kleren in kerk belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Legolas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Legolas » 20 jul 2004 08:10

[offtopic]

Johanne, mag ik ff vragen uit nieuwsgierigheid, in welke kerk je zit?

[/offtopic]

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 20 jul 2004 12:07

Legolas schreef:[offtopic]

Johanne, mag ik ff vragen uit nieuwsgierigheid, in welke kerk je zit?

[/offtopic]

[offtopic antwoord]
Hehe dat mag hoorrr...;)
Ik zit in de Andreaskerk (=Hervormd en staat in Wielwijk) ;)

En nu we toch offtopic bezig zijn mag jij ook vertellen in welke kerk jij zit...;)

[/offtopic antwoord]
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 jul 2004 12:39

En nu weer on-topic graag.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 20 jul 2004 14:48

Mensen kunnen zo verschrikkelijk naar het uiterlijk kijken!!! Oke, het is waar dat als er een apart geklede persoon de kerk binnenkomt ga ik ook zitten kijken. Maar om er nu gelijk iemand op te afrekenen..... nee, dat zeker niet!! Zeker personen die er weinig komen..... Wees blij dat ze komen en dat ze Gods woord horen!!!

Voor diegene die er moeite mee hebben, zou ik willen zeggen: Als men zich thuis voelt onder de diensten, dan komt dat langzaam maar zeker toch in uitdrukking in het uiterlijk, dat geloof ik vast, maar als dat niet zo zou zijn..... wordt er door Jezus ooit iemand geoordeeld op de kleding of het uiterlijk??
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 03:49

Ik zelf vind dat je je netjes moet kleden in de kerk. We verschijnen dan voor een Heilig God. Als we kijken wat het volk Israël moest doen (Exodus 19) van God bij de Sinaï toen Hij voor hun aangezicht verscheen en ze de wet kregen, kunnen we wel begrijpen dat het belangrijk is.
Hier vers 10 en 11:

10 Ook zeide de HEERE tot Mozes: Ga tot het volk, en heilig hen heden en morgen, en dat zij hun klederen wassen,
11 En bereid zijn tegen den derden dag; want op den derden dag zal de HEERE voor de ogen van al het volk afkomen, op den berg Sinaï.

Nu komt God voornamelijk af op de rustdag die Hij ingesteld heeft, om Zijn volk te onderwijzen door Zijn knechten.
Die dag is een feestdag, en zou je je dan niet netjes kleden? Dat doe je op een bruiloft toch ook?

Behalve deze belangrijkste reden is er nog een andere reden te noemen, maar daar is JacobH (meen ik) als dieper op ingegaan.
Dat er geen aanstoot gevonden mocht worden tegen medebroeders en -zusters in de gemeente. Er zijn mensen die zich daar zo druk overmaken dat ze vergeten te luisteren naar de preek, en met hun gedachten heel ergens anders zitten. Dit is niet uit God, en wie wil er nu als instrument in handen van de duivel gebruikt worden om een ander af te leiden? Probeer dat toch te voorkomen.

Tenslotte zijn er nog gasten die in de kerk komen. Niet alleen vanuit andere gemeenten, maar ook vanuit de wereld. Mensen die niet zo vaak of nog nooit geweest zijn.
Laten we hen goed ontvangen en hen geen eisen stellen m.b.t. kleding o.i.d., want dan werp je onnodig drempels op.
In onze gezindte is het in de meeste gezinnen wel bekend en gewoon dat men zich netjes kleedt in de kerk, en als dat dreigt te vervagen kan de gemeente altijd nog aangesproken worden door Gods knecht.
Daarom ben ik ook geen groot voorstander van bordjes achter in de kerk die vrouwen zonder hoed en/of met broek weren.
Het is zeker waar dat in de samenkomst der gemeente de vrouw haar hoofd bedekt moet hebben, en dat moet ook zo blijven (Gods Woord verandert niet), maar als God in iemand werkt zal zo iemand zich al gauw netjes gaan kleden naar de kerk.
Wij hoeven het werk niet te doen. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk waar de mens niet aan kan en hoeft bij te dragen. Het offer van Christus alleen is genoeg.

