Moderator: Moderafo's
HereIam schreef:
Het is wat dat betreft interessant om je eens te verdiepen in de tijd dat het avondsmaalformulier werd opgesteld, hoe er tegen avondmaalsgang gekeken werd. Het was een min of meer vanzelfsprekende zaak, om aan te gaan. Je hoorde tenslotte bij Gods gemeente. Was er avondmaal en kwam je niet opdagen, dan kon je onder de tucht gesteld worden! In de tijd van de nadere reformatie werd avondmaalsmijding meer normaal. Het is minder vroom dan het lijkt!
columbus schreef:HereIam schreef:
Het is wat dat betreft interessant om je eens te verdiepen in de tijd dat het avondsmaalformulier werd opgesteld, hoe er tegen avondmaalsgang gekeken werd. Het was een min of meer vanzelfsprekende zaak, om aan te gaan. Je hoorde tenslotte bij Gods gemeente. Was er avondmaal en kwam je niet opdagen, dan kon je onder de tucht gesteld worden! In de tijd van de nadere reformatie werd avondmaalsmijding meer normaal. Het is minder vroom dan het lijkt!
dus als iedereen ging aan het HA vroeger, was dat wel een goede zaak dan?
toen zaten er ook mensen uit gewoonte in de kerk, naamchristenen, en mogen die mensen aan het Heilig Avondmaal?
ook nu zijn er naamchristenen en die gaan ook niet aan het Heilig Avondmaal omdat ze dat van zichzelf weten ook al is dat heel erg.
er zijn kerkelijke gemeentes waar iedreen aan het HA deelneemt omdat het van je verwacht word door de gemeenteleden.
moet je daarom aan het Avondmaal deelnemen?
joepie schreef:En als je weet dat je in de kerk als naamchristen zit waarom zit je er dan nog? Dan kom je toch ook alleen maar in de kerk omdat anderen dat van je verwachten.
joepie schreef:columbus schreef:persoonlijk denk ik dat de helft van de mensen die naar de kerk gaan naamchristenen zijn. toch is het goed dat ze er zitten want ze kunnen toch door de prediking 'geraakt' worden en veranderen.
En hoe kom je aan die gedachte?
joepie schreef:columbus schreef:persoonlijk denk ik dat de helft van de mensen die naar de kerk gaan naamchristenen zijn. toch is het goed dat ze er zitten want ze kunnen toch door de prediking 'geraakt' worden en veranderen.
En hoe kom je aan die gedachte?
HereIam schreef:Nee Columbus,
Ik zeg niet dat het goed is om zomaar uit gewoonte aan te gaan.
Maar waar het mij omgaat, is dat het niet aangaan, in deze tijd onder veel refo's genormaliseerd is. Dat is wat ik aan de kaak stel. Het niet gaan, is meer genormaliseerd, dan het wel gaan. En dat is ziek, meer dan ziek voor de gemeente van Jezus Christus.
joepie schreef:Ik begrijp het. Alleen begrijp ik nog niet waarom je dan naar de kerk zou gaan.
Want als je geen christen bent dan heb je daar toch ook niks te zoeken?
columbus schreef:joepie schreef:Ik begrijp het. Alleen begrijp ik nog niet waarom je dan naar de kerk zou gaan.
Want als je geen christen bent dan heb je daar toch ook niks te zoeken?
het is een beetje off-topic. en ik moet een beetje oppassen dat ik niet op een andermans stoel gaat zitten.
er zijn mensen met een historisch geloof, die geloven wel maar het is geen zaligmakend geloof. ze gaan wel naar de kerk en geloven het allemaal wel omdat het ze zo geleerd is. ook gaan ze naar de kerk om familieruzies te voorkomen.
wat ze te zoeken hebben dan? ze hopen dat de preek hun nog een keer raakt en toch bekeerd worden.
maar echt aktief met hun geloof bezig zijn ze niet.
dat zijn meestal ook de mensen die niet aan het Heilig Avondmaal gaan. ze weten van zichzelf dat ze niet bekeerd zijn en dus gaan ze niet aan omdat ze zich een oordeel drinken en eten, dat is hun geleerd.
misschien klinkt dit allemaal vreemd in de oren maar ik weet dat er veel refo's zijn die dit herkennen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten