Onderlinge liefde.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 17 jul 2004 08:56

Japijo,
Bedankt voor je meeleven, maar eerlijk gezegd ik voel niet zoveel pijn, ik ben verbijsterd, ik word er onverschillig over, ik denk, ze doen maar.
Onbegrijpelijk dat predikanten dit hebben laten gebeuren. Ik zie de predikanten als de veroorzakers van dit leed. Wij gewone gemeenteleden hebben dit niet gezocht. Ik heb een vermoeden dat er andere dan geestelijke motieven zijn om zich tegen dit hele gebeuren te verzetten.
Nogmaals weg van de Herstelde Hervormde kerk dat vind ik begaanbare weg, ook zij gaan weer een goed geoliede organisatie op poten zetten en we komen van de regen in de drup.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 17 jul 2004 15:40

Als je uit de PKN gaat, dan kun je in mijn ogen geen dienstdoend ouderling blijven in een PKN gemeente. En andersom, als PKN-er geen dienst doen in een HV-gemeente. Dat je elkaar vasthoudt: Prima! Maar als je eruit gaat moet je de consequenties trekken, en dan kun je niet toch nog in een gemeente blijven, laat staan dienstdoen. Anders had je er niet ui hoeven gaan, toch?


Het probleem ligt niet bij de gemeente(n), maar bij het landelijke kerkverband. Plaatselijk is er in de meeste gevallen niets veranderd. Het zou daarom verkeerd zijn om de plaatselijke gemeente te 'straffen' voor iets wat op landelijk niveau gebeurt. Ik weet mij voluit verbonden met mijn gemeente (en andersom), maar ik betreur de keuze die de meerderheid van de kerkenraad heeft genomen. Zijn het dan opeens mijn broeders niet meer? Dat zou een volstrekt onchristelijke benadering zijn.

Door consequent en kerkordelijk te handelen moet je eerst 1. Korinthe 13 met voeten treden. Dat kan ik op geen enkele wijze verantwoorden, evenmin als ik het persoonlijk kan verantwoorden om lid te zijn van een kerk waar waarheid en leugen dezelfde rechten hebben. Desondanks heb ik begrip en respect voor mensen die deze keuze naar eer en geweten wel hebben kunnen maken. Dat zijn en blijven mijn broeders. Minder respect heb ik voor degenen die het allemaal koud laat en zich gewoon hebben laten 'meenemen' uit desinteresse.

Overigens zou ik er ook geen moeite mee hebben om predikanten van een ander kerkgenootschap (b.v. Ger. Gem. of Chr. Ger. Gem.) op onze kansel toe te laten. Kerkmuren zeggen mij namelijk helemaal niets.

Onbegrijpelijk dat predikanten dit hebben laten gebeuren. Ik zie de predikanten als de veroorzakers van dit leed. Wij gewone gemeenteleden hebben dit niet gezocht. Ik heb een vermoeden dat er andere dan geestelijke motieven zijn om zich tegen dit hele gebeuren te verzetten.


Zonder bepaalde mensen te veroordelen, deel ik deze visie. Als ik om mij heen kijk en zie hoe bepaalde personen prachtige functies hebben gekregen binnen de PKN, dan twijfel ik ook wel eens aan hun oprechtheid. Andersom is er overigens ook voldoende onheilig vuur.

Nogmaals weg van de Herstelde Hervormde kerk dat vind ik begaanbare weg, ook zij gaan weer een goed geoliede organisatie op poten zetten en we komen van de regen in de drup.


De enige andere keuze was blijven in de PKN. Als deze groep elkaar weet vast te houden, dan denk ik dat de veel PKN-hervormden zich op den duur zich bij de gezuiverde (dat is wat anders dan zuivere) HNHK zullen aansluiten. Je ziet nu al dat deze groep steeds groter wordt. Door de aanvallen van de synode zal dat alleen maar toenemen.

Dat neemt niet weg dat m.i. bezwaarden en GB'ers zo snel mogelijk de handen ineen dienen te slaan om het destructieve werk van de CBZ ongedaan te maken. Misschien moet het kerkvolk maar eens aan de basis staan van zo'n eenheidsbeweging.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 17 jul 2004 16:12

Een correctie, het stond er onduidelijk, maar ik vind de weg van de NHKHV geen begaanbare weg, en ook de PKN niet. Ik sprak voor een paar weken terug ds. van Kooten van Montfoort die had ook de Com. van bijzondere zorg op bezoek gehad en had hun gevraagd wat te doen? Als hij kiest voor de NHKHV gaat er een gedeelte weg, kiest hij voor de PKN gaan er nog meer weg, dus hij doet maar niets, ik hoop dat hij dat vol kan houden. We moeten gewoon niet kiezen en plaatselijk één blijven. Wij hebben ons op laten jagen door de kerkelijke bobo's en nu zitten wij met de brokken. Wie het weet zegt het maar

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 jul 2004 17:22

waarnemer schreef:Een correctie, het stond er onduidelijk, maar ik vind de weg van de NHKHV geen begaanbare weg, en ook de PKN niet. Ik sprak voor een paar weken terug ds. van Kooten van Montfoort die had ook de Com. van bijzondere zorg op bezoek gehad en had hun gevraagd wat te doen? Als hij kiest voor de NHKHV gaat er een gedeelte weg, kiest hij voor de PKN gaan er nog meer weg, dus hij doet maar niets, ik hoop dat hij dat vol kan houden. We moeten gewoon niet kiezen en plaatselijk één blijven. Wij hebben ons op laten jagen door de kerkelijke bobo's en nu zitten wij met de brokken. Wie het weet zegt het maar


Stiekem heeft Ds M van Kooten wel gekozen. Hij zit nl. wel in de sunode van de HNHK. Ik vindt niet kiezen ook eigenlijk niet eerlijk.
Ik ken Ds M. van Kooten als een aardige vriendelijke man. Ik heb hem ook wel eens horen preken, en daar heeft hij gevoel voor. Ik ken ook zijn persoonlijke mening over de PKN, en die luidt precies zoals jij het daar zegt. Dit had ik niet achter hem gezocht, daar hij altijd rechtlijnig is en duidelijk zijn mening uitspreekt. Van de kerkeraad is er niemand die achter hem staat, zou hij de PKN ingaan. Van zijn kerkelijke gemeente zijn er heel weinig die met hem mee zouden gaan de PKN in. Dat komt eenvoudig weg doordat hij een rechts predikant is en zijn gemeente ook erg rechts is. Ik hoop toch dat hij een keuze gaat maken want in zijn gemeente zijn ze het niet eens met zijn huidige stellingname. Tegenwoordig wil men zekerheid. En overal buiten blijven staan kan gewoonweg niet.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 17 jul 2004 17:55

Waarom zou dat niet kunnen, overal buiten blijven. Synodes hebben nog niet veel goeds gebracht, ik kan deze vorm van kerkorganisatie ook niet in de bijbel vinden, ook niet een pogen daartoe. Wie kan voorbeelden geven dat synodes een toegevoegde waarde hebben gehad in de geschiedenis? Pas las ik een uitspraak van ds. Hilbers Chr. Geref. die zei: 'synode vergaderingen kunnen ze net zo goed op de maan houden, niemand in de gemeente trekt ze wat aan van synode besluiten'. Dus mijn ideaal het recht van de plaatselijke gemeente met een los landelijk verband.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 17 jul 2004 18:02

Dat ds. van Kooten zijn hart bij de Herst. Herv. is geen geheim maar het nu al zo hart van stapel lopen bij deze broeders heeft niet zijn voorkeur.
Zijn eerste verantwoordelijkheid is om de gemeente bij elkaar te houden en dat vind ik en goed streven maar ik ben bezorgd dat de mensen die het in de kerk voor het zeggen hebben daar gauw een einde aan zullen maken.

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 jul 2004 18:12

waarnemer schreef:Dat ds. van Kooten zijn hart bij de Herst. Herv. is geen geheim maar het nu al zo hart van stapel lopen bij deze broeders heeft niet zijn voorkeur.
Zijn eerste verantwoordelijkheid is om de gemeente bij elkaar te houden en dat vind ik en goed streven maar ik ben bezorgd dat de mensen die het in de kerk voor het zeggen hebben daar gauw een einde aan zullen maken.


Als ds van Kooten er voor kiest om hersteld te worden zal zijn gemeente niet uitelkaar vallen. Er zullen hooguit een aantal mensen weggaan. Als hij kiest voor deze onduidelijkheid zal zijn gemeente straks duidelijkheid eisen. Je nergens bij aansluiten betekent dus dat je kerkelijk dakloos bent. Behoor je niet bij een kerkelijke organisatie. De HNHK is er veel meer bij gebaat dat kerken zich bij hen aansluiten. Anders krijg je van die losse gemeenten zoals die gemeente waar ds van der Sleen voorganger is. Bepaald niet bevorderlijk.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 jul 2004 14:57

Omega schreef:
Als je uit de PKN gaat, dan kun je in mijn ogen geen dienstdoend ouderling blijven in een PKN gemeente. En andersom, als PKN-er geen dienst doen in een HV-gemeente. Dat je elkaar vasthoudt: Prima! Maar als je eruit gaat moet je de consequenties trekken, en dan kun je niet toch nog in een gemeente blijven, laat staan dienstdoen. Anders had je er niet ui hoeven gaan, toch?


Het probleem ligt niet bij de gemeente(n), maar bij het landelijke kerkverband. Plaatselijk is er in de meeste gevallen niets veranderd. Het zou daarom verkeerd zijn om de plaatselijke gemeente te 'straffen' voor iets wat op landelijk niveau gebeurt. Ik weet mij voluit verbonden met mijn gemeente (en andersom), maar ik betreur de keuze die de meerderheid van de kerkenraad heeft genomen. Zijn het dan opeens mijn broeders niet meer? Dat zou een volstrekt onchristelijke benadering zijn.

Door consequent en kerkordelijk te handelen moet je eerst 1. Korinthe 13 met voeten treden. Dat kan ik op geen enkele wijze verantwoorden, evenmin als ik het persoonlijk kan verantwoorden om lid te zijn van een kerk waar waarheid en leugen dezelfde rechten hebben. Desondanks heb ik begrip en respect voor mensen die deze keuze naar eer en geweten wel hebben kunnen maken. Dat zijn en blijven mijn broeders. Minder respect heb ik voor degenen die het allemaal koud laat en zich gewoon hebben laten 'meenemen' uit desinteresse.

Overigens zou ik er ook geen moeite mee hebben om predikanten van een ander kerkgenootschap (b.v. Ger. Gem. of Chr. Ger. Gem.) op onze kansel toe te laten. Kerkmuren zeggen mij namelijk helemaal niets.

Onbegrijpelijk dat predikanten dit hebben laten gebeuren. Ik zie de predikanten als de veroorzakers van dit leed. Wij gewone gemeenteleden hebben dit niet gezocht. Ik heb een vermoeden dat er andere dan geestelijke motieven zijn om zich tegen dit hele gebeuren te verzetten.


Zonder bepaalde mensen te veroordelen, deel ik deze visie. Als ik om mij heen kijk en zie hoe bepaalde personen prachtige functies hebben gekregen binnen de PKN, dan twijfel ik ook wel eens aan hun oprechtheid. Andersom is er overigens ook voldoende onheilig vuur.

Nogmaals weg van de Herstelde Hervormde kerk dat vind ik begaanbare weg, ook zij gaan weer een goed geoliede organisatie op poten zetten en we komen van de regen in de drup.


De enige andere keuze was blijven in de PKN. Als deze groep elkaar weet vast te houden, dan denk ik dat de veel PKN-hervormden zich op den duur zich bij de gezuiverde (dat is wat anders dan zuivere) HNHK zullen aansluiten. Je ziet nu al dat deze groep steeds groter wordt. Door de aanvallen van de synode zal dat alleen maar toenemen.

