De PKN: Juridisch en kerkgangers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

De PKN: Juridisch en kerkgangers

Berichtdoor TKF » 26 okt 2004 20:24

Gisteren op cathechesatie vertelde onze predikant (ik ben HHK) dat de PKN het waarschijnlijk niet lang meer financieël kan en gaat redden.

Vanwege betaling van predikanten moeten ze elk jaar 10.000 euri boven de begroting ophoesten. Een zwart scenario zegt dat ze hierdoor geen tien jaar meer blijven bestaan in tegenstelling tot de HHK waar geld in overvloed is.

Is dit zo?

(Als de moderators vinden dat dit onderwerp meer bij Algemene Zaken of Actualiteit hoort heb ik daar totaal geen moeite mee)
Laatst gewijzigd door TKF op 27 okt 2004 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 27 okt 2004 08:56

Ik heb dit verhaal nooit eerder gehoord, en trouwens 10.000 euri is voor zo'n grote vereniging natuurlijk bijna niets... daar ga je niet failliet van en al helemaal niet binnen 10 jaar (ging het niet over een plaatselijke gemeente?).

Ik weet wel dat er in Putten pas geleden een collecte was in de pkn kerk voor de broeders van de HHK om hun te helpen met het opzetten van hun nieuwe kerk. Daar werd bijna 45.000 euri opgehaald... kijk dat is nou nog eens een mooi gebaar...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2004 09:16

Ik denk dat dit hele verhaal wishful thinking is. Sommige mensen zien de PKN het liefst verdwijnen. Nou heb ik zelf ook genoeg kritiek op de PKN, maar ik heb liever een reformatie dan een faillissement.
En inderdaad, 10.000 euro is niet veel geld, zelfs niet voor een middelgrote plaatselijke gemeente.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 09:30

elbert schreef:Ik denk dat dit hele verhaal wishful thinking is. Sommige mensen zien de PKN het liefst verdwijnen. Nou heb ik zelf ook genoeg kritiek op de PKN, maar ik heb liever een reformatie dan een faillissement.
En inderdaad, 10.000 euro is niet veel geld, zelfs niet voor een middelgrote plaatselijke gemeente.

Vind je dat heel raar?? Zonder weer het aloude praatje over de PKN op te willen gaan hangen, maar ik kom vaak in een HH-gemeente, waarvan er geen een in de PKN is gegaan. Toch wil de pkn de goederen allemaal innemen, op allerlei dwaxe juridische gronden. De gemeente moet een ruimte hebben waar er zo'n dikke 2500 in kunnen, hoe moeten ze dat ooit gaan doen???

Vind het helemaal niet vreemd dat mensen een geesteloze geestelijke instelling die zich openbaart als een duivel liever zien verdwijnen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2004 09:38

Nee, ik vind het niet raar. De PKN heeft in deze nogal wat boter op het hoofd.
Maar je moet geen vuur met vuur bestrijden en die neiging kom je toch nog al eens tegen.
Menselijke reakties op menselijke akties zijn begrijpelijk, maar daarom nog niet goed. De PKN voor duivel uitmaken valt daar wat mij betreft ook onder. :(
Wat dat betreft heeft iedereen (in welk kerkverband hij of zij zit) zich af te vragen waar hij of zij de fout in is gegaan. Dat lijkt me vruchtbaarder dan elkaar af te zitten katten.

Wat je concreet zegt over de gemeente van 2500 mensen die in z'n geheel HHK is geworden/gebleven (streep door wat je niet wilt horen :wink: ), daarover ben ik van mening dat de PKN het kerkgebouw aan die gemeente moet laten, zelfs al heeft de PKN juridisch het gelijk aan z'n kant. Ik ben sowieso voor een eerlijke verdeling van de kerkelijke goederen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 27 okt 2004 09:44

elbert schreef:En inderdaad, 10.000 euro is niet veel geld, zelfs niet voor een middelgrote plaatselijke gemeente.

En op lange termijn? Waar halen ze het geld vandaan. Hoe staat het met het aantal kerkgangers binnen de PKN?

Ik wil hier niet super-negatief gaan doen over de pkn. Maar ik hoor van alle kanten uit onze kringen zeggen dat ze veel te weinig geld hebben en dat alles niet deugd enzo.

Wat overigens niet ontkend kan worden, het aantal kerkgangers bij de HHK is hoger naar verhouding bij de PKN. Oftwel, de PKN heeft naar verhouding meer papieren leden. (ik ga nu wel erg off-topic)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2004 09:59

tkf schreef:
elbert schreef:En inderdaad, 10.000 euro is niet veel geld, zelfs niet voor een middelgrote plaatselijke gemeente.

