drie-eenheid en twee naturen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 sep 2004 20:17

Optimatus schreef:@ Brion en Zareb:

Ik ben blij dat ik jullie aan mijn zijde weet. Kopje thee?

Graag! :D Ik zou maar een grote theepot aanschaffen, want Brion en Zareb zijn niet de enigen die aan jouw zijde staan. Maar waarschijnlijk zijn al die anderen wat verstandiger dan jij en ik. En zien ze in, dat zeker tegen het konsekwent misquoten van de heren Josh en Boudewijn geen kruid gewassen is. Dat sektes eng en gevaarlijk zijn wist ik, maar dat het ZO erg is, dat is toch wel nieuw voor me. Laten we er maar een kopje thee op drinken.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 sep 2004 20:50

Optimatus schreef:Gewoon consequent op hun onzin wijzen, dan zijn ze ongevaarlijk.

Was dat maar waar! Okay, 99 van de 100 mensen die lezen, dat "je het Koninkrijk niet ingaat als je de Zondag viert", zullen direkt weten dat ze hier met een charlatan te maken hebben. Maar maak jij je nooit zorgen om de ene, die het misschien wel gelooft?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 sep 2004 20:52

Daar heb je gelijk in. Het probleem is, dat dergelijke charlatans de wereld al sinds haar schepping bevuilen.

Waakzaam blijven en het Woord met liefde uitdragen. Tegen het zwaard van de sektes werkt liefde het best.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 sep 2004 06:08

Josh schreef:
Brion...Werner sprak de waarheid. Dopen betekent immers letterlijk 'onderdompelen'...dus het enige wat gedoopt werd is de vinger van die dominee! En de enige die jou beledigde met die misleidende onbijbelse besprenkeling is die dominee.

Als jij de waarheid niet kan accepteren, is dat triest. Want voor Christenen staat namelijk 'de Waarheid' centraal.

Alle mensen die misleid worden, reageren zeer agressief en afwijzend tegen mensen die slecht nieuws brengen. En misschien is dat waarom jij zo naar Werner toe reageert. Misschien ook wel niet en wist je het allemaal al langer.

Nou: hoogste tijd om er wat aan te doen. Laat je dopen door onderdompeling.

En daar kan je ook lezen hoe de onbijbelse besprenkeling de intrede in de kerken heeft kunnen doen!

Josh

Je komt iedere keer weer op hetzelfde terecht: De doop moet door onderdompeling gebeuren op volwassen leeftijd, en Jezus is geen God.
Over de doop ga ik het nu niet hebben, die discussie is al eerder gevoerd. Maar dat jij keer op keer zegt dat Jezus geen God is, daar wil ik nog ff op reageren. Als Jezus geen God is, hoe kan Hij dan de mensheid redden van de eeuwige ondergang? Dan moet een mens de mensen verlossen..... Jezus was GOD EN MENS TEGELIJK! Als Hij Gods Zoon is, zoals jij zelf ook zegt: Dan moet hij toch ook God zijn? Jij bent een kind van je ouders, dan ben je toch ook mens? Zo is Jezus Gods Zoon, en dus God, Die in een mensenlichaam naar ons toekwam, omdat wij mensen het ver^$*@ hebben, en omdat een normaal mens niet onze zonden kan wegdragen, moest Hij komen in een menselijk lichaam.
Jij noemt jezelf christen. Als Jezus geen God is, zoals jij beweert, dan heeft jouw geloof geen enkele zin, want dan steun je op een mens, en niet op God. Kap er dan maar mee, want als je het van mensen moet hebben, dan kun je het wel schudden, voor eeuwig schudden! En aangezien jij in jouw beleving een mens achterna loopt, is voor mij het bewijs geleverd dat je een sektarisch iemand bent. Wat ik nog graag wil weten is waar je precies lid van bent..... :mrgreen: Verder wil ik je vragen om niet zomaar dominees af te kraken, die toch dienstknechten van de allerhoogste God zijn. Weet waar je aan begint als je deze mensen afdoet als mensen die onchristelijk bezig zijn! God laat niet met Zich en Zijn dienaren spotten! Als je een keer een geintje maakt, dat is to daar aan toe. Dat doe ik zelf ook wel eens over een dominee, of wat dan ook. Maar stelselmatig hen de grond intrappen, dat is te gek voor woorden! Mijn idee hierbij is dat de duivel (Gods grote tegenspeler, die by the way al verloren heeft toen mijn Heer en heiland, mijn God Jezus stierf aan het kruis!) zich helemaal dood lacht om jouw woorden. Hij vindt het prachtig zoals het gaat....! Als het je er om te doen is om de duivel zich echt dood te laten lachen: Ga door, dan zijn we van de duivel af. Maar aangezien het je niet lukt om de duivel weg te krijgen zou ik je nogmaals willen vragen om te stoppen met het verkondigen van goddeloosheid!!!! :x :x :x :x
Vervolgens heb je het over mensen die agressief reageren. Als er 1 is die agressief reageert, dan ben jij dat met je geblaat over telkens hetzelfde. Ook als het er niet over gaat, kom jij toch iedere keer weer terug bij jouw stokpaardjes. En die paardjes zijn nu onderhand wel zo afgereden, dat je ze met pensioen moet sturen.... :mrgreen:
Tijd voor een nieuwe discussie?????????????????????????????
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 13 sep 2004 20:37

