hard hart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 20 okt 2004 15:35

Dat overgeven he, dat vind ik nu juist zo moeilijk. Dat is zo abstract.

Ik bedoel, als ik zeg "God, ik geef me over", verandert er verder niets. Dus voor mijn gevoel is dat niet genoeg.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2004 15:35

:) me too :)

Pieter schreef:
Aragorn schreef:
Pieter schreef:Wat mij op dit moment vooral bezighoudt, is of ik zelf voor God moet kiezen, of dat God mij moet trekken. Inderdaad, de kwestie van de vrije wil.

In het eerste geval weet ik niet hoe ik dat moet doen.

In het tweede geval vraag ik mij af of dat wel ooit zal gebeuren.

In het tweede geval zal het trekken toch niet buiten je om gaan denk ik. Dan ga je kiezen en achteraf zie je dat je getrokken werd misschien, maar toch zul je zelf actie moeten ondernemen.

Dat is nu juist mijn worsteling van dit moment. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik zelf 'iets' moet doen, maar wat en hoe?

Wat je idd moet doen is naar God gaan, naar Jezus..... Je moet niet je eigen redding verdienen door goed te leven... (met als gevolg dat als dat niet lukt, je afvraagt of je er wel komt)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 20 okt 2004 18:25

Pieter schreef:Dat overgeven he, dat vind ik nu juist zo moeilijk. Dat is zo abstract.

Ik bedoel, als ik zeg "God, ik geef me over", verandert er verder niets. Dus voor mijn gevoel is dat niet genoeg.

Om even door te gaan met dat abstracte, als jij tegen jezelf zegt ach, ik geef me niet over aan God, voel je je dan net zo?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: hard hart

Berichtdoor Acire » 20 okt 2004 18:41

John B schreef:Heb je dat ook wel eens. Dat je (weer) in een bepaalde zonde valt, terwijl je je hebt voorgenomen om dat toch echt niet meer te doen. En dat je daarna haast niet meer je bijbel durft open te slaan, laat staan bidden. En dat je voelt hoe verdorven je eigen hart is en je je zo blind voelt. Ik weet het niet meer in iedergeval. Ik moet bekeerd worden maar hoe? De wereld trekt zo verschrikkelijk. En als ik diep naar binnen kijk voel ik me heel niet schuldig zoals ik me zou moeten voelen. Hoe kan ik toch de Heere lief krijgen. Ik heb die wedergeboorte zo nodig want van me zelf kan ik niets goeds doen! Sorry, ik moest me hart even luchten. Bedankt.

Woei woei woei woei... wat HEERLIJK!!! Ik bedoel niet die houding, maar dat er meer zijn die dat hebben!!!!!
Ookal ben ik een kind van God, nog steeds herken ik wat je schrijft!!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 20 okt 2004 19:22

Andre schreef:
Pieter schreef:Dat overgeven he, dat vind ik nu juist zo moeilijk. Dat is zo abstract.

Om even door te gaan met dat abstracte, als jij tegen jezelf zegt ach, ik geef me niet over aan God, voel je je dan net zo?

Ik denk toch dat ik dat wat minder abstract vind. Ik bedoel, ik hoef alleen maar door te gaan met het leven zoals ik nu leef. Me niet overgeven vraagt dus geen bijzondere actie.

Me wel overgeven vraagt naar mijn idee wel om een bepaalde stap of houding. En ik vind het moeilijk om daar oprecht in te zijn.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 20 okt 2004 20:25

Misschien klinkt het raar, maar je zult jezelf nooit overgeven aan Jezus, tenzij dat Jezus je heeft laten zien dat je zonder Hem niet meer kunt leven.
De Heere Jezus zegt zelf
Niemand komt tot de Vader tenzij dat hij getrokken wordt.
Je moet daarom bidden tot God of Hij je wil laten zien hoe zondig je bent.
En als je al voelt dat je zondig bent, bid dan tot God of hij je wil bekeren. Of Hij je wil helpen om die zondige dingen niet meer te doen.

Ik krijg niet helemaal duidelijk op papier wat ik bedoel. Ik hoop dat jullie me begrijpen.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 okt 2004 20:30

Willempie schreef:En als je al voelt dat je zondig bent, bid dan tot God of hij je wil bekeren. Of Hij je wil helpen om die zondige dingen niet meer te doen.

