Top 10 klassieke componisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 22 jul 2004 11:49

[quote="Vrouwe Justitia"] Muziek is een kunstvorm, waarvan kwaliteit objectief zal zijn, en emotie subjectief. [quote]

Kwaliteit van muziek is objectief? Mis hier de onderbouwing. Wie bepaalt dan wat kwaliteit is? Hoe kunnen we dit objectief bepalen?

Ben benieuwd, want degenen die bepaald hebben welke criteria bijdragen aan kwaliteit, zijn ook personen met hun eigen smaken en voorkeuren. Dus het samenstellen van die criteria is subjectief. Als gevolg hiervan is kwaliteitsbepaling ook subjectief.
Geen commentaar

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 22 jul 2004 12:23

Hmm, kwaliteit is objectief, omdat er zeker veel objectiefs te zeggen valt over een compositie. Muziek heeft kwaliteit, als de compositie en orkestratie van hoog niveau zijn.
If you want world peace, fight for justice.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 22 jul 2004 12:32

Vrouwe Justitia schreef:Hmm, kwaliteit is objectief, omdat er zeker veel objectiefs te zeggen valt over een compositie. Muziek heeft kwaliteit, als de compositie en orkestratie van hoog niveau zijn.

Ben het oneens. Bij fysieke zaken kun je bepalen of:
1) iets degelijk is
2) jarenlang meegaat
3) functioneert zoals het zou moeten functioneren

Op die manier kun je bij een auto bijv. spreken over kwaliteit obv kwaliteitscriteria.

Bij muziek echter, iets wat niet tastbaar en fysiek is, is dit heel lastig. Nogmaals, jij zegt compositie en orkestratie zijn van hoog niveau. Da's alweer een subjectief begrip. Wat is hoog niveau? Wie bepaalt dat? Mensen met hun subjectieve....etc. etc...
Geen commentaar

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 22 jul 2004 12:46

Nee, muzikaal hoog niveau is niet subjectief. Je bent kwalitatief goed bezig, als je de compositietechniek goed beheerst. Dit wil ook zeggen, dat je, naast technische compositievaardigheden de instrumenten en hun mogelijkheden goed kent. En lijn in een stuk weet te brengen, elk afzonderlijk deel muzikale (in de eerste plaats objectieve) waarde mee geeft, maar zo, dat alles een geheel, en verhaal vormt. Dat verhaal is op verschillende wijzen op te vatten. Je hebt hier het objectieve en subjectieve verhaal, en waarschijnlijk is op dit punt wel eveneens van belang wat je persoonlijk in muziek hoort. Maar de muziek moet het wel toelaten. Een niet-muzikale leek die wat componeert, kan ook verhalen, gedachten en emoties in je oproepen, maar het is niet de eigenlijke muziek die het dan doet.
En omdat emoties uiterst persoonlijk zijn, over het algemeen, is dat geen criterium voor goede muziek.
Hmm ik bedenk me, dat er ook muziek is die universele emoties oproept. Een compositie die algemeen een bepaalde waardering over sfeer etc. meekrijgt -en algemeen betekent van zowel leken als kenners- zal in elk geval op dat punt kwaliteit hebben. Maar in die zin is het niet erg subjectief meer, omdat het algemeen zo gezien (gehoord) wordt.
If you want world peace, fight for justice.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 22 jul 2004 13:37

Vrouwe Justitia schreef:Nee, muzikaal hoog niveau is niet subjectief. Je bent kwalitatief goed bezig, als je de compositietechniek goed beheerst. Dit wil ook zeggen, dat je, naast technische compositievaardigheden de instrumenten en hun mogelijkheden goed kent.

Er zijn vast "componisten" die de instrumenten en hun mogelijkheden goed kennen, maar die niet zullen worden ingeschaald op "muzikaal hoog niveau".

Er is dus GEEN absolute kwaliteitsnorm voor klassieke muziek.
Geen commentaar

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 jul 2004 21:00

O jawel. Je kunt sowieso een lijst maken van allerlei technische hoogstandjes en gaan turven hoe vaak die in een compositie voorkomen (terwijl die compositie binnen bepaalde vormen blijft). Dan heb je wel degelijk een maatstaf voor kwaliteit. Denk bijv. aan contrapunt-technieken etc. Er valt vast nog veel meer over te zeggen, ik heb er alleen niet de kennis voor :? 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 22 jul 2004 21:27

Ik heb er iets meer kennis van, als ik zo vrij mag zijn.
Maar het aardige is:
net als met alle andere écht belangrijke dingen (het leven, de liefde, geloven) kun je er veel over zeggen, veel verstandigs en onverstandigs, maar de kérn, dat wat je hart raakt, blijft voor een deel onbenoembaar.

