hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 03 jul 2004 10:00

Hoe Mevr. Baxter aan deze wijsheid gekomen is, is mij een wonder. Volgens mij heeft ze niet alles van de Heere Jezus................
Ik lees nergens in de Schrift dat mensen hun lappenpop mee mogen nemen naar de hel. Lukas 16 zegt ons iets van de hel, door middel van en gelijkenis. Daar lees je niets over spijt. Wel is de rijke man benauwd, en zegt dat hij smarten lijdt in deze vlam. En hij bid voor zijn broers, niet voor zichzelf. Hij wordt aangesproken door Abraham en niet door Jezus. Dus: Wat mij betreft is Baxters boek onschriftuurlijk en rijp voor 't vuur.
De Heere heeft Zelf een Boek, daar worden mensen door bekeerd, laat ons dat volgen,en al deze dingen naast ons neerleggen. :|
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 03 jul 2004 15:01

RECI-TATIVO

Dit boek is qua stijl voor jou een draak, dat kan. En wat wou je daar dan mee zeggen?
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 03 jul 2004 15:06

Bookman schreef:Hoe Mevr. Baxter aan deze wijsheid gekomen is, is mij een wonder. Volgens mij heeft ze niet alles van de Heere Jezus................
Ik lees nergens in de Schrift dat mensen hun lappenpop mee mogen nemen naar de hel. Lukas 16 zegt ons iets van de hel, door middel van en gelijkenis. Daar lees je niets over spijt. Wel is de rijke man benauwd, en zegt dat hij smarten lijdt in deze vlam. En hij bid voor zijn broers, niet voor zichzelf. Hij wordt aangesproken door Abraham en niet door Jezus. Dus: Wat mij betreft is Baxters boek onschriftuurlijk en rijp voor 't vuur.
De Heere heeft Zelf een Boek, daar worden mensen door bekeerd, laat ons dat volgen,en al deze dingen naast ons neerleggen. :|

De Heere heeft zelf een boek, dus dordse leerregels, catechismus, jullie zijn rijp voor het vuur.

Mensen worden niet door een boek bekeerd maar door de Heilige Geest.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 03 jul 2004 15:09

Bookman je zegt : In de bijbel lees je niets over spijt in de hel.

Is eeuwige wroeging niet hetzelfde?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 jul 2004 15:17

Harold schreef:RECI-TATIVO

Dit boek is qua stijl voor jou een draak, dat kan. En wat wou je daar dan mee zeggen?

Dat het slecht geschreven is, sensatiebelust en in die zin dus goedkoop en gericht op plastic sentiment en effectbejag. Om maar te zwijgen over de pretenties en het niet overeenkomen met de Bijbel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jul 2004 15:18

RECI-TATIVO schreef:
Harold schreef:RECI-TATIVO

Dat het slecht geschreven is, sensatiebelust en in die zin dus goedkoop en gericht op plastic sentiment en effectbejag. Om maar te zwijgen over de pretenties en het niet overeenkomen met de Bijbel.

Maar dat is opzich niet echt een argument natuurlijk. Want je kunt ook stilistisch goede reli-horror schrijven met niet-bijbelse pretenties.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 jul 2004 15:22

Ik scheid die twee dingen ook duidelijk, daarom ook 2 aparte zinnen. Maar het is stilistisch gewoon een draak, daarnaast is het sensatiebelust en vind ik het gericht op goedkope emotieopwekking. En daarnaast vind ik de pretentie waardeloos en het kwalijk dat het een bepaald niet bijbels beeld neerzet. Zo duidleijker?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 03 jul 2004 15:22

Harold schreef:Bookman je zegt : In de bijbel lees je niets over spijt in de hel.

Is eeuwige wroeging niet hetzelfde?

Wat een felle reactie van jou zeg! Ik zwicht voor je als je me kan aantonen uit de Schrift dat er wel berouw is.
Idd mensen worden door Gods Geest bekeerd. En middelijkerwijs gebruikt Hij daar Zijn Woord voor.
De DL en de geloofsbelijdenissen gooi ik nog niet in het vuur, omdat ze op Gods Woord gegrond zijn. Volgens mij heb je geen reden om boos te zijn, want zo kom je wel over, een beetjeheetvandenaaldachtiggeschrevenberichtje...... :wink:
Bunyan heeft ook zo'n boek over de hel geschreven. Ook daar heb ik problemen mee. Al dat visionaire...
Ik heb Gods Geest al nodig om de Schrift te geloven, laat staan dat ik iets geloof van visioenen..................
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jul 2004 15:47

RECI-TATIVO schreef:Ik scheid die twee dingen ook duidelijk, daarom ook 2 aparte zinnen. Maar het is stilistisch gewoon een draak, daarnaast is het sensatiebelust en vind ik het gericht op goedkope emotieopwekking. En daarnaast vind ik de pretentie waardeloos en het kwalijk dat het een bepaald niet bijbels beeld neerzet. Zo duidleijker?

Jaja, ik snap het. Was het er verder wel mee eens hoor, dus daar niet van. :) Maar ik dacht dat het al dan niet stilistisch goed zijn van het boek als argument aandroeg.

@Bookman: ik zie nix fels in de reactie van Harold.. :roll: Bovendien vraag ik me met hem af wat het verschil is tussen spijt en wroeging.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 jul 2004 23:34

Aragorn schreef:
RECI-TATIVO schreef:Ik scheid die twee dingen ook duidelijk, daarom ook 2 aparte zinnen. Maar het is stilistisch gewoon een draak, daarnaast is het sensatiebelust en vind ik het gericht op goedkope emotieopwekking. En daarnaast vind ik de pretentie waardeloos en het kwalijk dat het een bepaald niet bijbels beeld neerzet. Zo duidleijker?

Jaja, ik snap het. Was het er verder wel mee eens hoor, dus daar niet van. :) Maar ik dacht dat het al dan niet stilistisch goed zijn van het boek als argument aandroeg.

@Bookman: ik zie nix fels in de reactie van Harold.. :roll: Bovendien vraag ik me met hem af wat het verschil is tussen spijt en wroeging.

Daar is ook geen verschil tussen. Maar het woord wroeging komt in heel de Schrift niet voor. Dit woord is in deze topic uit de lucht komen vallen, en ik kan het niet zo gauw terug vinden. Volgens mij heb ik het niet genoemd. Dus begrijp ik ook al helemaal niet waarom ik daar een verklaring over zou moeten kunnen geven. :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 07:43

Ah oke. :) Staat er trouwens ook helemaal geen ander woord voor spijt in de hel in de bijbel? De rijke man (die van Lazarus) had volgens mij best wel spijt, nl.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 09:25

Heb eerste paar hoofdstukken vluchtig gelezen. Wat een vreselijk boek man. Als God dit al wilde, dan lijkt mij "het linkerbeen" wel voldoende. In dat hoofdstuk komt al voldoende naar voren wat de auteur wil verwoorden.

Hoop alsjeblieft niet dat kinderen zo'n boek te pakken kunnen krijgen, die raken psychisch beschadigd :!:
Geen commentaar

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 05 jul 2004 09:56

De man vervolgde: "Heer, sommigen van mijn familieleden zullen hier komen, want zij willen zich ook niet bekeren. Alstublieft Heer, sta mij toe naar ze toe te gaan om ze te vertellen dat zij zich moeten bekeren van hun zonden terwijl zij nog op aarde zijn. Ik wil niet dat zij ook hier komen"
Volgens mij heb ik dit wel eens vaker in de bijbel gelezen. Over de zwerver en die rijke man zeg maar. Staat ook leterlijk zo.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 10:17

jacob schreef:
De man vervolgde: "Heer, sommigen van mijn familieleden zullen hier komen, want zij willen zich ook niet bekeren. Alstublieft Heer, sta mij toe naar ze toe te gaan om ze te vertellen dat zij zich moeten bekeren van hun zonden terwijl zij nog op aarde zijn. Ik wil niet dat zij ook hier komen"
Volgens mij heb ik dit wel eens vaker in de bijbel gelezen. Over de zwerver en die rijke man zeg maar. Staat ook leterlijk zo.

Klopt. Vind het dus nogal een gemakkelijke kopie, die had ik ook kunnen verzinnen.

Waar ik nogal onpasselijk van werd, zijn die gruwelverhalen over loszittend vlees aan een skelet (skalet, zoals de vertaler meende te moeten neerschrijven :mrgreen: )

Maar goed, ik vrees dat ik met verhalen als deze mijn onchristelijke collega's niet zal bekeren, ze zullen alleen heel hard gaan lachen denk ik....... :shock:
Geen commentaar

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 05 jul 2004 12:20

en het stap-voor-stap ordenen van de schriftverwijzingen duurde nog een jaar

Ik heb ruim 2 hoofstukken gelezen en heb nergens verwijzingen gevonden naar delen uit de bijbel dus dat jaar heeft hij/zij denk ik gebruikt op te slaapen :lol:

Terug naar “Archief”