Top 10 klassieke componisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 jul 2004 15:38

AikonGirl schreef:
Gershwin schreef:
AikonGirl schreef:daar zakt je broek bij af.


Leg uit :? ik vind dat geen passende opmerking voor op een reformatorisch forum :D :P


Daar zakt je rok bij af dan... :puh:
:D :D :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 16 jul 2004 09:49

Ik werd bij mijn post over Chopin niet erg gehinderd door kennis van zaken. :oops:

Wat ik gehoord heb van Chopin is niet zoveel, een paar pianoconcerten en daarbij had ik niet het gevoel dat ik er veel meer van wilde horen. Ik ben meer een choralen en vioolmens.

:-({|= :-o

Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 17 jul 2004 09:24

elbert schreef:Ik ben meer een choralen en vioolmens.

:-({|= :-o

Elbert

Leg s uit was een choralen mens is?
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 17 jul 2004 21:41

SDG schreef:Leg s uit was een choralen mens is?


Iemand die van koralen houdt, dunkt mij.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 17 jul 2004 22:52

me dunkt ;)
tijd niet gesproken babe

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 17 jul 2004 22:55

AikonGirl schreef:
SDG schreef:Leg s uit was een choralen mens is?


Iemand die van koralen houdt, dunkt mij.

Heet jij ook al Elbert? 8) :? :shock: :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 19 jul 2004 08:09

SDG schreef:
elbert schreef:Ik ben meer een choralen en vioolmens.

:-({|= :-o

Elbert

Leg s uit was een choralen mens is?


Oeps, oeps, een spelfoutje. :oops:

Ik schaam me diep. :oops:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 09:24

Hier mijn favoriete lijstje, niet geheel gehouden tegen de criteria van Gershwin, maar toch:

1) J.S. Bach, met stip op nummer 1
2) Händel
3) Beethoven
4) Albinoni (vind het Adagio in G mineur helemaal geweldig, een meesterstuk waardoor hij op 4 komt)
5) Mozart (vooral z'n Requiem)

Ehm en verder ben ik ook gek op Rachmaninov, Grieg, Mendelssohn.
Geen commentaar

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 jul 2004 12:38

Motormuis schreef:2) Händel

4) Albinoni (vind het Adagio in G mineur helemaal geweldig, een meesterstuk waardoor hij op 4 komt)


Ieksss! :roll: :D Ik vind het adagio van Albinoni best mooi, maar het is eigenlijk te mooi, misschien zou ik het zelfs goedkoop sentiment willen noemen (zonder overigens jouw te grabbel te willen gooien: ik heb zelf onder mijn favoriete muziek nl. ook laag-niveau-stukken die gewoon uiterst simplistisch zijn en slechts mijn meest primitieve gevoelens oproepen :mrgreen: )
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 13:19

Gershwin schreef:
Motormuis schreef:2) Händel

4) Albinoni (vind het Adagio in G mineur helemaal geweldig, een meesterstuk waardoor hij op 4 komt)


Ieksss! :roll: :D Ik vind het adagio van Albinoni best mooi, maar het is eigenlijk te mooi, misschien zou ik het zelfs goedkoop sentiment willen noemen (zonder overigens jouw te grabbel te willen gooien: ik heb zelf onder mijn favoriete muziek nl. ook laag-niveau-stukken die gewoon uiterst simplistisch zijn en slechts mijn meest primitieve gevoelens oproepen :mrgreen: )


Haha, fijn dat je me niet te grabbel gooit, kan ik waarderen :mrgreen:

Over smaak valt niet te twisten, dat is een universele waarheid. Wat jij dus een laag niveau stuk vindt, is hoogst subjectief.

Voor mij is Albinoni een held, ik kan heerlijk wegdromen op zijn Adagio :wink:

Zo kan ik ook genieten van de Messiah, heb hem zelf ook herhaaldelijk gezongen. Ook daarvan wordt gezegd dattie te simpel in elkaar zit, niet in de schaduw van Bach kan staan. Misschien is dat waar, maar ik vind het geweldige muziek.

Heb trouwens ook een keer jouw Porgy en Bess uitgevoerd met ons koor, was ook een feest!
Geen commentaar

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 jul 2004 13:56

Motormuis schreef:
Gershwin schreef:
Motormuis schreef:2) Händel

4) Albinoni (vind het Adagio in G mineur helemaal geweldig, een meesterstuk waardoor hij op 4 komt)


Ieksss! :roll: :D Ik vind het adagio van Albinoni best mooi, maar het is eigenlijk te mooi, misschien zou ik het zelfs goedkoop sentiment willen noemen (zonder overigens jouw te grabbel te willen gooien: ik heb zelf onder mijn favoriete muziek nl. ook laag-niveau-stukken die gewoon uiterst simplistisch zijn en slechts mijn meest primitieve gevoelens oproepen :mrgreen: )


Haha, fijn dat je me niet te grabbel gooit, kan ik waarderen :mrgreen:

Over smaak valt niet te twisten, dat is een universele waarheid. Wat jij dus een laag niveau stuk vindt, is hoogst subjectief.

