Wie luistert en preken via internet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 05 aug 2004 12:59

caprice schreef:
The_Pim schreef:
caprice schreef:Wat dat handel drijven betreft: het is toch fijn als je ergens prekenbandjes kunt kopen voor vakantie, auto, o.i.d.?

De koster die bandjes opneemt en in de kerk verkoopt, dat is pas een voorbeeld van handel in het voorhof. (misschien dat daarom bij ons de opbrengst voor de zending is 8) )

Het is fijn als iemand veel preken heeft, maar m.i. niet juist als hij (idd veelal zonder medeweten van de predikant!!!) deze preken te gelde gaat maken.

Die opbrengst zal vrijwel overal voor de zending zijn, maar waarom moet er geld voor gevraagd worden? Zet die dingen op internet en laat iedereen luisteren die maar wil en zet een stel exemplaren van cassettes en cd's in de bibliotheek van de kerk voor degenen die geen internet hebben of er niet zo handig mee zijn.

Uit oogpunt van kostenbesparing ben ik het roerend met je eens. :|

En principieel bezien?
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 05 aug 2004 13:04

The_Pim schreef:
caprice schreef:
The_Pim schreef:
caprice schreef:Wat dat handel drijven betreft: het is toch fijn als je ergens prekenbandjes kunt kopen voor vakantie, auto, o.i.d.?

De koster die bandjes opneemt en in de kerk verkoopt, dat is pas een voorbeeld van handel in het voorhof. (misschien dat daarom bij ons de opbrengst voor de zending is 8) )

Het is fijn als iemand veel preken heeft, maar m.i. niet juist als hij (idd veelal zonder medeweten van de predikant!!!) deze preken te gelde gaat maken.

Die opbrengst zal vrijwel overal voor de zending zijn, maar waarom moet er geld voor gevraagd worden? Zet die dingen op internet en laat iedereen luisteren die maar wil en zet een stel exemplaren van cassettes en cd's in de bibliotheek van de kerk voor degenen die geen internet hebben of er niet zo handig mee zijn.

Uit oogpunt van kostenbesparing ben ik het roerend met je eens. :|

En principieel bezien?

Ik heb er niet echt moeite mee. Als ze er maar netjes mee omgaan.
Als ze zouden doen wat jij wilt zou uitgeverij den Hertog ook al zijn theologieboeken op internet moeten zetten (de inhoud dan) en in elke kerk een bibliotheek waar mensen ze gratis mee mogen nemen.

Ik weet niet hoe het op zondag gesteld is, maar ik vind dat je dan geen mogelijkheid mag hebben om te bestellen.

Van mij mogen ze verkopen zoveel als ze willen. Die mensen moeten ook brood op de plank hebben.

Bovendien kun je een bandje meenemen in de auto o.i.d. en kun je luisteren als je een lange rit hebt. Dat is wel een voordeel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 13:26

caprice schreef:Bovendien kun je een bandje meenemen in de auto o.i.d. en kun je luisteren als je een lange rit hebt. Dat is wel een voordeel.

Een mp3cd kan in de meeste auto-cdspelers tegenwoordig ook wel dacht ik, dus dat kan ook als het van internet is.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 aug 2004 13:32

Aragorn schreef:
caprice schreef:Bovendien kun je een bandje meenemen in de auto o.i.d. en kun je luisteren als je een lange rit hebt. Dat is wel een voordeel.

Een mp3cd kan in de meeste auto-cdspelers tegenwoordig ook wel dacht ik, dus dat kan ook als het van internet is.

Mijn 11 jaar oude auto heeft niet eens een CD-speler. Alleen een cassetterecorder en twee luidsprekers. Dat is genoeg. :!:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 aug 2004 13:34

caprice schreef:Ik heb er niet echt moeite mee. Als ze er maar netjes mee omgaan.
Als ze zouden doen wat jij wilt zou uitgeverij den Hertog ook al zijn theologieboeken op internet moeten zetten (de inhoud dan) en in elke kerk een bibliotheek waar mensen ze gratis mee mogen nemen.

Is het in reformatorische kerken niet zo dat als een predikant ambtshalve spreekt het auteursrecht bij een Ander ligt?
Dan is de zending nog niet zo'n slecht idee.

André

Re: Wie luistert en preken via internet?

Berichtdoor André » 05 aug 2004 15:06

Er is alleen wel een probleem bij, want alle dominee's waarvan de preken op internet staan, gaan tegen de synode in.

Ach ja, waarom zou je niet iedere manier van evangelie verkondiging dwarsbomen??

Daar geven de dominee's ook geen toestemming voor, lijkt mij.

Misschien is het beter de predikanten dit te vragen voor iets te roepen.

Staat dit niet gelijk met 'handel drijven in het voorhof'...........?

Handel die jij bedoelt had weinig te maken met de verkondiging van Gods woord.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 15:12

caprice schreef:
Aragorn schreef:

Mijn 11 jaar oude auto heeft niet eens een CD-speler. Alleen een cassetterecorder en twee luidsprekers. Dat is genoeg. :!:

Ja, en ik heb helemaal geen auto, maar ik bedoelde dat het dan in principe toch nog mogelijk is.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 aug 2004 16:36

Andre schreef:
Er is alleen wel een probleem bij, want alle dominee's waarvan de preken op internet staan, gaan tegen de synode in.

Ach ja, waarom zou je niet iedere manier van evangelie verkondiging dwarsbomen??

Ik heb al in een vorig bericht gezegd dat ik verkeerd ben ingelicht, dus dit gaat niet op.

Unionist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Unionist » 10 aug 2004 11:03

caprice schreef:
Evelien schreef:
SDG schreef:Er is alleen wel een probleem bij, want alle dominee's waarvan de preken op internet staan, gaan tegen de synode in. Die heeft namelijk besloten dat de Gereformeerde Gemeenten niet aan internetactiviteiten zal deelnemen, en deze dominee's hebben allemaal hun toestemming gegeven om hun preken op internet te publiceren.

Wanneer heeft de synode dat besloten?

Bovendien kun je bij http://www.vanleeuwenrecords.nl ook bandjes bestellen (dat is gelijk mijn tip). Daar geven de dominee's ook geen toestemming voor, lijkt mij.

Geld verdienen aan dominees die daarvoor geen toestemming gegeven hebben? Dat noem ik diefstal. Bovendien betaal je daar 9 euro voor 1 preek. Dat noem ik woeker.

Daar is de Bijbel helder over, denk ik.

Overigens zijn de praktijken van de heer Van Leuewen voor in elk geval 1 dominee reden om mee te doen aan Prekenweb. Die wil zijn preken gratis verspreiden...

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 10 aug 2004 11:10

Gewoon downloaden.... http://hervormdputten.nl Elke week vier nieuwen.... Dan heb je wel weer genoeg :wink: Je geld gewoon niet besteden aan die bandjesverkopers...

Unionist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Unionist » 10 aug 2004 11:13

In het RD heeft een keer een artikel gestaan over het omgaan met bandjes. Daar komen ook de praktijken van Van Leeuwen aan de orde:

http://oud.refdag.nl/kl/000330kl99.html

Lees maar en oordeel zelf!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 13:17

Wat een onzin... een dominee vraagt geen copyright op zijn preken aan toch?

Ik zou zeggen, hoe meer mensen een preek horen, des te beter.... dus opnemen en kopieren die hap!

ik vind ook dat een ds. geen geld moet vragen voor zijn preken op bandjes, tenslotte krijgt hij voor die preken ook al salaris (of traktement :D ), aan de andere kant kan het niet zo zijn dat iemand anders geld verdient aan een product van die ds. tegen zijn zin. bijvoorbeeld bandjes verkopen voor goede doelen (evangelisatie o.i.d.) juich ik van harte toe, hoewel ik zelf liever een geschreven preek lees.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 10 aug 2004 17:25

Uit het RD artikel
De 51-jarige Urker filosofeert over zijn 'product'. „Links koopt geen prekenbandjes, die horen zondags gewoon hun dominee. De zware lopen het best.”

Dat is nou net het probleem als er gezegd wordt: neem i.p.v. internet preken maar bandjes. Er zijn alleen maar, of bijna alleen maar preken van: "de zware" dus nogmaals

Ik ben blij met preken op internet
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 aug 2004 17:11

Hein schreef:Uit het RD artikel
De 51-jarige Urker filosofeert over zijn 'product'. „Links koopt geen prekenbandjes, die horen zondags gewoon hun dominee. De zware lopen het best.”

Dat is nou net het probleem als er gezegd wordt: neem i.p.v. internet preken maar bandjes. Er zijn alleen maar, of bijna alleen maar preken van: "de zware" dus nogmaals

Over welke sites heb je het dan?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Unionist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Unionist » 12 aug 2004 08:02

Hein schreef:Uit het RD artikel

Onze Urker vriend suggereert hier dus dat minder zware mensen doordeweeks geen behoefte aan het Woord hebben. Ha! Je zou voor de aardigheid eens na moeten gaan hoeveel bandjes er in omloop zijn van b.v. Prof. Ouweneel en Dato Steenhuis. En waarom zou je bandjes kunnen bestellen van IKON radiodiensten? Alleen voor de zware broeders, zodat ze ook eeens een vrouwelijke dominee kunnen horen? Wat ik denk is het volgende: Van Leeuwen bedoelt: Bij linkse mensen staan dominees niet op zo'n voetstuk dat ze bereid zijn 9 euro 50 te lappen voor een cd met één preek, waarvan de werkelijke kostprijs nauwelijks 1 euro is (50cent voor een lege cd en een paar centen kopieerkosten....)

Terug naar “Archief”