passieve euthanasie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

passieve euthanasie

Berichtdoor Lalage » 10 nov 2004 11:14

In de krant staat vandaag dat men de machines waaraan Arafat lag niet wilde stil zetten, omdat moslims niet aan euthanasie doen.
Nu vroeg ik me af hoe dat met refo's zit. Zijn jullie ook tegen passieve euthanasie? Moet een leven koste wat kost rekken? Met passieve euthanasie bedoel ik dan een behandeling staken.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 11:18

tja bij arafat is het geloof ik meer politiek dat ze zn leven rekken.
maar de stekker halen ze er vandaag uit zeggen ze.

persoonlijk denk ik van niet het leven nodeloos rekken maar ja als jouw geliefde daar ligt...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 nov 2004 11:21

Ik zou hem loslaten, dan hoeft hij geen pijn meer te lijden en kan hij naar z'n hemelse Vader gaan. Dat is liefde. Ik weet niet wat ik zou zeggen als ik geen christen was.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 11:24

als je het zo bekijkt :wink: *kuch* schandalig dat ik daar genees aan gedacht had. :oops: maar idd als er geen hoop is op beterschap en de machines doen iig alles zoals nu bij Arafat dan mag je de stekker er wel uit halen ja.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 nov 2004 11:49

Toen mijn partner de diagnose "actieve leukemie" kreeg hebben we er samen voor gekozen geen levensverlengende operatie en bestralingen toe te passen. Dit zou opename in een ziekenhuis hebben betekend en een sterke vermindering van de levenskwaliteit. De laatste weken is hij gewoon thuis geweest. En hebben we daardoor nog afscheid kunnen nemen. Vaak zie je dat doorgedreven medisch handelen dit onmogelijk maakt.
Toch blijft het soms een moeilijk punt want je vraagt je zelf toch soms af "hadden we niet dit of dat moeten doen".
Waarom zou je een leven kunstmatig moeten verlengen?
Zelf heb ik een niet-reanimatie verklaring op zak. Ik wil niet als een kasplantje in een ziekenhuis komen te liggen. Als God beslist dat het genoeg is dan zal dat zo zijn.
Mijn beste vriendin heeft baarmoeder kanker. Zover uitgezaaid dat medisch gezien er geen oplossing is. Zij heeft ook gekozen om geen levensrekkende ingrepen te laten doen. De kwaliteit van haar leven zou daardoor zo verminderen. Zij kiest voor een behandeling op basis van pijnbestrijding.

Door de voortgang van de medische wetenschap is het euthanasie verhaal steeds moeilijker geworden. Want moet je alle middelen gebruiken om een leven te rekken? Of mag je die middelen gebruiken om iemand gewoon dood te laten gaan. Het onthouden van voedsel en water zodat iemand versterft, de palliatieve sedatie die momenteel actueel is.

Ik geloof niet dat je tot het uiterste moet gaan. Maar dat is een heel persoonlijke zaak. Toen mijn vader overleed was dat uiteraard tengevolge van zijn ziekte maar wel min of meer bespoedigd door steeds hogere morfine-injecties. De grens tussen passieve en actieve euthanasie word dan wel heel klein. Ik ben geen voorstander van actieve euthanasie. Al hoewel ik mij in sommige situaties de keus daarvoor wel kan voorstellen.

De grens is moeilijk. Ook in mijn werk kom ik hem vaak tegen. Maar ik geloof dat als je je leven in Gods handen mag en kan geven het genoeg is. Dan hoef je niet koste wat het kost allerlei medische handelingen te ondergaan om het hier nog even te rekken. Dan is het veel beter om nog de kans te hebben op een goede manier afscheid te nemen van je dierbaren. En die kans word je door sommige medische handelingen gewoon ontnomen.

André

Berichtdoor André » 10 nov 2004 13:03

Ik ben dan grefo, maar wij hebben er 12 jaar geleden wel voor gekozen om ons kind te laten behandelen in AZG , die vraag word je namelijk gewoon gesteld.

De reden was toen:

Het gaat om je eigen kind.
Behandeling kan je kind genezen.
God geeft je de mogelijkheid.

De volgorde van deze 3 redenen mag de lezer zelf bedenken.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 nov 2004 13:11

Andre schreef:Ik ben dan grefo, maar wij hebben er 12 jaar geleden wel voor gekozen om ons kind te laten behandelen in AZG , die vraag word je namelijk gewoon gesteld.

De reden was toen:

Het gaat om je eigen kind.
Behandeling kan je kind genezen.
God geeft je de mogelijkheid.

De volgorde van deze 3 redenen mag de lezer zelf bedenken.

Oke, ik kan je volgen. Maar heeft "grefo" daarwat mee te maken?
Maar als genezing (medisch gezien) niet mogelijk is, moet je dan tot het uiterste doorgaan? Is al het medisch handelen door God gegeven of gaan wij met al die toestanden niet teveel op Zijn stoel zitten?

André

Berichtdoor André » 10 nov 2004 13:37

Nee ik zie het als een gave van God, Hij is een God van het leven, niet van de dood.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 13:43

Andre schreef:Nee ik zie het als een gave van God, Hij is een God van het leven, niet van de dood.

Als er nog kans op genezing of effectief uitstel is ben ik het met je eens. Als het gebruik van bepaalde middelen er echter toe leidt dat je een week langer 'leeft' onder omstandigheden die nauwelijks leven te noemen zijn denk ik dat je het niet altijd zo hoeft te zien.

André

Berichtdoor André » 10 nov 2004 13:46

Aragorn schreef:
Andre schreef:Nee ik zie het als een gave van God, Hij is een God van het leven, niet van de dood.

Als er nog kans op genezing of effectief uitstel is ben ik het met je eens. Als het gebruik van bepaalde middelen er echter toe leidt dat je een week langer 'leeft' onder omstandigheden die nauwelijks leven te noemen zijn denk ik dat je het niet altijd zo hoeft te zien.

Okee volgende, wie is de mens te denken een leven te kunnen beeindigen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 13:51

En de daarbij horende: wat is leven? :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 nov 2004 13:52

Andre schreef:
Aragorn schreef:

En wie is de mens die een leven eindeloos wil laten rekken, terwijl er van een leven niet meer gesproken kan worden?
Moet je dan allerlei noodgrepen uithalen, (overigens zijn die pas van de laatste jaren) om een leven te rekken. Of mag je het niet gewoon in Zijn handen overgeven?

André

Berichtdoor André » 10 nov 2004 13:56

Aragorn schreef:En de daarbij horende: wat is leven? :)

Het tegenovergestelde van dood.

André

Berichtdoor André » 10 nov 2004 13:58

Zareb schreef:
Andre schreef:
Aragorn schreef:

En wie is de mens die een leven eindeloos wil laten rekken, terwijl er van een leven niet meer gesproken kan worden?
Moet je dan allerlei noodgrepen uithalen, (overigens zijn die pas van de laatste jaren) om een leven te rekken. Of mag je het niet gewoon in Zijn handen overgeven?

Als we met onze menselijke kennis een leven rekken, kan misschien God met zijn Goddelijke kennis verbetering geven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 nov 2004 14:00

Lalage schreef:Ik zou hem loslaten, dan hoeft hij geen pijn meer te lijden en kan hij naar z'n hemelse Vader gaan. Dat is liefde. Ik weet niet wat ik zou zeggen als ik geen christen was.

Dit slaat toch niet op Arafat hoop ik he?

Terug naar “Archief”