Benny Hinn en vallen in de geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 jul 2004 12:52

HereIam schreef:
En wat je zegt over het dansen van de Joden: Inderdaad, David danste ook voor de ark uit. Maar dat was niet tijdens de eredienst in de tempel. Die dienst was sober en ingetogen (mede een van de redenen waarom de kerken van Gereformeerde signatuur (zoals dat zo mooi heet ) voor een sobere liturgie hebben gekozen tijdens de erediensten op de zondag).

Nou, dansen ook tijdens de gewone diensten. Wel eens gezien hoe je een rij dans doet. Die hele cultuur daar is anders. Een bruiloft duurde wel een week en daar werd echt wel gefeest. God verdienst niet sober, de allerhoogste Heer verdient een uitbundig boeket van dans, lofprijzing, aanbidding, banieren, enz. Daarnaast zijn dit soort zaken geweldige proclamaties in de hemelse gewesten! We komen niet voor een gezelligde dienst, maar voor de Heer alleen! (in eerste plaats).

Laat de aarde druisen, en juich voor de Heer zeg je. Mooi is die psalm 98, he? Maar veel is er niet echt letterlijk bedoeld (en dit zeg ik niet om mijn mening door te drukken! Als je eranders over denkt mag je dat van mij :P ), want als je de aarde letterlijk wilt laten druisen, dan mag je wel gaan stampvoeten en springen enzo, maar een aardbeving krijg je er niet mee aan de gang volgens mij....

Ik denk dat het goed is dat je je er eens inverdiept hoe de lofprijzing in het OT eruit zag. Heel boeiend, mijn ogen gingen open.

Maar het allerbelangrijkste is: De Here ziet het hart aan!! Dat is geen dooddoener, maar de belangrijkste kern!

Ik kan nergens in de Bijbel vinden dat er tijdens de diensten in de tabernakel of de tempel gedanst werd.
En je hebt het nu over een bruiloft waar men in die cultuur danst. Maar da's toch geen eredienst?????? Je mag van mij best vrolijk zijn enzo. Dat mag ook in de dienst! (Wat lees ik nu Race406? In de dienst blij zijn????? Je zakt af, of niet..... :mrgreen: )
Maar de eredienst is om God te aanbidden, om je te verootmoedigen voor Hem. De eredienst is werkplaats van de Heilige Geest om mensen tot geloof en bekering te brengen, en om het geloof van Zijn kinderen te versterken. En dat gaat in onze cultuur in alle ootmoed en nederigheid omdat we weten wie we zijn voor de Here. Tenminste, als het goed is weten we wie we zijn voor Hem.
Joden dansen op een bruiloft, OK. Hoe het ook zij: Onze cultuur is anders, en dat verander je niet. Er staat in de Bijbel: Verblijdt u en verheugt u. Maar er staat niet bij hoe we dat moeten doen.
Dus: Ik kan me heel goed vinden in jouw kern: De Here ziet het hart aan. Wat gij doet, doet het al ter ere Gods. Dat schrijft Paulus ergens, en daar gaat het om. Leef je leven, vier je diensten, kortom alles: Doe het ter ere Gods.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 04 jul 2004 17:05

Hoe het ook zij: Onze cultuur is anders, en dat verander je niet.

WIENS cultuur is anders? Wie is nl. hier 'onze'? Wie bepaald wat 'onze' cultuur moet zijn?

Nederlanders zijn nuchter? Is dat in alle gevallen een pre? En daarnaast, nuchter? Moet je zien hoe mensen juichen als Oranje een goal maakt. Het is maar net wat je raakt!

Daarnaast staat er in de Bijbel wel heel veel aanwijzingen over lofprijs en aanbidding. Als je heel weinig van deze Bijbelse uitingsvormen gebruikt, heb je misschien wel een arme cultuur?!
Of is het juichen, handen opheffen, knielen, staan, liggen, klappen, dansen, enz. alleen maar vorm? Of gebruiken we ook daarmee ons lichaam als een levende offerande voor onze Heer? (zie Rom.12:1).

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 jul 2004 18:24

HereIam schreef:
Hoe het ook zij: Onze cultuur is anders, en dat verander je niet.

WIENS cultuur is anders? Wie is nl. hier 'onze'? Wie bepaald wat 'onze' cultuur moet zijn?

Nederlanders zijn nuchter? Is dat in alle gevallen een pre? En daarnaast, nuchter? Moet je zien hoe mensen juichen als Oranje een goal maakt. Het is maar net wat je raakt!

Daarnaast staat er in de Bijbel wel heel veel aanwijzingen over lofprijs en aanbidding. Als je heel weinig van deze Bijbelse uitingsvormen gebruikt, heb je misschien wel een arme cultuur?!
Of is het juichen, handen opheffen, knielen, staan, liggen, klappen, dansen, enz. alleen maar vorm? Of gebruiken we ook daarmee ons lichaam als een levende offerande voor onze Heer? (zie Rom.12:1).

Misschien hebben we een arme cultuur, misschien zijn we gewoon meer ingetogen dan andere volken.
Ons lichaam gebruiken als levende offerande voor Hem zegt voor mij dat we dienstbaar moeten zijn aan Hem. Het heeft niet zoveel te maken met lichamelijke uitingen voor Hem. Het gaat God om je hart. En als jij wilt klappen tijdens het zingen van een lied: Prima! Ik geniet liever in stilte van het zingen van psalmen en liederen. Dat moet ook prima zijn, toch?
Doe het tot Gods eer, of doe iets niet. Maar ook als je bepaalde dingen niet doet (klappen tijdens zingen, ik noem maar wat), dan kan het zijn dat je God daarmee niet de eer geeft die Hij zo waard is, en dan is het ook fout.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 07:47

Dat Nederlanders nuchter zijn is een fabeltje. Hooguit weten ze met hun niet-nuchtere gevoelens geen raad, maar als je bijv. kijkt naar het Idols-gedoe, voetbal, whatever.. nuchter?!

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 05 jul 2004 09:56

sterker nog, vaak vind ik het algemene nederlandse volk aan de dommige kant. maar goed. deze discussie ging toch over vallen in de Geest?...
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 05 jul 2004 10:45

hoe weet je of het de Heilige Geest is of de duivel?

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 05 jul 2004 11:31

de nieuwe miss refoweb! LINDE!!!!!!!!!!!!!!

Hoe weet je of dit van de H. Geest is ?
Vind je dit bijbels verantwoord, of is dit idolsgeest.
Weest blij in de Heer !

Erik

vallen in de geest

Berichtdoor Erik » 05 jul 2004 11:43

wina schreef:de nieuwe miss refoweb! LINDE!!!!!!!!!!!!!!

Hoe weet je of dit van de H. Geest is ?
Vind je dit bijbels verantwoord, of is dit idolsgeest.

Nou weet je, of het bijbels verantwoord is weet ik dus niet... :? Er zijn in de Bijbel wel mensen die als het ware vallen in de Geest maar nooit (of weet iemand voorbeelden?) door aanraking van andere mensen. Je ziet dus veel dat mensen vallen in de geest door aanraking van derden.

Kijk, als je geld hebt dan zijn er ook mensen die maken vals geld. Je ziet bij de Boedhisten dat ze ook mensen in de geest laten vallen. Dit is naar mijn mening niet van God... Dus zou dat beteken dat je ook "echt" vallen in de Geest hebt? net zoals geld en vals geld?
Ja ik weet het, het is een gebrekkig voorbeeld :lol: ... maar hopelijk komen hier wat reacties op :)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 05 jul 2004 12:23

Erik,
Ten eerste hoeft een mens niet aangeraakt te worden om te vallen hoor, het kan ook onder zegende handen gebeuren.

En natuurlijk heb je er "vals geld' onder, de duivel is de grote naäper.

En daarom is het zo belangrijk dat we bidden om een Geest van onderscheiding, en niet op eigen inzichten af gaan, want ook daar kan de duivel gebruik van maken om je te laten twijfelen of het van God is.
Weest blij in de Heer !

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 jul 2004 14:04

wina schreef:Hedenmorgen hebben wij de Heer een langdurig applaus gegeven aan het einde van het avondmaal, uit dankbaarheid voor wat Jezus voor ons deed.

WAUW!!
..

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 05 jul 2004 14:24

Ik denk :
Laat ik "Here I am to worship" eens aanklikken, en nou zeg ik :

Wauw !

Wat een prachtlied he, wij zingen het in de gemeente.
Laatst gewijzigd door wina op 05 jul 2004 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Weest blij in de Heer !

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 05 jul 2004 18:33

Ingetogen NLse cultuur? - Is naar mijn weten niet spontaan ontstaan. Buitenstaanders spreken toch vaak van Calvinistisch! wat mi wel een kern van waarheid heeft: de ernstige uitleg en het gezag van de kerk van weleer en de ernst rond de oorlog der godsdienst vrijheid (ja, de 80 jarige) voor het protestantisme heeft zijn stempel op onze cultuur gezet!

Wat betreft "eredienst", "Tempeldienst".
Tja, de hedendaagse eredienst/kerkdienst is het resultaat van halfslachtige keuzes. In de vroegste gemeente kwam men dagelijks samen in de huizen: een ieder had en woord, een lied, een profetie EN men kwam dagelijks in de Tempel, G-d prijzende, aanbiddende. Het karakter van deze twee soorten van diensten is vermengd in de loop der eeuwen, in de ene beweging hellend naar de ene kant en in de andere naar de andere.
Een kerkgebouw is echter niet voorgeschreven in de Schrift en heeft zeker niet dezelfde status als de Tempel. Tevens is het eenrichtingsverkeers [s]preken in een kerk terwijl de gemeente leden geen gaven mogen betonen ook bezijden de waarheid.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: vallen in de geest

Berichtdoor Cuore di Leone » 06 jul 2004 10:54

Erik schreef:Je ziet dus veel dat mensen vallen in de geest door aanraking van derden.

je ziet dus veel dat mensen voor andere mensen bidden en dat die persoon waarvoor gebeden wordt wel eens in de Geest valt dus sja er is altijd wel een derde bij betrokken. :wink:
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Erik

Berichtdoor Erik » 08 jul 2004 17:59

Cuore di Leone schreef:
Erik schreef:Je ziet dus veel dat mensen vallen in de geest door aanraking van derden.

je ziet dus veel dat mensen voor andere mensen bidden en dat die persoon waarvoor gebeden wordt wel eens in de Geest valt dus sja er is altijd wel een derde bij betrokken. :wink:

Hmmm :wink:,
Nou weetje, ik bedoel eiglijk maar dat had je zelf denk ik ook wel door :wink: dat die persoon aangeraakt wordt. In de hals of met de handen op het hoofd. En dat vind ik (zo voorzichtigmogelijk gezegd) een beetje "vreemd''. snapie? :)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 18:09

Erik schreef:
Cuore di Leone schreef:

Hmmm :wink:,
Nou weetje, ik bedoel eiglijk maar dat had je zelf denk ik ook wel door :wink: dat die persoon aangeraakt wordt. In de hals of met de handen op het hoofd. En dat vind ik (zo voorzichtigmogelijk gezegd) een beetje "vreemd''. snapie? :)

Laat ik het zo zeggen: Als iemand bijkans tegen de grond gedrukt wordt, en vervolgens wordt gezegd dat het de Geest is, dan is dat bedriegerij, om niet te zeggen duivelswerk!

Terug naar “Archief”