Opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Opvoeden

Berichtdoor *Annet* » 24 aug 2004 10:21

Lees regelmatig op het forum iets over opvoeding van kinderen, zie bijvoorbeeld het topic: waarom krijgen mensen kinderen. We gingen helemaal off topic :? :? .

Daarom wilde ik hier een topic openen over opvoeden. Kunnen we elkaar misschien tips geven? Er zijn tenslotte ook zat "ervaren" opvoeders op refoweb. Of discussieren over bepaalde opvoedingsmethodes?
ja, dat is mijn mening dan he.....

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 aug 2004 13:42

Laat ik dan zelf maar ergens mee beginnen.

Mijn zoon (bijna 7) wil vaak "soldaatje" spelen. Ik heb er een ontzettende hekel aan, met al dat schieten enzo. We schieten niet echt, het is om te spelen zegt hij dan. Maar elke keer heb ik er een akelig gevoel over. Er is al zoveel ellende, ruzie en oorlog in de wereld en gaat mijn zoon ook nog soldaatje spelen. Nu zag ik van het weekend, dat de jongste zich dus "dood" liet schieten en als een volleerd acteur zich op de grond liet vallen, terwijl hij bijv. nooit zulke films ziet.

Zal het dan toch iets aangeborens zijn?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 aug 2004 13:50

Tja, soldaatje spelen.. in theorie begrijp ik mensen die er een hekel aan hebben wel, maar mijn gevoel spreekt het tegen.

Ik heb vroeger ook regelmatig soldaatje en riddertje enzo gespeeld, en me vol overtuiging laten doden of anderen gedood. Maar die beleving staat enorm ver van echte agressie en echt iemand willen doden oid. Ik ben nooit een agressief iemand geweest en heb een hekel aan fysiek geweld, dat staat daar echt los van. Want nog steeds vind ik het leuk om m´n kleine neefjes neer te maaien of zelf overhoop geschoten te worden. :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 24 aug 2004 14:17

Ik heb hetzelfde als Annet. Ook hadden wij een hekel aan schietspelletjes. Ze kregen ook nooit iets van schiettuig voor hun verjaardag. En wat zie je dan? Lopen ze met een stukje hout te "schieten".
Heb maar uitgelegd waarom ik daar een hekel aan heb. Maar vond en vind het nog steeds een lastig iets.
Ze spelen nu dus gewoon schietspelletjes op de PC. De lichaamsdelen vliegen over het scherm. Hoe bloederiger hoe mooier. En als ik er iets over zeg, dan zeggen ze gewoon: Ma we zijn niet dom hoor. Het is maar gewoon een spel! Lastig dus.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 aug 2004 15:07

*Annet* schreef:Laat ik dan zelf maar ergens mee beginnen.

Mijn zoon (bijna 7) wil vaak "soldaatje" spelen. Ik heb er een ontzettende hekel aan, met al dat schieten enzo. We schieten niet echt, het is om te spelen zegt hij dan. Maar elke keer heb ik er een akelig gevoel over. Er is al zoveel ellende, ruzie en oorlog in de wereld en gaat mijn zoon ook nog soldaatje spelen. Nu zag ik van het weekend, dat de jongste zich dus "dood" liet schieten en als een volleerd acteur zich op de grond liet vallen, terwijl hij bijv. nooit zulke films ziet.

Ja, typisch jongensgedrag.
Vroeger mochten mijn broers geen pistooltjes, dus maakten ze het zelf van hout en verstopten het en deden het stiekem.
Daarom heb ik wel waterpistooltjes e.d. aan onze zoons gegeven. Zelfs supersokers. Als ze maar een eind verderop gingen spelen, en niet bij ons in de buurt.
En ze moeten goed weten dat ze alleen op elkaar schieten en niet bij oude mensen in de buurt, want die hebben de oorlog meegemaakt, en geen mensen er mee lastigvallen.
Je moet wel streng zijn.
Als ze mensen lastig gaan vallen en je krijgt klachten of zo, pak je het af.
Kinderen moeten zichzelf kunnen vermaken, das goed, zo leren ze ook zelf conflicten oplossen, en een sociaal leven opbouwen.

Kijk, jij kunt je zoon wel als enige verbieden soldaatje te spelen, waar wat schiet je daar mee op?
Het is gewoon een periode en gaat vanzelf weer over.
Hoe meer jij laat merken dat je het afkeurt en zo, des te interessanter wordt het voor hem, dus des te langer zal hij er mee doorgaan.
Gewoon om lachen en 1 keer zeggen dat jij er niet van houdt, en waarom dat is, en dan weet hij het wel. Als je er over doorgaat en er een probleem van gaat maken, dan wordt er teveel aandacht aan gegeven, dus is het belangrijk en interessant.
Gewoon een eind verderop soldaatje gaan spelen, en niet in de huiskamer of in de tuin.
Gewoon: jij wilt geen Pauwpauw horen, dat doen ze maar even verderop. Lekker op het speelplaatsje of zo (ik weet niet hoe het bij julie in de buurt is)

joepie

Berichtdoor joepie » 24 aug 2004 15:21

Het gevaar is dan wel, dat je zoiets krijgt: Ik wil geen gekrijs horen ga maar in de tuin ;-)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 aug 2004 15:23

Ja, nou, vannacht ben ik op de bank in de huiskamer gaan slapen, en heb voor het eerst een nacht doorgeslapen...............

joepie

Berichtdoor joepie » 24 aug 2004 15:26

Mariamagdalena schreef:Ja, nou, vannacht ben ik op de bank in de huiskamer gaan slapen, en heb voor het eerst een nacht doorgeslapen...............

Heb gehoord dat oordopjes ook weleens helpen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 aug 2004 15:37

Daar kan ik niet mee slapen, en bovendien hoor je dan de wekker ook niet.................. heb het al geprobeert........... :?

Maar onn topic:
OPVOEDEN anders worden het lastpakken!!!!!!!!!!!!!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 24 aug 2004 15:47

Volgens mij blijven de grote drie van opvoeden toch wel: Rust, Reinheid en Regelmaat. Met daarbij een hele grote portie lliefde als de belangrijkste
"saus".

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 aug 2004 16:31

Dat ben ik wel met je eens. Regelmaat is ook heel belangrijk, dan weten ze precies waar ze aan toe zijn. En wat ik ook belangrijk is, dat: ja is ja en nee is nee.
Je ziet wel dat moeders eerst nee zeggen, en als het kind doorzeurt, zeggen ze toch: ja. Dan leert het kind dat je moet zeuren om je zin te krijgen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 24 aug 2004 17:47

over dat soldaatje spelen, mn zoontje doet het ook vaak, het zij met Lego of met wat anders, maar altijd is hij de 'goeie soldaat' en ik mag meestal de ' slechte soldaat' zijn.
ze krijgen wel een idee over wat goed is en slecht al weet ik wel dat het niet veel betekend in t algemeen.
ik heb hem wel geleerd dat hij de anderen niet mag doodschieten. meestal doet hij dat ook niet maar soms sneuvelt er toch ééntje 'per ongeluk' :)
het heeft volgens mij geen invloed op zijn gedrag, hij kan nog geen vlieg kwaad doen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 aug 2004 18:37

ik ook over het soldaatje spelen :P vroeger toen ik klein was speelde ik altijd met mn broertje met lego. Met de wolvenjagers en ridders enz.
oorlogje bla bla bla. het is meer je fantasie verwerken dan dat het een geweldadige invloed op je hebt. t is gewoon goed voor een kind om zich uit te leven in zn speelgoed.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 24 aug 2004 21:55

*Annet* schreef:Nu zag ik van het weekend, dat de jongste zich dus "dood" liet schieten en als een volleerd acteur zich op de grond liet vallen, terwijl hij bijv. nooit zulke films ziet.

Ik hoorde laatst van een moeder die haar kinderen leerde om elkaar "in slaap " te schieten. Dit voornamelijk omdat als je iemand dood schiet die niet weer op kan staan en vrolijk verder leven.
Maar gelukkig speelt onze oudste van 3 nog geen soldaatje.

André

Berichtdoor André » 24 aug 2004 22:11

Memmem schreef:Maar gelukkig speelt onze oudste van 3 nog geen soldaatje.

FF geduld nog, hij/zij gaat nog niet naar de basisschool, dan leer je pas echt snel joh :!:
En dat hij/zij geen ouder broertje of zusje heeft scheelt ook een hoop :)

Terug naar “Archief”