In dit topic is veel verwijderd, vanaf nu weer on-topic. Anders gaat hij weer op slot.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 20:41

God is Eén van Wezen en heeft drie Personen: Vader, Zoon en Heilige Geest.

Verlossing van onze zonden kon slechts geschieden door Iemand die zonder zonder was: Jezus Christus, Zoon des Vaders. God zond dus Zijn Zoon naar de wereld (de Persoon Vader zond de Persoon Zoon) naar de wereld om ons te redden. Niemand anders dan God, de Schepper, had dit werk van liefde en genade kunnen voltooien. De Heilige Geest gaat uit van Vader en Zoon dus van God en is tevens Deel van God, namelijk God Zelf.

Zo zit het dus.

Wie dit aanvaardt en gelooft met heel het hart is Christen. Wie Jezus en de H. Geest niet als God aanbidt, pleegt meergodendom.

Je kunt niet twee heren dienen. Het is of God of iemand anders.

Adventisten als Josh en Boudewijn treden het 1ste gebod des Heren met voeten: "Gij zult geen andere Goden voor Mijn aangezicht hebben". Je kunt Christus niet aanbidden, tenzij als God.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 13 sep 2004 21:16

Moderator,
Ik ben het met je eens dat wij bij het onderwerp moeten blijven. maar Optimatus en vooral Brion gaan niet op argumenten in. Ik mag toch wel aan Brion vragen als ik een samenvatting geef van een artikel van Werner Stauder, inhoudelijk te reageren en niet die man belachelijk maken. Ik vind dat Stauder heel serieus op de zaken ingaat, zaken die belangrijk zijn. Daar is toch een forum voor, om gedachten uit te wisselen. Dat Stauder een graficus is weet ik ook wel, dat alleen theologen hier over mogen meepraten, zoals Brion zegt vind ik zeer bedenkelijk. Ben jij predikant of theologisch student Brion? Ik zou graag willen dat je ingaat op "triunitas' en 'trinitas' dit vind ik wezenlijk. Maar ik ben ook maar een graficus en wil jij met mij hier over niet discussiëren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 21:23

Op welk argument had ik in moeten gaan?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 13 sep 2004 21:33

waarnemer schreef:dat alleen theologen hier over mogen meepraten, zoals Brion zegt

Wederom een bewuste misquote! Je begint het aardig te leren van Josh! Dat is een van de redenen dat ik op geen enkel argument van jou in wil gaan. De 2e reden is dat als iemand letterlijk beweert dat mijn doop destijds een leugen was, en _ik_ niet gedoopt ben, maar de vinger van de predikant, dan HOEF ik daar niet op in te gaan. Want een ieder die dat beweert is een charlatan. Ik weiger op het refoweb mijn eigen doop te verdedigen. Verder denk ik dat je je klachten over het modereren beter per PB kunt indienen. Je maakt je nu nogal belachelijk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2004 09:35

waarnemer schreef:Moderator,
Ik ben het met je eens dat wij bij het onderwerp moeten blijven. maar Optimatus en vooral Brion gaan niet op argumenten in. Ik mag toch wel aan Brion vragen als ik een samenvatting geef van een artikel van Werner Stauder, inhoudelijk te reageren en niet die man belachelijk maken. Ik vind dat Stauder heel serieus op de zaken ingaat, zaken die belangrijk zijn. Daar is toch een forum voor, om gedachten uit te wisselen. Dat Stauder een graficus is weet ik ook wel, dat alleen theologen hier over mogen meepraten, zoals Brion zegt vind ik zeer bedenkelijk. Ben jij predikant of theologisch student Brion? Ik zou graag willen dat je ingaat op "triunitas' en 'trinitas' dit vind ik wezenlijk. Maar ik ben ook maar een graficus en wil jij met mij hier over niet discussiëren.

Ik heb de studie van Werner Stauder gelezen en ik vind zijn afwijzing van de drie Personen tamelijk vreemd. Hij doet het namelijk voorkomen alsof het bestaan van de drie Personen (Vader, Zoon en Heilige Geest) verdeeldheid zou betekenen in God.

Dat is dus niet zo. Als er uit de Bijbel 1 ding duidelijk wordt, dan is het wel dat Vader, Zoon en Heilige Geest in volledige harmonie samenwerken. De Personen zijn dan wel onderscheiden, maar de wil is voor ieder Persoon in harmonie met die van de andere Persoon. Jezus zegt immers in Ps. 40: Zie Ik kom, om Uw wil te doen.

Hoewel de wil van Vader, Zoon en Heilige Geest met elkaar in harmonie zijn, is er toch ook onderscheid. Zie bijv. Mark. 14:36:

36 En Hij zeide: Abba, Vader! alle dingen zijn U mogelijk; neem dezen drinkbeker van Mij weg, doch niet wat Ik wil, maar wat Gij wilt.

Zie ook Luk. 22:42. Er is dus onderscheid in wil, al is het wel zo dat de wil van Christus zelfs in de ergste crisis in overeenstemming blijft met die van Zijn Vader.

Ook de Heilige Geest heeft een wil, zie bijv. 1 Kor. 12:11. De wil is een essentiele eigenschap van een persoon.

Daarnaast zegt de Bijbel dat God Liefde is (1 Joh. 4:16). Omdat God Liefde is, bestaat er een volmaakte Liefdesrelatie tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Op deze manier is het mogelijk dat we over 3 Personen kunnen spreken en we toch niet kunnen zeggen dat er bij God verdeeldheid is.

Te zeggen dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest delen van God zijn, lijkt me tamelijk ongerijmd en doet te kort aan de Persoonlijkheid en Godheid van elk van de 3 Personen.
Daarom geloof ik ook niet in een samengestelde God, maar geloof ik dat de Vader God is, de Zoon God is en de Heilige Geest God is en toch zijn het geen 3 Goden, maar is het 1 God.
Laatst gewijzigd door elbert op 14 sep 2004 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 sep 2004 10:43

Brion schreef:Wederom een bewuste misquote! Je begint het aardig te leren van Josh! Dat is een van de redenen dat ik op geen enkel argument van jou in wil gaan.

Hoewel jij dit niet letterlijk hebt beweerd, doe je wel voorkomen of dit het geval is. Jij reageert in ieder geval niet inhoudelijk op hetgeen gesteld is. Dat is toch zeer bevreemdend.

Iedere vergelijking tussen waarnemer en Josh gaat in mijn ogen niet op.

De 2e reden is dat als iemand letterlijk beweert dat mijn doop destijds een leugen was, en _ik_ niet gedoopt ben, maar de vinger van de predikant, dan HOEF ik daar niet op in te gaan.

Je bent zeker niet verplicht om ergens op in te gaan, maar als je een discussie hebt of gesprek voert, is het wel belangrijk om in te gaan op wat iemand zegt. Anders praat je zo langs elkaar heen.

Verder denk ik dat je je klachten over het modereren beter per PB kunt indienen. Je maakt je nu nogal belachelijk.

Stop nu eens met op de man spelen, en reageer inhoudelijk. Je standpunt over de doop weten we nu, en dat is je goed recht, hierin ben ik het met je eens. Een doop kun je niet zomaar verontachtzamen of teniet doen door te zeggen dat enkel de vinger van de dominee is gedoopt, dat kan nodeloos kwetsend zijn, maar reageer eens op de andere stellingen.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 14 sep 2004 15:12

Hoi Optimatus,

Optimatus schreef:
David schreef:
Jezus spreekt tot de Vader en zegt: " Dat zij U kennen de enige waarachtige God" en daarna " en die Gij gezonden hebt, Jezus Christus"

Er staat dus niet zoals de kanttekening ons wil doen geloven: Dat zij ONS kennen de enige waarachtige God. Dus het kan alleen op de vader slaan naar mijn bescheiden mening. :)

David ;)

Op zich heb je daar een punt, ware het niet dat U in veel talen ook als 2de persoon meervoud geldt; vergelijk het met vous in het Frans of Sie (weliswaar derde persoon meervoud) in het Duits of zelfs het Engels (you).

Ik snap hem niet.
Of Jezus het heeft of U , jij of jullie (2e persoon enkelvoud of meervoud), het sluit in elk geval uit dat hij het over zichzelf heeft. Want dat zou hij het over ons (1e persoon meervoud) hebben gehad.

David ;)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 sep 2004 15:15

De Persoon Jezus spreekt met de Persoon Vader, dus in de tweede persoon enkel- of meervoud. Maar dat sluit niet uit dat Jezus en de Vader en de Helige Geest God zijn.

De Personen kunnen onder elkaar communiceren.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2004 15:15

** Optimatus was me al voor met een identieke post :wink: **
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 14 sep 2004 15:19

Joh 17:3
En dit is eeuwig leven: dat de mensen u kennen, u, de enige ware God, en Jezus Christus, die u gezonden hebt.

1 Cor 8:5-6
Er is maar één God: de Vader, de bron van alles, onze bestemming én er is maar één Heer: Jezus Christus, door wie alles is, door wie wij leven.

Terug naar “Archief”