De Psalmberijming van 1773

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 aug 2004 17:51

Onderstaande (wellicht bekende) berijming uit de berijming van Datheen is op z'n minst merkwaardig te noemen. Het is psalm 78:33.

Maar gelijk een dronkig mensch hem opmaket,
Als de wijn wel verteerd is, en ontwaket,
Die zeer luid tiert en maakt een zeldzaam wezen,
-Alzo is ook onze God opgerezen,
En sloeg ’t achterdeel der vijanden kwaad,
‘t Welk hun een eeuwige schand’ is smaad.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2004 19:03

johannes1 schreef:hij is goed te zingen das 1
hij is goed te begrijpen das 2

Zeg dan "ik vind" in plaats van dit als algemene waarheid hier te plaatsen (zo komt het over)

Jij denkt alleen vanuit jezelf met je 39 jaar ervaring met deze berijming en hebt nogal wat moeite met je in anderen te verplaatsen...

Das 3.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 aug 2004 19:23

denk aan me eigen met 6 jaar ervaring. het is een feit niet mijn mening mijn punten
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 aug 2004 23:42

johannes1 schreef:denk aan me eigen met 6 jaar ervaring. het is een feit niet mijn mening mijn punten

Hm, hedendaags nederlands valt daarentegen nog niet mee.. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 01:14

Tja... en als je zegt dat het goed te zingen en makkelijk te begrijpen is... geeft dat wel aan dat je nogal vastgeroest zit in je kerkcultuur... want als gweoon genuanceerd er naar zou kijken zou je dat niet vol kunnen houden. Ga maar es de straat op en het aan mensen vragen... en vraag oko hoe het op hen overkomt...

Ik heb je nog geen een tegenargument horen noemen om niet voor een nieuwere berijming te gaan... Ik heb tot nu toe alleen maar voordelen daarvan gehoord/gezien hier.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 04:10

Marnix schreef:Ik heb je nog geen een tegenargument horen noemen om niet voor een nieuwere berijming te gaan... Ik heb tot nu toe alleen maar voordelen daarvan gehoord/gezien hier.

Omdat God er al eeuwen Zijn zegen en Zijn goedkeuring over gegeven heeft, en dat doet Hij nog.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 10:26

Omdat God er al eeuwen Zijn zegen en Zijn goedkeuring over gegeven heeft, en dat doet Hij nog.

Haha. Sorry, ik neem aan dat je dit serieus bedoelt maar ik moet toch ff lachen om die argument. Zullen we maar weer uit de boekrollen gaan lezen? Die werden ook tijden door God gezegend... Sorry maar dit vind ik een nietszeggend argument om maar vooruitgang tegen te kunnen houden. Ik durf te wedden dat God de nieuwe psalmberijming minstens zoveel zegent als die van 1773 dus ik vind dit totaal geen argument... God is niet van 1773 hoor... Die is van alle tijden...

Nieuw argument graag.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 aug 2004 10:56

in de gemeente waar ik kerk is er geen sprake dat we een andere vertaling zullen gaan gebruiken dan die van 1773.
Waarom zou die uit alle macht moeten worden vervangen door een andere vertaling als daar niet eens naar getaald wordt door een gemeente? Pas als de meerderheid de nieuwe vertaling wil gaan gebruiken, zullen wij die ook wel gaan gebruiken. Als mensen maar niet hun verstand verliezen en er een scheuring voor riskeren. :(

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 12:24

Tja... en word jongeren er ook wel es wat gevraagd? :)

En denkt de gemeente naast aan zichzelf, ook aan niet-geloivgen bijvoorbeeld?

Is het feit dat 1773 dan blijft niet gewoon omdat het na zoveel jaren zingen vertrouwd is voor de mensen die het in de kerk voor het zeggen hebben?

Sorry dat ik dit zo zeg maar als ik in zo'n kerk zou zitten zou ik nooit en te nimmer en niet-gelovige meenemen naar zo'n kerkdienst, ze zouden er niets van begrijpen en waarschijnlijken zouden bepaalde vooroordelen alleen meer groter worden... Ik zou me er voor schamen dat we als kerk zo in een eigen wereldje zouden zitten dat we ons niet eens begrijpbaar voor ongelovigen kunnen en willen maken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 aug 2004 13:25

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:denk aan me eigen met 6 jaar ervaring. het is een feit niet mijn mening mijn punten

Hm, hedendaags nederlands valt daarentegen nog niet mee.. :wink:

ik zet het neer zoals ik het zou zeggen. sorry voor het dialect :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 aug 2004 13:29

Marnix schreef:Tja... en als je zegt dat het goed te zingen en makkelijk te begrijpen is... geeft dat wel aan dat je nogal vastgeroest zit in je kerkcultuur... want als gweoon genuanceerd er naar zou kijken zou je dat niet vol kunnen houden. Ga maar es de straat op en het aan mensen vragen... en vraag oko hoe het op hen overkomt...

Ik heb je nog geen een tegenargument horen noemen om niet voor een nieuwere berijming te gaan... Ik heb tot nu toe alleen maar voordelen daarvan gehoord/gezien hier.

ik zit niet vastgeroest. ik ben tevreden met hetgeen wat ik heb. ik verlang niet naar vernieuwing die niet nodig is. ik wil het wel gaan vragen, maar de roomse hier slaan gelijk op de vlucht denk :wink: (geen kritiek)

je hebt ook geen argument gegeven om voor te zijn. dat het begrijpelijker is volgens jou is geen argument maar een mening. het feit is dat de 1773 goed te begrijpen is, te zingen is en te overdenken is. of is dat mijn mening :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 aug 2004 13:56

johannes1 schreef:je hebt ook geen argument gegeven om voor te zijn. dat het begrijpelijker is volgens jou is geen argument maar een mening. het feit is dat de 1773 goed te begrijpen is, te zingen is en te overdenken is. of is dat mijn mening :?

Dat is idd ook een mening ja, maar volgens mij zijn er in deze discussie sowieso weinig feitelijkheden te bespeuren. 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 aug 2004 14:06

Marnix schreef:Tja... en word jongeren er ook wel es wat gevraagd? :)

En denkt de gemeente naast aan zichzelf, ook aan niet-geloivgen bijvoorbeeld?

Yael:
Yep, dr komen geregeld (buitenkerkelijke) mensen bij ons in de kerk die geinterreseerd zijn in het geloof.

Is het feit dat 1773 dan blijft niet gewoon omdat het na zoveel jaren zingen vertrouwd is voor de mensen die het in de kerk voor het zeggen hebben?

Yael:
Dat denk ik wel ja.

Sorry dat ik dit zo zeg maar als ik in zo'n kerk zou zitten zou ik nooit en te nimmer en niet-gelovige meenemen naar zo'n kerkdienst, ze zouden er niets van begrijpen en waarschijnlijken zouden bepaalde vooroordelen alleen meer groter worden... Ik zou me er voor schamen dat we als kerk zo in een eigen wereldje zouden zitten dat we ons niet eens begrijpbaar voor ongelovigen kunnen en willen maken.

Hmzz dit zijn ook vooroordelen maar goed...
Mn broer zn vrouw deed ook nergens aan en die heeft geen enkele moeite met deze psalmvertaling. :? zo wie zo een onkerkelijke snapt net zo goed weining van de liederen die ik zing bij mijn vriendin die Baptist is.
Ligt eraan of je bereid ben het uit te leggen en te begrijpen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2004 00:17

ik zit niet vastgeroest. ik ben tevreden met hetgeen wat ik heb. ik verlang niet naar vernieuwing die niet nodig is. ik wil het wel gaan vragen, maar de roomse hier slaan gelijk op de vlucht denk (geen kritiek)

je hebt ook geen argument gegeven om voor te zijn. dat het begrijpelijker is volgens jou is geen argument maar een mening. het feit is dat de 1773 goed te begrijpen is, te zingen is en te overdenken is. of is dat mijn mening

Ik heb wel argumenten voor nieuwere vertalingen genoemd... De begrijpelijkheid, de bijbelgetrouwheid... dat is feitelijk te onderbouwen... Ik neem aan dat niemand zal beweren dat 1773 beter te brgijpen is dan 1984. :)

Het is inderdaad je mening... maar je ebtrefkt die ook op jezelf... wat als anderen hier anders over denken dan jij... zou dat een argument zijn om dan idd voor die mensen een nieuwere vertaling te kiezen?

Hmzz dit zijn ook vooroordelen maar goed...
Mn broer zn vrouw deed ook nergens aan en die heeft geen enkele moeite met deze psalmvertaling. zo wie zo een onkerkelijke snapt net zo goed weining van de liederen die ik zing bij mijn vriendin die Baptist is.
Ligt eraan of je bereid ben het uit te leggen en te begrijpen.

Klopt maa rin het ene geval is dat wel makkelijker dan in het adnere geval... het scheelt namelijk een stap.;... bij het een moet je het evangelie gaan uitleggen voordat iemand die liederen snapt... In het andere geval moet je eerst het evangelie uitleggen en vervolgens de vele onbekende woorden naar hedendaags nederlands vertalen...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 aug 2004 08:43

Das wel waar ja, je zult dan meer werk hebben met uitleggen, van de psalmberijming van 1773.

Terug naar “Archief”