Orgaandonatie? Donor codicil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Orgaandonatie? Donor codicil?

Berichtdoor Elsa » 30 sep 2002 20:45

Berichtje uit het RD van woensdag 25 september:
Ruim 50 % van de jongeren die het donorformulier (..) hebben ontvangen, en teruggestuurd hebben, geeft aan donor te willen zijn. (...)

Hoe denken jullie hierover?
Wel/ geen donor codicil?
Wel/ geen orgaandonatie?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 20:55

Ik wil je opgeworpen discussiepunt zeker niet onderschoffelen, ben zelfs van mening dat het ondertussen wel weer eens gestart kan worden, maar op het oude forum is hierover ooit al een topic geweest.
Misschien is het ook zinvol die nog eens na te lezen of zelfs hier te (laten) plaatsen?

Ga zo door Elsa...ik waardeer je bijdragen..
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 30 sep 2002 21:02

Sorry! :oops:
Op het oude forum was ik nauwelijks actief, omdat ik dat niet prettig vond lezen :wink:
Kun je een topic ook weer wissen?
Groet,
Elsa
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 21:07

Ja dat kan... ;-)

Maar dat doen we niet!

Zou je het eerst niet nog ff aan willen zwengelen?!
Proberen zeg maar?
verwijderen kan altijd nog..
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 30 sep 2002 21:44

Degene die op het vorige forum gereageerd hebben kunnen misschien wel van mening of gedachten veranderd zijn. Daarom is het nooit verkeerd een oude discussie op te laaien..

Ik ben geen donor. Meer laksigheid dan overwogenheid.
Ik ben er nog steeds niet over uit. En ik denk dat heel veel jongeren dat hebben.

Ik kom wel erg vaak tegen dat mensen andere veroordelen wanneer ze geen donor zijn. Daar heb ik onwijs veel moeite mee. Het is namelijk niet zo makkelijk om over je organen te beslissen.......

Zomaar wat losse flodders....maar zet de discussie maar voor
Refoweb is van ons allemaal :p

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 01 okt 2002 00:57

Ik vind orgaandonatie heel goed, simpelweg omdat ik als het ooit nodig moet zijn ik zelf ook graag een orgaan zou willen krijgen...
Heb het formulier nog niet ingevuld, moet er maar eens van komen. Dan teken ik btw meteen zo'n 'bij coma in leven laten' formulier...

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 01 okt 2002 11:49

het is inderdaad bij veel jongeren die het nog niet ingevuld hebben meer 'vergeten' dan wat anders.
Maar ook zijn er inderdaad jongeren die het heel moeilijk vinden om die keuze te maken.
Ik denk dat wat de keuze van iemand ook is, dat we die persoon vrij moeten laten in zijn/haar keuze.
Maar een ding weet ik wel.. als zo'n persoon zelf alleen nog maar kan overleven door iets van een ander te krijgen.. dan is het op dat moment tekenen of niets krijgen.. beetje bot gezegd misschien.. maar anders zo'n verhaal :oops:
Time flies when you have none!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 01 okt 2002 12:21

Ik heb het formulier ook niet ingevuld. Ben er niet aan toe gekomen, ik raakte verzand in een brei van gedachten waar ik geen helder antwoord op kon vinden. En dus zit ik nog steeds zonder...

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 01 okt 2002 12:25

TheKeimpe schreef:Ik heb het formulier ook niet ingevuld. Ben er niet aan toe gekomen, ik raakte verzand in een brei van gedachten waar ik geen helder antwoord op kon vinden. En dus zit ik nog steeds zonder...


Het punt is denk ik dat je praat over (of moet denken aan) je dood... Ik heb daar zelf geen problemen mee, maar ik kan het me goed voorstellen dat anderen dit wel hebben. Vat het niet verkeerd op: ik wil nog lang niet dood ;)

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 01 okt 2002 13:10

ik heb (vanwege mn leeftijd) nog geen formulier gekregen waarin ik te kennen kan geven of ik codicil wil zijn ja of nee. Wel heb ik mn beslissing al genomen. Ja, ik wil orgaandonor zijn, zolang ik maar opgebaard kan worden (dus geen huidtransplantatie uit mn gezicht oid). Als ik zelf ernstig ziek zou zijn, en mn enige kans van overleven was een donororgaan, zou ik dat ook enorm graag willen. Ik vind ook, dat als je zelf geen donor bent (tenzij je echt gegronde redenen hebt) je ook geen donororganen mag ontvangen.

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 01 okt 2002 15:10

bovenaan dit forum stond dat 50% van degenen die 'm terugstuurd positief is. Ik zou het wel interessant vinden om te weten hoeveel mensen 'm terug gestuurd hebben. Als ik goed lees, hier niemand. Ikke ook niet. Net zoals keimpe raakte ik in een brein van gedachten en kwamen er allerlei situaties boven.
Het gekke is dat ik zelf wel werk met lijken die ter beschikking zijn gesteld (niet voor donatie maar voor de wetenschap) Er wordt bij ons wel aardig zorgvuldig mee omgegaan, maar ik zou dat zelf echt nooit doen. Niet voor familie en niet voor mn eigen gevoel. ( je wordt ook niet begraven) Raar?
Donatie is dan weer wat anders, het schijnt dat verpleegkundigen het ook niet snel doen omdat ze weten hoe het gebeurt en hoe familie reageert.........

tweetie

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 01 okt 2002 16:11

tweetietwee schreef:Donatie is dan weer wat anders, het schijnt dat verpleegkundigen het ook niet snel doen omdat ze weten hoe het gebeurt en hoe familie reageert.........

tweetie


dat speelt bij mij ook een beetje mee, als het een beetje mee zit, ben ik over een tijdje ook verpleegkundige, en ik wil toch een beetje meer het hoe en wat van donatie weten. ik heb mijn papiertje nog niet ingestuurd, al neig ik wel naar donor-zijn. Ik sta wel op hetzelfde standpunt als janneke, geen donor-dan ook geen organen aannemen. maar wat bedoel je met die gegronde redenen, janneke?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 01 okt 2002 21:50

Gegronde redenen....bijv. op grond van geloof ofzo....begrijp je?

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 01 okt 2002 21:51

tweetietwee schreef:Het gekke is dat ik zelf wel werk met lijken die ter beschikking zijn gesteld (niet voor donatie maar voor de wetenschap) Er wordt bij ons wel aardig zorgvuldig mee omgegaan, maar ik zou dat zelf echt nooit doen. Niet voor familie en niet voor mn eigen gevoel. ( je wordt ook niet begraven) Raar?
Donatie is dan weer wat anders, het schijnt dat verpleegkundigen het ook niet snel doen omdat ze weten hoe het gebeurt en hoe familie reageert.........

tweetie


Ff een vraagje...Daan heeft dr toendertijd naar geinformeerd, en ze zeiden dat je ten alle tijden gewoon begraven kunt worden....

Hoe zit dit nou precies?

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 02 okt 2002 00:47

Ik vind niet dat niet-donoren geen organen van wel-donoren mogen krijgen. Wel zou ik instemmen met een voorrangsregeling voor donoren. Ik denk dat door deze maatregel erg veel mensen donor zouden worden, wellicht zal zelfs het tekort aan organen oplossen... Mensen drijven vaak op eigenbelang, dus pak ze daar maar op..!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten