Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 01 jul 2004 19:45

hijwel schreef:
wh schreef:Ik zou dit weekend liever in Terneuzen wonen als in Kampen
ben je dan bedorven :?: :wink:

hey wat is er mis met kampen :wink:

Ik luister nu eenmaal liever naar de ene ds dan de andere ds

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2004 19:53

wh schreef:
hijwel schreef:

oke, mag van mij hoor..
onderzoek alle dingen maar behoud het goede he?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 01 jul 2004 19:58

hijwel schreef:
wh schreef:
hijwel schreef:

oke, mag van mij hoor..
onderzoek alle dingen maar behoud het goede he?

Ik heb hem al meerdere keren gehoord.
Maar als ik liever een andere ds hoor wil niet zeggen dat ik de waarheid
in pacht heb.
Iedereen heeft een persoonlijke voorkeur, is op zich niets mis mee. :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 jul 2004 10:48

Maar goed, Bakker is dus naar Urk. Best een leuk plekkie om te wonen denk ik, en het heeft wel wat trekjes van Opheusden. Hopelijk lukt het hem de blowende jeugd van hun verslaving af te krijgen, is nogal een probleem daar. Dat lijkt me nou een uitdaging als dominee: die gasten bereiken met het evangelie en zien dat ze vervolgens verslaafd aan Christus raken. Da's pas mooi.[/quote]

Wil je even normaal doen? Je doet net of heel urk verslaafd is aan de drugs. Laat het nu maar ongeveer 400 van de 17000 mensen zijn. Dat zijn er veeeeeel minder dan dan de anderen die verslaafd zijn aan Christus. Zeg de volgende keer pas zoiets als je het zeker weet. Want wat er allemaal in de media gezegd is, is grotendeels niet waar.
Laatst gewijzigd door mw op 10 jul 2004 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 09 jul 2004 11:03

mw schreef: Wil je even normaal doen? Je doet net of heel urk verslaafd is aan de drugs. Laat het nu maar ongeveer 400 van de 17000 mensen zijn. Dat zijn er veeeeeel minder dan dan de anderen die verslaafd zijn aan Chrisstus. Zeg de volgende keer pas zoiets als je het zeker weet. Want wat er allemaal in de media gezegd is, is grotendeels niet waar.

Sorry mw, niet boos worden....Met alle respect: ik vind 400 van de 17000 heel veel, heb het voor je uitgerekend: dat is 2,35%. Het landelijk percentage ligt op 0,25%. Significant hoger dus....

Absoluut niet bedoeld als schoppen tegen Urk, maar cijfers liegen niet. En ik veroordeel die jeugd echt niet hoor. Maar het zou toch mooi zijn als we die 400 man ook van de drugs afkrijgen?
Geen commentaar

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 jul 2004 10:25

ik bedoelde het echt niet verkeerd. Maar je begrijpt vast wel dat er altijd kritiek wordt gegeven op het christelijk urk. Je begrijpt dan ook wel dat dat niet leuk is voor de "goede" jeugd van urk. In Utrecht zal het heus niet beter ( en ook niet slechter)zijn dan op Urk.
Maar dat je schrijft dat het wat is voor die dominee. Dat vind ik echt verkeerd. Want er wordt van alles gedaan, door de kerken, politie, vrijwilligers, enzovoort, om die jongeren weer op het recht pad te krijgen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jul 2004 12:32

mw schreef:ik bedoelde het echt niet verkeerd. Maar je begrijpt vast wel dat er altijd kritiek wordt gegeven op het christelijk urk. Je begrijpt dan ook wel dat dat niet leuk is voor de "goede" jeugd van urk. In Utrecht zal het heus niet beter ( en ook niet slechter)zijn dan op Urk.
Maar dat je schrijft dat het wat is voor die dominee. Dat vind ik echt verkeerd. Want er wordt van alles gedaan, door de kerken, politie, vrijwilligers, enzovoort, om die jongeren weer op het recht pad te krijgen.

ja ik geloof echt dat iedereen er hard aan werkt.. maar je moet wel reeel blijven.

vindt je het gek als ik zeg: "(christelijk) Urk is niet echt een lichtend licht is in deze donkere wereld" En dat moet het wel zijn duz.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 jul 2004 14:37

vindt je het gek als ik zeg: "(christelijk) Urk is niet echt een lichtend licht is in deze donkere wereld" En dat moet het wel zijn duz.

Hoe bedoel je dat? Wil je soms beweren dat wij naar de buitenkant niet laten zien dat we christen zijn. Ik geef toe dat er (veel) plaatsgenoten die zich niet altijd als een christen gedragen. Maar is dat niet in elke woonplaats zo? Ik kan genoeg dingen opnoemen waarbij blijkt dat we ons christen zijn willen uitdragen.

Dan we een christelijke naam hebben, daar kan ik niets aan doen. En ik weet we doen niet altijd onze naam eer aan.

Ik weet niet hoe ik alles goed onder woorden moet brengen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jul 2004 15:23

mw schreef:vindt je het gek als ik zeg: "(christelijk) Urk is niet echt een lichtend licht is in deze donkere wereld" En dat moet het wel zijn duz.

Hoe bedoel je dat? Wil je soms beweren dat wij naar de buitenkant niet laten zien dat we christen zijn. Ik geef toe dat er (veel) plaatsgenoten die zich niet altijd als een christen gedragen. Maar is dat niet in elke woonplaats zo? Ik kan genoeg dingen opnoemen waarbij blijkt dat we ons christen zijn willen uitdragen.

Dan we een christelijke naam hebben, daar kan ik niets aan doen. En ik weet we doen niet altijd onze naam eer aan.

Ik weet niet hoe ik alles goed onder woorden moet brengen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ik denk dat er van urk te weinig uit gaat. In urk wonen alleen maar Christen zo ongeveer. Ik heb genoeg negative reacties gehoord van niet christen in mijn omgeving over urk. En daardoor wordt gedeeltelijk hun beeld op het christendom gevormt. Het zou zo moeten zijn dat buitenstaanders het hebben over het grote geluk wat de mensen in urk hebben. En doordoor jaloers worden.

Ik geloof ook dat er heel veel urkers zijn die Christus echt volgen. Maar er zijn er ook zo veel die alleen maar een traditie volgen, en geen contact hebben met de levende God.

kort samengevat:
de buitenwereld wordt niet jaloers op wat urk uitstraalt, het zou mooi zijn dat meer urkers de levende Christus uit mogen gaan stralen zodat jullie samen een lichtent licht mogen zijn in deze wereld.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 jul 2004 21:32

je moet die alle urkers over een kam scheren. Ik ben het met je eens dat veel urkers hun christen zijn niet uitdragen. Maar draag je dat nu zelf ook uit, door mensen te veroordelen die je niet eens kent?

Ik zou ook willen dat alle urkers zich als een echte christen gedragen. Dat ben ik met je eens. Maar wil je de volgende keer ook erbij nadenken dat je niet alle urkers over een kam scheert. Want zo kwets je wel veel mensen. En nu wil ik niet de indruk geven dat ik alles goedpraat, en ik zal ook niet alle goede werken van urk opnoemen. Maar denk er wel bij door dat urk niet als enigste dorp de STEMPEL heeft als christelijk dorp.

Ik wil de nadruk leggen dat het een STEMPEl is door mensen van buitenaf gegeven. DUS DAT BETEKENT DAT HET IN DE WERKELIJKHEID NIET ALTIJD ZO IS.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jul 2004 22:58

mw schreef:je moet die alle urkers over een kam scheren. Ik ben het met je eens dat veel urkers hun christen zijn niet uitdragen. Maar draag je dat nu zelf ook uit, door mensen te veroordelen die je niet eens kent?

Ik zou ook willen dat alle urkers zich als een echte christen gedragen. Dat ben ik met je eens. Maar wil je de volgende keer ook erbij nadenken dat je niet alle urkers over een kam scheert. Want zo kwets je wel veel mensen. En nu wil ik niet de indruk geven dat ik alles goedpraat, en ik zal ook niet alle goede werken van urk opnoemen. Maar denk er wel bij door dat urk niet als enigste dorp de STEMPEL heeft als christelijk dorp.

Ik wil de nadruk leggen dat het een STEMPEl is door mensen van buitenaf gegeven. DUS DAT BETEKENT DAT HET IN DE WERKELIJKHEID NIET ALTIJD ZO IS.

het gaat mij er ook niet om om mensen te veroordelen. Of om urkers over 1 kamp te scheren. Als je mijn reactie leest kun je dr mischien uit opmaken dat dat iig niet mij bedoeling is. Ik ken urkers die volgelingen van Jezus zijn en ook zo handelen in hun leven. Ik ken ook urkers die zwart werken, Jezus niet volgen en ook elke zondag braaf in de kerk zitten.

