Klopt het scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 16:30

vreemd dat God Jezus schiep is de zondeval dan in scene gezet? :shock:

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 17:04

Yael... Jezus is Gods Zoon omdat GOD dat zo wou. Maar GOD is ook alwetend en eeuwig.

Jezus is zeker ook GODs antwoord op de zondeval.

Jezus kreeg veel later pas eeuwig leven zoals je weet uit Gods Woord en GOD bepaalde dat ook wij eeuwig leven in Zijn Zoon zullen vinden.

Jezus is mens, Middelaar en voortaan de eeuwige Hogepriester voor GOD in de Hemel volgens de Bijbel.

* Met een 3-ene-god is Jezus geen mens meer, dus is het evangelie vals.
* Met een 3-ene-god is Jezus geen Middelaar meer voor GOD
* Met een 3-ene-god is er geen eeuwige Hogepriester meer voor GOD

En aldus loochen je de Zoon van GOD en GOD. Tevens maak je van GOD een tiran; GOD deed het immers allemaal zelf en hij gaf ons lot niet in de handen van Zijn Mens-en-zoon. HIJ zou voor zichzelf bemiddelen en niet voor ons en daarmee tevens een hyprociet en valsspeler zijn...

En dat is GOD niet; dat is wat satan Adam en Eva voorspiegelde met de Vrucht

De 3-eenheid komt uit de Rk-kerk en is gebaseerd op de 3-ene-zonnegodcultus van Constantijn. De Christen uit die tijd waren het niet eens met deze leer en de afschaffing van de Sabbat/invoering van de zondag (=heilige dag 3-ene-zonnegod!) en werden door een cohort soldaten weggeveegd en verbannen; ze mochten pas terugkomen nadat alles was ingevoerd....

De geschiedenis wordt zo gauw vergeten....

Josh

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 31 aug 2004 17:04

Hoi Josh,

Het is allesbehalve mijn bedoeling je af te serveren oid. Excuses als het wel zo op je overkomt.

Josh schreef:Jezus is de Zoon van GOD; GOD schiep zowel Jezus als erna al het andere. Dit laatste door Jezus. Jezus is de vertrouweling van GOD.

Over de details valt te discussieren, maar in de hooflijn ben ik het zoiezo helemaal met je eens.

Josh schreef:En ook wat je verder zegt over tijd, dag en begin van de dag klopt niet.

Kun je specifieker zijn? Ik leer graag van mijn fouten.
..

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 17:21

Invincible... goed te horen

Niet de tijd die wij ergens geven aan zonsondergang, maar dé zonsondergang bepaalt het einde van de dag én het begin van de nieuwe dag.

Zonsondergang is namelijk overal ter wereld anders. En hier in NL verschilt de zonsondergang gedurende het gehele jaar alleen ook al.

Het was het Romeinse Rijk die gebaseerd op de ZON (alweer die zon) een zonnejaar maakte en op die wijze de dag van GOD veranderde. Zoals je kan zien: een Romeinse Keizer en een Romeinse paus.
En door Constantijn werd tevens de Sabbat afgeschaft en de zondag van de zon(negod) werd ingevoerd. En zo maakte men dus op 2 manieren een verandering in de kalender...namelijk:

1. Door de 7de-dag (de Sabbat) te veranderen in de 1ste dag (=zondag)
2. Door de zonnejaren dag en nacht te veranderen en jaardagen te veranderen.

Hiermee ging in vervulling wat er in Daniel 7:25 staat:

Daniel 7:25 Hij zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen des Allerhoogsten te gronde richten; hij zal er op uit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd en tijden en een halve tijd;

Nu weet je ook wie de kleine hoorn is.

Zo zie je maar weer....wat een topic of dag en Sabbat je kan leren.

