Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 sep 2004 06:19

Zareb schreef:Laat ik voorop stellen dat ik je reactie waardeer.

Alleen, je zegt dat er andere vormen van seksualiteit zijn bijgekomen.
Als je uitgaat van de situatie zoals die nu, na het paradijs, is dan is elke vorm van seksualiteit niet meer volmaakt. En is het strijden tegen de zonden dus een algemeen feit.
Ik ga geen teksten uit de Bijbel verbuigen om mijn gelijk te halen. Dat kan ik niet omdat de Bijbel daar over zwijgt.
Zijn er andere vormen bijgekomen? Misschien wel, of....
Als je (en nu doe ik even moeilijk) de verbanning uit het paradijs als grens ziet aan wat God bedoeld heeft, dan is ook de relatie tussen man en vrouw niet "heilig"

Jij zegt eigenlijk: Omdat we niet meer volmaakt zijn, zitten we nu eenmaal met de zonde, en dat moeten we maar accepteren, en het maar uitoefenen.

Waarom noem je het beleven van de liefde tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht "uitoefenen van zonden"?
"Uitoefenen" klinkt alsof het in deze relaties alleen maar gaat om seks. En ik kan je als "ervaringsdeskundige" zeggen dat dit niet zo is.
Ondanks alle moderne voorlichtig is voor mij seks een ultieme manier om je liefde voor je partner vorm te geven.

Wil niet zeggen dat ik mensen zoals Zareb veroordeel, integendeel! Ik respecteer ieder mens, ook als hij/zij een andere seksuele geaardheid heeft. Ik wilde alleen zeggen dat homoseksualiteit in mijn ogen niet goed is. Maar de homofiele/-seksuele medemens blijf ik zien als een schepsel van God, die Hij liefheeft!

Het lijkt wel alsof God een percentage mensen geboren liet worden om in zonden te leven. God heeft mij geschapen. Van de moederschoot heb ik u geformeerd, staat er in de Bijbel. Het ontkennen van wie ik ben is een dan een ontkennen van Hem die mij bedoeld heeft zoals ik ben.

Waarom ik homoseksualiteit zonde noem? Omdat in mijn ogen Gods Woord het zo duidelijk zegt. Ik weet wel, dat het niet makkelijk voor je zal zijn om dat zo te lezen, en het allerlaatste wat ik wil is je kwetsen en pijn doen!! Ik geef ook mijn mening weer, en als jouw mening afwijkt van de mijne, is dat voor mij prima! Da's het mooie van een forum, niet dan? :wink:
God heeft niet een aantal mensen geschapen om in zonden te leven, da's natuurlijk onzin! Hij heeft jou geschapen zoals je bent, en je mag Hem dankbaar zijn, dat je bent wie je bent (snap je het nog? :mrgreen: )
Het allerbelangrijkste is: Leef je leven met God! Homo- of heteroseksueel!
Ik hoop zo iets te hebben verduidelijkt. Zo niet, dan verneem ik dat graag van je!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 sep 2004 06:25

dingo schreef:
Race406 schreef:Ja, toen waren we nog volmaakt. Dus omdat we nu niet meer volmaakt zijn, is de zonde er. En dat is voor een ieder persoonlijk om tegen bepaalde zonden te strijden. Of, als je het meent te kunnen verantwoorden, er samen met God een weg in te vinden! Maar je zegt zelf al: Toen man en vrouw werden geschapen om een eenheid (ook lichamelijk dus!) te vormen waren we nog volmaakt. Nu we niet meer volmaakt zijn zijn er dus andere vormen van seksualiteit bij gekomen. Dus niet volmaakt, dus zondig...! Jij zegt eigenlijk: Omdat we niet meer volmaakt zijn, zitten we nu eenmaal met de zonde, en dat moeten we maar accepteren, en het maar uitoefenen. Wil niet zeggen dat ik mensen zoals Zareb veroordeel, integendeel! Ik respecteer ieder mens, ook als hij/zij een andere seksuele geaardheid heeft. Ik wilde alleen zeggen dat homoseksualiteit in mijn ogen niet goed is. Maar de homofiele/-seksuele medemens blijf ik zien als een schepsel van God, die Hij liefheeft!

Wat ik zeggen wil is dat in aanmerking nemende dat de schepping om onzentwil vervloekt is en wij zelf ook niet volmaakt meer zijn dat dat een reden is voor het bestaan van homoseksualiteit. Het is niet van de beginne af altijd zo geweest. Evengoed, dat wat God bindt zal de mens niet scheiden, toch kreeg Israel de mogelijkheid een scheidbrief te schrijven (om de hardheid huns harten, maar toch).
En als laatste bovenstaande in aanmerking nemend: 1 Corinthe 7:9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden. waarom zou dat alleen voor hetero's gelden?