Dat doet niets af aan het loffelijk streven een bepaald deel van wat je fascineert in muziek (en al die andere dingen) fatsoenlijk in kaart te brengen. Ik ben zeker niet van mening zoals sommigen die m.i. 19e-eeuws denken dat je muziek per definitie kapotmaakt als je erover theoretiseert. Maar realiseer je dat je op een gegeven moment, daar waar het echt de moeite waard wordt, woorden tekort komt.
Nogal logisch ook, want als 't helemaal in woorden te vangen was, waarom zou die taal van muziek er dan zijn?
Mocht je om leesvoer voor deze zomer verlegen zitten, probeer eens 'The philosophy of music; theme and variations' van Aaron Ridley. Lezenswaardig voor iedere in klassieke muziek geïnteresseerde.

Back on track: volgens mij had ik nog geen top10 samengesteld, bedenk ik nu. Ik hoop dat Gershwin die dit onderwerp gestart is mij vergeeft dat ik het begrip 'klassiek' wat ga oprekken met de volgende lijst topcomponisten. In no particular order (want ze zijn maar zeer ten dele te vergelijken, zoals eerder betoogd).

JS Bach
Claude Debussy
Alexander Skrjabin
Sergej Rachmaninov
James McMillan
Thelonious Monk
Duke Ellington
Herbie Nichols
Clare Fischer
John Lennon
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jul 2004 09:46

Ik schenk u absolutie en neem alleen de 1e vier mee in de verslaglegging omdat de rest niet onder de doelgroep valt :D
Iemand als Duke Ellington is m.i. zeer zeker een uiterst begaafd componist, maar valt gewoon niet onder de standaarddefinitie van 'klassiek' 8)

Goodbye.

Edwin
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Edwin » 24 jul 2004 09:14

Mijn rijtje:

J.S. Bach (Barok)
Franz Liszt (Romantiek)
Frédéric Chopin (Romantiek)
César Franck (Romantiek)
Camille Saint-Saëns (Romantiek)
Max Reger (Romantiek)

ben geloof ik toch romantisch... :lol:

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 25 jul 2004 16:15

Gershwin schreef:...neem alleen de 1e vier mee in de verslaglegging omdat de rest niet onder de doelgroep valt :D

Alleen de eerste 4? :shock: En James MacMillan dan?
Is geen jazzmens of zo hoor. Als je Arvo Pärt en zo toestaat of andere hedendaagsen, dan hoort James er ook bij.
Aanrader van deze Schotse componist: het stuk Veni veni Emmanuel voor orkest en percussie (prachtig stuk dat 20e eeuwse klanken mengt met het bekende oude lied 'o kom o kom immanuel'). Er is een mooie CD-versie van de eveneens Schotse percussioniste Evelynn Glennie.
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 jul 2004 12:25

Ah. Dan ben ik slecht voorgelicht. Het is redelijk uniek dat ik de naam van een hedendaagse componist niet als zodanig herken :? jammer hoor. Maar dan heeft hij recht op een plaatsje in de lijst. Enne, ik zou het eigenlijk graag horen, maar de cd is vast net iets te duur voor iemand die een paar honderd euro rood staat :D
Met wat is het te vergelijken?

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jul 2004 14:20

Gershwin schreef:O jawel. Je kunt sowieso een lijst maken van allerlei technische hoogstandjes en gaan turven hoe vaak die in een compositie voorkomen (terwijl die compositie binnen bepaalde vormen blijft). Dan heb je wel degelijk een maatstaf voor kwaliteit. Denk bijv. aan contrapunt-technieken etc. Er valt vast nog veel meer over te zeggen, ik heb er alleen niet de kennis voor :? 8)

En voor verschillende muziekstijlen heb je dan ook weer andere maatstaven, lijkt me zo..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 jul 2004 10:19

Niet zo pragmatisch, he? we gaan voor een objectieve waarheid :wink:

PS dit is een drogredenering

Goodbye.

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 28 jul 2004 10:42

Alsof er zoiets is als een objectieve waarheid.

Jij hebt de jouwe, ik de mijne :mrgreen:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 28 jul 2004 10:43

Jeronimuz schreef:Alsof er zoiets is als een objectieve waarheid.

Jij hebt de jouwe, ik de mijne :mrgreen:

Post-modern wezen :mrgreen:
Geen commentaar

Terug naar “Archief”