ontevreden met uiterlijk, respectloos t.o.v. God..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

ontevreden met uiterlijk, respectloos t.o.v. God..?

Berichtdoor Johanne » 09 sep 2004 16:21

Ik zat vanmiddag in de Ronduit te lezen en daar ging het allemaal over plastische chirurgie enzo, en of je dat t.o.v. God wel kon maken.
Aan de hand daarvan vroeg ik me het volgende af:
Stel je hebt een hele lelijke neus, of naja verzin iets, als je daar dan maar de hele tijd ontevreden mee bent, ben je dan niet erg respectloos enzo bezig t.o.v. God. Ik bedoel Hij heeft de mens geschapen naar Zijn evenbeeld, en Hij heeft je persoonlijk zo gevormd als je nu bent, mag je er dan eigenlijk wel ontevreden mee zijn.? Of is dat een vraag waar teveel over doorgedacht is...?
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 09 sep 2004 16:34

Ontevredenheid is volgens mij één van de zonden die vaak wordt bedreven maar weinig beseft.
Met wat je dan ook ontevreden bent, ookal bedoel je het niet verkeerd of tov Hem. Zou je er alleen maar graag ietsiepietsie leuker uit willen zien, even jouw voorbeeld nemend.
Jong ben je nogal eens ontevreden (volgens mij is dat typisch iets in de puberteit), maar ook in het volwassen leven verval je gauw in het vergelijken, meten, en ook vaak een ontevreden gevoel (ik zou best willen dat het anders was). Betere baan, misschien prima verlangens, maar...vaak een ontevredenheid en een voorbij gaan aan het feit dat God ons ALLES geeft, en ons dingen onthoudt. Juist dat laatste ligt ons niet zo...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

André

Berichtdoor André » 09 sep 2004 20:05

Er zijn ook mensen die door hun uiterlijk gepest worden, en daar een minderwaardigheids complex van op lopen.
Of ze zijn b.v. op jonge leeftijd al redelijk doof o.i.d.
Ik vind dat je daar op z'n minst over na kunt denken dan.
Vooral als je voorbeelden uit je omgeving kent die nu wat ouder zijn, en daar nu open over kunnen praten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 sep 2004 20:23

Night heeft op zich gelijk als hij het veel breder trekt. Als je gelooft dat alles je uit gods hand toekomt dan moet je je afvragen of dat niet veel meer je leven zou moeten stempelen.

Van de andere kant moet je dan ook heel nuchter durven zijn. De bijbel leert nergens dat we in een bepaalde situatie moeten berusten. Als God ons tijden van hongesnood geeft dan mogen we daarop anticiperen. Als we ziek worden mogen we naar de dokter en als je geboren wordt in een arm land mag je best je best doen om daar verandering in te brengen. Je kunt je dan ook afvragen waarom dat t.a.v. je uiterlijk niet zou mogen.

Waar je denk ik wel voor op moeten passen is dat je uiterlijk niet je alles wordt. Als je eigenwaarde afhangt van je uiterlijk dan lijkt me dat niet goed. Ik weet het, ik heb makkelijk praten en ik bedoel daarmee ook niet dat je per definitie niets aan je uiterlijk zou mogen doen. De bijbel leert echter wel heel duidelijk dat schoonheid van binnen zit. Je bent kostbaar omdat God je waardevol vindt. Hij gaf zichzelf voor jou.

Dat te accepteren is voor veel mensen een grote verandering. Voor sommigen zal die verandering er toe leiden dat ze leren leven met hun uiterlijk. Voor anderen is zo'n verandering wellicht pas echt mogelijk na een chirurgische ingreep. De weg die een ieder daar in gaat is iets tussen die persoon en God. Ik zou daar niet graag stellige uitspraken over doen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 sep 2004 20:59

Ik denk dat je niet over een ander kunt oordelen.
ik draag ook buitenshuis contactlenzen, omdat ik slechte ogen heb ( -1,75 en -2.00 ) En geen bril, omdat ik mij daar voor schaam. Bij mij staat een bril gewoon niet, dan lijk ik net een schooljuffrouw.
Dus ik kan me voorstellen als je hele buitensporige grote oren hebt, en je wordt daar je hele leven mee gekwetst, dat je er een stukje af laat snijden :?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 09 sep 2004 23:19

Mariamagdalena schreef:Ik denk dat je niet over een ander kunt oordelen.
ik draag ook buitenshuis contactlenzen, omdat ik slechte ogen heb ( -1,75 en -2.00 ) En geen bril, omdat ik mij daar voor schaam. Bij mij staat een bril gewoon niet, dan lijk ik net een schooljuffrouw.
Dus ik kan me voorstellen als je hele buitensporige grote oren hebt, en je wordt daar je hele leven mee gekwetst, dat je er een stukje af laat snijden :?

Oeps MM, noem je dat al slechte ogen? Waarschijnlijk vind je mij dan stekeblind ofzo, met ca -7.00 / - 7.75. 'k Draag ook al jaren contactlenzen omdat ik een bril ook niet leuk meer vond staan, maar sinds afgelopen zaterdag heb ik toch weer 'ns een bril op. En ik krijg super-veel complimenten, gewoon omdat het een vlot model is en de glazen zo zijn geslepen dat het een leek niet opvalt dat ze zo sterk zijn. Er is ook altijd wel íéts wat je leuk staat!

Maar on-topic: ik kan me prima voorstellen dat er mensen zijn die wat aan hun uiterlijk laten doen. Tja, goed, of je nu ieder moedervlekje wat je in de weg zit moet laten weghalen, dat is een ander verhaal, maar als iemand nu door een neuscorrectie wèl die leuke baan kan krijgen (helaas werkt het toch nog vaak zo) of geen minderwaardige gevoelens meer heeft (wat ik waag te betwijfelen), kan ik me voorstellen dat je ervoor kiest.

