jas schreef:just_mary schreef:
En het probleem ligt zeker niet bij het slachtoffer. Het probleem ligt bij de dader. De dader is fout geweest, die is ook de oorzaak van dat het slachtoffer niet kan vergeven. Dit ligt dus niet aan het slachtoffer maar helemaal en alleen aan de dader.
Dit laatste kan nooit een argument zijn om niet te vergeven. Immers, bij elke daad waarbij een dader en slachtoffer is aan te wijzen, ligt de oorzaak bij de dader. Dit zou dus een reden zijn om in geen enkel geval te moeten vergeven. Een zeer onchristelijke gedachte. Maar excuus, als ik het mis heb, volgens mij kom je pas nu dit topic binnen vallen. Zou het niet beter zijn eerst eens te lezen wat er al allemaal geschreven is?
Misschien wel ja... maar ik schreef wat er in me op kwam, toen ik de eerste vragen las. Mijn excuses als ik reactie heb geplaatst die niet meer relevant is.
Maar wat ik bedoelde: als de dader oprecht spijt heeft, dat je dan misschien kan/moet vergeven. Maar eerder niet en dat het dan ook niet aan jezelf ligt... Want hoe kun je iemand vergeven als deze geen spijt heeft van zijn daad? Echt als iemand dat wel kan, dan heb ik daar ontzettend veel bewondering voor...
Maar ik kan dat echt niet

Misschien is dit weer wel zo'n hersenkronkel van mij... maar God vergeeft ons toch ook pas als wij om vergeving komen vragen?