Dat neemt niet weg dat m.i. bezwaarden en GB'ers zo snel mogelijk de handen ineen dienen te slaan om het destructieve werk van de CBZ ongedaan te maken. Misschien moet het kerkvolk maar eens aan de basis staan van zo'n eenheidsbeweging.


Op vakantie toch maar ff de laptop gepakt.... Refoweb is erg verslavend.... Is daar al een Commissie voor Bijzondere Bijstand voor?? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Als Hervormde kun je ook geen ambtdrager zijn in de GG. Daarvoor moet je lid zijn van die bepaalde kerk. Dat zijn nu eenmaal de regels in de kerk, en daar moet je je m.i. aan houden. Anders kun je alle kerkverbanden wel afschaffen.... (Ideetje...? :lol: :mrgreen: ) Dat kerkmuren je niets zeggen is positief te waarderen, en ik leef mee met de mensen die het nu kerkelijk moeilijk hebben gekregen doordat er een beslissing is genomen waar best dingen op aan te merken zijn.

Je kunt geen lid zijn in een kerk waar waarheid en leugen naast elkaar kunnen bestaan. Maar in de Hervormde kerk en in de Gereformeerde kerk was dat toch al lang zo? Nu is het alleen officieel gemaakt, en is er duidelijkheid gekomen. Ook best wat op aan te merken trouwens, maar nu is het niet meer zo dat het officieel niet kan, maar officieus wel.
Dan had er eerder een splitsing moeten plaatshebben, maar da's nooit gebeurd, dus waarom nu wel? Hou me te goed: Ik begrijp het wel, maar ik begrijp evengoed de mensen die de keus hebben gemaakt om te blijven. In elk geval veel sterkte gewenst bij alle keuzes die kerkelijk nu (weer) gemaakt moeten worden!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 19 jul 2004 06:53

Je kunt geen lid zijn in een kerk waar waarheid en leugen naast elkaar kunnen bestaan. Maar in de Hervormde kerk en in de Gereformeerde kerk was dat toch al lang zo? Nu is het alleen officieel gemaakt, en is er duidelijkheid gekomen. Ook best wat op aan te merken trouwens, maar nu is het niet meer zo dat het officieel niet kan, maar officieus wel.


Goede vraag met twee eenvoudige antwoorden:

1. Wat voorheen oogluikend en officieus werd toegestaan, is nu officieel kerkordelijk geregeld. De kerk als geheel is nu niet meer aanspreekbaar op het verspreiden van leugens en het praktiseren van de zonde.

2. Met de PKN is er een nieuw kerkverband ontstaan, met nieuwe mensen, een nieuwe structuur en een nieuwe kerkorde. Het is geen voortzetting van iets, maar een nieuwe constellatie. Ik zie geen enkele reden om in deze nieuwe kerk te stappen.

Je nergens bij aansluiten betekent dus dat je kerkelijk dakloos bent. Behoor je niet bij een kerkelijke organisatie.


Voor kerkelijke gemeenten is dat inderdaad een groter probleem dan voor individuele kerkgangers. Zij kunnen zich immers plaatselijk aansluiten via een zogenoemd plaatselijk of tweede register, zoals dat in veel convenant-gemeenten nu wordt ingesteld.

Waarom zou dat niet kunnen, overal buiten blijven. Synodes hebben nog niet veel goeds gebracht, ik kan deze vorm van kerkorganisatie ook niet in de bijbel vinden, ook niet een pogen daartoe.


Toch is dat wel zo. Lees Handelingen 15. Je zou hier kunnen spreken van een eerste synodevergadering. Ook de Didache (plm. 70 na Chr.) is al een vorm van kerkorde. Dat zaken kerkordelijk geregeld worden is niet verkeerd. Het probleem ontstaat pas zodra de bijbel daarbij losgelaten wordt en puur menselijke bepalingen en regels dezelfde zeggenschap krijgen als Gods Woord. Daarmee worden ketterijen kerkelijk gelegaliseerd.

