Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 14:39

Lana schreef:Sommige mensen willen geen gebruik maken van bijv. openbaar vervoer of benzinestations etc. op een zondag. Dat is dan toch een persoonlijke keuze? Ik snap niet dat sommigen hier daar zo over vallen... :roll:
Of moeten ze gedwongen worden gebruik te maken van zulks op een zondag? :|
Het lijkt wel alsof de eigen mening alleen gerechtvaardigd kan worden door dat van een ander belachelijk te maken....

Nee ik ben het wel met je eens hoor. Voor de goede orde, ik ben ook een voorstander van de zondagsrust, maar niet om dat ik denk dat ik daar God een plezier mee doe. Ik maak zelf wel gebruik van de voorzieningen die er zijn, maar respecteer zeker degene die dat niet willen. Ik hou me er verder niet zo mee bezig omdat ik het niet als zondig ervaar.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 14:41

johannes1 schreef:je vader overlijdt toch plotseling in jou voorbeeld

Ja klopt. Maar ik maak er verder ook geen punt van hoor. Wie niet op zondag wil reizen of kopen of eten of vrijen of al wat menselijk is, doet het gewoon niet. Ik doe het gewoon wel.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 15:28

Misschien moeten we onderscheid maken tussen het reizen waar je op dat moment werkende andere mensen voor nodig hebt of reizen waar je verder niemand bij nodig hebt?

In het eerste geval: de trein, tram, bus, vliegtuig, space shuttle
Het 2e geval: Fiets, brommer, auto, motor, etc.

Ik maak daar voor mezelf het verschil. Ik wil niet dat er iemand voor mij werkt op zondag. Dus: geen trein geen bus etc.

En lege tank op zondag? Pech hebben, dan niet weg. Had ik zaterdag maar moeten tanken.

En noodgevallen zijn voor mij uitzonderingen...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 15:31

PeterD schreef:Misschien moeten we onderscheid maken tussen het reizen waar je op dat moment werkende andere mensen voor nodig hebt of reizen waar je verder niemand bij nodig hebt?

Ik maak daar voor mezelf het verschil. Ik wil niet dat er iemand voor mij werkt op zondag. Dus: geen trein geen bus etc.

En lege tank op zondag? Pech hebben, dan niet weg. Had ik zaterdag maar moeten tanken.

ehh, die benzine van jou, die is ook gewoon op zondag gemaakt hoor. Als je geluk hebt in de week, maar die keus heb je niet. Dus laat de auto maar helemaal staan en de brommer ook. Wordt toch fietsen dan hè.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 30 sep 2004 17:08

jas schreef:
PeterD schreef:Misschien moeten we onderscheid maken tussen het reizen waar je op dat moment werkende andere mensen voor nodig hebt of reizen waar je verder niemand bij nodig hebt?

ehh, die benzine van jou, die is ook gewoon op zondag gemaakt hoor. Als je geluk hebt in de week, maar die keus heb je niet. Dus laat de auto maar helemaal staan en de brommer ook. Wordt toch fietsen dan hè.

Ik zou best willen fietsen op zondag, maar ja die wielen hé? Ik ben tegen wielen op zondag. En dat ben ik niet alleen want er zijn gemeenten in Nederland waar op zondag niet gedoopt wordt omdat dan de moeders met kinderwagens over de straat moeten. En dat is echt waar.
Dus Jas, die hometrainer van jou voor naar de kerk te gaan is een optie. Je bent zeker thuislezer? :lol:

En over die fictief terminale vader: Als wij met z'n allen niet gevallen waren in het paradijs hoefde ik op zondag geen dagdienst te draaien om terminale mensen te verzorgen. De werken der barmhartigheid zouden dan niet nodig zijn.
Ik denk dat daar de kneep wel beetje zit. En dan hoefde je ook niet te piekeren of je nu per trein of bus zou reizen. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 19:18

jas schreef:ehh, die benzine van jou, die is ook gewoon op zondag gemaakt hoor. Als je geluk hebt in de week, maar die keus heb je niet. Dus laat de auto maar helemaal staan en de brommer ook. Wordt toch fietsen dan hè.

Ehm ja, je hebt gelijk. Hoe moet ik dat dan oplossen? :roll:
Want die fiets heeft rubber banden, en dat rubber is misschien ook wel op zondag gewonnen.

