Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 21:30

johannes1 schreef:
Machinisten/conducteurs in de trein? Mensen moeten hoe dan ook op zondag kunnen reizen

is geen werk van barmhartigheid of is niet noodzakelijk

O nee??? En als mijn vader op sterven ligt en waarschijnlijk dezelfde zondag nog overlijdt in Maasstricht en ik woon in Groningen?
Hoe kom ik daar dan? Of is het een bagatelletje om afscheid van je vader te nemen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2004 21:32

O nee??? En als mijn vader op sterven ligt en waarschijnlijk dezelfde zondag nog overlijdt in Maasstricht en ik woon in Groningen?
Hoe kom ik daar dan? Of is het een bagatelletje om afscheid van je vader te nemen?

off-topic: treinen rijden nooit op tijd

maar even serieus. je vader ligt op sterven zeg je dus dat is al bekend dat ie gaat sterven dus kan je er eerder naar toe dan pas op de dag dat ie overlijdt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 21:39

Bovendien zijn er ook nog auto's
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 21:57

alex leusink schreef:Bovendien zijn er ook nog auto's

O ja, dat is ook zo, iedereen heeft een auto.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 sep 2004 22:21

Helaas heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen van het feit dat de zondag de zevende dag is ahw vervanging van de sabbath, en dus een dag is die als uitzondering gezien dient te worden.
Laatst gewijzigd door Sabra op 29 sep 2004 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 sep 2004 22:27

johannes1 schreef:

maar even serieus. je vader ligt op sterven zeg je dus dat is al bekend dat ie gaat sterven dus kan je er eerder naar toe dan pas op de dag dat ie overlijdt.

Sorry, Johannes, maar dit is wartaal. Stel dat op zondagmorgen (net na kerktijd, terwijl je aan de thee zit) het ziekenhuis van Groningen belt dat je vader op sterven ligt, waarschijnlijk de avond niet zal halen, en jij hebt geen auto. Dan neem jij de trein naar Groningen of ben jij zo harteloos dat je pas een dag later komt als vader al lang en breed in het mortuarium van het ziekenhuis ligt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

freaky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor freaky » 29 sep 2004 22:27

Johannes1 je had t dat je t niet vind kunnen... totdat je t nodig hebt en dan ist opeens verrekte handig dat die dingen toch rijden....
als t niet nodig is hoef je het niet te doen... het is een voorziening, een service.... en als jij er geen gebruik van maakt is dat best, en als jij er tegen hebt vind k dat ook best.... maar k denk dat je aan zo iemand zou moeten overlaten om te bekijken of hij/zij t wel kan verantwoorden tegenover God (als hij/zij christelijk is)... ik denk dat t geen probleem is...
maar ja... verschillende mensen, verschilldende gedachten...
dus
Im an JesusFreak

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 22:31

johannes1 schreef:

nou ok, dan heeft ie een ongeval gehad, zal niet meer bijkomen uit coma en wellicht dezelfde dag overlijden. bovendien, denk jij dat je als werkende maar zo weg kunt blijven van je werk al is het je naaste familie die aan het dood gaan is? dan mag je je wel eens gaan verdiepen in het arbeidsrecht.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 sep 2004 22:33

Het is mij toch altijd weer gelukt vrij te krijgen als er een familielid in de problemen zat of, onlangs, toen een vriend van mij besloot dat de dood zijn leven een stuk draaglijker zou moeten maken en wij, als vriendenkring, naar zijn afscheid en crematie wilden gaan.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 29 sep 2004 22:38

Ik begrijp best dat als er iets ernstigs aan de hand is op een zondag, je (en dat is voor een ieder een persoonlijke keuze) van de beschikbare diensten gebruik maakt. Alleen verzandt de discussie nu in de extremen, en daar gaat het m.i. niet om. En als je echt geen gebruik wilt maken van dergelijke dienstverlening op zondag (bijv. de trein) dan is er heus wel iemand in je directe omgeving met een auto, dus...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 sep 2004 22:46

Ik vind dat vreemd. Waarom zou je de trein niet nemen?

freaky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor freaky » 29 sep 2004 23:17

ja inderdaad die dingen zijn niet voor nix uitgevonden... ze rijden tot algemeen nut van de samenleving.... en daar mag gebruik van gemaakt worden.... denk ik....
en zowiezo... als je denkt het te kunnen verantwoorden, dan zou ik niet weten wat het probleem is...
bovendien is in sommige gevallen de trein sneller ergens, of precies daar waar je wezen moet....
k ben een hele tijd lang zondag 's morgens met de trein naar de kerk gegaan omdat fietsen een eind weg was en k ging toen daar naar de kerk...
is dat erg? ik denk t niet... je gaat met de trein met een goed doel...
en dan wil ik neit zeggen dat het doel de middelen heiligt ofzo... maar dat ding rijd toch wel... of je nou wel of niet meerijd...
dusss
maar kijk als iemand er tegen is moet diegene dat vooral zelf weten... en dan kan k t nog wel snappen ook... maar voor mezelf zie k er nix verkeerds in...
Im an JesusFreak

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 23:28

Optimatus schreef:Ik vind dat vreemd. Waarom zou je de trein niet nemen?

Ja ik vind dat ook. Nergens in de hele Bijbel niet, staat dat op zondag het maatschappelijk leven maar geheel ontwricht moet worden. Dat maken die supervrome farizeëers er van die 's zondagsmiddags de deur niet uitgaan maar op de pc of in boekjes vieze plaatjes zitten te bekijken. Nou, ze zijn dan toch in elk geval niet met de trein weggeweest.

freaky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor freaky » 29 sep 2004 23:34

bovendien vind k t ook nog zo dat christenen niet alleen aan zichzelf moeten denken... k bedoel t gros van de mensen gelooft ergens anders in of nergens in... en dat betekend niet dat die er de dupe van moeten worden dat de trein niet rijd omdat een christen niet achter t 'stuur' wil zitten...
zo ook met winkels die op zondag geopend zijn... zelf zou k er niet zo snel heen gaan gloof k... maar k kan me voorstellen dat mensen dat wel doen... en als je dan bijv als regering op christelijke basis gaat zeggen dat dat niet meer mag loop je t christendom een beetje op de dringen... en dat lijkt me ook niet de bedoeling
Im an JesusFreak

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 23:56

freaky schreef:zo ook met winkels die op zondag geopend zijn...

Vanuit sociaal oogpunt vind ik dit niet wenselijk. We kunnen allemaal in 6 dagen onze boodschappen doen. Mensen hebben ook eens rust nodig. Laten we op zondag in elk geval niet meer doen dan noodzakelijk is. Maar verder ben ik het in grote lijnen wel met je eens.

Terug naar “Archief”