanspreken.
Ja daar zien we aardig wat van terug op tv. Blijkt dus dat dit in de praktijk gewoon niet werkt. Zelfs de EO verzandt in domme spelletjes, luchthartig vermaak en nietszeggende, inhoudloze programma's, een enkele uitzondering daargelaten.
Marnix schreef:Op internet zouden we sites maken waarin mensen uitleg krijgen over Gods verlossende evangelie. Ik denk dat we op die maneir een stuk beter zouden functioneren in de maatschappij dan we nu doen.

En, hoever ben je al?

Jas, als je wil evangeliseren moet je net als Jezus, Paulus etc. de mensen opzoeken.... Als jij in je kerk gaat zitten wachten tot ze naar binnen komen gelopen om je te vragen hoe het nou echt zit kun je lang wachten. Ik doe geen rek en strekoefeneningen met een bijbel in mijn hand... maar door gedrag en ook door bij gesprekken mijn mening, namelijk dat ik in God geloof te vertellen horen ze wel over Hem... het roept vaak vragen op die ik dan weer kan beantwoorden. Je mag het walgelijk vroom vinden klinken... dat is jou fout.

Denk niet dat de EO het niet voor elkaar krijgt om mensen van God te vertellen, het gebeurt wel degelijk. Ze hebben veel meer dan de "domme spelletjes" die jij noemt, maar wel degelijk programma's met inhoud waarin kijkers van God te horen krijgen. Overigens zeg ik niet dat het nu allemaal perfect gaat, maar ik had het niet over nu, het ging om hoe we zouden zijn als we helemaal naar Gods wet zouden leven.

Wat internet betreft, ik ben actief bij Kingsize en GODfashion, ik heb naar aanleiding van forumdiscussies ook heel wat gesprekken over het geloof gehad met mensen, op forum, msn in de jeugdkerken-chatbox. Een vriendin van me heb ik daar ontmoet en die is tot geloof gekomen en haar vriend daarbij... dus ga niet beweren dat het via internet niet zou kunnen. God werkt ook via internet.... en er zijn nog een hoop andere sites waarin mensen Hem kunnen leren kennen.

Wees maar niet te cynisch over Gods werk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”