Jas:
Ik ben blij voor jou dat slechts jouw oordeel objectief tot stand is gekomen en dat je God in elke vertaling kan vinden. De vraag is echter, of Hij ons ook vindt in elke vertaling.
Ik heb volgens mij nooit gezegd dat mijn oordeel objectief is. God weet mij iig in deze vertaling te vinden.
PeterD:
Ik ben het hier dus niet mee eens. Iedereen zegt hier zijn/haar mening, en hoeft echt
niet iedere keer te zeggen dat het zijn/haar mening is.
In dit geval gaat die vlieger niet op. Jas objectiveert een subjectieve ervaring van zijn kant.
Hij kan God niet vinden in de NBV dus
IS God niet te vinden in de NBV. Tenzij je je eigen ervaring tot norm verheft kun je nooit een ervaring tot een algemeen geldende objectieve uitspraak verheffen. Ik kan n.a.v. mijn eigen ervaring stellen dat God te vinden is in de bijbel. Ik kan dat omdat er iig 1 iemand is die Hem daarin kan vinden. Verder dan dat strekt de obejctivering van mijn ervaring niet. Ik kan niet zeggen:
iedereen kan God in de NBV vinden (b.v. omdat ik dat ook kan). Ik kan dat gewoon niet hard maken. Zo zou het legitiem zijn als Jas op basis van zijn ervaring zou zeggen: "Niet iedereen kan God vinden in de NBV". Dat zal een waarheid als een koe zijn. Je kunt echter niet zeggen dat
niemand God kan vinden in de NBV simpelweg omdat je eigen ervaring niet maatgevend is.
Natuurlijk kan iemand de mening zijn toegedaan dat al die ervaringen die het standpunt van Jas tegenspreken nepperij zijn. Natuurlijk kun je zeggen dat het niet God is die zich daarin openbaart. Maar dan zie ik wel graag gedegen argumenten en niet slechts een beroep op de eigen ervaring.
Jas:
Zoveel "ontzag" hebben de vertalers blijkvaar voor de "Ontzagwekkende" dat ze Hem Zijn almacht maar ontnomen hebben."
Ik heb reeds aangegeven dat ik deze vertaling ook niet fantastisch vind. Toch overdrijf je wel weer lekker. De vertalers hebben God iig Zijn almacht niet ontnomen. Op verschillende plaatsen wordt het woord almacht als kwalificatie van God genoemd of het woord Almachtige voor God gebruikt. Weet jij de achtergrond van de keuze voor Ontzagwekkende i.p.v. Almachtige?
Klaas