Maar volgens mij zit het probleem veel meer tussen de oren. Want waarom zijn er uiterlijk echt oerlelijke mensen die een fantastische baan hebben, veel verantwoordelijkheden en bevoegdheden in hun flitsende carrière, een geweldige partner, een droomhuis met een glanzende bolide op de oprijlaan (overdrijven is ook een vak :wink: )...

Zoals Klaas zegt zit de echte schoonheid van binnen en dat straal je dan ook uit. Uit je houding, je ogen, je gezichtsuidrukking, je handdruk, je ademhaling, je stem en je manier van luisteren / interesse spreekt veel meer dan een pukkel op je kin of een neus die niet helemaal waterpas is.
Dus of plastische chirurgie nu zoveel problemen oplost... dat weet ik ook niet. 'k Sluit me dus maar bij Klaas aan; iedereen zal het anders beleven.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

André

Berichtdoor André » 09 sep 2004 23:32

Loezje schreef:Maar volgens mij zit het probleem veel meer tussen de oren.

Loezje, dit klinkt een beetje van, als het tussen de oren zit weet ik niet wat ik daar mee aan moet?
En moet je je maar zien te redden, of denk ik er nu te veel bij?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2004 00:44

Ik vind het niet respectloos naar God toe...

Wel vind ik het goed om te bedenken dat het voor God niet uitmaakt hoe je er uit ziet.

Dat wil echter niet zeggen dat je best kritisch naar jezelf mag kijken... Maar ga niet bij de pakken neerzitten omdat je toevallig niet aan je eigen schoonheidsideaal voldoet... alsof dat de norm zou zijn :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 10 sep 2004 07:26

Loezje schreef:Maar volgens mij zit het probleem veel meer tussen de oren. Want waarom zijn er uiterlijk echt oerlelijke mensen die een fantastische baan hebben, veel verantwoordelijkheden en bevoegdheden in hun flitsende carrière, een geweldige partner, een droomhuis met een glanzende bolide op de oprijlaan (overdrijven is ook een vak :wink: )...

Ik vraag me ook geregeld af of je wel ontevreden mag zijn met je uiterlijk. En ik vraag me ook af of je wel mag spreken van 'lelijke mensen'. (Of, nog erger, van 'oerlelijke mensen', zie citaat.)
We zijn allemaal schepselen van God en Hij heeft in Zijn oneindige wijsheid en liefde bepaald hoe we zouden zijn, dus ook hoe we eruit zouden zien.
Dat neemt niet weg dat ikzelf ook vaak niet zo tevreden ben met mijn uiterlijk. Maar ik probeer het wel op deze manier te bekijken.

Mondriaan
Mineur
Mineur

tevreden!

Berichtdoor Mondriaan » 10 sep 2004 19:45

Het lijkt mij respectloos!

Je lichaam is een tempel van de heilige geest!
Innerlijk en uiterlijk!
soms loop je tegen je zelf aan! te dik te dun lelijk hier of daar!
IK BEN ZELF ALTIJD MAGER GEWWEST EN HEB EEN TRECHTER BORST!
Maar leren leven met je zelf houdt ook in dat ik nu zeg dat zo ik ben het goed is! En dikker worden gaat van zelf! !:) d:)b

even een vraag erbij moet lijnen ook niet onder dit topic worden gezien!
:oops:
Het belangrijkste is zoals je ben ben je goed! als je ermee bezig ben
iemand die dik is denkt was ik maar dun dan kan ik ..........!!!
en iemand die dun is denkt was ik maar dik!!!! dan ...........!!!
:idea: []:)

caprice

Berichtdoor caprice » 10 sep 2004 19:47

Ontevredenheid lijkt mij een gevolg van de zonde(val).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2004 14:19

Dat klopt...

Maar iemand die niet tevreden is kan ook denken: Zonder zondeval had ik er vast niet zo uitgezien...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 11 sep 2004 15:21

Marnix schreef:Dat klopt...

Maar iemand die niet tevreden is kan ook denken: Zonder zondeval had ik er vast niet zo uitgezien...

Dat is waar, maar die zondeval is wel onze eigen schuld.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 sep 2004 18:19

Marnix schreef:Dat klopt...

En waarom niet dan? Wie/ wat bepaalt wat mooi en lelijk is? Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten. Zou dat dan ook niet zo zijn wat uiterlijk betreft?
In het paradijs was alles nog goed. Misschien was het dan wel zo geweest dat je alleen maar de mooie kant van iemand zag. En dan bedoel ik innerlijk. Er zouden dan heus niet alleen maar vrouwen met maatje 36 en lang blond haar rond lopen en gespierde kleerkasten. (Niet dat dat mijn ideaalbeeld is trouwens :wink: )
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 sep 2004 23:46

Ik denk ook niet dat er maar 1 ideaal type is (weet het wel zeker trouwens :) ), en helemaal niet dat dat maatje 36 of kleerkast is. Maar er zijn wel duidelijk verschillen tussen mooie en minder mooie mensen, ik denk niet dat je dat kunt ontkennen. En al kijk je dan alleen naar innerlijke schoonheid, dan wil dat nog niet zeggen dat er uiterlijk geen versschillen zijn. Bovendien is zijn er ook innerlijk mooie en minder mooie mensen, naar innerlijk kijken is misschien nog wel "erger". Ik wordt namelijk liever op m'n uiterlijk negatief beoordeeld dan op m'n innerlijk..

Terug naar “Archief”