Alcoholisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 06 sep 2004 20:24

Hmm, je kunt je ook nog afvragen, hoe erg is drankgebruik? Goed, iets dat je afhankelijk maakt is op zich altijd verkeerd, maar het hoeft niet afhankelijk te maken. En zelfs als iemand verslaafd is, hoeft het in zijn context niet verkeerd te zijn. Misschien klink ik alcoholistisch zo, maar alcohol op zich is het probleem sowieso niet. En als iemand alcohol als probleemoplossing ziet, zonder tot echt overmatig drinkgedrag over te gaan, is daar weinig mis mee. Probleem is alleen, geen grenzen te overschrijden. En waar de grens ligt, kan de persoon in kwestie zelf het best beslissen, mits hij de grens al over is gegaan, en dus geen grens meer voor zich ziet liggen.
If you want world peace, fight for justice.

André

Berichtdoor André » 06 sep 2004 22:00

Vrouwe Justitia schreef: En waar de grens ligt, kan de persoon in kwestie zelf het best beslissen, mits hij de grens al over is gegaan, en dus geen grens meer voor zich ziet liggen.

Dus, hij/zij kan het niet altijd zelf beslissen, vraag maar eens aan een willekeurige huisarts wat sociaal drink gedrag is.
Is wsl minder als dat mening man/vrouw zou denken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 22:57

Andre schreef:
Vrouwe Justitia schreef: En waar de grens ligt, kan de persoon in kwestie zelf het best beslissen, mits hij de grens al over is gegaan, en dus geen grens meer voor zich ziet liggen.

Dus, hij/zij kan het niet altijd zelf beslissen, vraag maar eens aan een willekeurige huisarts wat sociaal drink gedrag is.

Ze zegt toch ook niet dat die grens bij sociaal/niet-sociaal drinkgedrag ligt? Sterker nog, het hele begrip sociaal drinken komt niet in haar reactie voor.. :P

André

Berichtdoor André » 06 sep 2004 23:03

Aragorn schreef:
Andre schreef:

Ze zegt toch ook niet dat die grens bij sociaal/niet-sociaal drinkgedrag ligt? Sterker nog, het hele begrip sociaal drinken komt niet in haar reactie voor.. :P

Okay jij hebt een punt :roll: , maar ff concreet dan, ik ben het er niet mee eens dat iemand dat altijd zelf kan beslissen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 23:05

Achja, ik was eigenlijk ook maar een beetje aan het muggenziften.. :wink:

Maar ik denk dat dat inderdaad niet in alle gevallen door de persoon zelf beslist kan worden. Dat kan per situatie heel erg verschillen.

André

Berichtdoor André » 06 sep 2004 23:10

Aragorn schreef:Achja, ik was eigenlijk ook maar een beetje aan het muggenziften.. :wink:

Kan soms nodig zijn ook bij mij 8) :mrgreen: :roll:

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 07 sep 2004 18:47

Ja, misschien heb ik mijn niet zelf kunnen beslissende groep te veel ingeperkt door alleen hen te noemen, die de grens al gepasseert zijn. Want het is inderdaad zo, dat er mensen zijn die hun grens niet zien, ondanks dat hij nog voor hen ligt.
En inderdaad, sociaal drinkgedrag liet ik helemaal buiten beschouwing, maar dat lijkt me geen probleem, die vriend in aanmerking genomen. Tenminste, ik maak er uit op dat hij geen sociaal drinker is...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 sep 2004 10:58

Alle alcoholisten zien hun grens niet.
Ik ken er zoveel, nou, er word altijd gezegt: alcohol is voor mij geen probleem.
Maar voor de omgeving wel.
De hele dag is iemand chagerijnig
Na 6 of 7 glazen wordt iemand gezellig
Dan drinkt hij door
Daarna begint het:
Als iemand 20 keer hetzelfde herhaalt
steeds terugkomt op dezelfde discussie en vervolgens gaat schreeuwen
dingen zegt en doet die hij de volgende dag niet meer weet
zijn eigen of andere vrouwen lastig valt
sentimenteel of agressief wordt
op straat met de fiets neervalt
nou, ga zo maar door

Nee, het is nooit een probleem voor de persoon zelf maar voor de de omgeving, dan ben je dus alcoholist.
Nou, probeer daar maar eens tegenaan te praten.... :?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 08 sep 2004 20:39

Alcoholisten zijn hun grens wellicht gepasseerd... Maar wanneer is iemand alcoholist? Niet als diegene 20 glazen per week drinkt.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 sep 2004 08:13

Vrouwe Justitia schreef:Alcoholisten zijn hun grens wellicht gepasseerd... Maar wanneer is iemand alcoholist? Niet als diegene 20 glazen per week drinkt.

