Openbaar vervoer op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Openbaar vervoer op zondag

Berichtdoor Optimatus » 20 aug 2004 00:43

In een ander topic werd een vraag gesteld over het gebruik van openbaar vervoer op zondag.

Wat vinden jullie daarvan en waarom?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 05:36

Dat is niet acceptabel, omdat de zonag een rustdag is, en geen reisdag. Bovendien maak je gebruik van een (niet noodzakelijke) dienst waar mensen voor moeten werken, en waar je geld voor moet betalen. Je gaat toch ook niet tanken op zondag?

Openbaar vervoer is niet nodig op zondag. Als ik al die lege bussen en treinen door mijn woonplaats zie rijden. In de trein zitten misschien 1 of 2 mensen behalve machinist en conducteur.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 20 aug 2004 07:45

Opzich is het misschien niet nodig. Toch zijn er denk ik situaties denkbaar waarin het toch wel erg nuttig kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een familielid wat ernstig ziek in het ziekenhuis ligt, moet je dan maar niet op bezoek gaan als je geen rijbewijs hebt?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 aug 2004 08:15

Ik denk dat het niet nodig is en zou er zelf dan ook geen gebruik van maken.
Ik weet nog wel dat 2 jaar geleden op wintersport met Beteruit de halve groep op zondag ging lopen omdat ze toch niet wilde skieen, ze gingen naar het dorp en kwamen daarna met de bus weer naar ons hotel welke aan de piste lag, wij zijn dan ook niet meegegaan omdat ik op zondag gewoon geen gebruik wil maken van het OV!!

Wel kan ik me situatie indenken dat het niet anders kan......stel je krijgt een ongelukje, moet naar het ziekenhuis en heb geen auto, ja dan zit er toch niks anders op dan van het OV gebruik te maken.
Maar anders zou ik er geen gebruik van maken.

Dit geldt hetzelfde voor 's zondags brieven in de brievenbus gooien, ook dit doe ik niet, omdat ik niet wil meewerken aan het onnodig op zondag werken.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 aug 2004 08:38

maar weet je ikke21.. (ff offtopic hoor) dan moet je ook niet op zaterdag brieven in de bus gooien, want die worden ook op zondag opgehaald...

maar goed nu terzake.. als het nodig is maak ik wel gebruik van het openbaar vervoer.. !! ik heb nu eenmaal geen rijbewijs!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 20 aug 2004 08:49

Precies trijntjejohanna, ben het met je eens dat je dat ook niet op zaterdag moet doen, omdat de brievenbus op zaterdag niet gelegd wordt.
Ik doe dan ook de post vrijdag weg en anders pas maandag.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 aug 2004 09:03

Sjonge, waar je allemaal wel niet over kunt nadenken. Volgens mij moet je kijken wat er achter het zondagsgebod zit. En dat zijn 2 dingen:
1. Iedereen moet een dag in de week uitrusten.
2. Iedereen moet de gelegenheid hebben naar de kerk te kunnen gaan.
Aangezien de meeste buschauffeurs en machinisten niet christen zijn (ik neem aan dat het percentage christenen onder hen even hoog is als onder andere Nederlanders), zijn er vast genoeg die op zondag zonder problemen kunnen werken. Ik hoop voor ze dat de christenen onder hen wel bezwaar kunnen maken als ze echt niet op zondag willen werken, maar ik weet niet hoe dat precies gaat.

Voorbeeldje: Borkdude gaat stage lopen in Nijmegen. Hij zal dan op zondagavond weer terugmoeten naar Nijmegen, omdat hij anders de volgende ochtend niet op tijd op z'n stage kan zijn. Amsterdam-Nijmegen is nogal een eindje reizen, hetzelfde geldt voor de reis vanuit Amersfoort of Vroomshoop (of all places).

Verder kan ik melden dat ik zondag nog met een paar refowebbers bij McDonalds te vinden was. Nazgul kon daar in het verleden een mooie reden voor geven: Jezus plukte toch ook aren op de sabbat...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 aug 2004 09:06

ik ging trouwens zondag 'savonds alltijd terug naar zeist vanuit friesland.. simpelweg omdatdat op maandag morgen niet te doen is..

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 20 aug 2004 13:06

Als ik thuis ben kan ik op zondag niet eens met openbaar vervoer, al zou ik het willen. Kennelijk waren de bussen altijd zo leeg, dat ze er maar van afgestapt zijn om ze hier te laten rijden... Dus als ik met OV zou willen (dat zou ik dan alleen doen als het noodzakelijk is, want dan moeten niet alleen anderen voor mij werken, maar ik vind het zelf ook niet bepaald rustgevend), zou ik eerst met de auto weggebracht moeten worden naar de dichtsbijzijnde bushalte waar 's zondags wel bussen stoppen... :roll:
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 20 aug 2004 14:10

Lalage schreef:Sjonge, waar je allemaal wel niet over kunt nadenken.
Aangezien de meeste buschauffeurs en machinisten niet christen zijn (ik neem aan dat het percentage christenen onder hen even hoog is als onder andere Nederlanders), zijn er vast genoeg die op zondag zonder problemen kunnen werken.

Het gaat er niet om dat zij het zelf kunnen verantwoorden. Als men zelf niet op zondag wil werken waarom wil je de chauffeur dan wel voor je laten werken.

Verder denk ik als met zoveel dingen: iedereen moet doen en laten wat hij/zij zelf kan verantwoorden.
Anders word het zo van: Dit mag wel en dat mag niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 20:22

Ikke21 schreef:Wel kan ik me situatie indenken dat het niet anders kan......stel je krijgt een ongelukje, moet naar het ziekenhuis en heb geen auto, ja dan zit er toch niks anders op dan van het OV gebruik te maken.
Maar anders zou ik er geen gebruik van maken.

Dan hoeft het nog niet, want er zijn toch altijd talloze mensen in de omgeving die even een handje kunnen helpen door je te brengen?
En mocht zelfs dat niet het geval zijn (bijna onvoorstelbaar), dan is er nog altijd de ambulance.

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 20 aug 2004 22:58

Als ik het weekend vrij ben geweest, en ik heb op maandag weer een vroege dienst, dan ga ik ook op zondagavond weer terug. Ook heb ik collega's als die het weekend moeten werken, reizen die ook met het openbaar vervoer richting werk.

Als je in de zorg werk kun je soms niet anders, als je geen vervoer hebt ofzo.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

André

Berichtdoor André » 20 aug 2004 23:45

Ik zou er geen problemen mee hebben om met het OV te reizen op Zondag, met of zonder "geldige" reden.
Onze Ds. heeft dit onderwerp ook eens aangehaald in een preek, waarin hij zei, ik heb liever dat je een pakje sigaretten koopt op Zondag, dan dat je chago in de kamer zit.
Met de ged8e in je hoofd ik mag ook nooit wat op Zondag.....
Je geeft God dan eigelijk de schuld dat het Zondag is.
Lijkt me ook niet de bedoeling.
Nu weet ik wel dat je Zaterdag alles in huis moet hebben.
Btw als ik dan toch ergens heen ga op Zondag neem ik de auto of fiets.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2004 09:24

Als iemand je met de auto brengt, laat je diegene toch voor je werken :-S

Verder heb je soms het OV nodig om bij een kerk te komen (als je een lekke band hebt bijvoorbeeld, of bezoek zonder fiets of auto). Mag dat ook niet volgens jullie?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2004 09:37

Tja, ik zie het verschil tussen het gebruik van openbaar vervoer en het gebruik van het lichtnet niet. Ook bij het energiebedrijf zijn mensen in touw om ook des zondags energie te leveren en vrijwel alle kerken maken daar gebruik van (ik heb nog nooit gekerkt met het licht uit en ook ons orgeltje werkt op stroom).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”