is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
dutuille
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2002 12:59
Locatie: midden des lands.
Contacteer:

is roken zonde ?

Berichtdoor dutuille » 28 sep 2002 16:28

Naar aanleiding van een vraag aan de dominee, of er in de bijbel staat of je wel of niet mag roken, en het antwoord van Ds.Baan wilde ik hier graag nog een opmerking bij voegen, in de hoop dat iemand hier steun in kan vinden....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik las de vraag over roken, en natuurlijk ook het antwoord daarop.
Zelf heb ik erg geworsteld hiermee want tot twee jaar geleden rookte ik ook
bijna een pakje per dag. Toch voelde ik dat ik er vanaf moest, maar van
mijzelf kon ik het niet,al probeerde ik het wel vaak, totdat ik het in de
hand des Heeren mocht leggen.
Als je nu alle waarschuwingen leest op de pakjes tabak en sigaretten dan
zondig je toch bewust tegen het zesde gebod?
Als je ogen daarvoor geopend mogen worden en je mag het in Gods hand overgeven dan helpt hij zéker. na die tijd heb ik niet meer gerookt.(wel
veel stophoest gegeten : -) En als ik erg gespannen was hielp het ook nog weleens om homeopatische druppels in te nemen: nl. Tabacum A12 van Vogel.
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft. Bedenk wel dat als je het écht wil (uit liefde tot de geboden des Heeren!) dat je alles in Zijn handen mag leggen waar je zelf niet uit kan komen. want Hij is machtig om te verlossen!!!
En dat doet Hij ook !!!!!!!!!
Hartelijke groeten,
Maria .
Laatst gewijzigd door dutuille op 30 sep 2002 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ora et Labora !

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 28 sep 2002 17:04

Hoi Maria,

Ik denk dat je gelijk hebt en dat roken zonde is. Alleen wordt het vaak niet als zodanig gezien. Dat komt omdat roken nog steeds te veel geaccepteerd wordt. Tijdens sommige kerkenraadsvergadering hangt de rook in dikke plakken tussen de aanwezigen, hoewel het gelukkig al een stuk minder is als vroeger. Ook hier breekt het besef door dat je je gezondheid schade aandoet door te roken. En als je als kerkenraadslid zelf rookt, hoe kun je dan je gemeenteleden wijzen op de andere geboden des Heeren? Waar blijft dan je voorbeeldfunctie?

Ik zou zelfs je stelling nog iets willen aanscherpen. Kerkenraadsleden en predikanten die in het openbaar roken (verslaafd zijn aan het roken) mogen niet in het ambt staan.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 30 sep 2002 08:39

Aangezien roken dodelijk kan zijn is het lijkt me niet christelijk!
Aangezien drinken ook dodelijk kan zijn lijkt me dit niet christelijk!
Aangezien overgewicht ook dodelijk kan zijn lijkt me dit niet christelijk!
Aangezien ondergewicht ook dodelijk kan zijn lijkt me dit niet christelijk!

Het gaat denk ik niet op de daad op zich, maar meer de mate waarin!
1 á 2 sigaretten per dag kan geen kwaad (is medisch bewezen).
Aangezien de meesten die maat nooit kunnen houden lijkt t me verstandig niet te roken!

Ik zou zelfs je stelling nog iets willen aanscherpen. Kerkenraadsleden en predikanten die in het openbaar roken (verslaafd zijn aan het roken) mogen niet in het ambt staan.


Zou ik niet durfen beweren......ook ambtsdragers zijn mensen met zonden en al!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 30 sep 2002 09:32

Idd. Ik vind roken zonde. En ik ben het met omega eens, als je zo bewust en in het openbaar zondigd, mag je niet in het ambt staan!!! Bij openbare zonden moet (bij ons) schuldbelijdenis gedaan worden, maar dat roken gaat zomaar door... kan echt niet!!!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 30 sep 2002 12:39

Hieronder nog een reactie van ds. Baan op de stelling van dutuille.

Beste vrienden,

Nog een korte reactie op het onderwerp roken:

Dat wij mensen niet voor het roken zijn geschapen moge blijken uit het feit, dat Adam in het paradijs niet met een superbolknak tussen de tanden
rondliep! Dat wij roken 'gewoon' vinden, dat komt omdat het sluipend Nederland is binnengedrongen, terwijl de meest fervente voorstanders cq. rokers uit kerkelijke kringen kwamen.

Dat het niet zo eenvoudig is om met roken te stoppen is bekend. Dat de Heere ook daarin uitkomsten geven kan, is minder bekend. Maar waarom zou Hij, aan Wie alle macht gegeven is, het hart op dìt punt niet om kunnen buigen?

Met hartelijke groeten,

Ds. M. Baan
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Mary
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2002 09:30

Berichtdoor Mary » 30 sep 2002 13:14

Sorry, maar ik kan mn ogen niet geloven als ik deze reactie's lees!!! Laten we vooropstellen, dat het typische opmerkingen zijn van niet-rokers.

Ten eerste wil ik kwijt dat ik vind dat Omega echt te ver gaat met zn opmerking over ambstdragers. Schuiven we tegenwoordig onze eigen verantwoording naar de kerkenraad? Zo van, kijk die diaken rookt ook, dus ik mag het ook?? Of roken een zonde is, daar heeft ieder een eigen opvatting over en je zal dus je eigen verantwoording hiervoor moeten nemen.

En dan over de stelling van ds. Baan. Met alle respect en eerbied, maar liepen Adam en Eva ook rond met een zak patat?? Sorry hoor, maar dat is toch net zo slecht??

Dus samengevat: laten we allemaal is naar ons zelf kijken!!!!!!

p.s. oké ik ben een roker, maar ik ga stoppen..... en niet omdat ik vind dat het zonde is!!!!!
thinking of you....

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 30 sep 2002 19:38

Iedereen weet dat asbest kanker kan veroorzaken. Het opruimen daarvan gebeurt met de grootst mogelijke veiligheidsmaatregelen en speciale kleding. Er sterven jaarlijks meer mensen aan longkanker als gevolg van roken dan aan de gevolgen van asbest, ondanks dat dit gevaarlijke goedje vroeger in vrijwel iedere woning te vinden was. De constatering dat roken nog schadelijker is voor onze gezondheid dan asbest ligt dan ook voor de hand.

En, om de woorden van Mary maar eens te gebruiken, ik kan m'n ogen niet geloven als ik zie dat er nog zoveel mensen roken. Als je bewust je lichaam kapot maakt met rookwaren, is dat dan geen zonde? En deze openbare zonde wordt alleen maar goedgepraat omdat het ons toevallig goed uitkomt.

Wat betreft Korsiaan. Je vergelijkt appels met peren. Alcohol is op zich niet schadelijk, mits met mate. Nicotine is echter kankerverwekkend. Als je veronderstelt dat twee sigaretten per dag geen kwaad kunnen, ben ik benieuwd waar je dit bewijs vandaan haalt. Mag ik een keer raden? Bij Marlboro misschien ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
dutuille
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2002 12:59
Locatie: midden des lands.
Contacteer:

Berichtdoor dutuille » 30 sep 2002 20:04

Hallo, ik sta wel even versteld van jullie reacties hoor, en ik ben het helemaal met omega eens, Iedereen weet dat roken kankerverwekkend is. en ja overgewicht is ook niet goed maar dat kan een ziekte zijn die je jezelf niet aandoet.
Roken doe je bewust en hoe je het ook wend of keert en wat voor excuus er ook maar bedacht wordt, Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden, en wat te denken van de overlast voor de gezondheid van anderen?
Als nu net die ene sigaret die je rookt (knap als je dat kunt trouwens) in het bijzijn is van degenen die principiële bezwaren hebben ? of hou je er dan wel rekening mee dat je dat doet op een plaats waar helemaal niemand er last van heeft???:roll:

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 20:18

Ik zal ook eens reageren...

Maria laat ten eerste zien dat het een worsteling kan en moet zijn om van dat roken af te komen.
Makkelijke reacties van "iedereen kan stoppen" enzovoort kennen we nu wel, maar de praktijk laat duidelijk zien dat het iets weerbarstiger is.
Zodoende kan ik ook wel in een bepaalde omschrijving van Mary komen.
Omega kan ik ook volgen in zn voorbeeldfunctie enz.
Maar..wat betreft de ambtsdragers...dat gaat mij iets te ver. Ben het helemaal met die voorbeeldfunctie eens. Het kan in wezen ook niet. Toch ken ik verschillende Ds. die nog steeds verslaafd zijn aan een sogaretje en dat dan ook doen. En ik ken deze mannen als Ds. die een innige relatie met God hebben en veel geleerd hebben. Laten we dus niet al te stellig zijn en alles over 1 kam scheren.