Filippensen 2 vers 13:
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jul 2004 14:02

Als ik niet bij God mag komen zoals ik ben, dan denk ik niet dat ik op dit moment graag bij God zou zijn... :S

caprice

Berichtdoor caprice » 23 jul 2004 17:06

kurtyo schreef:Als ik niet bij God mag komen zoals ik ben, dan denk ik niet dat ik op dit moment graag bij God zou zijn... :S

Natuurlijk mag je altijd bidden en tot God komen, maar dat heeft toch niet direct met de kerkdienst te maken, of is dat de enige gelegenheid dat je tot God nadert?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jul 2004 17:26

Wie zegt er dat ik binnen een kerkdienst tot God nader? (is al weer tijdje terug overigens, dat ik daar geweest ben)+

Ik vind het alleen onzin om de kerk te verheffen tot een modeshow onder het mom van de degelijkheid.

Dit heb ik al eerder gezegd, maar ik heb nog geen reactie gekregen van Caprice...

Verder: als ik bij de koningin wordt uitgenodigd om wie ik ben, omdat ik Coert ben en de koningin mij lief vind, dan kom ik zoals ik ben. Dan doe ik aan waar ik zin in heb: of dat nu een wijde, rode ribbroek is, een superwijde spijkerbroek met rafels of een kostuum...
Als ik bij de koningin wordt uitgenodigd vanwege mijn werk, dan houd ik me aan kledingvoorschriften en kom ik in 'nette' kleding, als een kostuum...

MM: de koningin weet heus wel dat er armoede is, dat hoef jij haar niet te laten zien. Alleen jammer dat de koningin niets mag en niets kan en wel geld trekt, ten onrechte.

Verder: waar staat dat Gods huis, de kerk, heilig is? het is maar een stenen gebouw. Ik kom tot God zoals ik ben of helemaal niet.
Laatst gewijzigd door kurtyo op 11 aug 2004 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2004 18:10

caprice schreef:Die dag is een feestdag, en zou je je dan niet netjes kleden? Dat doe je op een bruiloft toch ook?

Netjes kleden ok, maar verschillende mensen zullen dat verschillend invullen. Zo vond ik dat Borkdude er netjes bijliep, maar z'n moeder vond van niet. Dat is nou juist het probleem ;)

Krully
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krully » 09 aug 2004 19:23

Ik vindt kleren in de kerk wel belangrijk:
Waarom?: omdat je als gast bent in Gods huis, je praat met God enz.
Als je naar de koningin gaat of weet ik veel wat belangrijks draag je toch ook geen versleten kleren.
Wat jij netjes vindt is voor jezelf maar realiseer wel waar je bent!!!!
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 aug 2004 19:27

Nou, wel als ik naar de koningin ga, hoor............. dan draag ik wel versleten kleren.......... ziet ze ook eens dat er ook armoede in Nederland is...........

caprice

Berichtdoor caprice » 09 aug 2004 19:28

Mariamagdalena schreef:Nou, wel als ik naar de koningin ga, hoor............. dan draag ik wel versleten kleren.......... ziet ze ook eens dat er ook armoede in Nederland is...........

Het is maar een beeld hoor, en de koningin is nog maar een aardse koningin, maar Hij is de Koning der koningen, die alles ziet en weet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 aug 2004 19:35

Waarom zou je je dan op zondag ineens beter moeten voordoen? Hij ziet je doordeweeks ook wel hoor.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 aug 2004 19:36

Lalage schreef:Waarom zou je je dan op zondag ineens beter moeten voordoen? Hij ziet je doordeweeks ook wel hoor.

Omdat je zondag's tot Hem nadert.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 aug 2004 19:36

De koning der koningen............. het boek der boeken..... enz.
Ik denk dat als Jezus terug zou komen, en naar een kerk zou gaan, dat Hij niet vooraan in de kerk in vol ornaat in een met goud ge borduurde mantel zou gaan zitten, of in een drie delig zwart pak.

Ik denk dat Hij achteraan in de kerk zou gaan zitten, in een versleten spijkerbroek, t shirt op blote voeten.
Jezus hield van soberheid en niet van een pronkerig duur statuspak.

Terug naar “Archief”