Josh

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2004 17:33

en nu weer on-topic
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 aug 2004 18:34

klopt het scheppings verhaal?

ik denk dat het klopt want het staat in de Bijbel.
voor mij is dat voldoende. natuurlijk heb ik er ooit ook over nagedacht of het wel klopt of niet maar ik kwam er toch niet uit.
Jezus zegt ergens dat je moet geloven als een kind en dat probeer ik maar. en als je dat doet is het een stuk makkelijker om te geloven dat God de schepping in 6 dagen voltooid heeft.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Bolle Henk

Berichtdoor Bolle Henk » 01 sep 2004 14:47

In mijn ogen klopt het scheppingsverhaal niet. Gewoonweg omdat alles wat daarin beschreven wordt niet letterlijk gebeurd kan zijn. Er missen zoveel facetten van het ontstaan van een wereld dat het niet kan zoals in de Bijbel staat. In de tijd van de Bijbel hadden ze geen flauw idee hoe alles in elkaar zat (niet dat we nu ALLES weten, maar toch), dus dan is het niet meer dan logisch dat ze een verhaal verzinnen om het te verklaren.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 14:58

columbus schreef:klopt het scheppings verhaal?

ik denk dat het klopt want het staat in de Bijbel.
voor mij is dat voldoende. natuurlijk heb ik er ooit ook over nagedacht of het wel klopt of niet maar ik kwam er toch niet uit.
Jezus zegt ergens dat je moet geloven als een kind en dat probeer ik maar. en als je dat doet is het een stuk makkelijker om te geloven dat God de schepping in 6 dagen voltooid heeft.

Juist.
Als het scheppingsverhaal in de Bijbel niet zou kloppen dan zou de hele Bijbel waardeloos zijn. Want God is een God die niet liegen kan.
Is Zijn schepping veranderd. Ja, lijkt me logisch. Is het een dag of duizend dagen geweest? tja wie weet. Eigenlijk verdiep ik mij daar niet zo in. Dom misschien, maar ja. God staat aan het begin en Hij staat aan het einde. Voor mij is dat genoeg.

Overigens, ook moderne evolutie-goochelaars weten nog steeds niet waar het begin was.
Laatst gewijzigd door Zareb op 01 sep 2004 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 sep 2004 14:58

als je zegt dat ze het ontstaan van de aarde verzonnen hebben in de bijbel, trek je dan niet alles wat in de bijbel staat als een verzinsel in je bedenking?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Bolle Henk

Berichtdoor Bolle Henk » 01 sep 2004 15:06

Een groot gedeelte wel ja. Sommige verhalen zijn natuurlijk wel deels waar en soms praktisch helemaal, maar omdat veel van die verhalen al honderden jaren oud waren toen ze op papier gezet werden is het logisch dat niet alles meer klopt en verdraaid is. Ik zeg niet dat de Bijbel compleet fout is, sommige boodschappen die het met zich mee geeft zijn in mijn ogen goed, alleen geloof ik niet dat alles letterlijk gebeurt is.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 sep 2004 15:25

dus in feite is alles fout, want niemand kan aantonen of het wel echt gebeurd is.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Bolle Henk

Berichtdoor Bolle Henk » 01 sep 2004 15:29

Dat zou ik niet weten. Ik ben niet helderziend. Maar het lijkt me sterk dat alles zou kloppen (al is het alleen maar omdat veel gebeurtenissen gewoon niet kloppen volgens de natuurwetten). Dat maakt de Bijbel niet gelijk fout. De boodschap die de Bijbel heeft kan wel goed zijn. Ik vind het alleen een beetje raar als je alles letterlijk gaat geloven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 sep 2004 15:31

in feite kan je de bijbel vergelijken met een romannetje. want in een roman staan ook feiten die echt zijn en dingen die echt niet kunnen.

denk je dat God leugens of onwaarheden heeft laten optekenen in de bijbel?

Bolle Henk

Berichtdoor Bolle Henk » 01 sep 2004 15:42

Nee de Bijbel is geen roman, het is een boek met een boodschap. Romans hebben als doel een verhaal te vertellen, de Bijbel heeft als doel een boodschap door te geven met behulp van verhalen. Dat is iets heel anders.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 sep 2004 15:46

het is geen verhaal het is Gods Woord.

Terug naar “Archief”