Iets wat ik ook nog teveel mis is het verhaal erbij: niet alleen roken is schadelijk. Dan moeten we ook meer zaken noemen. Te vet eten schaadt de gezondheid. Te laat naar bed gaan schaadt de gezondheid. Drinken schaadt de lever. geen ontspanning, schaadt de gezondheid. Teveel stress schaadt de gezondheid. Zo kunnen we nog even doorgaan.
Ik wil roken dus helemaal niet goed praten. Het is zonde. Maar er zijn nog meer zaken te noemen die evenzo, zij het dan in minder extreme mate, schade doen aan ons lichaam.
Een ds. die een burnout oploopt, en dus niet goed op zijn lichamelijke en geestelijke gezondheid heeft gelet..moet die ook uit het ambt? Schade heeft diens lichaam in ieder geval behoorlijk opgelopen!

Ik weet wel, kort door de bocht, maar dat had ik met sommige reacties ook.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
hm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:19
Locatie: Zeist
Contacteer:

Berichtdoor hm » 30 sep 2002 20:24

Een moeilijk topic dat roken. Zelf ben ik ontzettend tegen. Toch heb ik twee ouders, waar ik erg veel van houdt, en die toch allebei roken. En zij hebben het daar echt moeilijk mee. Meerdere malen proberen te stoppen. En toch denk ik dat dat met zwakheid te maken heeft.
Maar heeft iedereen dat niet wel eens. Gaat het niet om roken, dan wel om het t.v.-kijen (heb ik wel eens), of bijvoorbeeld computerspelletjes (eigenlijk nooit last van) of chatten (doe ik soms ook te veel). Dat je denkt: vandaag doe ik het niet en ga ik wat zinnigs doen. En dat je dan soms zelfs weinig tijd hebt voor God. Ook dat is zonde dat moeten we niet vergeten.

Ondanks alles ben ik er wel van overtuigd dat stoppen mogelijk is! Alhoewel je er wel mee moet oppassen om anderen te veroordelen. Denk aan 'de balk en de splinter'!!! Al doe jij (en ook ik!) voor de buitenwereld onzichtbare zonden!

Omega schreef:Ik zou zelfs je stelling nog iets willen aanscherpen. Kerkenraadsleden en predikanten die in het openbaar roken (verslaafd zijn aan het roken) mogen niet in het ambt staan.

Dat is helemaal een moeilijke vraag. Ambtsdragers hebben zeker een voorbeeldsfunctie. Toch zijn ook zij niet zonder zonden. Maar als je oprecht spijt hebt van het 'je lichaam verontreinigen' zou je toch moeten stoppen... ??? Ik denk dat je dat dan zeker oprecht moet proberen. En dat we elkaar daar mee moeten helpen.

Mmm... maar om nou geen wijzend vingertje te gaan heffen naar de kerkenraadsleden, wil ik de volgende stelling poneren:

" Rokers die niet oprecht proberen te stoppen zouden niet aan het avondmaal mogen gaan".

En om ook de niet-rokers aan te spreken:
" Zijn er dingen in jouw leven (zonden waarin je volhardt) waardoor je het moeilijk vindt om aan het avondmaal te gaan?".

En ik realiseer me dat dit een heel moeilijke vraag is. En het gaat me er ook niet om dat iedereen er antwoord op geeft op dit forum (zou ik ook niet doen, mijn antwoord is JA, maar ik durf niet te vertellen wat!). Het gaat mij er om dat we er over nadenken. En dat we niet alleen een wijzend vingertje gaan richten.

Hopelijk krijg ik op mijn stellingen reactie. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken!

gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Gebruikersavatar
dutuille
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2002 12:59
Locatie: midden des lands.
Contacteer:

Berichtdoor dutuille » 30 sep 2002 20:38

nou nog even een reaktie,
Ik ben het helemaal met night en hm. eens, we hoeven geen wijzend vingertje op-of-uit te steken, want als je met één vinger naar een ander wijst, dan wijs je met 4 vingers terug naar jezelf.
Ik ga me niet verontschuldigen voor hetgeen ik heb geschreven want daar sta ik helemaal achter, het was alleen mijn bedoeling om aan te geven dat wáár je ook mee worstelt omdat je voelt in je hart dat het niet goed is, dat je altijd in gebed bij de Heere om raad kan vragen en dat Hij je helpen wil! M.v.G.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 20:50

Het probleem wat, niet ter vergoeilijking, erbij kan worden gezegd is dat we ons wel moeten realiseren dat je met een verslaving te maken hebt.
Dat element wordt door niet rokers weleens verontachtzaamd, simpelweg omdat zij dat gevoel niet kennen.
Zo zal een niet alcoholdrinkend iemand makkelijk met een wijzend vingertje kunnen wijzen naar een alcoholverslaafde.
Evenzo naar een roker. Evenzo naar een drugsverslaafde.
Het is niet zo maar even gezegd: ja, het is slecht, ik zie dat nu, ik stop.
Er gaat waarschijnlijk wel even een worsteling mee gepaard.
Verder heb ik ook het idee dat het per roker verschilt. Ik ken mensen die zo gestopt zijn, ik ken mensen die het vele malen proberen en het lukt ze niet. Zijn de laatste per definitie zwakkelingen?

Maar goed..het ging over roken en zonde...
Dat het zonde is zijn we wel eens. maar nu de nuances nog ;-)
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
dutuille
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2002 12:59
Locatie: midden des lands.
Contacteer:

Berichtdoor dutuille » 30 sep 2002 21:01

Helemaal mee eens night, van onszelf, zijn we zwakkelingen. en waar je ook aan verslaafd bent, je kunt wel makkelijk zeggen, het is zonde en ik stop,maar als je ervoor staat komt het er wel op aan om te vechten voor hetgeen waar je naar streeft, en ik blijf erbij dat ik het in eigen kracht niet had gered om met roken te stoppen, en dat is met andere verslavingen denk ik precies zo. :wink:

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 30 sep 2002 21:49

Wat betreft Korsiaan. Je vergelijkt appels met peren. Alcohol is op zich niet schadelijk, mits met mate. Nicotine is echter kankerverwekkend. Als je veronderstelt dat twee sigaretten per dag geen kwaad kunnen, ben ik benieuwd waar je dit bewijs vandaan haalt. Mag ik een keer raden? Bij Marlboro misschien


Eigenlijk is hier de reactie van Night waar ik het 100% mee eens ben al afdoende als antwoord!
Wist je Omega dat overgewicht bijvoorbeeld èèn van de belangrijkste veroorzakers is van hart en vaat ziekten?

Mensen die veel eten produceren meer vrije radicalen en hebben daardoor meer kans op een hartaanval.


En alcohol niet schadelijk?

Hoe jonger, hoe schadelijker de alcohol
2 september 2002

Het gold de laatste tijd al gezond advies: dagelijks een glaasje alcohol - in het bijzonder rode wijn - houdt de bloedvaten soepel en vermindert dus het risico op hart- en vaatziekten. Nieuw onderzoek suggereert echter dat alcoholconsumptie pas op hogere leeftijd gezondheidsvoordelen oplevert. Mensen in de leeftijd van 16 tot 54 jaar hebben juist een verhoogd risico op vroegtijdig overlijden dan niet-drinkers, zelfs al drinken ze minder dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid, aldus Britse wetenschappers. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het British Medical Journal.


En inderdaad moet ik mijn opmerking over een paar sigaretten per dag terugnemen!
Begrijp me goed ik ben absoluut niet voor roken, zelfs fel tegen! Ben ook reeds gestopt, alhoewel ik me af en toe laat verleiden tot een sigaretje (vooral in de vakantie)!
Maar wat mij wel eens irriteert en ik heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt toen ik nog helemaal niet rookte of gerookt had (tot mijn 19e of zo) dat er zo makkelijk gedaan wordt!! Van "je dtopt toch gewoon" enz!
En verder beseffen mensen niet dat andere zaken, zoals ik genoemd heb ook errug slecht zijn voor de gezondheid! Er wordt zo'n nadruk gelegt op roken! Tuurlijk moet je stoppen, al is het alleen maar om jezelf lekkerder te voelen.
Rokers!!! kijk eens op http://www.stivoro.nl/index.htmmisschien helpt t!

Sorry....beetje lange reactie geworden, maar k moest t ff kwijt!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 30 sep 2002 22:16

Wist je Omega dat overgewicht bijvoorbeeld èèn van de belangrijkste veroorzakers is van hart en vaat ziekten?


Nee, dat was mij niet bekend. Wel dat te vet eten en roken hart- en vaarziekten kan veroorzaken.

Waar het mij om gaat is dat zonden die in het openbaar worden bedreven en die men als zodanig weigert te erkennen, functioneren in het ambt in de weg staan. Dat sommige rokende predikanten een innige relatie hebben met God is geweldig, maar dat ze weigeren met deze openbare zonde te stoppen is minder goed nieuws. David had ook een innige relatie met God, maar hij was wel een moordenaar en een overspelige. Dat werd hem echter tot zonde. Ik proef daar bij sommige ambtsdragers zo weinig van.

En het is natuurlijk ook nog eens zo, zoals Dutuille zegt, met roken verwoest je niet alleen je eigen lichaam, maar ook dat van anderen. Roken doe je namelijk niet alleen.

Overigens spreekt hier een ex-roker en besef dus heel goed wat het is om de peuk te laten liggen.

Misschien moeten we eerst eens terug naar de beginvraag om te zien of iedereen het daar mee eens is: Is roken zonde?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten