Hallo
Sorry dat ik hier zo in kom vallen, ik weet er een beetje van af.
Er zit zeker verschil tussen alternatieve en reguliere geneeskunde.
Het belangrijkste is dat reguliere geneeskunde eerst (tot op zekere hoogte)
bewezen moet zijn voor het op patienten wordt losgelaten, en dat dat criterium voor alternatieve geneeswijzen niet wordt gehandhaafd met soms rampzalige gevolgen.
Gelukkig zijn de meeste alternatieve geneeswijzen regelrechte flauwekul die ook niet veel kwaad kunnen, tenzij ze een patient afhouden van medicijnen of behandelingen die ze echt nodig hebben. Bijvoorbeeld kankerpatienten die denken te genezen door het Moerman-dieet te gaan volgen in plaats van een operatie of chemotherapie... Daar was toen een hele rel over. Die gast is gelukkig opgepakt!
Wat homeopathie betreft: daar heb ik ooit een literatuurstudie naar gedaan uit nieuwsgierigheid, ik zag er wel wat in. Nou, daar kwam ik snel van terug!
Als je 1 glas ranja oplost in het IJsselmeer krijg je ongeveer de verhouding werkzame stof-oplosmiddel die ook in homeopathische "geneesmiddelen" zit. Deze middelen hebben dus inderdaad geen bijwerkingen, ze hebben namelijk over het algemeen niet eens 1 molecuul werkzame stof in zich. Ze werken dus OOK niet, maar in de meeste gevallen (bijvoorbeeld verkoudheden) hoeft dat ook helemaal niet.
Daarom is het prima als iemand voor een verkoudheid echina force of zo gebruikt... het doet niets maar het kan ook zeker geen kwaad en dat is veel beter dan antibiotica slikken voor een verkoudheidje!
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.