Volgens een bepaald onderzoek dus wel.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 sep 2004 08:59

Vrouwe Justitia schreef:Alcoholisten zijn hun grens wellicht gepasseerd... Maar wanneer is iemand alcoholist? Niet als diegene 20 glazen per week drinkt.

20 per week is 3 per dag, das normaal, denk ik en niet schadelijk.
Als jij 10 glazen bier per dag drinkt ben je wel alcoholist, en meestal drinken ze in het weekend wel 20 per dag.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 sep 2004 09:25

Er kwam vorige week (dacht ik) op het nieuws dat uit onderzoek is gebleken dat het drinken van elke dag twee bier al schade aan de hersenen aan brengt. Dus dat het zogenaamde glaasje wijn bij het eten helemaal niet zo gezond is als men altijd dacht.
De jongeren die dus elke dag twee bier drinken bleken al minder te kunnen presteren, hun denken werd er al door beinvloed.
Dus het doet meer schade dan we denken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 sep 2004 12:10

Die onderzoeken worden ook met de dag ongeloofwaardiger zeg.. :roll:

De ene keer is 1 tot 2 bier of wijn per dag juist goed, de volgende keer is 1 per dag al schadelijk. Nouja, als de wetenschappers het er dan toch niet over eens zijn trek ik me er ook maar weinig van aan. :)

joepie

Berichtdoor joepie » 09 sep 2004 12:45

Aragorn schreef:Die onderzoeken worden ook met de dag ongeloofwaardiger zeg.. :roll:

De ene keer is 1 tot 2 bier of wijn per dag juist goed, de volgende keer is 1 per dag al schadelijk. Nouja, als de wetenschappers het er dan toch niet over eens zijn trek ik me er ook maar weinig van aan. :)

Doe je dat wel als ze gelijk hebben dan :mrgreen:
Maar er blijkt uds uit dit onderzoek, dat het schadelijk is voor je geest.
Dus je vermogen om dingen te leren of te onthouden. Daar was dit onderzoek op gericht.

Overkill

Berichtdoor Overkill » 09 sep 2004 12:52

Wanneer ben je eigenlijk een alcoholist?
    Als je je grenzen niet kent en oneindig kan doordrinken?
    Als je vrijwel altijd alcohol in je bloed hebt?
    Als je altijd behoefte aan alcohol hebt?
    Als je echt geen dag zonder kan?
    Als je niet kan functioneren zonder alcohol?

Zelf drink ik graag een paar pilsjes, en ja, ook wel eens tot het dronken zijn toe.
Ik beperk me niet tot alleen drinken in het weekend, maar doordeweeks is het ook wel eens raak.
Bier is een aantrekkelijke consumptie waar je niet snel genoeg van hebt.
Ik zie voor mezelf niet echt reden om me te beperken met drinken, ik bedoel, ik ben gezond, sportief, heb vrienden, en ga daar veel mee om, en als je een avondje ergens zit en je kijkt een filmpje en je ouwehoert wat bij, dan beperk je je niet tot twee biertjes.
Nou ja, als je 15 bent misschien, maar het consumptiegedrag stijgt in de loop der jaren zeker wel.
Een vriend van me krijgt bij aanraking van een biertje standaard de neiging om zich compleet laveloos te zuipen.
Moet ie zelf weten, vind ik, tenminste, ik kan me er niet druk om maken als hij zich als een idioot gedraagt, een beetje verantwoordelijkheidsgevoel mag wel aanwezig zijn.
Medelijden met (altijd) dronken mensen zul je van mijn kant niet zo snel zien.
Een beetje controle over jezelf lijkt me een vereiste.

Terug naar “Archief”