Paus, Maria-hemelvaart en Lourdes...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 17 aug 2004 09:52

Josh schreef:De RK-kerk heeft gekozen voor eigen inzichten, eigen- en onbijbelse leer, eigenmachtig handelen (oorlogen, steunen dictators, nieuwe wereldorde-streven, streven naar universele religie/religie-versmelting, etc). Bovendien heeft de RK-kerk de Geboden van GOD aangetast, een eigen 'plaatsvervanger van God op Aarde' (=paus) benoemd.

Wil jij dan de RK-kerk en haar leden als 'mede-christenen' betitelen???

Hier ben ik het HELEMAAL mee eens. Maar dat is ook het enige hoor Josh.

Groet Rene

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 17 aug 2004 19:05

Josh schreef:Zareb,

Tenslotte: meditatie middels stilte en/of 'leegmaken' komt uit Oosterse afgodische religies als Hindoeisme en Boeddhisme. Dit heeft NIETS met Christus te maken!

1. Ben je al eens in Taizé geweest?
2. Als je mijn posting had gelezen had je kunnen opmaken dat ik afwijzend sta t.o.v. de eucharistieviering hetgeen je dus een hoop overbodig type werk had bespaard.

Stille tijd is een gegeven dat volledig uit Gods Woord komt. Lees bv Klaagliederen 3 maar eens. Trouwens, Jezus ging 40 dagen de stilte van de woestijn in, zocht de stilte van de olijfhof ect.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2004 00:40

Volgens mij moet Josh eerst eens iets over Taizé lezen voordat hij onzin uit gaat slaan: Taizé is opgericht door protestanten (die in de oorlog in die streek veel voor Joodse onderduikers hebben gedaan) en vervolgens opengesteld voor Christenen uit alle regio's en Kerken.

Boosaardige ogen bij de Paus? Ik zag uitsluitend een zielig hoopje mens, gebukt onder ziekte en bewust van zijn zware taak als leider van de grootste institutionele Kerk ter wereld. Hoewel ik een aantal punten van de RKK hartgrondig afwijs (verplicht celibaat voor de geestelijkheid, transsubstantiatieleer, drievoudig ambt niet open voor de vrouw en een aantal dogmata uit de 19de eeuw), zie ik in de RKK een grote gemeenschap van Christenen waarmee ik geestelijk prima door één deur kan, in tegenstelling tot de sectes die af en toe in Amerika uit de grond schieten (mormonen, 7dedagsadeventisten, jehova's getuigen en dergelijke mensen die aan mijn deurbel trekken).

"Offeren van vlees is heidens en onbijbels en daarmee is de eucharistie/mis geheel onbijbels en een grote misleiding."

Klepkoek. Lees het Oude Testament er eens op na.

"Tenslotte: meditatie middels stilte en/of 'leegmaken' komt uit Oosterse afgodische religies als Hindoeisme en Boeddhisme. Dit heeft NIETS met Christus te maken!"

Nee, het "HALLELUJAH PRAISE THE LORD AMEN YEAH" geschreeuw van diverse sectes uit de VS, dat heeft iets met Christus te maken. Diverse psalmen roepen op tot stilte, dus dat heeft alles met Christus te maken.

Josh, Josh, Josh, bevrijd jezelf toch eens uit het geestelijke net waarin je verstrikt bent geraakt en bekeer je tot de grote Kerkelijke gemeenschap die midden in de wereld staat in plaats van contemplatieve wereldmijding pleegt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 18 aug 2004 17:45

Optimatus schreef:Volgens mij moet Josh eerst eens iets over Taizé lezen voordat hij onzin uit gaat slaan: Taizé is opgericht door protestanten (die in de oorlog in die streek veel voor Joodse onderduikers hebben gedaan) en vervolgens opengesteld voor Christenen uit alle regio's en Kerken.

Boosaardige ogen bij de Paus? Ik zag uitsluitend een zielig hoopje mens, gebukt onder ziekte en bewust van zijn zware taak als leider van de grootste institutionele Kerk ter wereld. Hoewel ik een aantal punten van de RKK hartgrondig afwijs (verplicht celibaat voor de geestelijkheid, transsubstantiatieleer, drievoudig ambt niet open voor de vrouw en een aantal dogmata uit de 19de eeuw), zie ik in de RKK een grote gemeenschap van Christenen waarmee ik geestelijk prima door één deur kan, in tegenstelling tot de sectes die af en toe in Amerika uit de grond schieten (mormonen, 7dedagsadeventisten, jehova's getuigen en dergelijke mensen die aan mijn deurbel trekken).

"Offeren van vlees is heidens en onbijbels en daarmee is de eucharistie/mis geheel onbijbels en een grote misleiding."

Klepkoek. Lees het Oude Testament er eens op na.

"Tenslotte: meditatie middels stilte en/of 'leegmaken' komt uit Oosterse afgodische religies als Hindoeisme en Boeddhisme. Dit heeft NIETS met Christus te maken!"

Nee, het "HALLELUJAH PRAISE THE LORD AMEN YEAH" geschreeuw van diverse sectes uit de VS, dat heeft iets met Christus te maken. Diverse psalmen roepen op tot stilte, dus dat heeft alles met Christus te maken.

Josh, Josh, Josh, bevrijd jezelf toch eens uit het geestelijke net waarin je verstrikt bent geraakt en bekeer je tot de grote Kerkelijke gemeenschap die midden in de wereld staat in plaats van contemplatieve wereldmijding pleegt.

Mee eens.

Op een Franse heuvel, in zonnig Bourgogne, niet ver van Cluny, ligt het kleine dorpje Taizé. Daar leeft en werkt sinds zestig jaar een oecumenische gemeenschap van een honderdtal broeders over de verschillen tussen protestanten, katholieken, anglicanen, orthodoxen, enz... heen samen.

Deze gemeenschap ontvangt elk jaar tienduizenden jongeren van over de hele wereld die er een plaats van stilte en rust, verdieping en geloofsuitwisseling vinden.
Over de grenzen heen van nationaliteit, taal en kerken zijn jongeren er zoekend onderweg naar wat hen ten diepste raakt en verbindt.

Een week in Taizé is…
Kennismaken met jonge mensen van andere kerken en culturen en ervaringen uitwisselen…

Drie maal per dag gezamenlijk gebed met frisse liedjes en een flinke dosis stilte.

In de voor- en namiddag deelnemen aan een kleine, internationale gespreksgroep of een bijbelgespreks-groep.

Sober samenleven in een sfeer waar iedereen zichzelf mag en kan zijn.

Op zoek gaan naar bronnen van geloof…

Het leven in Taizé
In Taizé worden we vriendelijk uitgenodigd te leven volgens de gemeenschapsregels van de broeders. Dit houdt in dat er een vast dagprogramma is, waaraan ook wij ons houden (o.a. drie keer per dag gebedsmoment met frisse liederen en deugddoende stilte).
In de voor- en namiddag zijn er kleine internationale gespreksgroepen of kan je helpen bij het uitvoeren van allerlei taken. Je kan ook meezingen in het ‘little choir’ of een week in stilte doorbrengen.

De voertaal in Taizé is voornamelijk Engels, maar ook Frans, Spaans, Italiaans en Nederlands komen aan bod. Een zekere talenkennis is wenselijk, maar niet noodzakelijk. Er is vertaling naar elke taal.

Een week in Taizé is ook…
Vriendschap, vreugde, stilte, inspiratie, genieten, gemeenschap, hoop, rust, muziek, soberheid, ambiance, …

meer weten?: www.taize.fr

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 aug 2004 19:39

frisse liederen?

Ik ben een keer naar een Taizeweekend geweest en daar voelde ik me net een engel in het engelenkoor in de hemel, zo gaaf is het om vierstemmig, met wat mooie instrumenten als begeleiding, die prachtige eenvoudige liederen te zingen. De stilte is trouwens verslavend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Paus, Maria-hemelvaart en Lourdes...

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2004 22:39

Josh schreef:Wat me opviel, is dat de Paus er zo zielig uitzag. Een paar boosaardige ogen weliswaar, maar verder het meewarige hulpgeroep en hulpeloze van de godslasteraar in functie...

Wat had jij op toen jij naar die beelden keek? Boosaardige ogen, man, laat jij je eens nakijken.

Volgens mij ben jij door die ultra-secte van jou dermate gehersenspoeld dat je niet meer zelfstandig kunt nadenken. Dat komt bij Jehovah's Getuigen ook regelmatig voor.

Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar de uitvoering leidt tot niets.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”