Welke preken worden er bij u gelezen in de leesdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 13 jul 2004 13:54

The_Pim schreef:
Motormuis schreef:
Trouwens Pim, vergruizen wordt echt niet figuurlijk gebruikt, maar dat terzijde :wink:

Heb gelukkig nog nooit iemand letterlijk vergruisd zien worden, figuurlijk wel... M.i. hetzelfde soort figuurlijk gebruik als de term 'de grond in boren'
= verguizen
Geen commentaar

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 jul 2004 13:59

Motormuis schreef:
The_Pim schreef:
Motormuis schreef:
Trouwens Pim, vergruizen wordt echt niet figuurlijk gebruikt, maar dat terzijde :wink:

Heb gelukkig nog nooit iemand letterlijk vergruisd zien worden, figuurlijk wel... M.i. hetzelfde soort figuurlijk gebruik als de term 'de grond in boren'
= verguizen

Akkoord. Sorry voor de spraakverwarring. (punt is duidelijk denk'k :D)
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 13 jul 2004 14:16

The_Pim schreef:
wh schreef:Motormuis schreef:

Maar ik zal mijn voorstel van predikanten ruil maar snel intrekken. :mrgreen:

Goed plan. :)

En dan de opmerking dat ik The-Pim dat ik stelselmatig aan het dominees
:arrow: verguizen (type foutje) bent is natuurlijk al helmaal onzin.

Huh zei ik stelselmatig?

Ik lees wel eens wat van je over een dominee, die maar in Houten moet blijven, want dan kom jij 'm iig niet tegen enzo. En die andere dominee die in Zeeland woont, die een keertje in Kampen was, wat was daar verder ook al weer mee?

Begrijp die behoefte om dergelijke dingen te zeggen niet zo.
`

Beter om die zaken in hun verband te lezen The_Pim :!: :!:

Snap even niet waarom je nooit op Bookman gepost hebt :mrgreen:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 13 jul 2004 14:18

The_Pim schreef:
Motormuis schreef:
The_Pim schreef:
Motormuis schreef:

= verguizen

Helemaal met je eens hoor. Maar nogmaals ik heb nog al eens negatief over rechts gedaan, dat is natuurlijk ook niet goed, maar dat heb je nog niet genoemd. Vind je dat minder erg? :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 jul 2004 14:21

@wh: ik werd getriggerd door jouw opmerking over/in relatie tot PrekenWeb.

Richting Bookman heb ik net aan proberen te geven dat afgeven op rechts m.i. ook niet goed is. Bookman spreekt nu in de verleden tijd ('heb negatief gedaan'), dus het gaat de goede kant op!! :D
Hartelijke groeten,

Pim.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 jul 2004 14:27

Motormuis schreef:Wat heb jij toch altijd wijze woorden :mrgreen: :mrgreen:

Da's de leeftijd, hè... :(
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 13 jul 2004 14:31

The_Pim schreef:
Motormuis schreef:
The_Pim schreef:
Motormuis schreef:

= verguizen

Is duidelijk kerel. Enne, zowel links als rechts niet goed om te schoppen. Al heb je met de ene dominee gewoon meer dan met de ander. Da's toch logisch? En dominees zijn nog steeds niet heilig, dus je hoeft het niet altijd met ze eens te zijn. Die tijd ligt gelukkig achter ons.
Geen commentaar

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 jul 2004 14:44

Motormuis schreef:Enne, zowel links als rechts niet goed om te schoppen. Al heb je met de ene dominee gewoon meer dan met de ander. Da's toch logisch? En dominees zijn nog steeds niet heilig, dus je hoeft het niet altijd met ze eens te zijn. Die tijd ligt gelukkig achter ons.

Zeker, lijkt me wel. Zo lang we in de GG Vreugdenhil'en hebben mogen we ook Mouw'en hebben. Zolang het evenwicht maar niet zoek raakt......

Maar laat ze allemaal in hun waarde. Pas trouwens nog een bijzonder fijne dienst gehad onder het gehoor van een predikant die (met die wetenschap ging ik er heen) niet echt in mijn straatje past. Zo moeten we maar vragen voordat we onder het gehoor van predikanten komen of de mensen en onze vooroordelen weg mogen vallen en of Hij aanwezig wil zijn! Dan is het Goed!
Hartelijke groeten,

Pim.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 13 jul 2004 14:51

The_Pim schreef:
Motormuis schreef:Enne, zowel links als rechts niet goed om te schoppen. Al heb je met de ene dominee gewoon meer dan met de ander. Da's toch logisch? En dominees zijn nog steeds niet heilig, dus je hoeft het niet altijd met ze eens te zijn. Die tijd ligt gelukkig achter ons.

Zeker, lijkt me wel. Zo lang we in de GG Vreugdenhil'en hebben mogen we ook Mouw'en hebben. Zolang het evenwicht maar niet zoek raakt......

Maar laat ze allemaal in hun waarde. Pas trouwens nog een bijzonder fijne dienst gehad onder het gehoor van een predikant die (met die wetenschap ging ik er heen) niet echt in mijn straatje past. Zo moeten we maar vragen voordat we onder het gehoor van predikanten komen of de mensen en onze vooroordelen weg mogen vallen en of Hij aanwezig wil zijn! Dan is het Goed!

Precies. Mijn voorkeur ligt bij Vreugdenhil en consorte, maar goed, er zijn ook genoeg Gergemmers die weer liever naar dominees als Mouw luisteren (ken de beste man niet, maar waarschijnlijk rechts :mrgreen: ). God is een verrassend God, die niet aan de 1 of andere dominee gebonden is. Laten we alsjeblieft de diversiteit laten bestaan! En accepteren. Maar dat moet dan binnen de Ger Gem ook gewoon geaccepteerd worden en worden uitgesproken. Nu doet men net alsof er volkomen eenheid is in alles. Die is er gewoon niet, en daar is ook helemaal niks mis mee. In marginale zaken mag je verschillen, da's logisch met meer dan 100.000 mensen bij elkaar.
Geen commentaar

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 13 jul 2004 14:54

The_Pim schreef:@wh: ik werd getriggerd door jouw opmerking over/in relatie tot PrekenWeb.

Richting Bookman heb ik net aan proberen te geven dat afgeven op rechts m.i. ook niet goed is. Bookman spreekt nu in de verleden tijd ('heb negatief gedaan'), dus het gaat de goede kant op!! :D

De discussie over o.a. prekenweb word ergens anders al gevoerd.

En je moet nu niet doen of ik alle linksedominees afkraak :!:
Ik geef af en toe een speldenprik dat is iets heel anders

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 jul 2004 15:09

Motormuis schreef:
The_Pim schreef:

Precies. Mijn voorkeur ligt bij Vreugdenhil en consorte, maar goed, er zijn ook genoeg Gergemmers die weer liever naar dominees als Mouw luisteren (ken de beste man niet, maar waarschijnlijk rechts :mrgreen: ). God is een verrassend God, die niet aan de 1 of andere dominee gebonden is. Laten we alsjeblieft de diversiteit laten bestaan! En accepteren. Maar dat moet dan binnen de Ger Gem ook gewoon geaccepteerd worden en worden uitgesproken. Nu doet men net alsof er volkomen eenheid is in alles. Die is er gewoon niet, en daar is ook helemaal niks mis mee. In marginale zaken mag je verschillen, da's logisch met meer dan 100.000 mensen bij elkaar.

Mee eens (ook de voorkeur :wink:). Als pluriformiteit uitgesproken en geaccepteerd zou worden, dat zou al flink winst zijn voor de GG. Dan zou er heel wat meer rust zijn. Nu wordt een bepaalde lijn tot norm verheven, de mensen die die lijn niet helemaal kunnen volgen gaan stijgeren en je hebt zo 'vlam in de pan'. Respect voor elkaar houdt m.i. in dat ik het wel oneens mag zijn met mensen/predikanten, in die zin dat ik vind dat men niet de juiste accenten legt. En als we de discussies in de GG in groter perspectief plaatsen zijn het uiteindelijk toch alleen maar verschillende accenten?
Hiermee zeg ik dus niet dat men van mij niet mag discusseren, tuurlijk. Dat houdt elkaar scherp. Ga in een hutje op de hei ff lekker bakkeleien, maar houd wel altijd in het oog dat dogmatiek over leerstukken gaat; maak er geen stukken leer van en houd in de gaten dat een predikant ook een herder is met een (ongelovige....) kudde. De eerste aandacht gaat m.i. uit naar het zieleheil van de kudde. En dan heeft Jantje een linkse duw nodig en Pietje een rechtse, maar een predikant moet al zijn schapen 'dwingen in te gaan'!
Soms kom je wel eens mensen tegen die liever onbekeerd en recht in de leer zijn dan bekeerd een accentje wat men niet gewend is. Want die 2e leeft met een gestolen Jezus. Nou, hoe kan je iets stelen wat je geschonken wordt? Een boom wordt uit de vruchten gekend, niet aan de waarde die men toekent aan de toeleidende weg. Maar goed dat is weer een andere discussie....

Pff ik ga wat off-topic geloof ik.

:arrow: Bij ons lezen ze de Cathechismus van wijlen ds Vergunst. En verder als we eens een keertje heel de zondag geen ds hebben van ds Vreugdenhil tot Philpot.
Hartelijke groeten,

Pim.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 13 jul 2004 15:20

The_Pim schreef:
Motormuis schreef:
The_Pim schreef:

Mee eens (ook de voorkeur :wink:). Als pluriformiteit uitgesproken en geaccepteerd zou worden, dat zou al flink winst zijn voor de GG. Dan zou er heel wat meer rust zijn. Nu wordt een bepaalde lijn tot norm verheven, de mensen die die lijn niet helemaal kunnen volgen gaan stijgeren en je hebt zo 'vlam in de pan'. Respect voor elkaar houdt m.i. in dat ik het wel oneens mag zijn met mensen/predikanten, in die zin dat ik vind dat men niet de juiste accenten legt. En als we de discussies in de GG in groter perspectief plaatsen zijn het uiteindelijk toch alleen maar verschillende accenten?
Hiermee zeg ik dus niet dat men van mij niet mag discusseren, tuurlijk. Dat houdt elkaar scherp. Ga in een hutje op de hei ff lekker bakkeleien, maar houd wel altijd in het oog dat dogmatiek over leerstukken gaat; maak er geen stukken leer van en houd in de gaten dat een predikant ook een herder is met een (ongelovige....) kudde. De eerste aandacht gaat m.i. uit naar het zieleheil van de kudde. En dan heeft Jantje een linkse duw nodig en Pietje een rechtse, maar een predikant moet al zijn schapen 'dwingen in te gaan'!
Soms kom je wel eens mensen tegen die liever onbekeerd en recht in de leer zijn dan bekeerd een accentje wat men niet gewend is. Want die 2e leeft met een gestolen Jezus. Nou, hoe kan je iets stelen wat je geschonken wordt? Een boom wordt uit de vruchten gekend, niet aan de waarde die men toekent aan de toeleidende weg. Maar goed dat is weer een andere discussie....

Pff ik ga wat off-topic geloof ik.

:arrow: Bij ons lezen ze de Cathechismus van wijlen ds Vergunst. En verder als we eens een keertje heel de zondag geen ds hebben van ds Vreugdenhil tot Philpot.

Pffff, wat voel ik toch ineens een verbondenheid :wink:

Maar eh, ik neem aan dat je met die "onbekeerde kudde" bedoelt "gedeeltelijk onbekeerde kudde"?

Enne, helemaal gelijk vwb die vruchten. Las vanmorgen nog in Jakobus, die is daar heel duidelijk in.

Het is idd allemaal off-topic, maar wel interessant :mrgreen:
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 jul 2004 23:41

SDG schreef:
Motormuis schreef:Shit, foutje :mrgreen: :mrgreen:

Da's nou al de tweede keer shit vandaag, in een topic over preeklezen... Wat moeten we toch met al die motormuizenkeutels hier? :?