En op lange termijn? Waar halen ze het geld vandaan. Hoe staat het met het aantal kerkgangers binnen de PKN?

Ik wil hier niet super-negatief gaan doen over de pkn. Maar ik hoor van alle kanten uit onze kringen zeggen dat ze veel te weinig geld hebben en dat alles niet deugd enzo.

Wat overigens niet ontkend kan worden, het aantal kerkgangers bij de HHK is hoger naar verhouding bij de PKN. Oftwel, de PKN heeft naar verhouding meer papieren leden. (ik ga nu wel erg off-topic)

Off-topic: dat het aantal kerkgangers bij de HHK naar verhouding hoger is dan bij de PKN is duidelijk. De scheuring heeft zich niet voor niets binnen het rechtzinnige en meelevende gedeelte van de kerk voltrokken (GB/gekrookte riet/een klein confessioneel gedeelte). De papieren leden hebben zich hier niet om bekommerd.

On-topic:
uit de kerkbalans blijkt dat elk jaar er meer geld wordt opgebracht door minder leden. Deze trend is al een aantal jaren aan de gang en het is de vraag hoe lang dit door blijft gaan. Tot nu toe kan de PKN zich wel financieel bedruipen, al zijn er wel gemeenten (vooral aan vrijzinnige/midden-orthodoxe kant), waar men kerkgebouwen heeft moeten verkopen/sluiten en het aantal predikantsplaatsen heeft moeten verminderen vanwege financiele problemen door teruglopend kerkbezoek. De GB gemeenten binnen de PKN zijn over het algemeen financieel gezond.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:05

elbert schreef:Nee, ik vind het niet raar. De PKN heeft in deze nogal wat boter op het hoofd.
Maar je moet geen vuur met vuur bestrijden en die neiging kom je toch nog al eens tegen.
Menselijke reakties op menselijke akties zijn begrijpelijk, maar daarom nog niet goed. De PKN voor duivel uitmaken valt daar wat mij betreft ook onder. :(
Wat dat betreft heeft iedereen (in welk kerkverband hij of zij zit) zich af te vragen waar hij of zij de fout in is gegaan. Dat lijkt me vruchtbaarder dan elkaar af te zitten katten.

Wat je concreet zegt over de gemeente van 2500 mensen die in z'n geheel HHK is geworden/gebleven (streep door wat je niet wilt horen :wink: ), daarover ben ik van mening dat de PKN het kerkgebouw aan die gemeente moet laten, zelfs al heeft de PKN juridisch het gelijk aan z'n kant. Ik ben sowieso voor een eerlijke verdeling van de kerkelijke goederen.

Ik zei dat de PKN zich openbaart als een duivel, niet dat het die ook is, dat zal ik niet zeggen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 10:09

Tuurlijk, weer even lekker negatief doen over de PKN. Bovendien is het zo dat alle eigendommen in bezit zijn van de PKN en dat de HHK juridisch gezien geen recht heeft op maar een enkele baksteen van welk gebouw ook. Of dit moreel ook zo te stellen valt is natuurlijk heel wat anders.

Dominees, ouderlingen etc. die mensen van de HHK hebben gezegd dat de eigendommen van de HHK zijn hebben gewoon gelogen. Van failliete gemeentes is daarom ook geen sprake, aangezien zij nog genoeg eigendommen hebben om te verkopen.

Trouwens, niet overal is de HHK het grootste gedeelte van de HK.

En de bewering dat de PKN zich openbaart als een duivel is een uitspraak die ik niet voor mijn rekening zou durven nemen. Hoezo veroordelend. Laat ik dat ook eens doen:

Ik blijf mij erover verbazen dat mensen die 'rechts' in de leer zijn nogal negatief doen over de PKN. Hebben zij zich ooit afgevraagd of hetgeen zij in geloven wel het bijbelse geloof is? Geloven in een leer is namelijk niet geloven in de bijbel, maar geloven in door mensen bedachte theorien. Hiermee kennen zij meer gezag toe aan de leer dan aan de bijbel, en zij bijbels gezien onjuist bezig. Zij stellen mensen boven God en zijn dus in feite aanbidders van mensen. Daarmee plaatsen zij zich buiten het koninkrijk van God.

Is dit goed? Nee natuurlijk niet.
Is dit een beeld wat ik heb? Ten dele.
Mag ik oordelen over wie dan ook? Nee dat mag en kan ik niet en dat moet ik aan God overlaten.
Is mijn stelling net zo ongenuanceerd en verkeerd als diegenen die de PKN veroordelen en vereenzelvigen met de satan? Ja.
Heb ik gelijk? Ja.
Laatst gewijzigd door Sabra op 27 okt 2004 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2004 10:12

alex leusink schreef:
elbert schreef:Nee, ik vind het niet raar. De PKN heeft in deze nogal wat boter op het hoofd.

