Paulus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Paulus

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2004 12:22

Persoonlijk hecht ik veel waarde aan de brieven van Paulus.
Wel merk ik steeds meer, dat mensen de brieven van Paulus als ondergeschikt zien, en zogenaamd niet meer van deze tijd.
Wat is dan wel van deze tijd?
Ik kan er in ieder geval veel mee, maar als ik dat zeg, vinden veel mensen mij een tut.
Hoe denk jij over de brieven van Paulus?
Belangrijk, als levenslessen?
Of wat ?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 12:27

De brieven van Paulus vind ik heel waardevol! Zoveel situaties zijn te vertalen naar deze tijd. De gemeenten die hij heeft bezocht zijn heel verschillend, maar juist daardoor is er altijd wel één die aansluit bij een huidige gemeente.

Ook de opwekking tot geloof die hij schreef, is nog steeds actueel. De bemoedigingen idem dito.

Wat mij betreft mogen ze in de volgende Bijbelvertaling gewoon weer opgenomen worden :)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 nov 2004 13:26

Heb ik wat gemist? Zijn de brieven van Paulus dan niet opgenomen in de NBV?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 nov 2004 13:37

Natuurlijk wel.

Overigens, is het niet 'apart' dat het evangelie vooral is verspreid door iemand die niet tot de oorspronkelijke 12 discipelen van Jezus hoorde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 13:58

Sabra schreef:Natuurlijk wel.

Overigens, is het niet 'apart' dat het evangelie vooral is verspreid door iemand die niet tot de oorspronkelijke 12 discipelen van Jezus hoorde.

Waarom niet?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 nov 2004 14:39

Paulus roeleert. MM: ik denk dat jouw ervaring komt doordat Paulus stukjes heeft met zijn eigen mening en stukjes die duidelijk van God komen. De stukjes met zijn eigen mening vatten sommigen op als regels die nu ook nog gelden, terwijl anderen zeggen van: ja hallo, dat is cultuurgebonden. Denk bijvoorbeeld aan het bedekken van het hoofd voor vrouwen en lang haar voor vrouwen en kort voor mannen.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 05 nov 2004 15:07

Moest er eerst weinig van hebben :) Vond het maar een mannetje met een vreemde mening af en toe. Maar ik begin het de laatste tijd wel te waarderen, in de Paulusbrieven staan echt de mooiste dingen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Paulus

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 15:11

Mariamagdalena schreef:Persoonlijk hecht ik veel waarde aan de brieven van Paulus.
Wel merk ik steeds meer, dat mensen de brieven van Paulus als ondergeschikt zien, en zogenaamd niet meer van deze tijd.
Wat is dan wel van deze tijd?
Ik kan er in ieder geval veel mee, maar als ik dat zeg, vinden veel mensen mij een tut.
Hoe denk jij over de brieven van Paulus?
Belangrijk, als levenslessen?
Of wat ?

Eh, misschien heb ik wel weer een heel afwijkende mening, maarruh, staan de brieven van Paulus in de Bijbel, en, zo ja, zijn die dan niet het zuivere Woord Gods waar de leer der zaligheid in vervat is?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 05 nov 2004 15:27

jas schreef:...staan de brieven van Paulus in de Bijbel, en, zo ja, zijn die dan niet het zuivere Woord Gods waar de leer der zaligheid in vervat is?
Klopt helemaal jas, maar anno 2004 is dat niet meer zo heel erg vanzelfsprekend :?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 15:36

Hobbyist schreef:
jas schreef:...staan de brieven van Paulus in de Bijbel, en, zo ja, zijn die dan niet het zuivere Woord Gods waar de leer der zaligheid in vervat is?
Klopt helemaal jas, maar anno 2004 is dat niet meer zo heel erg vanzelfsprekend :?

Ik ben uit 1962, is dat al te lang geleden?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2004 16:10

Nee hoor Jas, ik ben net nog ietsjes ouder, 4 jr wel te verstaan.
En je ziet er nog goed uit voor je leeftijd op je avatar ;)
Maar op andere Chr. fora wordt net gedaan of Paulus niet van deze tijd is. Dat zijn brieven nu niet meer gelden.
Maar ik zie het duidelijk als Gods Woord.
Waar ik meningsverschillen over heb, is bv de tip die Paulus geeft, om een goed en harmonieus huwelijk te hebben.
Zo van, dat je elkaars liefde niet mag weigeren, dat de man voor de vrouw moet zorgen en dat de vrouw zo lief mogelijk voor haar man moet zijn, en nog wat dingen over hoe de vrouwen zich in de bijeenkomsten van de gemeentes behoren te gedragen.