Voor mij is Albinoni een held, ik kan heerlijk wegdromen op zijn Adagio :wink:

Zo kan ik ook genieten van de Messiah, heb hem zelf ook herhaaldelijk gezongen. Ook daarvan wordt gezegd dattie te simpel in elkaar zit, niet in de schaduw van Bach kan staan. Misschien is dat waar, maar ik vind het geweldige muziek.

Heb trouwens ook een keer jouw Porgy en Bess uitgevoerd met ons koor, was ook een feest!


Bah! weer een woordje teveel gewist. Ik wou dus zeggen: ik wil je smaak niet te grabbel gooien :) Ik vraag me af of niveau subjectief is. Smaak wel, niveau is duidelijk aan een aantal criteria af te meten. Niet dat ik dat kan, maar in theorie is het mogelijk. Ach, ik vind de Messiah persoonlijk ook aansprekender dan de meeste Bach-cantates :D alleen, de vraag was: noem de beste componisten. Zie openingspost. Maar ik neem aan dat je dat bewust genegeerd hebt, dus dan is de discussie een eind gevoerd :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 14:45

Gershwin schreef: Bah! weer een woordje teveel gewist. Ik wou dus zeggen: ik wil je smaak niet te grabbel gooien :) Ik vraag me af of niveau subjectief is. Smaak wel, niveau is duidelijk aan een aantal criteria af te meten. Niet dat ik dat kan, maar in theorie is het mogelijk. Ach, ik vind de Messiah persoonlijk ook aansprekender dan de meeste Bach-cantates :D alleen, de vraag was: noem de beste componisten. Zie openingspost. Maar ik neem aan dat je dat bewust genegeerd hebt, dus dan is de discussie een eind gevoerd :mrgreen:


Ik hou er wel van bewust bepaalde zaken te negeren :wink:

Weet je wat ik een belangrijk onderdeel van niveau vind? Als het mensen aanspreekt, muziek moet iets met je doen.

Dus, als het wat met me doet, ben ik onder de indruk van het niveau van de componisten. Tsja..... :wink:
Geen commentaar

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 20 jul 2004 14:52

Hmm, ik kan me voorstellen, dat er mensen ontroerd zijn door de jostiband ofzo... maar niveau..?

Emotie-opwekkende muziek hoeft miz niet veel te zeggen over compositorisch talent van de componist.
Al is het waarschijnlijk wel zo, dat een getalenteerd componist beter weet in te spelen op emoties...
If you want world peace, fight for justice.

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 15:29

Vrouwe Justitia schreef:Hmm, ik kan me voorstellen, dat er mensen ontroerd zijn door de jostiband ofzo... maar niveau..?

Emotie-opwekkende muziek hoeft miz niet veel te zeggen over compositorisch talent van de componist.
Al is het waarschijnlijk wel zo, dat een getalenteerd componist beter weet in te spelen op emoties...


Is best een leuke hypothese: de kwaliteiten van een componist worden niet bepaald door een bepaalde compositie; een componist heeft kwaliteiten als hij mensen in vervoering kan brengen.

Want zeg nou zelf: een compositie die technisch gezien uitstekend in elkaar zit, maar waardoor mensen absoluut niet geroerd worden, die is toch waardeloos?

Ik hoor graag :mrgreen:

Wil nog wel ff vermelden dat de josti band ook niet mijn smaak is hoor :wink:
Geen commentaar

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 20 jul 2004 20:30

Motormuis schreef:
Is best een leuke hypothese: de kwaliteiten van een componist worden niet bepaald door een bepaalde compositie; een componist heeft kwaliteiten als hij mensen in vervoering kan brengen.

Want zeg nou zelf: een compositie die technisch gezien uitstekend in elkaar zit, maar waardoor mensen absoluut niet geroerd worden, die is toch waardeloos?

Ik hoor graag :mrgreen:

Wil nog wel ff vermelden dat de josti band ook niet mijn smaak is hoor :wink:


Hmm dat zou een oeverloze discussie over de inhoud van het woord 'kwaliteit' kunnen worden

'een componist heeft kwaliteiten als hij mensen in vervoering kan brengen.'

Het lijkt me eerder, dat mensen in vervoering een kwaliteit is, een onder de verschillende die een componist kan hebben.

En als ik toch zelf mag zeggen, zou ik zeker niet zeggen dat een compositie die geen emoties oproept waardeloos is. Emotionele waarde kan het dan missen, er blijft waarde genoeg over. Muziek is niet alleen maar emotie. Muziek is een kunstvorm, waarvan kwaliteit objectief zal zijn, en emotie subjectief.

Dus doet het opwekken van emotie niet echt ter zake als het gaat om beste componisten, omdat dat geen persoonlijke rangschikking hoort te zijn.
If you want world peace, fight for justice.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 80 gasten