Wereldmijding/Wereldse zaken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 okt 2004 20:22

hmja, zonder een pleidooi voor dronkenschap te willen houden of iets dergelijks, de hoeveelheid water die door Jezus op de bruiloft in Kana in wijn werd veranderd was toch heel behoorlijk, daar ging het niet om een paar flesjes. geen uitspattingen? tja, ik weet het niet eigenlijk. misschien vatten wij soberheid wel heel verkeerd op.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 20:31

tsja, uitspattingen ... dat woord heeft een beetje een negatieve klank... maar dat is heel subjectief natuurlijk... :)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 12 okt 2004 20:33

Ik zal het nog ingewikkelder maken...

Enerzijds bemerk ik dat een aantal mensen zich steeds detaillistischer ingraven in wat wel en niet kan, en op elke miniscule onderdeel van het leven een hele opzegtheorie loslaten. Meer als dat komt er niet, het is veelal een naspreken. Maar, gezien de vlijt waarmee een andermans leven wordt uitgepluist, blijkbaar een goed werk.

Anderzijds bemerk ik dat steeds meer mensen objectief proberen te zien wat nu werkelijk puur traditie is, en wat nu wel en niet belangrijk is.
Zoeken naar wat God wil in hun leven, zich afzijdig houden van zaken die niet kunnen, en voorzichtig zijn met zaken waarover men onzeker is.
Een eigen nadenken, mening en keuze. Vroeger zou het navolging zijn geweest, minstens even doelgericht, maar minder gedragen door het eigen hart.

Ook kom ik veel mensen tegen die hun leven naar eigen goedkeuring en naar eigen zeggen zeer christelijk invullen. Eigen keuzes worden druk beargumenteerd, men kent een vrij leven. Veelal bevinden zich in hun leven flink wat zaken waarover anderen zich druk zouden maken, maar dat is verleden tijd. Tegenwoordig denken we aan onszelf...

En nu?
Meer monniken?
Of veranderen zaken, waarmee eigenlijk nog niets een bepaalde kant op gaat?
Ik heb wat moeite om voor of tegen je stelling te zijn.
:D
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 okt 2004 20:47

Jezus is in zijn leven nooit vrolijk geweest. Hij had een ander doel op aarde.

Dat zijn eerste wonder het maken van wijn was... In die tijd moet je meer denken aan druivensap dan aan wijn. Denk je nu echt dat Jezus bevorderde dat de joden 7 dagen lang zich lam zopen?

Ik was de schuldige... Groot gedeelte van deze topic is aan mij te wijten.

Ik heb gewoon zelf enorm te strijden tegen mijn wereldgelijkvormigheid. Mijn kerk gaat er compleet aan stuk.

Die gala is met een gezond verstand prima te organiseren en ook die wintersport is met het groepje refo's vast heel verantwoord.

Maar pas alsjeblieft op met het accepteren van wereldgelijkvormigheid. Het verpest je geloofsleven.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 20:54

Kaw schreef:Jezus is in zijn leven nooit vrolijk geweest. Hij had een ander doel op aarde.

Daar geloof ik helemaal niets van (althans van het eerste deel van je bewering, Bewering twee natuurlijk wel)

Kaw schreef: Dat zijn eerste wonder het maken van wijn was... In die tijd moet je meer denken aan druivensap dan aan wijn. Denk je nu echt dat Jezus bevorderde dat de joden 7 dagen lang zich lam zopen?

Of ze zich 7 dagen lam gezopen hebben weet ik niet, maar het is wel heel naief om ervan uit te gaan dat het hier om druivensap ging. In die tijd was dronkenschap nu eenmaal niet zo 'verdacht' als in deze tijd.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 okt 2004 20:58

Kaw schreef:Maar pas alsjeblieft op met het accepteren van wereldgelijkvormigheid. Het verpest je geloofsleven.

hier moet ik je volledig gelijk in geven, maar vaak wordt soberheid gezien als het overboord zetten van alle(rlei) soorten genot, dus wordt soberheid meer verward met een soort van ascese, en dat is geen soberheid meer.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 12 okt 2004 21:04

Het wettisch mijden van wereldgelijkvormigheid verknoeit overigens even hard je geloofsleven, of volhardt extra in het ontbreken ervan.
Dat is hetgeen ik hiervoor zeggen wilde.

Overigens ben ik een groot voorstander van de voorzichtige lijn...beter mijden dan later harder moeten strijden...

Welke vorm dan ook: we kunnen hierbij niets zonder Hulp, en zonder Kennis en Inzicht, zicht op onszelf, en Zicht op Hem.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 okt 2004 21:23

Socrates schreef:
Kaw schreef:Jezus is in zijn leven nooit vrolijk geweest. Hij had een ander doel op aarde.

Daar geloof ik helemaal niets van (althans van het eerste deel van je bewering, Bewering twee natuurlijk wel)

Je leest van Jezus dat hij met ontverming was bewogen, dat hij iemand lief had, dat hij zelfs een traan wegpinkte, maar nergens dat hij lachte of uberhaupt lol had. De klassieke gereformeerden (en daar schaar ik mijzelf ook voor het gemak maar bij aan) geloven dat Jezus leven hier op aarde 1 grote lijdensweg was.

Socrates schreef:
Kaw schreef: Dat zijn eerste wonder het maken van wijn was... In die tijd moet je meer denken aan druivensap dan aan wijn. Denk je nu echt dat Jezus bevorderde dat de joden 7 dagen lang zich lam zopen?

Of ze zich 7 dagen lam gezopen hebben weet ik niet, maar het is wel heel naief om ervan uit te gaan dat het hier om druivensap ging. In die tijd was dronkenschap nu eenmaal niet zo 'verdacht' als in deze tijd.

In die tijd was dronkenschap net zo verdacht als nu.
1 samuel 1 13 Want Hanna sprak in haar hart; alleenlijk roerden zich haar lippen, maar haar stem werd niet gehoord; daarom hield Eli haar voor dronken.
1 samuel 1 14 En Eli zeide tot haar: Hoe lang zult gij u dronken aanstellen? Doe uw wijn van u.
Psalmen 107 27 Zij dansen en waggelen als een dronken man, en al hun wijsheid wordt verslonden.
Joel 1 5 Waakt op, gij dronkenen! en weent, en huilt, alle gij wijnzuipers! om den nieuwen wijn, dewijl hij van uw mond is afgesneden.
Habakuk 2 15 Wee dien, die zijn naaste te drinken geeft, gij, die uw wijnfles daarbij voegt, en ook dronken maakt, opdat gij hun naaktheden aanschouwt.
Lukas 21 34 En wacht uzelven, dat uw harten niet te eniger tijd bezwaard worden met brasserij en dronkenschap, en zorgvuldigheden dezes levens, en dat u die dag niet onvoorziens [over] kome.

Moet ik doorgaan?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 21:28

Haggaï 1:6
Gij zaait veel, en gij brengt weinig in: gij eet, maar niet tot verzadiging; gij drinkt, maar niet tot dronken wordens toe; gij kleedt u, maar niet tot uw verwarming...

hier staat het woordje 'dronken' niet bepaald in het rijtje verboden geneugten... wel dan?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 21:33

Ik zal niet ontkennen dat Jezus leven een lijdensweg was, maar dat zegt toch niks over het feit of mensen vrolijk zijn of 'lol hebben'?
Er staat zoveel niet over Jezus' leven in de Bijbel, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet gebeurd is? Het zou het leven van Jezus tot eem karikatuur maken!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 okt 2004 21:36

Socrates schreef:Haggaï 1:6
Gij zaait veel, en gij brengt weinig in: gij eet, maar niet tot verzadiging; gij drinkt, maar niet tot dronken wordens toe; gij kleedt u, maar niet tot uw verwarming...

hier staat het woordje 'dronken' niet bepaald in het rijtje verboden geneugten... wel dan?

maar niet tot dronken wordens toe...
Ben ik nu gek?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 okt 2004 21:38

Socrates schreef:Ik zal niet ontkennen dat Jezus leven een lijdensweg was, maar dat zegt toch niks over het feit of mensen vrolijk zijn of 'lol hebben'?
Er staat zoveel niet over Jezus' leven in de Bijbel, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet gebeurd is? Het zou het leven van Jezus tot eem karikatuur maken!

Indien ik de bijbel als uitgangspunt neem over het leven van Jezus, dan maak ik geen karikatuur. Karikaturen ontstaan alleen wanneer je de bijbel niet als uitgangspunt neemt.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 21:41

Kaw schreef:

Ben ik nu gek?

Let wel, het zijn vermaningen! 'jullie doen wel dingen, maar niet goed genoeg'

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 okt 2004 21:46

Socrates schreef:
Kaw schreef:

Ben ik nu gek?

Let wel, het zijn vermaningen! 'jullie doen wel dingen, maar niet goed genoeg'

Nu in de context:
8 Klimt op het gebergte, en brengt hout aan, en bouwt dit huis, en Ik zal een welgevallen daaraan hebben, en verheerlijkt worden, zegt de HEERE.
9 Gij ziet om naar veel, maar ziet, gij bekomt weinig; en als gij het in huis gebracht hebt, zo blaas Ik daarin. Waarom dat? spreekt de HEERE der heirscharen; om Mijns huizes wil, hetwelk woest is, en dat gij loopt elk voor zijn eigen huis.
10 Daarom onthouden zich de hemelen over u, dat er geen dauw is, en het land onthoudt zijn vruchten.

Ze hebben gewoonweg niet de mogelijkheid om dronken te worden, want er zijn te weinig druiven, want God onthoudt die Israël, omdat ze het huis van God opnieuw moeten bouwen.

Dit is geen reclamespotje dat Haggaï moet profeteren dat God boos is dat Israël tegenwoordig zo weinig dronken is.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 12 okt 2004 21:49

Kaw schreef:
Socrates schreef:Ik zal niet ontkennen dat Jezus leven een lijdensweg was, maar dat zegt toch niks over het feit of mensen vrolijk zijn of 'lol hebben'?

Indien ik de bijbel als uitgangspunt neem over het leven van Jezus, dan maak ik geen karikatuur. Karikaturen ontstaan alleen wanneer je de bijbel niet als uitgangspunt neemt.

Dat is natuurlijk flauwekul: als je zo redeneert kan je ook zeggen -met alle respect- 'Jezus is nooit naar de WC geweest want het staat niet in de Bijbel'
Hij was MENS en gedroeg zich ook MENSELIJK.

Terug naar “Archief”