Toch denk ik dat ik mijn redenatie laat staan. Want die rubberman of die olieboer kan lekker op zondag bezig zijn, maar daar weet ik nix van. Wel als ik actief iemand laat werken, door bijv. te gaan tanken, winkelen, vliegen, trein rijden, etc.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 21:52

Bookman schreef:
jas schreef:

Ik zou best willen fietsen op zondag, maar ja die wielen hé? Ik ben tegen wielen op zondag. En dat ben ik niet alleen want er zijn gemeenten in Nederland waar op zondag niet gedoopt wordt omdat dan de moeders met kinderwagens over de straat moeten. En dat is echt waar.
Dus Jas, die hometrainer van jou voor naar de kerk te gaan is een optie. Je bent zeker thuislezer? :lol:

En over die fictief terminale vader: Als wij met z'n allen niet gevallen waren in het paradijs hoefde ik op zondag geen dagdienst te draaien om terminale mensen te verzorgen. De werken der barmhartigheid zouden dan niet nodig zijn.
Ik denk dat daar de kneep wel beetje zit. En dan hoefde je ook niet te piekeren of je nu per trein of bus zou reizen. :wink:

Ja, en je mag ook op een kameel reizen. in de week met 2 bulten maar op zondag moet je een bult thuislaten. Maar dan is het een dommedraris toch?

alibi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor alibi » 30 sep 2004 22:01

Toch denk ik dat ik mijn redenatie laat staan. Want die rubberman of die olieboer kan lekker op zondag bezig zijn, maar daar weet ik nix van. Wel als ik actief iemand laat werken, door bijv. te gaan tanken, winkelen, vliegen, trein rijden, etc.

Enne hoe zit dat met de elektriciteit, gas en water? daar weet je zeker van dat er iemand voor heeft moeten werken op zondag.

Nee hoor, van mij mag je gewoon je auto gebruiken op zondag. Maar het is wel waar je hem voor gebruikt. Tis toch de rustdag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 sep 2004 22:25

PeterD schreef:Toch denk ik dat ik mijn redenatie laat staan. Want die rubberman of die olieboer kan lekker op zondag bezig zijn, maar daar weet ik nix van. Wel als ik actief iemand laat werken, door bijv. te gaan tanken, winkelen, vliegen, trein rijden, etc.

Bij deze weet je het wel. :D En al gebruik je de trein dan alleen voor noodzakelijke dingen, hij moet er dus blijkbaar wel zijn als je hem echt nodig hebt.. en wat als er dan geen trein rijdt?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 07:37

Als er geen trein rijdt, vraag ik mn buurman me even te helpen, of ik spring gewoon in mn auto.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 okt 2004 08:27

joepie schreef:
johannes1 schreef:
optimatus schreef:Sorry, Johannes, maar dit is wartaal. Stel dat op zondagmorgen (net na kerktijd, terwijl je aan de thee zit) het ziekenhuis van Groningen belt dat je vader op sterven ligt, waarschijnlijk de avond niet zal halen, en jij hebt geen auto. Dan neem jij de trein naar Groningen of ben jij zo harteloos dat je pas een dag later komt als vader al lang en breed in het mortuarium van het ziekenhuis ligt?

wie neemt nu de trein die altijd te laat is, je stelt net na kerktijd. dat betekent dat je om 4 uur pas in maastricht op zijn vroegst kan aankomen. en je vader zou de avond niet halen. dus erg twijfelachtig dat je die vervoersmiddel pakt. bijna ieder huisgezin heeft een auto dus hoef jij de mensen van de ns niet te verplichten om te werken voor jou.

En wat als je niet genoeg benzine hebt om die plaats te halen? :?

Zorgen dat je altijd getankt hebt op zaterdag. Ik doe dat wel. Je weet maar nooit...

Maar even een kanttekening bij dit verhaal: Sinds wanneer moet iemand die naar het ziekenhuis moet naar een ziekenhuis in Groningen terwijl hij in Maastricht woont? Zijn er geen ziekenhuizen dichter in de buurt?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2004 08:32

Deze stelling over plotseling ziekenhuisbezoek leidt mijns inziens tot de conclusie dat het onzin is om met de trein reizen af te keuren op bijbelse gronden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 okt 2004 08:34

caprice schreef:Maar even een kanttekening bij dit verhaal: Sinds wanneer moet iemand die naar het ziekenhuis moet naar een ziekenhuis in Groningen terwijl hij in Maastricht woont? Zijn er geen ziekenhuizen dichter in de buurt?

Het voorbeeld is een beetje plastisch genomen, maar in het voorbeeld woont de vader in Groningen geloof ik, terwijl je zelf in Maastricht een bakkie zit te doen.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 okt 2004 08:34

Sabra schreef:Deze stelling over plotseling ziekenhuisbezoek leidt mijns inziens tot de conclusie dat het onzin is om met de trein reizen af te keuren op bijbelse gronden.

Het reizen op zich is al wel een punt, maar er moeten mensen voor werken op zondag om die trein te kunnen laten rijden. En dat is ons verboden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 okt 2004 08:37

Dat is ook niet verboden, Caprice, dat is een christelijke interpretatie van de wet van God, maar niet de letterlijke tekst.

Verder, waar staat dat het ons verboden is om mensen voor ons te laten werken? Ik volg dan even jouw trant van denken, dat de zondag dezelfde betekenis heeft als de sabbath.

Terug naar “Archief”