Ik zei dat de PKN zich openbaart als een duivel, niet dat het die ook is, dat zal ik niet zeggen.

Daar word ik echt niet vrolijker van hoor. :(
De link is nu eenmaal gelegd en dat betekent een stigmatisering van een hele groep mensen (broeders en zusters!) die voor 1 mei nog gewoon bij je in dezelfde kerk zaten en die een andere kerkelijke keus hebben gemaakt.
Het is veroordeling door associatie en dat vind ik net zo erg als een regelrechte veroordeling. :(

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:30

elbert schreef:
alex leusink schreef:

Daar word ik echt niet vrolijker van hoor. :(
De link is nu eenmaal gelegd en dat betekent een stigmatisering van een hele groep mensen (broeders en zusters!) die voor 1 mei nog gewoon bij je in dezelfde kerk zaten en die een andere kerkelijke keus hebben gemaakt.
Het is veroordeling door associatie en dat vind ik net zo erg als een regelrechte veroordeling. :(

Jij generaliseert mijn veroordeling. Zoals de PKN in elkaar steekt kan het zijn dat de synode er heel andere praktijken op na houdt dan bepaalde leden zouden willen, in dit geval waarschijnlijk zij, die voor 1 mei met ons in 1 kerkgebouw zaten. Ik zeg dan ook niets over de verkondiging van het Woord, maar over de behandeling van medechristenen.

Bovendien kun je wat je zegt ook tegen jezelf gebruiken, want zij zaten voor 1 mei ook bij ons in het kerkgebouw, en zij behandelen ons nu ook alsof wij de grootste raddraaiers zijn aller tijden, terwijl het enige verschil tussen ons is dat wij onze mening hebben gehandhaafd, en zij niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 okt 2004 10:32

Het enige wat ik hier nog over wil zeggen is dat ik dit allemaal zinloos gepraat en geblaat vind, en dat men maar zich moet eens moet richten op Marcus 12:30 en 31.

Als we dit doen dan zijn dit soort topics niet nodig waarin allerlei beschuldigingen worden geuit. Emotioneel of feitelijk, dat doet er niet toe.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 27 okt 2004 10:34

@tlantis schreef:Ik heb dit verhaal nooit eerder gehoord, en trouwens 10.000 euri is voor zo'n grote vereniging natuurlijk bijna niets... daar ga je niet failliet van en al helemaal niet binnen 10 jaar (ging het niet over een plaatselijke gemeente?).

Ik weet wel dat er in Putten pas geleden een collecte was in de pkn kerk voor de broeders van de HHK om hun te helpen met het opzetten van hun nieuwe kerk. Daar werd bijna 45.000 euri opgehaald... kijk dat is nou nog eens een mooi gebaar...

Nou.... dan zal ik je een geheim verklappen: Ik ben HHK en ik woon in Putten maar ik heb er nog niets van gehoord. Integendeel... van een harmonieuze samenwerking is in de verste verte geen sprake hier. :(

Ik heb uiteraard geen idee waar je dat bericht gehoord hebt maar hier in Putten weet men van niets zeg maar.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 okt 2004 10:36

Sabra schreef:Het enige wat ik hier nog over wil zeggen is dat ik dit allemaal zinloos gepraat en geblaat vind, en dat men maar zich moet eens moet richten op Marcus 12:30 en 31.

Als we dit doen dan zijn dit soort topics niet nodig waarin allerlei beschuldigingen worden geuit. Emotioneel of feitelijk, dat doet er niet toe.

Daar sluit ik me bij aan.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 27 okt 2004 10:42

wozz schreef:
@tlantis schreef:Ik heb dit verhaal nooit eerder gehoord, en trouwens 10.000 euri is voor zo'n grote vereniging natuurlijk bijna niets... daar ga je niet failliet van en al helemaal niet binnen 10 jaar (ging het niet over een plaatselijke gemeente?).

Nou.... dan zal ik je een geheim verklappen: Ik ben HHK en ik woon in Putten maar ik heb er nog niets van gehoord. Integendeel... van een harmonieuze samenwerking is in de verste verte geen sprake hier. :(

Ik heb uiteraard geen idee waar je dat bericht gehoord hebt maar hier in Putten weet men van niets zeg maar.
Misschien wordt het dat een leuke verrassing...

Ik hoorde dit van een familielid die in de PKN van Putten zit... dus dat lijkt me redelijk betrouwbaar... maar ja, ik was er zelf niet bij natuurlijk
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”