En wat ook nog van mijn hart moet en ik heb al heel wat homo's uit de kerk zien vertrekken helaas, er staat wel degelijk ...Uw naaste liefhebben als u zelf. En niet ...Uw naaste liefhebben als u zelf op voorwaarde dat .....
Laten we ook voor de homo's onder ons een warm nest zijn, in plaats van dat we ze wereld inschoppen omdat ze zondig zouden zijn. Alsof wij dat niet zijn! [ik zeg niet dat jij dat zegt Race406, meer een opmerking in z'n algemeenheid]

Inderdaad zeg ik niet dat homo's weg moeten worden gewerkt! Ze mogen er toch ook zijn? Het zijn ook mensen, en schepselen van God! En wie zijn wij dan om deze mensen "eruit te werken"? De beroemde tekst komt even bovendrijven bij me: "Wie van ulieden zonder zonde is werpe de eeste steen...." Maar de discussie gaat over homoseksualiteit, en daar worden meningen over weergegeven. En ik heb heel simpel de mijne gegeven....! Ik wil niemand kwetsen, ik weet hoe zeer dat kan doen! Laten we in liefde elkaars meningen peilen, en hierover "door-forummen". Geen beschuldigende vingers, maar "de ander uitnemender achten dan jezelf"!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 06:52

Race406 schreef: Maar de discussie gaat over homoseksualiteit, en daar worden meningen over weergegeven. En ik heb heel simpel de mijne gegeven....! Ik wil niemand kwetsen, ik weet hoe zeer dat kan doen! Laten we in liefde elkaars meningen peilen, en hierover "door-forummen". Geen beschuldigende vingers, maar "de ander uitnemender achten dan jezelf"!

peil peil.. ik voel me diep verdrietig.
wie zijn de meningen ...

a. we beweren dat homo's zichzelf niet mogen zijn. makkelijk praten als we zelf geen homo zijn. begrijpen we hun moeiten en verdriet wel genoeg? waarom mogen ze niet zijn zoals ze geschapen zijn?
b. waarom is het zo belangrijk om te zeggen dat dit of dat zonde is. er kunnen toch verschillende visies bestaan? de 1 heeft over praktiseren wel vrijmoedigheid, de ander niet. so be it.
c. gods wegen zijn ondoorgrondelijk. hij maakte strakke keuzes in zijn vriendschappen. mensen aan de zelfkant van het leven, lieve mensen, mensen met verdriet. hij vraagt aan ons of we homo's lief willen hebben als onszelf. in dat licht kan het toch niet bestaan dat we met woorden verwonden?

sela

caprice

Berichtdoor caprice » 13 sep 2004 07:14

Zareb schreef:Ikgeloof absoluut niet in de splitsing tussen homofiel en homoseksueel. Dit is niet op de Bijbel terug te voeren en ook op basis van de psychologie (seculier gezien) niet aannemelijk te maken.

't Is eenvoudiger dan je denkt, hoor. Een homoseksueel uit zijn gevoelens, en een homofiel niet, of strijdt ertegen.

sela schreef:
Race406 schreef: Maar de discussie gaat over homoseksualiteit, en daar worden meningen over weergegeven. En ik heb heel simpel de mijne gegeven....! Ik wil niemand kwetsen, ik weet hoe zeer dat kan doen! Laten we in liefde elkaars meningen peilen, en hierover "door-forummen". Geen beschuldigende vingers, maar "de ander uitnemender achten dan jezelf"!

peil peil.. ik voel me diep verdrietig.
wie zijn de meningen ...

a. we beweren dat homo's zichzelf niet mogen zijn. makkelijk praten als we zelf geen homo zijn. begrijpen we hun moeiten en verdriet wel genoeg? waarom mogen ze niet zijn zoals ze geschapen zijn?
b. waarom is het zo belangrijk om te zeggen dat dit of dat zonde is. er kunnen toch verschillende visies bestaan? de 1 heeft over praktiseren wel vrijmoedigheid, de ander niet. so be it.
c. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. hij maakte strakke keuzes in zijn vriendschappen. mensen aan de zelfkant van het leven, lieve mensen, mensen met verdriet. hij vraagt aan ons of we homo's lief willen hebben als onszelf. in dat licht kan het toch niet bestaan dat we met woorden verwonden?

sela

Weet je wat nu zo zwaar kan zijn? Als er homo's zijn die zichzelf uitleven (zichzelf zijn). Dat maakt juist het leven zo zwaar van hen die dat strijdig weten tegen het Woord van God, en tegen die gevoelens strijden. Zij voelen zich dan zo alleen staan.
Paulus had ook een doorn in het vlees. Om hem klein te houden.

Homo's zijn van nature niet zo geschapen, maar ook dit is een gevolg van de zondeval.

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 08:18

caprice, onze beleveniswerelden sluiten geloof ik niet helemaal aan.
in ieder geval begrijp je niet wat ik bedoel. waarom zo hard??

vrede,
sela

caprice

Berichtdoor caprice » 13 sep 2004 08:19

sela schreef:caprice, onze beleveniswerelden sluiten geloof ik niet helemaal aan.
in ieder geval begrijp je niet wat ik bedoel. waarom zo hard??

vrede,
sela

Hard voor wie? Voor hen die er tegen vechten? Dat is wel hard, als ze geen steun ervaren onder lotgenoten.