Hm, ik hoorde pas nog van een dominee dat je dat niet moet vragen omdat het in feite vragen naar de bekende weg is: God wil je al bekeren, je moet alleen zelf nog willen (of willend gemaakt worden, daar zijn de geleerden het nog niet over eens en ik vermoed dat het een samenspel van factoren is :wink: ).

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 20 okt 2004 20:52

Even een reaktie op willempie.

Even een aanvulling op de tekst die je noemt.

In Johannes staat:
Niemand komt tot mij tenzij de vader hem trekke, die tot mij komt zal ik geenszins uitwerpen.

Onze oudvaders zeiden dikwijls: Ga tot Jezus, nog vandaag.

Wulfert Floor heeft eens gezegd: ga dan op een draf naar Jezus.

Komen zoals je bent, daarin ligt rust, en wordt je verlost van krampachtigheid. God leert je zelf wat nodig is. span het paard niet achter de wagen dat God je eerst trekken moet.

Bunyan zegt het zo.

Je kunt pas zeggen: God trok mij als je zelf door de poort: klopt en u zal worden opengedaan bent gegaan
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 okt 2004 21:16

Hein schreef:Onze oudvaders zeiden dikwijls: Ga tot Jezus, nog vandaag.

Het klinkt allemaal zo leuk en simpel: "Gewoon effe naar Jezus gaan."
Stel dat ik zou weten dat Jezus vanavond op de Dam in Amsterdam stond, dan zou ik gelijk gaan draven. Maar zolang de reformatorische weg tot God zo vaag blijft als "Ga tot Jezus", dan zeg ik, net als Gideon: "Indien ik nu genade gevonden heb in Uw ogen, zo doe mij een teken, dat Gij het zijt, Die met mij spreekt."

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 20 okt 2004 21:57

Collateral schreef:...dan zeg ik, net als Gideon: "Indien ik nu genade gevonden heb in Uw ogen, zo doe mij een teken, dat Gij het zijt, Die met mij spreekt."

Dankjewel
ben ik dus niet de enige...

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2004 21:59

Collateral schreef:
Hein schreef:Onze oudvaders zeiden dikwijls: Ga tot Jezus, nog vandaag.

Het klinkt allemaal zo leuk en simpel: "Gewoon effe naar Jezus gaan."
Stel dat ik zou weten dat Jezus vanavond op de Dam in Amsterdam stond, dan zou ik gelijk gaan draven. Maar zolang de reformatorische weg tot God zo vaag blijft als "Ga tot Jezus", dan zeg ik, net als Gideon: "Indien ik nu genade gevonden heb in Uw ogen, zo doe mij een teken, dat Gij het zijt, Die met mij spreekt."
Groot gelijk heb je dan lijkt mij! En God zal het je nog vertellen ook dan! Als je echt open staat en Hem wilt zoeken,d an betekent dat al dat God jou zoekt. En dan mag je pleiten (Hem houden aan) wat staat in jac 4:8: Nader tot God dan zal Hij tot u naderen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 okt 2004 22:15

Hobbyist schreef:Dankjewel

Dat ben je sowiezo niet hoor! ;)

joris schreef:Groot gelijk heb je dan lijkt mij! En God zal het je nog vertellen ook dan! Als je echt open staat en Hem wilt zoeken,d an betekent dat al dat God jou zoekt. En dan mag je pleiten (Hem houden aan) wat staat in jac 4:8: Nader tot God dan zal Hij tot u naderen.

Ok, ik wacht geduldig :)

joris

Berichtdoor joris » 20 okt 2004 22:29

Collateral schreef:
Hobbyist schreef:Dankjewel

Dat ben je sowiezo niet hoor! ;)

joris schreef:Groot gelijk heb je dan lijkt mij! En God zal het je nog vertellen ook dan! Als je echt open staat en Hem wilt zoeken,d an betekent dat al dat God jou zoekt. En dan mag je pleiten (Hem houden aan) wat staat in jac 4:8: Nader tot God dan zal Hij tot u naderen.

Ok, ik wacht geduldig :)
niet wachten! pleiten zei ik. Je mag God houden aan zijn beloften. Maar dan moet je eook eerlijk kijken naar je eigen stuk natuurlijk: hoe leef ik?
En dat wat op wachten lijkt is zeker de moeite waard. Ik heb ontdekt dat de rust en het wachten juist heel belangrijk zijn n het christelijk geloof en zeker in mijn relatie met God. God wil je helemaal! God wil al je vertrouwen hebben. In het christelijk leven wijzen we vaak op de woestijnreis he, de donkdere nietsige tijd voordat God met een antwoord komt. Maar dat is juist de tijd waarin het zaad sterft om vrucht te gaan dragen!

