Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 27 jul 2004 21:55

johannes1 schreef:
Betekend dit dan dat de vrouw heel de kerkdienst op moet?
Betekend dit dan dat als de vrouw thuis bid ook haar hoed op moet?

ja, een vrouw behoort haar hoed de hele dienst op te houden. de kanttekening verklaart het zo: Dat is, die in de vergadering de algemene gebeden, of de uitlegging der profetische schriften aanhoort; want dat ene vrouw openlijk in de vergadering de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden.


Ok en nu mijn laatse vraag :?:

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jul 2004 21:57

het antwoord staat bij de kanttekeningen. daarom dat ik het niet nogmaals beantwoorde, maar het is de vrouw verboden de schrift uit te leggen zoals we lezen, maar wel om het aan te horen. onder het gehoor mogen ze zitten
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 27 jul 2004 22:07

johannes1 schreef:het antwoord staat bij de kanttekeningen. daarom dat ik het niet nogmaals beantwoorde, maar het is de vrouw verboden de schrift uit te leggen zoals we lezen, maar wel om het aan te horen. onder het gehoor mogen ze zitten


Er staan: Maar een iegelijk vrouw, die bidt of profeteerd met ongedekte hoofde, onteerd haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

Hieruit hun je concluderen dat bidden en profeteren met hoed dus wel is toegestaan. En profeten zou dan schriftuitleg moeten zijn?

Stacie

Berichtdoor Stacie » 28 jul 2004 10:14

ik ben t helemaal met orgeltje eens

johannes1 geef ik geen gelijk. 'omdat het in de kanttekeningen staat is het zo'?
wat haal je ZELF uit de tekst, ik versta eronder dat vrouwen altijd hun hoofd moeten bedekken als ze bidden of profeteren.

maar heb nog geen antwoord gekregen van wat meiden.. waar zijn jullie gebleven :(

jacobH
Kapitein
Kapitein
Berichten: 869
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:58

Berichtdoor jacobH » 28 jul 2004 11:15

Stacie schreef:ik ben t helemaal met orgeltje eens

johannes1 geef ik geen gelijk. 'omdat het in de kanttekeningen staat is het zo'?
wat haal je ZELF uit de tekst, ik versta eronder dat vrouwen altijd hun hoofd moeten bedekken als ze bidden of profeteren.

maar heb nog geen antwoord gekregen van wat meiden.. waar zijn jullie gebleven :(


omdat jij het zegt staat het er zo?

De kantekenaren waren geen domme jongens. Ze wilde de bijbel zo letterlijk mogelijk vertalen. De kantekeningen zijn verduidelijkend. Verder zijn er bijna geen verklaarders die het op jouw manier uitleggen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 jul 2004 13:10

stacie schreef:johannes1 geef ik geen gelijk. 'omdat het in de kanttekeningen staat is het zo'?
wat haal je ZELF uit de tekst, ik versta eronder dat vrouwen altijd hun hoofd moeten bedekken als ze bidden of profeteren.

betrek ik 1 corinthe 14 vers 34 er bij: Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 28 jul 2004 13:12

johannes1 schreef:
stacie schreef:johannes1 geef ik geen gelijk. 'omdat het in de kanttekeningen staat is het zo'?
wat haal je ZELF uit de tekst, ik versta eronder dat vrouwen altijd hun hoofd moeten bedekken als ze bidden of profeteren.


betrek ik 1 corinthe 14 vers 34 er bij: Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.


Maar hier staat toch niks over een hoedje? Wel de goeie teksten (ge)(mis)bruiken......
Geen commentaar

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 jul 2004 13:17

ik quote de verkeerde persoon. het had orgeltje moeten zijn die had het over het feit dat je wel mag bidden en profeteren met hoed. je mag onder het gehoor zitten met hoed.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 29 jul 2004 07:03

columbus schreef:je moet gewoon respecteren wat de ander doet, wel of geen hoed op. als jij zelf vind dat je een hoed op moet volgens de Bijbel dan moet je dat doen.
Ben je niet eens met wat er in de Bijbel staat en leg je het op een andere manier uit, dan is dat ook jou eigen 'pakkie aan'.
Of het goed is, geen hoed op, dat zal de tijd leren...


Net of het hem in de hoed zit :?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jul 2004 07:18

rosekapje schreef:
columbus schreef:je moet gewoon respecteren wat de ander doet, wel of geen hoed op. als jij zelf vind dat je een hoed op moet volgens de Bijbel dan moet je dat doen.
Ben je niet eens met wat er in de Bijbel staat en leg je het op een andere manier uit, dan is dat ook jou eigen 'pakkie aan'.
Of het goed is, geen hoed op, dat zal de tijd leren...


Net of het hem in de hoed zit :?