GerGem, he... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 jul 2004 23:58

Bookman schreef:De 3 verbonden leer is niet eens zo'n hele grote afdwaling. Het is meer een splitsing van de 2 verbonden. Kan best met die lui over weg. Ze zijn reeel. Verafgoden geen ds.
Een ouderling in Zeeland die ik onlangs sprak overweegt al heel lang om een keer een preek van Ds. R. Kok te lezen...............
Zou zijn laatste wel eens kunnen zijn............
Maar ja beter van Kok dan van Stoneblock.
Trouwens Race, je taalgebruik is komisch komt op mij een weinig oud Nederlands over. Ik weet kerken waar zo in de diensten nog geplacht wordt een weinigje tot stichting der gemeente voor te gaan in den gebede............... :mrgreen:
En overigens het Bookman hoor, geen Boeman. Enige postings terug lijkt het of ik boeman ben, waar je bang voor moet zijn, maar dat valt best mee. Hij kan ook aardig zijn. :wink:

Een preek van die afvallige ds Kok? Wat erg! Waarom overweegt hij al heel lang om die preek te lezen? Gewoon doen!!! Maar hij is waarschijnlijk toch bang voor de gevolgen... :lol:
Net zoals dat gelazer in Apeldoorn toen. Een ouderling werd afgeraden om een meditatie te houden voor Laat ons de rustdag wijden. Hij droeg Gods Woord uit, en de hel barstte los.... Gekke woordspeling zeg je? Ja, maar 1 minkukel had daar belang bij.... En die heeft z'n zin gekregen, helaas. Leg dat straks Boven maar eens uit: Een uitgelezen kans om DE Boodschap door te geven, maar niet gewild........ Maar goed, on-topic maar weer... :lol: Wij verafgoden bij mijn weten geen dominees, maar wij hebben er ook zoveel... :mrgreen: Wou je er nog een paar? :mrgreen: Misschien komen CGK dominees daarom wel naar jullie toe. Bij de CGK is het voetstuk niet zo hoog (meer)....
Inderdaad beter van Kok dan van Steenblok (aan het been....? :mrgreen: ) Die duurt misschien ook wat korter?

Mijn taalgebruik is enigzins oud-Nederlandschchchchchch, maar dan kan iedereen mijne bedoelinghe be endegrijpen...
Ik ken zat mensen die elken zondag zo worden be-arbeidet door des knechtsch des Woordsch.... Mag ook in normaal Nederlands, trouwens. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Komisch zeg je? Ik mag graag alles met een knipoog benaderen, haalt de angel eruit :wink: Tenzij je met mensen praat die geen humor hebben, dan houdt het snel op.
Trouwens, jouw onderschrift is ook niet van het meest hedendaagse Nederlands. Die Datheen, je lacht je soms enen kriek. Zoek Psalm 60:8 maar eens op. Die is echt goed :mrgreen: En als je het niet kunt vinden: Roep maar, dan krijg je hem van mij. Een CGK-er die wet wat de berijming van Datheen is....?????? Doet je vast goed, om te weten dat je niet de enige bent die weet wat deze knakker heeft gedaan. :)
Trouwens, ik heb nooit gezegd dat je niet aardig bent, Boe(k)man.. [-X
Dat is eene leugenachtigheid, die deeze stonde des daags niet ende kan verdraagen.. :mrgreen:
Als je over bent naar 3 verbonden dan hoor ik het wel. Ik heb nog een overbodig verbond liggen van een ds die GG is geworden...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 jul 2004 00:02

pugna schreef:
wh schreef::arrow: BOOKMAN IS BACK

Ik wil hier geen dominees met de grond gelijk maken, maar als we
aan domineesruil gaan doen, kies er dan maar 1 van prekenweb :mrgreen: :mrgreen:

Hier krijg ik vast reactie op :wink:

Die willen wij wel hebben, jij mag er eentje uit zoeken uit de linkervleugel van de CGK.

Ben royaal vandaag, neemt er maar twee. Jullie hebben toch een groot tekort aan prdikanten? :P

2??? Niet zo gierig! Geeft uw broeders en zusters uit de GG wat ze willen (uit onze linkervleugel, inderdaad :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , zorgt ervoor dat bij de GG ook een en ander recht wordt getrokken.. :lol: ). Maar die zullen ze wel niet willen. :cry: Kùnnen ze eens wat veranderen... Waarschijnlijk te eigenwijs? :mrgreen: :lol: :wink:

Terug naar “Archief”