'synode vergaderingen kunnen ze net zo goed op de maan houden, niemand in de gemeente trekt ze wat aan van synode besluiten'. Dus mijn ideaal het recht van de plaatselijke gemeente met een los landelijk verband.


Hier ben ik het wel min of meer mee eens. Het is een structuur die de kerken van de Afscheiding ook kennen. Het nadeel is dat een volgende afscheiding hierdoor wel eenvoudiger wordt gemaakt. Gemeenten houden immers de zeggenschap over hun eigen goederen. Zijn ze het dus met het landelijk verband niet eens, dan kunnen ze er eenvoudig uitstappen. Daardoor ontstaat het gevaar van een lappendeken aan kleine kerkjes, waarvan niemand meer weet wat hun ligging is.

Wij hebben ons op laten jagen door de kerkelijke bobo's en nu zitten wij met de brokken. Wie het weet zegt het maar


Wat te denken van een Commissie van Bijzondere Eenheid, gevormd door predikanten uit de Gereformeerde Bond, HNHK en het Convenant. Zij worden ingeschakeld bij problemen in gemeenten, i.p.v. de CBZ. Het voorstel ligt er inmiddels. Nu nog de uitwerking. Eens kijken of onze predikanten bereid zijn om ook eens elkaars voeten te wassen, in plaats van alleen elkaars oren.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 19 jul 2004 21:20

Omega,
Je woorden las is de eerste keer verkeerd, ik dacht je het over een bijzondere bijstands eenheid had, de BBE, mannen in kogelvrije pakken, maar ik bemerkte mijn vergissing, al lijkt het er zo langzamerhand op dat de verschillende partijen grimmiger tegenover elkaar komen te staan en zal de BBE nog nodig zijn.
De cvbz is m.i. ingesteld om de PKN gemeenten bij te staan en de eigendommen veilig te stellen. Om bij deze com. mensen van de HKHV te voegen lijkt een oplossing maar zal het m.i. niet zijn. Dat zal niet willen, hun opdracht zal moeten veranderen en dat zal de PKN niet doen.
Ik dacht wel dat je het Apostelconvent met een synode zou vergelijken, maar dat vind ik totaal wat anders. Natuurlijk moeten organisaties regelingen hebben, daar zijn het organisaties voor. Maar een boekwerk met alle regelingen zo dik als de bijbel gaat me echt te ver. Het verschilt weinig meer van een bedrijf, het lijkt ook wel een CAO voor predikanten. Allemaal keurig geregelt, ze willen nu ook naar een 36 urige werkweek voor de predikanten, maar daar doen de bonders natuurlijk niet aan mee, die maken geen gebruik van alle leuke regelingen.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 20 jul 2004 09:44

De cvbz is m.i. ingesteld om de PKN gemeenten bij te staan en de eigendommen veilig te stellen. Om bij deze com. mensen van de HKHV te voegen lijkt een oplossing maar zal het m.i. niet zijn. Dat zal niet willen, hun opdracht zal moeten veranderen en dat zal de PKN niet doen.


Het klopt wat je zegt. Ieder voorstel in deze richting strandt op formaliteiten. Dat komt niet omdat het niet mogelijk is, maar omdat de wil tot broederlijke overeenstemming er niet (meer) is. Het is me inmiddels wel duidelijk dat de Satan deze strijd heeft gewonnen. En het wordt nog erger. Er komt een moment dat predikanten en kerkgangers ook lijfelijk aangevallen zullen worden en dat politiebescherming nodig is om mensen te beschermen.

Ik dacht wel dat je het Apostelconvent met een synode zou vergelijken, maar dat vind ik totaal wat anders. Natuurlijk moeten organisaties regelingen hebben, daar zijn het organisaties voor. Maar een boekwerk met alle regelingen zo dik als de bijbel gaat me echt te ver. Het verschilt weinig meer van een bedrijf, het lijkt ook wel een CAO voor predikanten.


1. Het enige verschil met een normale synodevergadering is het feit dat de afgevaardigden geen formele benoeming als synodelid hadden. Daarnaast is de Didache in een synodale bijeenkomst tot stand gekomen.

2. Verder ben ik het wel met je eens. Een kerkorde die dikker is dan de bijbel en die Gods Woord bovendien op tal van punten tegenspreekt, dient m.i. zo snel mogelijk gewijzigd of afgeschaft te worden. De eigen verantwoordelijkheid wordt, door zich te verschuilen achter de kerkorde, weggeredeneerd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 20 jul 2004 10:34

Omega schreef:1. Wat voorheen oogluikend en officieus werd toegestaan, is nu officieel kerkordelijk geregeld. De kerk als geheel is nu niet meer aanspreekbaar op het verspreiden van leugens en het praktiseren van de zonde.


Met je eerste zin ben ik het eens. Met de tweede niet. De PKN is aanspreekbaar op haar dwalingen op basis van het Woord (die op papier de enige bron en norm voor de verkondiging is in de PKN). Of dit in de praktijk ook zo is, is natuurlijk maar de vraag, want hele gedeelten van de NHK, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk lieten zich al niet meer aanspreken op het Woord (en de daarop gegronde belijdenis) en dat zal in de PKN helaas niet veel anders zijn. :(

Omega schreef:2. Met de PKN is er een nieuw kerkverband ontstaan, met nieuwe mensen, een nieuwe structuur en een nieuwe kerkorde. Het is geen voortzetting van iets, maar een nieuwe constellatie. Ik zie geen enkele reden om in deze nieuwe kerk te stappen.


Hmm, dat is een containerkwestie: het gaat om een samengaan van drie kerkverbanden, dus een combinatie van bestaande kerken. Wiskundig gezien is het A+B+C=D. Mensen die nu in de HNHK zitten noemen D iets nieuws, mensen die nu in de PKN zitten zeggen dat D bestaat uit A+B+C, dus iets wat al bestond. Nu bestond A uit A1+A2. A1 (HNHK)ging niet mee in de PKN en ging haar eigen (herstelde) verband vormen. Nu heb je dus D en A1, waarbij D=A2+B+C. Het is interessante wiskunde (maar meer ook niet) en zo bezien heb je dus twee (zo je wilt nieuwe) constellaties overgehouden, nl. de PKN en de HNHK.

Met eenheid heeft dit alles natuurlijk niets te maken. Het is een kerkelijke herverkaveling geworden, die wat mij betreft niet plaats had mogen vinden, omdat we er in kerkelijk Nederland niet op vooruit zijn gegaan. De pijn en verwijdering die het met zich mee heeft gebracht is heel wat anders dan de eenheid in het geloof die het doel zou moeten zijn voor iedereen die de kerkelijke verdeeldheid in Nederland als schuld ervaart. De oude Hervormde Kerk had dus beter eerst ernst moeten maken met de eenheid in eigen kring voor men met andere kerken fusiebesprekingen aan zou gaan. Dat is niet gebeurd en nu zit iedereen met de brokken. Als je ziet hoe delen van deze kerk naast elkaar heenleefden (ik heb kerkdiensten meegemaakt in gemeenten van allerlei pluimage), dan is het ook eigenlijk niet verwonderlijk dat het uiteindelijk tot een breuk is gekomen. Jammer, maar helaas. :(

Wat ook jammer is, is dat beide partijen nu naar machtsmiddelen grijpen (rechtzaken e.d.) om het eigen gelijk te halen. Dat is inderdaad onbegrijpelijk. Als 50% van de leden zegt lid van de HNHK te willen zijn en 50% lid van de PKN, dan moet het toch mogelijk zijn om de kerkelijke goederen evenredig te verdelen? :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 20 jul 2004 13:43

Met je eerste zin ben ik het eens. Met de tweede niet. De PKN is aanspreekbaar op haar dwalingen op basis van het Woord (die op papier de enige bron en norm voor de verkondiging is in de PKN).


In theorie heb je gelijk. De praktijk is een stuk weerbaarstiger. Immers, het Woord is voor velerlei uitleg vatbaar. Wat de een als waarheid beschouwt, ziet de ander als een historische fabel. Een afdoende definitie ontbreekt. En wie het andere pluriforme deel van de kerk wil aanspreken op zijn gedrag, krijgt louter hoongelach als antwoord.

Het is interessante wiskunde (maar meer ook niet) en zo bezien heb je dus twee (zo je wilt nieuwe) constellaties overgehouden, nl. de PKN en de HNHK.


Mijn wiskunde is nooit zo goed geweest. Maar we zijn het in ieder geval eens over het feit dat de PKN geen voortzetting is van iets is, aangezien het nooit bestaan heeft. Overigens kan 'iets' wat al bestond, wel voortgezet worden in iets nieuws. In dat geval gaat het om drie 'ietsen' die -in dit geval- samen 'niets' zijn. ;-) Min x min x min = min. Volgens mij klopt die berekening wiskundig gezien. ;-)

Wat ook jammer is, is dat beide partijen nu naar machtsmiddelen grijpen (rechtzaken e.d.) om het eigen gelijk te halen. Dat is inderdaad onbegrijpelijk. Als 50% van de leden zegt lid van de HNHK te willen zijn en 50% lid van de PKN, dan moet het toch mogelijk zijn om de kerkelijke goederen evenredig te verdelen?


Volstrekt juist. Maar aangezien de PKN een enorm log ambtelijk apparaat in stand moet houden, zullen ze er alles aan doen om dat te voorkomen. Er staat ons straks een enorme kapitaalsvernietiging te wachten. Achtergebleven groepjes die geen eigen kerk meer kunnen onderhouden en het gebouw dus noodgedwongen moeten verkopen. Terwijl HV-gemeenten vervolgens nieuwe kerken laten bouwen en het -al dan niet terecht- vertikken om hun oude bezit terug te kopen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 20 jul 2004 14:13

Omega schreef:Maar we zijn het in ieder geval eens over het feit dat de PKN geen voortzetting is van iets is, aangezien het nooit bestaan heeft.


Dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Ik bedoelde juist te zeggen dat een deel (het grootste) deel van de NHK zich voortzet in de PKN (met een nieuwe kerkorde) en het kleinere deel zich voortzet in de HNHK, weliswaar met de oude kerkorde, maar de interpretatie van die kerkorde is soms anders dan zoals de oude NHK die altijd kerkbreed uitlegde. Zo werd de uitdrukking "in gemeenschap met het belijden van het voorgeslacht" in artikel X van de Hervormde kerkorde vanouds verschillend opgevat. In de HNHK wordt "in gemeenschap met" opgevat als "in overeenstemming met". Dat is natuurlijk beter :wink: , maar zo zie je wel dat je met dezelfde tekst ook andere kanten opkunt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 21 jul 2004 06:24

In de HNHK wordt "in gemeenschap met" opgevat als "in overeenstemming met". Dat is natuurlijk beter , maar zo zie je wel dat je met dezelfde tekst ook andere kanten opkunt.


Een aardige creatieve oplossing, waarmee tevens duidelijk wordt dat de hervormde kerkorde van 1951 een betere basis vormt voor een 'rechtzinniger' kerkelijk leven dan de huidige PKN-kerkorde. Overigens verwacht ik wel dat na de juridische strijd, de kerkorde van 1951 herzien zal worden, zodat afgescheiden kerken hun acte van wederkeer in praktijk kunnen brengen.

Overigens vraag ik mij het volgende af. Ik behoor zelf tot de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk, maar ben ambtsdrager in een PKN-gemeente. Als kerkenraad hebben we besloten om elkaar niet los te laten, ondanks het feit dat de synode verbiedt dat HV'ers ambtsdrager zijn in een PKN-gemeente. Ook blijven we bewust HV-predikanten vragen om bij ons voor te gaan. We accepteren de breuk namelijk niet. Onze gemeente is dus synodaal ongehoorzaam. Waar ik benieuwd naar ben is of datzelfde op meer plaatsen gebeurt? Dus de combinatie HV-ambtsdragers en HV-predikanten (op de kansel) in een PKN-gemeente.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten