Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 16:19

Joepie ik stuur je zo even een pb-tje!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 16:55

Annerieke schreef: Hij verlangt dat we rein en zuiver leven. wat dacht je hoe ik me gevoeld heb na die echtscheiding? Gesmeekt heb ik om vergeving en die kreeg ik! Maar het is niet zomaar even 'goed je best doen" (ja ook wel natuurlijk).

zie ik het echt zo zwaar? :cry:

Ja, volgens mij zie je het zwaarder dan nodig is.
Waarom zou je niet mogen scheiden? Waarom moest je vergeving vragen daarom? Je bent toch niet in een opwelling gescheiden of voor de lol?
Jij lijkt me geen type die zomaar zal scheiden, daar zal echt wel het nodige aan vooraf zijn gegaan.
Er zijn best redenen die God wel goed vindt, bv mishandeling, geestelijk of lichamelijk, overspel, etc. Daar hoef jij je niet zondig om te voelen.
Ik denk dat jij best wel zuiver leeft, als ik hoor hoe serieus je bent.
En als jij vindt dat je 5 maanden onthouding moet doen, dan moet je dat gewoon doen. Niks mis mee, toch?

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jul 2004 17:02

Bij ons in huis woont nu ook een stel "samen".
De vriend van mijn dochter woont tijdelijk bij ons in huis.
Is ook samen wonen maar toch ook weer niet.
Hij slaapt in de slaapkamer van mijn zoon, en mijn dochter heeft een kamer met haar zus. Dus erg veel privacy hebben ze niet.
Maar toch vinden ze het fijn om elke dag samen te zijn.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 17:27

joepie schreef:Bij ons in huis woont nu ook een stel "samen".
Hij slaapt in de slaapkamer van mijn zoon, en mijn dochter heeft een kamer met haar zus. Dus erg veel privacy hebben ze niet.

Lijkt me een zeer goede oplossing, en nog heel gezellig ook.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2004 18:26

Natuurlijk joh, heel leuk en heel gezellig en ..... als de kat van huis is dansen de muizen, maar ze slapen apart hoor!
Dit heeft ABSOLUUT niets te maken met de vraagstelling van Annerieke.

@Annerieke
Joh, ik heb respect voor je keus. Vijf maanden samenleven met je geliefde zonder die liefde seksueel tot uitdrukking te brengen lijkt me een enorme opgaaf. Ik vraag mij in alle eerlijkheid echt af of God dit van je eist maar dat is een vraag tussen jou en God.
Eerder sprak iemand van hypocriet. En daar moest ik eigenlijk toch ook wel even aan denken hoor. Maar uit jouw reacties kreeg ik de indruk dat dit niet het geval is.

Toch ben ik het ergens ook wel weer een beetje met Joepie eens. Als je echt problemen hebt met het seksueel samenleven en je kunt dat niet verantwoorden voor God, waarom dan die 5 maanden wachten? Oké je wilt er een fijn gebeuren van maken voor je familie en vrienden. Logisch, zou ik ook willen. Niets lijkt mij mooier als je verbintenis met je partner "vieren" voor God en met andere mensen die je dierbaar zijn.
Maar niets let je om morgen even bij de burgerlijke stand langs te fietsen om te trouwen voor de wet. En dan kun je dus wettelijk samen naar bed.
De dienst in de kerk, het feest met familie en vrienden kan op een later tijdstip. Je huwelijk word immers niet afgesloten in de kerk maar op het gemeentehuis.

Ik krijg een beetje het gevoel dat je door die maanden in "onthouding" te leven boete wilt doen. En dan moet ik denken aan
"Brandofferen nog offers voor de schuld, voldeden aan .... enz."

Maar ja, 't is moeilijk hoor, uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen in een bepaalde kerkelijke nominatie te staan. En wil je dat je huwelijk daar "gezegend" zal worden. Dan zul je ook hun opstelling moeten aanvaarden, tenzij je een ander geluid wilt laten horen.

Als jij kan en mag geloven dat God jullie heeft samengebracht laat dan "de gemeente zwijgen."

Ik wens je heel veel wijsheid toe
Laatst gewijzigd door Zareb op 09 jul 2004 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 18:58

Als de kat van huis is, dansen de muizen... dacht ik ook aan.... toch zijn er tegenwoordig weer een heleboel Christenjongeren die er bewust voor kiezen om te wachten tot ze getrouwd zijn......... misschien kiezen Joepie's kinderen er zelf wel voor om apart te slapen en mag het van haar wel.............

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jul 2004 20:02

Zareb schreef:

Natuurlijk joh, heel leuk en heel gezellig en ..... als de kat van huis is dansen de muizen, maar ze slapen apart hoor!
Dit heeft ABSOLUUT niets te maken met de vraagstelling van Annerieke.

Toch ben ik het ergens ook wel weer een beetje met Joepie eens. Als je echt problemen hebt met het seksueel samenleven en je kunt dat niet verantwoorden voor God, waarom dan die 5 maanden wachten? Oké je wilt er een fijn gebeuren van maken voor je familie en vrienden. Logisch, zou ik ook willen. Niets lijkt mij mooier als je verbintenis met je partner "vieren" voor God en met andere mensen die je dierbaar zijn.
Maar niets let je om morgen even bij de burgerlijke stand langs te fietsen om te trouwen voor de wet. En dan kun je dus wettelijk samen naar bed.
De dienst in de kerk, het feest met familie en vrienden kan op een later tijdstip. Je huwelijk word immers niet afgesloten in de kerk maar op het gemeentehuis.

Ik krijg een beetje het gevoel dat je door die maanden in "onthouding" te leven boete wilt doen. En dan moet ik denken aan
"Brandofferen nog offers voor de schuld, voldeden aan .... enz."

Maar ja, 't is moeilijk hoor, uiteindelijk heb je er zelf voor gekozen in een bepaalde kerkelijke nominatie te staan. En wil je dat je huwelijk daar "gezegend" zal worden. Dan zul je ook hun opstelling moeten aanvaarden, tenzij je een ander geluid wilt laten horen.

Als jij kan en mag geloven dat God jullie heeft samengebracht laat dan "de gemeente zwijgen."

Ik wens je heel veel wijsheid toe

Je moet het natuurlijk weer in het negatieve trekken. Maar om je gerust te stellen, ze dansen niet op tafel, maar ook niet in bed. Want hier is de kat nooit van huis! Dus ze zijn nooit alleen thuis, maak je geen zorgen!
En als ze alleen thuis zouden zijn dan nog zouden ze niet doen wat jij suggereerd.

Wat bedoel je met de gemeente laten zwijgen?
Ik denk dat de keuze van Annerieke en haar a.s. man een goede keuze is.
Als zij tot het inzicht zijn gekomen dat ze in zonde hebben samen geleefd dan is de enige oplossing: God om vergeving vragen en de zonde uit je leven weg doen. En dat houd dus in hun geval in dat ze niet meer met elkaar naar bed gaan tot aan hun huwelijk.
Lijkt me een goed keus en verstandig. Lijkt me ook best te doen.
Waarom niet?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2004 23:06

joepie schreef:Je moet het natuurlijk weer in het negatieve trekken. Maar om je gerust te stellen, ze dansen niet op tafel, maar ook niet in bed. Want hier is de kat nooit van huis! Dus ze zijn nooit alleen thuis, maak je geen zorgen!
En als ze alleen thuis zouden zijn dan nog zouden ze niet doen wat jij suggereerd.

Als zij tot het inzicht zijn gekomen dat ze in zonde hebben samen geleefd dan is de enige oplossing: God om vergeving vragen en de zonde uit je leven weg doen. En dat houd dus in hun geval in dat ze niet meer met elkaar naar bed gaan tot aan hun huwelijk.
Waarom niet?

Tja, als jij goed gelezen had dan had je kunnen zien dat ik niets in het negatieve trek. In tegendeel zelfs.
Het feit dat jij mijn bijdrage als "negatief" ziet zegt meer over jou dan over mij.
Maar dit terzijde, we gaan hier niet "op de man spelen".
Al hoe wel :D

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jul 2004 06:37

Zareb schreef:
joepie schreef:Je moet het natuurlijk weer in het negatieve trekken. Maar om je gerust te stellen, ze dansen niet op tafel, maar ook niet in bed. Want hier is de kat nooit van huis! Dus ze zijn nooit alleen thuis, maak je geen zorgen!

Waarom niet?

Tja, als jij goed gelezen had dan had je kunnen zien dat ik niets in het negatieve trek. In tegendeel zelfs.
Het feit dat jij mijn bijdrage als "negatief" ziet zegt meer over jou dan over mij.
Maar dit terzijde, we gaan hier niet "op de man spelen".
Al hoe wel :D

Ik vond je opmerking over de kat van huis tamelijk negatief!
En zo was het ook bedoelt. Je suggeerde een heleboel.
Dat zegt dus meer over jou dan over mij.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 10 jul 2004 08:34

Joepie, joepie ](*,)

Lees alsjeblieft alles voordat je een reactie geeft.

En met de "de gemeente zwijgen" bedoel ik: Als Annerieke en haar a.s. man samen hebben besloten dat ze geen seks zullen hebben tot hun huwelijk, dan heeft niemand het recht om hun te verbieden in één huis te wonen. Ook de kerkeraad niet.

Ik trek niets in het "negatieve". Zelfs de kat niet, want ik ben een dierenvriend. Al hoewel m'n honden het niet zullen waarderen als ik een kat in huis haal. Maar dit terzijde.

Waarom toch altijd die overdreven nadruk op seks. Seks is toch uiteindelijk niet meer of minder dan een manier om je liefde voor een ander te tonen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 jul 2004 20:55

joepie schreef:Als je dan toch al bij elkaar woont en slaapt waarom dan niet al gelijk trouwen? Jullie jullie leefden al als getrouwden! Dus ga dan ook gewoon naar het stadhuis en haal je boterbriefje.

Is nog niet vaak gebeurd dat ik je mening volkomen deel, maar nu wel. :wink: Als het me zo zwaar wegen trouwde ik a la minute. Het is beter te trouwen dan te branden, toch?? Dan maar een feest van wat mindere kwaliteit. Maar wat het zwaarst is moet dan maar het zwaarst wegen. Ik klets makkelijk, ben al 10,5 jaar getrouwd.......... :roll:
Maar Annerieke, ik vind wel dat als je in de kerk wilt trouwen, dan zul je de kerkelijke eisen toch beetje moeten naleven.......... :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 10 jul 2004 21:42

Er wogen ook nog andere dingen mee waarom wij niet 'a la minute'naar het stadhuis zijn gegaan, maar dat terzijde, daar wil ik liever niet op in gaan. Wij hebben voor deze datum gekozen en daar staan wij samen achter. Inmiddels hebben we na veel gesprekken besloten dat we dus tot ons huwelijk geen sex meer zullen hebben. Dit geeft ons een heel goed en zuiver gevoel tegen over elkaar en God. We zullen dit ook zo met de kerk bespreken. we gaan ervan uit dat ze hier achter zullen staan.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 10 jul 2004 22:39

joepie schreef: Ik vond je opmerking over de kat van huis tamelijk negatief!
En zo was het ook bedoelt. Je suggeerde een heleboel.
Dat zegt dus meer over jou dan over mij.

Sjonge jonge, Joepie Joepie, wat ben jij toch licht geraakt.....

En dat de kat nooit van huis is (jij bent de kat begrijp ik :mrgreen: ), lijkt me onwaarschijnlijk. En dan vervolgens heel stoer zeggen dat er dan nog niks gebeurt.

Begrijp me goed, er hoeft niks te gebeuren, maar ga nou niet hoog van de toren blazen, zo van "mijn kinderen doen zulke dingen niet". Daar geloof ik dus niet in he.
Geen commentaar

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2004 00:31

Hij verlangt dat we rein en zuiver leven. wat dacht je hoe ik me gevoeld heb na die echtscheiding? Gesmeekt heb ik om vergeving en die kreeg ik! Maar het is niet zomaar even 'goed je best doen" (ja ook wel natuurlijk).

zie ik het echt zo zwaar?

Hm kijk wel uit dat je niet gaat denken dat je door goed te leven vergeving voor fouten in het verleden krijgt he ;)

Als je je beroept op Jezus krijg je inderdaad vergeving. Als je er voor kiest om 5 maanden geen sex te hebben is dat goed, als je het maar doet om te laten zien dat je echt spijt hebt... of als een soort vasten... of om je dankbaarheid voor de vergeving te laten zien.. of omdat jullie er je niet lekker bij voelen.

Wel denk ik dat je niet zo kunt stellen dat het zondig zou zijn als jullie hierin een andere weg waren gekozen :) In Gods ogen blijf je denk ik namelijk al wel getrouwd.

Veel succes ernee! En nogmaals, als je er inderdaad achter staat kan het heel goed zijn om samen naar God toe te gaan en dit aan Gem te beloven!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 jul 2004 10:22

Zareb schreef:Joepie, joepie ](*,)

Lees alsjeblieft alles voordat je een reactie geef

Ik trek niets in het "negatieve". Zelfs de kat niet, want ik ben een dierenvriend. Al hoewel m'n honden het niet zullen waarderen als ik een kat in huis haal. Maar dit terzijde.

Als jij in die context een opmerking maakt van: als de kat van huis is dansen de muizen, dan bedoel jij daarmee, dat als er bij Joepie niemand thuis is, dat haar kinderen dan met elkaar geslachtsgemeenschap hebben.
Dus ik denk dat Joepie het wel degelijk goed gelezen heeft.
En als je zoals zij, tegen geslachtsgemeenschap voor het huwelijk bent, dan is dat negatief ja, niet positief in haar geval.
Misschien positief als je zo bent dat je wilt dat je zoon pas trouwt als het meisje vruchtbaar blijkt te zijn :wink:

Terug naar “Archief”