Nee. Een hoofdoekje is ook goed, maar dat ziet er weer zo Islamitisch uit. :wink:

Er staat in elk geval dat de vrouw het hoofd bedekt moet hebben.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 29 jul 2004 13:17

rosekapje schreef:
columbus schreef:je moet gewoon respecteren wat de ander doet, wel of geen hoed op. als jij zelf vind dat je een hoed op moet volgens de Bijbel dan moet je dat doen.
Ben je niet eens met wat er in de Bijbel staat en leg je het op een andere manier uit, dan is dat ook jou eigen 'pakkie aan'.
Of het goed is, geen hoed op, dat zal de tijd leren...


Net of het hem in de hoed zit :?


in jouw geval zit het eronder :wink: , maar je begrijp denk ik niet wat ik bedoel. wat ik probeert te zeggen is dat het eens duidelijk zal worden of het nu wel of niet moet, die hoed op in de kerk. ik oordeel hier niet :x :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 jul 2004 15:22

Ik denk dat iedere vrouw het voor zichzelf naar eer en geweten moet uitmaken of ze wel of geen hoedje of muts of hoofddoek draagt. En dat we niet andere vrouwen moeten veroordelen omdat we zelf wel een hoedje dragen en zij niet. En wat voor soort hoedje moet je ook zelf weten. Ook ik heb wel eens commentaar gekregen omdat mijn hoedje teveel op een klein cowboyhoedje lijkt. (sterker nog, het is een cowboyhoedje, maar dan een Marrokaans hoedje uit de Spaanse sahara)Iedereen moet het zelf weten, denk ik. Net als met een rok. Ik draag alleen maar rokken, maar daarom hoeft een ander dat nog niet te doen...............

Gebruikersavatar
Phranz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 jun 2004 16:08
Locatie: Wipperfürth (Oberbergischer Kreis, Deutschland)
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 29 jul 2004 18:30

Caprice schreef:
Nee. Een hoofdoekje is ook goed, maar dat ziet er weer zo Islamitisch uit.


Beste Capri,

Kom eens langs in Duitsland. Daar zul je vele hoofddoeken aantreffen (als je in mijn gemeente komt in elk geval). Deze hoofddoeken worden echter niet alleen in de kerk gedragen maar altijd als er gebeden wordt. Deze hoofddoeken worden (volgens mij naar bijbels gebruik) alleen door gehuwde vrouwen gedragen.
Tot enkele jaren geleden was deze gewoonte ook gangbaar binnen enkele vergadering der gelovigen gezinnen in Nederland. Hoe dat nu is weet ik niet.
Ook orthodox Joodse gehuwde vrouwen (die hebben in de regel niet zoveel op met Islamieten) dragen een hoofdbedekking. Meestal in de vorm van een pruik. Vaak kun je echter bij de klaagmuur ook echte Hollandse refo hoedjes aantreffen.

Dit even ter documentatie op jou aangehaalde opmerking. Islamieten dragen lang niet alleen hoofddoeken.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jul 2004 08:50

Phranz schreef:Caprice schreef:
Nee. Een hoofdoekje is ook goed, maar dat ziet er weer zo Islamitisch uit.


Beste Capri,

Kom eens langs in Duitsland. Daar zul je vele hoofddoeken aantreffen (als je in mijn gemeente komt in elk geval). Deze hoofddoeken worden echter niet alleen in de kerk gedragen maar altijd als er gebeden wordt. Deze hoofddoeken worden (volgens mij naar bijbels gebruik) alleen door gehuwde vrouwen gedragen.
Tot enkele jaren geleden was deze gewoonte ook gangbaar binnen enkele vergadering der gelovigen gezinnen in Nederland. Hoe dat nu is weet ik niet.
Ook orthodox Joodse gehuwde vrouwen (die hebben in de regel niet zoveel op met Islamieten) dragen een hoofdbedekking. Meestal in de vorm van een pruik. Vaak kun je echter bij de klaagmuur ook echte Hollandse refo hoedjes aantreffen.

Dit even ter documentatie op jou aangehaalde opmerking. Islamieten dragen lang niet alleen hoofddoeken.

Nee, dat is waar. Toen ik in Hongarije en Roemenië was is me dat ook opgevallen.
Niet diep genoeg nagedacht. :|

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 30 jul 2004 14:07

Laatst heb ik een boek van dr. Seldenrijk gelezen over dit onderwerp ("Man en vrouw in de traditie der eeuwen"), waarin hij ook vrij uitgebreid over de hoedenkwestie heeft geschreven (dit boek vind ik trouwens een aanrader). Voor een recensie zie http://oud.refdag.nl/boek/boekkl/000202boekkl04.html.

Hij komt daarin tot de conclusie dat de hoedencultuur zoals die in de reformatorische kerken bestaat niet helemaal voldoet aan het bijbelse beeld zoals dit in 1 Cor. 11 wordt beschreven. Het woord bedekt zoals dit in de SV wordt aangegeven zou eigenlijk beter vertaald kunnen worden met overdekt en dit zou ook beter aansluiten bij de cultuur van de dagen van Paulus. Men droeg in die tijd geen hoeden maar een soort omslagdoek. Daarom pleit hij in dit verband voor soberheid voor wat betreft de hoofdbedekking van de vrouw (dus niet van die fruitmanden enzo :P , maar eerder een baret of hoofddoek).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten