Preek over de doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Preek over de doop

Berichtdoor Bookman » 13 sep 2004 16:36

joepie schreef:
Bookman schreef:[
Nou Joepie, even een paar opmerkingen. In de topic: grafkist in de kerk?
gaf je het nogal af op het 'preekje'dat ik plaatste. Het kwam er nl op neer dat je verloren gaat als je niet gelooft. Daar was je blijkbaar fel op tegen. En nu lees ik hier tot mijn grote verbazing dat deze ds. waarschuwt voor de verschrikkelijke afgrond van Gods toorn....
Kan dat wel in een doopdienst? Dat heeft toch volgens jouw zeker niets met dopen te maken? En trouwens die sluikrecklame voor NIKES op het eind had ook niet gehoeven. :lol:

Ja en dat blijf ik doen op de "preek" die jij zo neerzette dat je alleen maar de ellende preekt en niet de verlossing. Daarbij moest er zeer dramatisch naar de kist gewezen worden om het nog maar eens te benadrukken hoe weinig tijd we zouden hebben. Nu ik hou dus niet van zulk drama op een begrafenis. Preek gerust van de ellende maar vooral van de verzoening.
En dat was in die preek ook duidelijk aan de orde.

Leer eens lezen en dan lees je dat ik wel duidelijk over de verlossing gesproken heb. Maar wat baten kaars en bril.........................
wannee de uil niet lezen wil. :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2004 22:25

Goed, kortom, de bewoordingen van de preken zijn wat verschillend... bij de een lag misschien wat meer nadruk op de ellende, werd daar meer op gehamerd... maar het komt op hetzelfde neer wat jullie vinden:

Je moet geloven om gered te worden.

De vormen om dat uit te drukken verschillen alleen wat en de een heeft het niet zo op de ene vorm en vice versa.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 14 sep 2004 12:09

pugna schreef:Zo blijft er van die verklaring niet veel over. Als Paulus een evangelie zonder doop leerde, waar om doopte hij dan?

Ik ontken toch ook niet dat Paulus doopte, dit gaf ik al eerder aan.

"Ik dank God, dat ik niemand van u gedoopt heb, dan Krispus en Gajus"

"opdat niemand zegt dat ik in mijn naam gedoopt heb.

"Doch ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt; verder weet ik niet of ik iemand anders gedoopt heb.

Paulus zat in een overgangsfase, hij was bediener van het nieuwe verbond. Het genadeverbond was in de periode dat Paulus doopte nog niet in zijn volheid geopenbaard. Evenals dopen deden Paulus en andere apostelen de besnijdenis ook nog tijdens hun bediening, echter later veranderde dat ook. De besnijdenis was in die dagen net zo'n heikel punt als de doop nu. Paulus bracht heel wat teweeg toen hij afstand nam van de besnijdenis.

Het is ook niet zo erg dat mensen zich besnijden of dopen, wel als je je vertrouwen erop zet.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Terug naar “Archief”