Jezus zegt héél duidelijk, dat hij niet GOD is. Hij wil ook beslist die 'gelijkstelling' vermijden zoals in de 2 volgende Bijbelteksten duidelijk wordt:
Joh 17:3 - Jezus gezonden door God: 'de enige ware God'
En dit is eeuwig leven: dat de mensen u kennen, u, de enige ware God, en Jezus Christus, die u gezonden hebt.
Marcus 10:18 - Jezus stelt dat hij niet GOD is, maar alleen Zijn Vader
Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, alleen God.
We weten wel, dat Jezus verbonden is met GOD -zijn vader-, maar dat Jezus uitvoert wat GOD door Zijn Geest van Jezus verlangt:
Johannes 14:10 - GOD en Jezus zijn verbonden in de Geest van GOD
Geloof je niet dat ik in de Vader ben, en dat de Vader in mij is? Wat ik tegen jullie zeg, zeg ik niet op eigen gezag, maar op gezag van de Vader die in mij woont en door mij werkt.
Ook wordt uit vele andere Bijbelteksten duidelijk, dat Jezus beslist niet GOD is en dat Jezus slechts 'Heer' en Zoon van GOD is. Maar ook dat Jezus de macht die GOD hem gaf en het koningschap weer teruggeeft!
1 Cor 8:5-6 - Eén GOD én één Heer
Want al zijn er ook in den hemel en op de aarde zoogenaamde goden en heren, zoals er inderdaad veel goden en veel heren zijn, voor ons is er toch slechts één God, de Vader, uit wien alles komt, en wij zijn geschapen tot zijn gemeenschap; en slechts één Heer, Jezus Christus, door wien alles is geworden, en wij zijn door hem.
1 Cor 15:24 - Jezus geeft ontvangen koningschap en macht aan GOD terug
Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.
1 Cor 15:28 - Jezus onderwerpt zich aan GOD
En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn.
Jezus zegt zelf dat er maar één WARE GOD is en dat die WARE GOD door Zijn Geest werkt. En dat er in die Geest van GOD eenheid tussen hem en GOD ontstaat. En dat Jezus dus de Wil van GOD doet in die Geest.
We weten uit de Bijbel, dat ook wij deel kunnen nemen aan diezelfde Geest van GOD; na de uitstorting van de Heilige Geest zijn wij allen in Jezus gehouden tot
persoonlijk priesterschap die alleen volbracht kan worden als we
**de Geboden van God houden (=volbrengen)
**dit doen met de Geest van GOD (=Wil/macht van GOD)
Romeinen 8:4 - Volbrengen wat de Wet eist met de Geest van GOD
'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'
Jakobus 2:10 - De Wet: dat zijn de Geboden van GOD
Want wie de gehele wet houdt maar in een gebod faalt heeft alle geboden overtreden
**dus de Geestesgaven hebben ontvangen door handoplegging (=olie in de lamp!)
**deelnemer aan de Heilige Geest zijn geworden (Hebr 6:1-6)
**in Jezus en Geest dienstbaar zijn en daarmee groeien in de Vrucht van de Geest (reserve-olie/woekeren met Talenten: Mattheus 25)
Efeze 2:21 -In Jezus moet leiden tot 'in Geest' In eenheid met hem [=Jezus; door de doop] wordt ook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God [Heilige Geest van GOD!]
Hebr. 6:1-2 - handoplegging: bijbelse grondslag voor iedereen (net als doop!)
'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'
Hebr 6:4 - Geestesgaven ontvangen betekent deelnemer zijn aan de Heilige Geest van GOD
'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest,
Ook wij nemen dus deel in de eenheid die GOD biedt door Zijn Heilige Geest; net als Jezus. Als we door handoplegging de Gaven ontvangen nemen wij weer deel aan de Geest van GOD waar deze deelname door Adam en Eva werd verbroken door de erfzonde.
Kortom:
*** Jezus zegt, dat hij niet GOD is, maar dat zijn Vader de enige WARE GOD is
*** Jezus neemt deel aan GOD en GOD aan Jezus in de Geest
*** Wij kunnen in Jezus ook deelnemen aan de Geest van GOD
*** Handoplegging wordt door de Apostelen onderwezen als dé grondslag voor iedere Christen; net als de doop trouwens!
En dát is de bijbelse eenheid waarover Jezus spreekt in de juiste context en verhoudingen
Josh