Ik weet dat er verschillen zijn onder de urker bevolking. Maar de buitenwereld ziet urk als "christelijk" zij maken geen onderscheid tussen verschillende christenen. Voor hun is het 1 pot nat. En daarom vindt ik het jammer dat urk (in zijn geheel) zo weinig uitstraalt van Christus. Dat ligt niet aan de echte christenen, maar dat ligt aan de mensen die zich als christen voordoen. maar eigenlijk geen volgelingen van Christus zijn, maar volgelingen van een traditie.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 jul 2004 09:02

hijwel schreef:
het gaat mij er ook niet om om mensen te veroordelen. Of om urkers over 1 kamp te scheren. Als je mijn reactie leest kun je dr mischien uit opmaken dat dat iig niet mij bedoeling is. Ik ken urkers die volgelingen van Jezus zijn en ook zo handelen in hun leven. Ik ken ook urkers die zwart werken, Jezus niet volgen en ook elke zondag braaf in de kerk zitten.

Ik weet dat er verschillen zijn onder de urker bevolking. Maar de buitenwereld ziet urk als "christelijk" zij maken geen onderscheid tussen verschillende christenen. Voor hun is het 1 pot nat. En daarom vindt ik het jammer dat urk (in zijn geheel) zo weinig uitstraalt van Christus. Dat ligt niet aan de echte christenen, maar dat ligt aan de mensen die zich als christen voordoen. maar eigenlijk geen volgelingen van Christus zijn, maar volgelingen van een traditie
Ok, ik begrijp je. Ik zie dat zelf ook en kan het vaak niet begrijpen van die mensen. Maar je zult begrijpen dat het bij de "goede" urkers vaak in het verkeerde keelgat schiet als er iets nagatiefs over Urk gezegd word. Vaak worden zij erop aangekeken. Ik denk dat je het met me eens bent dat er alleen negatieve dingen over urk in het nieuws zijn. Dus dan begrijp je wel dat het vaak in het verkeerde keelgat schiet. Want vaak is het ook nog zo dat het steeds erger wordt voorgedaan dan dat het is. En dat moet een keer ophouden. :idea:

je schrijft dat de buitenwereld geen verschil maakt utssen de verschillende christenen. Ik hoop dat iedereen die dit leest wel gaat doen en dat men daar rekenening probeert te houden.[/b][b][/b]

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jul 2004 09:34

mw schreef:Ok, ik begrijp je. Ik zie dat zelf ook en kan het vaak niet begrijpen van die mensen. Maar je zult begrijpen dat het bij de "goede" urkers vaak in het verkeerde keelgat schiet als er iets nagatiefs over Urk gezegd word. Vaak worden zij erop aangekeken. Ik denk dat je het met me eens bent dat er alleen negatieve dingen over urk in het nieuws zijn. Dus dan begrijp je wel dat het vaak in het verkeerde keelgat schiet. Want vaak is het ook nog zo dat het steeds erger wordt voorgedaan dan dat het is. En dat moet een keer ophouden. :idea:

je schrijft dat de buitenwereld geen verschil maakt utssen de verschillende christenen. Ik hoop dat iedereen die dit leest wel gaat doen en dat men daar rekenening probeert te houden

ja ik hoop ook dat de buitenwereld ziet dat de urkers die zich niet christelijk gedragen geen volgelingen zijn van Christus maar gewoon een traditie aanhangen..

Ik zeg dit alles naar aanleiding van een gesprek vorige week met een collega. Hij had respect voor christenen, en daarom vloekte hij ook niet. En hield in heel veel dingen rekening met Christenen. Maar hij voetbalde wel eens met urkers en snapte niet wat zij allemaal deden, terwijl hij respect moest hebben voor hun geloofsbeleving. Ik heb hem maar proberen uit te leggen dat een heel aantal urkers alleen een traditie aanhangen en het niet echt te doen is om Christus.

ik vindt urk helemaal niet negatief hoor. over het algemeen zijn het hele eerlijke mensen die alles zeggen wat ze denken. En waarmee je goed kan praten. Maar toch hoop ik dat het beeld van urk naar de buitenwereld zal veranderen zodat christelijke urk ook echt Christus uit gaat stralen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 jul 2004 09:39

ja dat hoop ik ook. Ik verbaas me er ook vaak over als ik een keer naar hun voetballen kijk. Ik begrijp dat echt niet van hen en zal dat gedrag ook niet geodkeuren. Bedankt dat je het je collega hebt uitgelegd. Dat is er toch weer een minder die iets minder negatief over urk denkt.

Ik hoop ook dat heel urk Christus nog een echt gaat liefhebben. Maar ja.... het zal wel lang duren voordat die droom gaat uitkomen ( maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit).

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 jul 2004 09:41

da. L.A. den Butter van Culemborg heeft bedankt voor Urk ( CGK- Maranatha). Afwachten nu maar wie we nu gaan beroepen na de vakantie.

Terug naar “Archief”