stelling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

stelling

Berichtdoor surfer » 28 jun 2004 17:05

Bij geloven is de wens de vader van het geloof.

"Ik geloof" kun je dan vervangen door: "Ik zou willen dat..."

Bijpassende tekst:

Hebreen 11 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 28 jun 2004 17:26

Mee oneens. Het geloof is vast en zeker. Niet mijn zwakke geloof, maar de Belover dat is vastheid en waarheid en zekerheid.

Gebruikersavatar
Pivo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 607
Lid geworden op: 31 okt 2003 18:08
Locatie: Kapelle

Berichtdoor Pivo » 28 jun 2004 17:55

oneens,

volgens mij is een waar geloof veel meer dan een wens. geloof is gegrond op Gods woord en een wens heeft mijns inziens meestal geen grond.

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Re: stelling

Berichtdoor Maarten » 28 jun 2004 18:48

surfer schreef:Bij geloven is de wens de vader van het geloof.

"Ik geloof" kun je dan vervangen door: "Ik zou willen dat..."

Bijpassende tekst:

Hebreen 11 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet.
kan je mij vertellen hoe je Hebt. 11:1 uitlegt? Ofwel, wat versta je precies onder geloof? Zeg het eens in je eigen woorden als je wilT?
The one thing you can give and still keep is your word.

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Re: stelling

Berichtdoor FV » 28 jun 2004 19:01

surfer schreef:Bij geloven is de wens de vader van het geloof.

"Ik geloof" kun je dan vervangen door: "Ik zou willen dat..."

Bijpassende tekst:

Hebreen 11 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet.


Ik weet niet hoe jij Hebreeën 11:1 uitlegt. Wat er staat is dat het geloof een vaste grond is voor de dingen die men hoopt, en niet: het geloof is gebouwd op een vaste grond, nl de dingen die men hoopt. Oftewel: de wens komt voort uit het geloof. Trouwens, als je het bijbelgedeelte opvat alsof de wens idd de vader van het geloof is kom je taalkundig wel héél erg in de knoei met het tweede deel van de zin...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jun 2004 21:09

hoop is niet iets wankels!

hoop = een vast vertrouwen in de toekomst hebben
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 jun 2004 20:05
Locatie: Masterdam
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 29 jun 2004 00:08

www.vandale.nl schreef:ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

hoop2 (de ~)
1 verwachting, wens dat iets aangenaams werkelijkheid zal worden
2 toeverlaat


eigenlijk wel grappig dat we nog steeds spreken van geloof, ipv bv relatie ofzo. tenminste, mijn "geloof" is een relatie met de levende God. "geloof", vanuit een "ongelovig" standpunt, is niet meer dan een soort van levensovertuiging.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 29 jun 2004 01:25

Cuore di Leone schreef:
www.vandale.nl schreef:ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst

hoop2 (de ~)
1 verwachting, wens dat iets aangenaams werkelijkheid zal worden
2 toeverlaat


eigenlijk wel grappig dat we nog steeds spreken van geloof, ipv bv relatie ofzo. tenminste, mijn "geloof" is een relatie met de levende God. "geloof", vanuit een "ongelovig" standpunt, is niet meer dan een soort van levensovertuiging.


geloof in God = God loven. daarom spreekt men van 'geloof' en ik vind dat niet grappig. God wil en verwacht en heeft er recht op dat mensen hem loven, aanbidden en verheerlijken.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 jun 2004 10:23

Ik denk dat surfer idd valt over het woord ''hoop'' tegenwoordig heeft dat woord meer iets van een wens dat het gebeurd maar wat nog niet zeker is. Ik hoop dat ik een 9 haalt voor mijn tentamen ofzo.
Terwijl in debijbel het woord hoop vaak een andere betekenis heeft. Hopen op God... ''Hoop op de Heere'' komt veel voor in het OT. Daar wordt niet meebedoelt dat israel maar moet hopen dat er een God is, maar juist een vast vertrouwen, een verwachting op wat zeker gaat komen.

Wij hebben een vast vertrouwen, een verwachting naar iets wat nog niet te zien is maar waarvan we overtuigt zijn dat God dit ons beloofd heeft en wat gaat komen: de hemel, de nieuwe aarde.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
kootje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 24 jan 2003 12:59
Locatie: Zeist (hoewel een Zeeuwsch harte)

Berichtdoor kootje » 29 jun 2004 12:28

meschianza schreef:Ik denk dat surfer idd valt over het woord ''hoop'' tegenwoordig heeft dat woord meer iets van een wens dat het gebeurd maar wat nog niet zeker is. Ik hoop dat ik een 9 haalt voor mijn tentamen ofzo.
Terwijl in debijbel het woord hoop vaak een andere betekenis heeft. Hopen op God... ''Hoop op de Heere'' komt veel voor in het OT. Daar wordt niet meebedoelt dat israel maar moet hopen dat er een God is, maar juist een vast vertrouwen, een verwachting op wat zeker gaat komen.

Wij hebben een vast vertrouwen, een verwachting naar iets wat nog niet te zien is maar waarvan we overtuigt zijn dat God dit ons beloofd heeft en wat gaat komen: de hemel, de nieuwe aarde.


Helemaal mee eens! Mooie stukje over de hoop in Rom. 8:

24 Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?
25 Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Het laatste getuigt er toch wel van hoe zeker die hoop wel niet is, ze ankert in Christus' liefde.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Re: stelling

Berichtdoor @mic » 29 jun 2004 21:23

surfer schreef:Bij geloven is de wens de vader van het geloof.

"Ik geloof" kun je dan vervangen door: "Ik zou willen dat..."

Bijpassende tekst:

Hebreen 11 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Oneens, ik geloof nogal wat dingen die ik helemaal niet leuk vind, zoals dat ik niet zomaar zelf kan beslissen wat ik doe, dat ik moet proberen foutloos te leven etc...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2004 00:16

Hebreeen 11 geeft aan dat het geloof meer in dan hopen...

Het geeft aan dat het de VASTE GROND is van wat je hoopt, en het BEWIJS van van je niet ziet.

Als het alleen een hopen, een "zouden willen" zou zijn... hoe zou het dan een vaste grond kunnen zijn? Maar juist de woorden vaste grond en bewijs staan centraal... en geven aan dat het een hele bijzondere vorm van hopen is... namelijk hopen met een zekerheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

SMO

Berichtdoor SMO » 30 jun 2004 08:28

Cuore di Leone schreef:eigenlijk wel grappig dat we nog steeds spreken van geloof, ipv bv relatie ofzo. tenminste, mijn "geloof" is een relatie met de levende God. "geloof", vanuit een "ongelovig" standpunt, is niet meer dan een soort van levensovertuiging.[/b][/color][/size]


Hoe waar!

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jun 2004 08:45

eigenlijk wel grappig dat we nog steeds spreken van geloof, ipv bv relatie ofzo. tenminste, mijn "geloof" is een relatie met de levende God. "geloof", vanuit een "ongelovig" standpunt, is niet meer dan een soort van levensovertuiging.


Geloof is toch wel meer dan een relatie ? De bijbel vergelijkt het met een huwelijk. Er is liefde in het spel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 11:10

Maja de Bij schreef:
eigenlijk wel grappig dat we nog steeds spreken van geloof, ipv bv relatie ofzo. tenminste, mijn "geloof" is een relatie met de levende God. "geloof", vanuit een "ongelovig" standpunt, is niet meer dan een soort van levensovertuiging.


Geloof is toch wel meer dan een relatie ? De bijbel vergelijkt het met een huwelijk. Er is liefde in het spel.


Dat ontkent hij toch niet? Een huwelijk is ook een relatie.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten