Taizé: wie is er wel eens geweest?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Taizé: wie is er wel eens geweest?

Berichtdoor Optimatus » 25 aug 2004 23:59

En wat vond je er van?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Josh

Berichtdoor Josh » 26 aug 2004 00:10

Ze kunnen van Taizé beter Tai-Chi maken; met die naam is duidelijker wat het is:

Rooms-Katholieke-hindoeistische-new-age-*** die jonge mensen probeert te misleiden in 'ervaring' en 'gevoel' en 'eigen-spiritualiteit'.

Opti-000 ga jij zelf maar iconen aanbidden en jezelf leegmaken...oeps sorry....ga jezelf maar vullen...want leeg ben je al.

:lol:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2004 01:17

Ik had kunnen verwachten dat vanuit de niet-Christelijke adventistenhoek weer ketelmuziek zou klinken.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2004 09:07

Optimatus schreef:
Ik had kunnen verwachten dat vanuit de niet-Christelijke adventistenhoek weer ketelmuziek zou klinken.

Optimatus, deze vraag stellen, was het antwoord van Josh uitlokken, dus om te schrijven, dat je die had kunnen verwachten, is niet echt eerlijk, dat was een zeker weten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 aug 2004 09:25

Cisca schreef:Optimatus schreef:

Optimatus, deze vraag stellen, was het antwoord van Josh uitlokken, dus om te schrijven, dat je die had kunnen verwachten, is niet echt eerlijk, dat was een zeker weten.

Dit topic gaat over de vraag of er mensen in Taizé geweest zijn en over wat ze ervan vonden. Niet over de automatische-piloot reakties van een forumlid.

On-topic: ik ben er niet geweest en heb er eerlijk gezegd ook geen behoefte aan om er naar toe te gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2004 09:54

Ik ben een keer naar een Taizeweekend in Breda geweest en dat was heel gaaf. Ik logeerde bij een echtpaar dat mij en een andere jongen die daar ook logeerde meesleepte naar hun kerk: Grieks-orthodox. Nou heb ik dat ook weer eens meegemaakt he. Verder waren er een stuk of vijf diensten in de stijl van Taize. Dat was zooooooo gaaf! Ik voelde me net een engel in het engelenkoor als we die liederen vierstemmig zongen. De stilte was erg goed. Er waren mensen uit heel veel verschillende kerken, maar samen konden we God zoeken en Hem aanbidden. Verder waren er workshops waarbij je een bezoek kon brengen aan verschillende dingen in de stad, waar je naasten komen, zoals de gevangenis of een moskee. Ik ben naar de moskee geweest en dat viel me nogal tegen, omdat die imam het alleen maar over dingen had die je wel en niet mocht in de islam. Ik had hem willen vragen wat zijn geloof voor hem persoonlijk betekende. Jammer dus. Maar die vieringen waren zoooooooo cool! Ik wil echt graag een keer naar het echte Taize en daar die vieringen meemaken en christenen uit de hele wereld ontmoeten.

Wat ik wel jammer vind, is dat je de kans loopt om in een bijbelstudiegroepje te komen waarvan weinig mensen nog christen zijn. (ik ken iemand met die ervaring) Er komen namelijk ook veel niet-christenen om te zoeken naar de waarheid. Op zich vind ik dat heel goed, omdat ze dan in aanraking kunnen komen met het christendom. Maar het is jammer als je daardoor moet zoeken naar de andere christenen. Zijn er anderen die daar iets over kunnen zeggen?

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 09:58

Even een vraag tussen door: Wat is Taize?

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 26 aug 2004 10:16

Taizé is een kloostergemeenschap in Frankrijk, waar elk jaar veel jongeren komen (Taizé.

Zelf ben ik er afgelopen meivakantie geweest en ik heb daar een heel bijzondere week gehad. Opeens krijg je alle tijd om na te denken, praat met onbekenden in een onwijs open sfeer over je geloof, want iedereen is daar op zoek. De kerkdiensten 3 keer per dag zijn erg indrukwekkend, de liederen blijven nog een week in je hoofd zitten en mijn ervaring is dat je God van heel dichtbij kunt ervaren. Tijdens elke dienst is er een stilte van 10 minuten om na te denken, te lezen, te bidden of gewoon stil te zijn. 1000(den) mensen die stil zijn voor God....

Wat Lalage zegt over een bijbelstudiegroepje kan idd gebeuren. Maar er zijn verschillende studies waar je uit kan kiezen, en als je een wat diepgaandere kiest, zie je wel dat je groepje meer uit christenen bestaat en dat de groep vaak ook wat seriezer is. Ik had het qua groep geweldig getroffen, met een leider (= medegroepslid) die echt wist waar hij mee bezig was.

Het meest bijzondere vond ik dat iedereen gewoon zichzelf was, praatte over zijn/haar problemen (soms zo makkelijk dat je er ook wel es van schrikt) en er was voor elkaar. Ik had echt het gevoel dat er veel liefde was.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 10:33

Mooi :!: Dank je, wist even niet waar het over ging. Maar ben er jammer genoeg nog nooit geweest. Te lezen aan je entiousiastme moet het een hele fijne ervaring zijn, wat je geloofs leven alleen maar kan versterken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2004 10:48

Cisca schreef:Optimatus schreef:

Ik had nog een klein sprankje hoop dat Josh zich volwassen zou gedragen in plaats van als een verongelijkt klein kind.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 26 aug 2004 13:45

Heb wel taizecd. Maar heb zelf t idee dat je die ook niet helemaal af moet luisteren (komt uiteindelijk allemaal op t zelfde neer). zomaar is een paar nummers tussendoor is wel mooi. Je wordt er rustig van. Maar ben verder geen taize fan ofzo. Weet er verder ook weinig van.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2004 13:55

Voor ik weer van Elbert op m'n kop krijg :D
Ik ben niet in Taizé geweest, heb wel verschillende mensen, onafhankelijk van elkaar, gesproken, die er wel geweest zijn, hun indruk was bepaald niet positief, zij hadden het vrij oppervlakkig en zweverig ervaren, ik heb er dan ook geen enkele behoefte aan, om er naar toe te gaan.

Optimatus schreef:
Ik had nog een klein sprankje hoop dat Josh zich volwassen zou gedragen in plaats van als een verongelijkt klein kind.

Ik kan je verzekeren, dat Josh dat zeker niet is, ik heb hem op een ander, veel kleiner forum leren kennen, als een heel humoristisch iemand, die met beide benen op de grond staat.
Dat kan hij hier moeilijk laten zien, als velen hem hier alleen maar afkatten, en een sneer na geven, als je zijn berichten leest, zie je er soms een sprankje humor in, maar, dat pakken jullie niet op.
Verder is hij er, als je iemand nodig hebt, iedereen heeft het weleens moeilijk, ik dus ook, en dan heb je het nodig, om je af te reageren.
Als het dan rond 12 uur 's nachts is, en je bent alleen, is dat een beetje moeilijk, op het betreffende forum waren toen (een paar maanden geleden) nog meerdere mensen aanwezig, maar degene op wie ik me af mocht reageren was Josh, we hebben midden in de nacht een soort marathon van anderhalf uur gelopen, van het ene bericht naar het andere bericht, het heeft mij geweldig goed gedaan, dat hij, terwijl onze principes totaal anders zijn, er toen zoveel energie ingestoken heeft, om mij te helpen.
Daarom heb ik respect voor Josh en waardeer ik hem als mens heel erg.
Dit is een Josh, zoals jullie hem dus niet kennen, omdat hij het nooit over zichzelf heeft.
Dit zal me wel een verontwaardigd bericht van hem in m'n postbusje opleveren, maar, ik vind, dat jullie iemand ook eens beter moeten leren kennen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 aug 2004 15:41

Cisca schreef:Dat kan hij hier moeilijk laten zien, als velen hem hier alleen maar afkatten, en een sneer na geven, als je zijn berichten leest, zie je er soms een sprankje humor in, maar, dat pakken jullie niet op.

Sorry Cisca, maar hier gedraagd hij zich als degene die het allemaal precies weet en steld hij zich, met foutieve Bijbeluitleg, en eindeloze herhalingen zonder concrete simpele antwoorden te geven, echt niet op zoals jij hem omschrijft.

Maar dit topic ging over TAIZE en niet over JOSH. (gelukkig)

Ik ben er ook geweest en deel de ervaring Erna 82.
'k Er een goede week gehad met diepgaande gesprekken met christenen van over de hele wereld.
De Taizé vieringen die overal in Nederland, in allerlei kerken gehouden worden stralen over het algemeen een zelfde sfeer uit.
Zoeken naar wat verbind en niet in eerste instantie naar wat een scheiding maakt.

Taizé kan een heel fijne en goede ervaring zijn waar God centraal staat.
Daarnaast is het ook een week vakantie met leeftijdsgenoten in een zeer eenvoudige, open sfeer in een prachtig deel van Frankrijk. En voor de Nederlanders - nog goedkoop ook!

Het is maar net met welke instelling je er naar toegaat. Je zoekt de liederen uit het Liedboek niet in de dienst van de Ger. Gem en Datheen niet in Taizé.

Terug naar “Archief”