kleren in kerk belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

kleren in kerk belangrijk?

Berichtdoor Lalage » 13 jul 2004 15:39

De moeder van Borkdude vond het vreselijk dat hij afgelopen zondag kisten aan had met zo'n korte lange broek, zodat die kisten ook duidelijk te zien waren. Ze zei ook dat de mensen hem aanstaarden. Zijn lange haar vindt ze ook niet altijd mooi.
Na veel gezeik zei ik dat dat toch niet belangrijk is, hoe iemand eruit ziet. Ik vond het toevallig wel mooi hoe hij erbij liep.

Wat moet je dan? Is het belangrijk wat je aantrekt naar de kerk? En waarom, om wat anderen wel niet zullen denken? Ik kan me er zo boos over maken... Een rok aantrekken in een refokerk vind ik heel wat anders, dat doe ik wel om me aan te passen.

Wat vinden jullie?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: kleren in kerk belangrijk?

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jul 2004 15:43

Lalage schreef:De moeder van Borkdude vond het vreselijk dat hij afgelopen zondag kisten aan had met zo'n korte lange broek, zodat die kisten ook duidelijk te zien waren. Ze zei ook dat de mensen hem aanstaarden. Zijn lange haar vindt ze ook niet altijd mooi.
Na veel gezeik zei ik dat dat toch niet belangrijk is, hoe iemand eruit ziet. Ik vond het toevallig wel mooi hoe hij erbij liep.

Wat moet je dan? Is het belangrijk wat je aantrekt naar de kerk? En waarom, om wat anderen wel niet zullen denken? Ik kan me er zo boos over maken... Een rok aantrekken in een refokerk vind ik heel wat anders, dat doe ik wel om me aan te passen.

Wat vinden jullie?

waarom pas je je dan wel aan in een refokerk?? en niet in een andere kerk dan??
Laatst gewijzigd door trijntjejohanna op 13 jul 2004 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 13 jul 2004 15:44

Lalage schreef:De moeder van Borkdude vond het vreselijk dat hij afgelopen zondag kisten aan had met zo'n korte lange broek, zodat die kisten ook duidelijk te zien waren. Ze zei ook dat de mensen hem aanstaarden. Zijn lange haar vindt ze ook niet altijd mooi.

Wat vinden jullie?

Tsja, krijg je eenzelfde discussie als met hoedjes, aanpassen, niet aanpassen, ergeren, wie ergert wie, etc. etc.

Op zich is kleding niet zo heel belangrijk. Ik trok in mijn studententijd ook altijd kleren aan die niemand anders bij ons in de kerk aan had. Vond ik stoer zeg maar :oops:
Zou dat nou niet zo snel meer doen. Ik doe wel aan wat ik wil, maar het moet wel netjes zijn. En netjes is subjectief en rekbaar. En dus is het eigenlijk onmogelijk om hierop antwoord te geven.

Ik vind kisten geen probleem. Maar ja, wie ben ik :mrgreen: ?

Maar goed, antwoord op je vraag: jij moet je tegenover God kunnen verantwoorden. Als jij vindt dat jij die kleren aan kunt trekken, dan gewoon doen. Mensen hebben toch altijd wel wat aan te merken.

Je moet dus niet bewust provoceren.

Maar ja, da's mijn mening....
Geen commentaar

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 jul 2004 15:45

Soms geef je in reacties elders op dit forum blijk van enige mate van intelligentie. Maar nu?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 jul 2004 15:58

Ik heb naar de kerk altijd gewoon de kleren aan die ik doordeweeks ook aan heb.
En die zijn misschien soms wel apart, zeker in mijn kerk. Maar ze zijn wel netjes, vind ik zelf.

Als ik in een mini-rokje of iets heel bloots naar de kerk zou gaan zou ik me niet lekker voelen. Omdat je wel voor Gods aangezicht verschijnt, in Zijn huis komt.
Maar goed, zulke kleren zou ik sowieso niet snel aandoen...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 jul 2004 16:04

JialiKelly schreef:Als ik in een mini-rokje of iets heel bloots naar de kerk zou gaan zou ik me niet lekker voelen. Omdat je wel voor Gods aangezicht verschijnt, in Zijn huis komt.
Maar goed, zulke kleren zou ik sowieso niet snel aandoen...
Hoe kom je erbij dat de kerk Gods huis is?
En je verschijnt doordeweeks toch ook voor Gods aangezicht? Als ik kleren doordeweeks aan kan, kan dat in principe op zondag ook.
Niet dat ik in een spijkerbroek de kerk binnen kom huppelen, dan krijgt m'n moeder de dag erna direct dertig telefoontjes van verontwaardigde gemeenteleden.. ;)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 13 jul 2004 16:08

dat was nu net waarom ik de laatste zin erbij zette :
zulke kleren zou is sowieso niet snel aandoen.

sorry, ik zei het dan niet expliciet genoeg, maar ik bedoel hetzelfde als wat jij zegt :)
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 jul 2004 16:10

Okee. Wat zijn we toch eensgezind. :)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 jul 2004 18:08

Wat vinden jullie?

Zijn moeder laat oude mensen bepalen wat hij aan moet trekken.
Als mensen zo reageren jagen ze een heleboel jonge mensen de kerk uit, die daar met goede intenties heen gaan.
Ik vind het onzin. Als je jong bent, mag je er ook jong uitzien, en wat is er mis met kisten?
Waarom moet je er perse tuttig uitzien om geaccepteerd te worden?
En, bovendien heeft hij hele normale kleren aan, en gaat hij niet in z'n zwembroek naar de kerk.

Daar erger ik me wel aan, in Zuid Frankrijk, mensen die kerken gaan bezoeken in een zwembroek en een tshirt :?
Dat vind ik wel oneerbiedig.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 13 jul 2004 18:34

Mijn motto: Doe normaal dan doe je al gek genoeg. :idea:

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 jul 2004 18:35

Beste Lalage,

Je kan je afvragen of je boosheid terrecht is. Is het zo moeilijk om je schoonmoeder/moeder te gemoet te komen. Ook al zie je er zelf helemaal geen kwaad in. Doe het dan gewoon uit liefde voor je (schoon)moeder. Het is toch geen halszaak. En je krijgt er ook geen enge ziekte van. Het enige wat je met er tegen in gaan zal bereiken is een huis met herrie. Er zijn ook wel een aantal bijbel teksten te noemen die jullie gedrag afkeuren.

1 Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geergerd wordt, of waarin hij zwak is.
22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud jullie zijn. Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment het gezag van een ouder niet meer zo zal aanvaarden. Toch wil ik jullie wijzen op de Heere Jezus die, hoewel Hij God was, Zijn ouders in alles gehoorzaam was.

Verder geef ik geen waarde oordeel over de kleren van je vriend. Het zullen mijn kleren niet zijn. Maar zijn ze provocerend en je weet dat (dat ervaart je schoonmoeder namelijk zo), dan denk ik dat je zonde doet.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 13 jul 2004 18:53

Ik denk dat het principe niet zo heel veel uitmaakt wat je draagt in de kerk, het gaat erom hoe je in de kerk zit, de kleren maken je geloof niet (maar ach). Wel vind ik het belangrijk dat je je wel een beetje aanpast, als nou meer dan de helft zich aan je ergert, dan weet ik het ook niet, maar dan zou i kwat anders aantrekken, maar dat dan voor de goede orde en om geen aanstoot te geven, we kunnen wel zeggen dat die ander dan juist niet goed bezig is, maar ik heb dan zoiets van ik hou de eer aan mezelf en pas me aan.
Als het alleen zijn moeder is, moet hij het gewoon zo laten en er met haar maar is over praten.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 jul 2004 18:55

Nou, sorry, hoor, ik ben het niet eens dat een bepaald modebeeld (zoals skater) provocerend is.
Het is gewoon een kwestie van smaak.
Ik ben 45, maar ik ga ook niet in een mantelpakje lopen, voor geen goud!
Ik loop er ook bij zoals ik het zelf mooi vind. En dan kan er altijd wel iemand mij provocerend noemen, omdat ik in lange jurken loop, en niet in bv een spijkerbroek met puntlaarzen, of wat dan ook moet van de massa.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 jul 2004 19:00

Mariamagdalena schreef:Nou, sorry, hoor, ik ben het niet eens dat een bepaald modebeeld (zoals skater) provocerend is.
Het is gewoon een kwestie van smaak.
Ik ben 45, maar ik ga ook niet in een mantelpakje lopen, voor geen goud!
Ik loop er ook bij zoals ik het zelf mooi vind. En dan kan er altijd wel iemand mij provocerend noemen, omdat ik in lange jurken loop, en niet in bv een spijkerbroek met puntlaarzen, of wat dan ook moet van de massa.

Kijk ik weet ook wel dat het ver kan gaan, en dat je niet iemand in het oneindige te gemoed kan komen. Maar een moeder, en een lange in plaats van een korte broek moet toch geen probleem hoeven zijn?

en wat vind je dan van de uitspraak. Als je broeder er zich aan stoot?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 jul 2004 19:02

Okee, een lange broek, maar dan wel met kisten.........

Als je broeder zich eraan stoot; je broeder kan zich overal wel aan stoten. Je hebt broeders die stoten zich er al aan als je je haar geverft hebt. Moet je dan voor die broeder maar een grijze kop laten groeien? En wat als jij je aan diezelfde broeder ook stoot, maar je laat het niet merken?
Mensen zouden eens wat meer respect voor elkaar moeten hebben.

Terug naar “Archief”