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 08:21

caprice schreef: Hard voor wie? Voor hen die er tegen vechten? Dat is wel hard, als ze geen steun ervaren onder lotgenoten.

matth 22:
36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 sep 2004 08:24

sela schreef:
caprice schreef: Hard voor wie? Voor hen die er tegen vechten? Dat is wel hard, als ze geen steun ervaren onder lotgenoten.

matth 22:
36 Meester! welk is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Helemaal mee eens.
Maar wat wilde je er mee zeggen?

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 08:25

caprice schreef: Helemaal mee eens. Maar wat wilde je er mee zeggen?

dat god dus geen onderscheid maakt in mensen die wel of niet meegaan in onze mening maar vraagt of we naar iedereen gods liefde willen uitdragen?

sela
Laatst gewijzigd door sela op 13 sep 2004 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 sep 2004 08:27

sela schreef:
caprice schreef: Helemaal mee eens. Maar wat wilde je er mee zeggen?

dat god dus geen onderscheid maakt in mensen die wel of niet meegaan in onze mening maar vraagt of we tegen iedereen gods liefde willen uitdragen?

sela

Ja, maar ik begrijp toch het verband niet helemaal tussen deze discussie en dit bijbelgedeelte.
Homohaat heb ik trouwens niet, hoor, als je dat soms dacht. :?

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 08:30

caprice schreef: Ja, maar ik begrijp toch het verband niet helemaal tussen deze discussie en dit bijbelgedeelte.
Homohaat heb ik trouwens niet, hoor, als je dat soms dacht. :?

heel fijn dat je geen homohaat hebt. dat dacht ik niet hoor...
waar het me meer omgaat is dat ik niet begrijp dat je in je woorden zo vijandig klinkt naar homos' die praktiseren etc.

dat vraagt god mijns inziens niet van ons.

en als je vindt van wel, dan kun je in het licht van matth. 22 misschien ook wat kritischer naar jezelf toe zijn.

vrede,
sela

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 sep 2004 08:35

wat denk je van de volgende quote:
vanuit Gods Woord weten wij dat homoseksuele relaties een gruwel zijn in Gods oog (o.a. Lev. 18:22 en 20:13 en Rom. 1:26 en 27 ) daarmee verwerpen we geen mensen die met deze geaardheid worstelen, maar wel het in de praktijk brengen ervan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 08:59

beste johannis1,

ben me momenteel ff aan het verdiepen in 'gods woord'. hoop later een gefundeerde reactie geven op de bijbelteksten die je aanhaalde.

sela

sela

Berichtdoor sela » 13 sep 2004 10:07

sela schreef:hoop later een gefundeerde reactie geven op de bijbelteksten die je aanhaalde. sela

beste johannis1,

de bijbel spreekt in de genoemde teksten over homosexualiteit 'in relatie tot afgoderij en pervesie'. ik ben daarom niet eerder ingegaan op letterlijke teksten die genoemd zijn in dit gehele onderwerp met betrekking tot [praktiserende] homo's.

als je de genoemde teksten letterlijk opvat zijn ze vrij duidelijk. homo zijn en in de praktijk brengen is niet goed. als mensen deze mening zijn toegedaan, dan moet ik dat eigenlijk accepteren. maar volgens mij is dat het te letterlijk opvatten. biblicisme.

de bijbel zwijgt namelijk over een homorelatie op basis van liefde en trouw. waarom is god niet duidelijk over dit onderwerp? daarom zijn er volgens mij zoveel discussies over dit onderwerp.

onderscheid tussen geaardheid en het in de praktijk brengen van je gevoelens lijkt een aannemelijk voorstel om in de veilige zone te blijven. in de bijbel wordt dit verschil echter niet gemaakt. nee, god vraagt om we hem liefhebben met ziel, gevoel en je verstand, ja alles.
Als je een principieel onderscheid maakt tussen geaardheid en praktijk, maak je gespleten en verwarde mensen. Waar ligt de grens tussen aard en gedrag?

romeinen 14:
2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

ofwel: volgens mij heb ik geen recht om praktiserende homo's te veroordelen. volgens mij is het niet verkeerd in gods ogen.

vrede,
sela
Laatst gewijzigd door sela op 14 sep 2004 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 13 sep 2004 15:58

En hetero's waar vechten jullie allemaal tegen??????
Hetero's mogen vrije sex hebben. Mogen alles. Doen alles. Fantasien zijn geoorloofd. En terwijl ze bezig zijn met elkaar denken ze alleen het hoe God te behagen? Toch? Als heterosexualiteit HET is, dan moet er toch wel een oprechte neerbuigende dank zijn aan Hem die dat gegeven heeft. Als dat er niet is geef ik geen cent voor al het gevecht en gestrijd tegen homosexuele realties. Wat is de basis van dit strijden?
Gods eer? Je eigen gelijk? Wie doe je er een plezier mee?
Is Bookman homo? Dat is geen relevante vraag. De Heere weet wie en wat ik ben. En als je iemands zonde denkt te kennen, ken je dan ook hun strijd??????? :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Terug naar “Archief”