De prediker had ontdekt dat God de tijden ijn zijn hand heeft.maar tegelijk zegt hij , heeft God ons wel tijdsbesef gegeven. Das ook raar en eigenlijk gewoon heel irritant. Dus wij denken dat het tien uur is, maar God zegt dan doodleuk; nee nee, het is 8 uur. Nee God, het is echt tien uur, kijk maar op mijnhorloge. nee, het is 8 uur. God geeft ons tijdbesef maar niet de macht over de tijd. Dat kan alleen mar zin om ons te leren of ervan overtuigd te laten raken dat we echt ons hele leven aan Hem moeten geven. Alle controle aan hem overgeven. Zoals Jezus aan het kruis bad: in uw handen beveel ik mijn geest.

Mijn horloge is sinds zaterdag kapot, heb hem laten vallen. Wacht met smart op het telefoontje van de juwelier dat ik hem weer kan halen. Zonder tijd ben ik onthand! Ik wil controle houden! maar ik weet telijk ook dat de tijd gewoon doorloopt. het maakt heel niet uit of ik dan wel of niet een horloge heb en de tijd kan bijhouden. God s tijd loopt door, ook al zien wij het niet.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 21 okt 2004 07:45

Collateral schreef.

Maar zolang de reformatorische weg tot God zo vaag blijft als "Ga tot Jezus"

Jij vindt dat wellicht vaag. Probeer er ook eens tijd voor te nemen. Het heeft er alles mee te maken dat wij refo's het zo moeilijk vinden ons over te geven. Terwijl er niets eenvoudigers is, maar we moeten kappen met dat rationele gezanik van ons.
Ons vast houden aan Gods woord, daar op hopen, vertrouwen. Het aan Hem overlaten. Anders, als je dat niet doet, dan denk je toch zelf nog iets te moeten presteren.
Als je dan de bijbel gaat lezen zie je tegelijkertijd dat al die voorbeeld gelovigen zoals Abraham, enz ook op hoop, tegen hoop, gelooft hebben.
Dat wordt bedoeld met op een draf naar Jezus. Jezus is alom tegenwoordig. Hij is hier waar jij nu zit, alleen dat is te ver weg voor onze ratio. Terwijl je als je daar eens bij stilstaat alles aan Hem mag overgeven.
Verwacht het van Hem, ook eventueel in je komen, maar ga niet kletsen over vaag. Jij bent vaag, Jezus allerminst, die is zo duidelijk als het maar kan. Het wordt hooguit af en toe abstracht gemaakt.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 okt 2004 09:21

Pieter schreef:Ik denk dat een bepaald schuldgevoel van wezenlijk belang is. Niet dat daar alles vanaf hangt, maar zonder schuldbesef heb je ook geen eerlijke behoefte aan een Borg.

Wat mij op dit moment vooral bezighoudt, is of ik zelf voor God moet kiezen, of dat God mij moet trekken. Inderdaad, de kwestie van de vrije wil.

In het eerste geval weet ik niet hoe ik dat moet doen.

In het tweede geval vraag ik mij af of dat wel ooit zal gebeuren.

hey pieter,

hier heb ik zelf ook een hele poos mee gevochten. Ik heb altijd gehoord. "God moet je trekken", "als God je bekeerd dan...", "geloof is een gave van God" "geloof! (maar je kan het niet", "bekeer je! maar van nature vecht je tegen God"

Weet je mischien is dit allemaal wel waar, en het is ook nog bijbels te onderbouwen. Maar daarom is het nog niet bijbels gebracht. jezus zegt zonder onhaal: geloof mij! vertrouw op mij! bekeer je! volg mij! Geen maaren, geen ontkrachtingen.

Kijk eens diep in je hart, en vertel eerlijk aan God dat je hart verlangt naar hem. Geef je over in volkomen vetrouwen, en spreek je vertrouwen uit in alle Zijn woorden die Jezus aan jou geeft in de bijbel. (of is dat niet voor jou?) Geloven is niet iets geks/engs. Maar geloof niets meer dan: jezelf in kinderlijk vertrouwen overgeven aan jou Vader die recht heeft op jou hart!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”