Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

Berichtdoor Optimatus » 16 sep 2004 10:24

Ik kon het niet laten toch eens op de site van Josh te kijken en daar trof ik een artikeltje aan over alternatieve geneeswijzen (hij noemt ze occult).

http://www.sign2god.com/gezond/occult-g ... nezen.html

Graag jullie mening hierover.

Ik ben niet echt een fan van dit soort geneeswijzen, maar de homeopathie slaat bij mij in veel gevallen succesvol aan. Als ik sniffend van ellende en verkoudheid en griep aan de penisceline ga, ben ik binnen drie minuten aan de zware diaree, terwijl echinafors (schrijf je dat zo?) van Dr. Vogel wel werkt. Geen idee hoe of wat, maar het werkte.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 16 sep 2004 10:32

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik hoor ook wel positieve berichten hierover en dat het als grote voordeel heeft dat het geen bijwerkingen heeft zoals "gewone" medicijnen. Klopt het trouwens dat er verschil zit tussen homeopathie en natuurgeneeswijzen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 sep 2004 10:36

Ik dacht het wel, maar ik ben op EHBO na een grote leek m.b.t. geneeskunde.

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 16 sep 2004 11:11

Hallo :D
Sorry dat ik hier zo in kom vallen, ik weet er een beetje van af.

Er zit zeker verschil tussen alternatieve en reguliere geneeskunde.
Het belangrijkste is dat reguliere geneeskunde eerst (tot op zekere hoogte) bewezen moet zijn voor het op patienten wordt losgelaten, en dat dat criterium voor alternatieve geneeswijzen niet wordt gehandhaafd met soms rampzalige gevolgen.

Gelukkig zijn de meeste alternatieve geneeswijzen regelrechte flauwekul die ook niet veel kwaad kunnen, tenzij ze een patient afhouden van medicijnen of behandelingen die ze echt nodig hebben. Bijvoorbeeld kankerpatienten die denken te genezen door het Moerman-dieet te gaan volgen in plaats van een operatie of chemotherapie... Daar was toen een hele rel over. Die gast is gelukkig opgepakt!

Wat homeopathie betreft: daar heb ik ooit een literatuurstudie naar gedaan uit nieuwsgierigheid, ik zag er wel wat in. Nou, daar kwam ik snel van terug!

Als je 1 glas ranja oplost in het IJsselmeer krijg je ongeveer de verhouding werkzame stof-oplosmiddel die ook in homeopathische "geneesmiddelen" zit. Deze middelen hebben dus inderdaad geen bijwerkingen, ze hebben namelijk over het algemeen niet eens 1 molecuul werkzame stof in zich. Ze werken dus OOK niet, maar in de meeste gevallen (bijvoorbeeld verkoudheden) hoeft dat ook helemaal niet.

Daarom is het prima als iemand voor een verkoudheid echina force of zo gebruikt... het doet niets maar het kan ook zeker geen kwaad en dat is veel beter dan antibiotica slikken voor een verkoudheidje!
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 sep 2004 11:22

We hebben thuis een proefje gedaan en wat bleek? Ik werd zieker van antibiotica, bleef relatief lang verkouden met niks doen en was sneller beter met Dr. Vogelwater.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 16 sep 2004 11:26

Bumblebee schreef:Er zit zeker verschil tussen alternatieve en reguliere geneeskunde.

Ja, ok. Maar zit er ook verschil tussen homeopathie en natuurgeneeswijzen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2004 11:26

Optimatus schreef:We hebben thuis een proefje gedaan en wat bleek? Ik werd zieker van antibiotica, bleef relatief lang verkouden met niks doen en was sneller beter met Dr. Vogelwater.

Heb je ook een proefje gedaan zonder Dr. Vogelwater of antibiotica?
Dat lijkt me een manier om de werking van de spullen van Dr. Vogel in het juiste perspektief te zien.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden echinaforce gebruikt toen ik vrij chronische keelontsteking had (steeds terugkerend). Dat hielp in elk geval niet.
Zonder echinaforce (of wat dan ook) is het vanzelf overgegaan. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 sep 2004 11:28

We hebben drie verkoudheden onderzocht.

De eerste keer met antibiotica (gevolg: zware diaree)
De tweede keer: helemaal niks gedaan (duur: 2 weken)
De derde keer: Dr Vogelwater (binnen drie dagen was 't weg).

Verder hebben we de omstandigheden zoveel mogelijk ceteris paribus gehouden.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 11:46

Het werkzame stof - verhaal is inmiddels bekend. Maar dat staat gelijk aan een alternatieve geneeswijze op reguliere (wetenschappelijke) wijze benaderen en dat is dus waarschijnlijk niet de bedoeling. Want dat homeopathie helpt is inmiddels wel duidelijk denk ik, er zijn té veel mensen genezen of op zijn minst geholpen met deze geneeswijze om dat te kunnen ontkennen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 sep 2004 12:48

Socrates schreef:Het werkzame stof - verhaal is inmiddels bekend. Maar dat staat gelijk aan een alternatieve geneeswijze op reguliere (wetenschappelijke) wijze benaderen en dat is dus waarschijnlijk niet de bedoeling. Want dat homeopathie helpt is inmiddels wel duidelijk denk ik, er zijn té veel mensen genezen of op zijn minst geholpen met deze geneeswijze om dat te kunnen ontkennen.

Je hebt ook nog zoiets als het placebo effect!! (schrijf ik t goed)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 12:55

Dat klopt, en misschien is het resultaat van homeopathie daar wel aan toe te schrijven, wie zal het zeggen... Maar is het daardoor waardeloos?

(je schrijft het overigens correct... al zou ik zelf denk ik een liggend streepje toevoegen tussen 'placebo' en 'effect' ;) )

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 sep 2004 12:58

Socrates schreef:Dat klopt, en misschien is het resultaat van homeopathie daar wel aan toe te schrijven, wie zal het zeggen... Maar is het daardoor waardeloos?

(je schrijft het overigens correct... al zou ik zelf denk ik een liggend streepje toevoegen tussen 'placebo' en 'effect' ;) )

Ik denk dat de 'werking' van homeopathie idd komt door het placebo-effect. Ik snap ook niet, dat nuchtere hollanders geloven in de werking van een beetje spul waar eigenlijk nix in zit!! Het is niet waardeloos, maar tis eigenlijk gewoon bedriegerij denk ik...
Gelukkig heb ik t niet nodig :mrgreen:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 13:25

Waarom is iets dat werkt bedriegerij?

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2004 14:19

Je moet onderscheid maken tussen de homeopathische dingen met een D-nummer erop en die dat niet hebben. Volgens mij zit er in Echinaforce flink wat kruiden. Maar je hebt ook flesjes waar D-30 op staat en dan krijg je dat verhaal van 1 molecuul in het IJsselmeer. Het getal achter de D geeft aan hoe vaak het verdund is. Ik zou zeggen: verspil je geld niet aan dat soort watertjes. Maar Echinaforcetabletten heb ik hier staan en daar staat op dat ze sterk geconcentreerd zijn. En als ik die dingen dan toch al heb, kan ik ze net zo goed eten. Ik weet alleen niet of ik ze nog een keer zou kopen.

Ik heb trouwens in het verleden wel baat gehad bij homeopathie, maar het kan ook wel zijn dat ik eroverheen groeide. Je weet het niet he.

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 16 sep 2004 14:51

Als er kruiden in zitten, zeg maar in een echt aantoonbare concentratie, dan is het geen homeopathie maar fytotherapie.

Dat lijkt een miniem onderscheid maar is het niet, omdat homeopathie uitgaat van het "potentieren" van stoffen (stoffen zouden een soort afdruk achter laten in het oplosmiddel wat dan vervolgens krachtiger gemaakt wordt door bepaalde schudtechnieken), een techniek waar nog nooit iets van bewezen is.

Fytotherapie is gewoon een stof, niet gigantisch verdund, die zeker werkzaamheid kan hebben. Bewezen werkzame fytotherapeutische middelen zijn Sint-Janskruid tegen winterdepressies en digitalis tegen bepaalde hartritmestoornissen. Overigens ben ik er van overtuigd dat je in die gevallen beter de gezuiverde, werkzame stof (digoxine) kunt gebruiken in plaats van het plantensap, omdat je dan veel toxische neveneffecten die OOK in die plant zaten, omzeilt.

Het is niet zo zinnig om drie verkoudheden met elkaar te vergelijken. Ten eerste zegt een resultaat bij 1 persoon niet zo veel. Ten tweede weet je niet of de verkoudheden vergelijkbaar zijn op bijvoorbeeld punten als ernst van de infectie, soort virus en algehele conditie op dat moment. Aan de hand van zo'n experimentje kun je dus niet zeggen of echina force helpt of niet.

Antibiotica helpt trouwens sowieso niet want AB helpen alleen tegen bacterien en verkoudheid is een virus. Je hebt dus gelijk als je daar op tegen bent, en diarree is inderdaad een bekende bijwerking!

Als je kijkt naar grote, dubbelblinde, placebogecontroleerde onderzoeken waar de werkzaamheid van homeopathie wordt onderzocht, dan blijkt keer op keer dat het geen enkel effect heeft boven placebo. Je kan dus even goed de patient een warme kwast of kop kippensoep geven, dat is nog lekkerder en voedzamer ook.
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

Terug naar “Archief”