Gelijk krijg ik soms reacties (niet op dit forum, hoor ), van mensen die zeggen: nou, dan mag je ook niet op een forum schrijven.
Wat een onzin, een forum is toch geen kerkdienst.
Maar ik krijg vaak hele heftige reacties van mensen, ook in het gewone leven, als ik laat merken dat ik een Paulusfan ben, om het zo maar te noemen. 8)

Eerst denken ze dat ik maatschappijverantwoord aangepast ben, en dan merken ze dat ik Christen ben, en wel een echte Christen, dus.
En dan ook nog een ongeemancipeerde Paulusfreak.
Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel voor Paulus gaan, ook kerken die zo heten, de Pauluskerk, en de Herberg van Paulus daar aan vast.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 16:47

Mariamagdalena schreef:Nee hoor Jas, ik ben net nog ietsjes ouder, 4 jr wel te verstaan.
En je ziet er nog goed uit voor je leeftijd op je avatar ;)
Maar op andere Chr. fora wordt net gedaan of Paulus niet van deze tijd is. Dat zijn brieven nu niet meer gelden.
Maar ik zie het duidelijk als Gods Woord.
Waar ik meningsverschillen over heb, is bv de tip die Paulus geeft, om een goed en harmonieus huwelijk te hebben.
Zo van, dat je elkaars liefde niet mag weigeren, dat de man voor de vrouw moet zorgen en dat de vrouw zo lief mogelijk voor haar man moet zijn, en nog wat dingen over hoe de vrouwen zich in de bijeenkomsten van de gemeentes behoren te gedragen.

Gelijk krijg ik soms reacties (niet op dit forum, hoor ), van mensen die zeggen: nou, dan mag je ook niet op een forum schrijven.
Wat een onzin, een forum is toch geen kerkdienst.
Maar ik krijg vaak hele heftige reacties van mensen, ook in het gewone leven, als ik laat merken dat ik een Paulusfan ben, om het zo maar te noemen. 8)

Eerst denken ze dat ik maatschappijverantwoord aangepast ben, en dan merken ze dat ik Christen ben, en wel een echte Christen, dus.
En dan ook nog een ongeemancipeerde Paulusfreak.
Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel voor Paulus gaan, ook kerken die zo heten, de Pauluskerk, en de Herberg van Paulus daar aan vast.

Ik ben heel blij te vernemen dat jij vindt dat de brieven van Paulus ook Gods Woord zijn. En wat die felle toon van mensen betreft t.o.v. het huwelijk, ach, je moet altijd zien wat voor geest daar achter zit. Want als wij door de Heere dienend gemaakt zijn, dan is dit probleem er helemaal niet. Dan dient de vrouw (voor) de man en de man (voor) de vrouw. Ze zijn er dan gewoon voor elkaar. Emancipatie komt dus voort uit een list van satan die zegt dat op grond van de Bijbel man en vrouw niet gelijkwaardig zijn. En van daaruit worden dan de gemoederen verhit en de tegenstellingen zo groot dat zich een beweging vormt die tweestrijd zaait tussen man en vrouw. Terwijl de Christelijke leer ons in liefde, nl. Liefde met een hoofdletter,(want die is uit God) samen laat zijn. Het mooiste wat er is is toch dat je samen met je man of vrouw de Heere mag dienen, en je in alle eenvoudigheid aan Hem onderwerpen, zonder te twisten over de vraag wie de meeste is. Zo denk ik er over. Maar ja, ik ben niet goed snik denken ze hier.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 05 nov 2004 17:36

Lalage schreef:De stukjes met zijn eigen mening vatten sommigen op als regels die nu ook nog gelden, terwijl anderen zeggen van: ja hallo, dat is cultuurgebonden. Denk bijvoorbeeld aan het bedekken van het hoofd voor vrouwen en lang haar voor vrouwen en kort voor mannen.
Hoe kom je erbij dat dat zijn eigen mening is? Volgens mij zegt Paulus dat alleen in 1 Korinthe 7, daar betreft het het ongetrouwd zijn, maar verder wordt nergens duidelijk dat het zijn mening is in plaats van woorden van de Heer. Of lees ik over dingen heen?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 nov 2004 18:50

Ben je niet goed snik Jas? Volgens mij zie je het allemaal behoorlijk scherp.
Nou, dan zijn we samen niet goed snik :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 nov 2004 19:44

jas schreef:Maar ja, ik ben niet goed snik denken ze hier.

Moeten we even een uithuil topic voor je aanmaken Jas? :lol: :wink:

Mariamagdalena schreef:Nou, dan zijn we samen niet goed snik :wink:

Weet je wat, maken we er gelijk nog één voor MM :wink:

Terug naar “Archief”