dat is niet de strekking geloof ik
ach, als ik erbij nadenk, vind ik anticonceptie niet natuurlijk idd en zou ik me er liever verre van houden. net als van seks voor huwelijk en allerlei andere dingen die door een andere maatschappij opeens een issue zijn geworden, terwijl dat het in de tijd van de bijbel niet of minder was.
maar ja, much that once was, is lost.
zo ook een heleboel goede dingen, goede standpunten (die niet meer reeel zijn), puurheid, echtheid, natuur.
in hoeverre moet je vasthouden aan oude idealen, uit een andere cultuur, met een goede bedoeling en wijze insteek? dingen kunnen veranderen, inderdaad.
soms denk ik: het komt in geval van geen duidelijke regels (ook als in waar ligt de grens bij seks e.d.) neer op persoonlijke mening, kun je overleggen met God en moet je vooral de ander niet op aanvallen.
soms heb ik heimwee naar een nooit-gekende tijd waarin zaken veel vanzelfsprekender waren en niet alle natuurlijke impulsen moesten worden tegengehouden, omdat processen anders gingen (geen verkeringstijd).
maar: ik moet het doen met deze tijd, deze maatschappij, mezelf, mijn manier van omgaan met, waarden en normen van anderen, mensen om me heen. en dan weet ik het soms echt niet meer, analyserend, voorspellend, gevolgtrekkend. wat is goed voor een relatie, wat is beter, waardoor kan je iets ongewild verknallen... alles lijkt zo onvoorspelbaar. dan maar een grens trekken om het makkelijk en duidelijk te maken, dat vind ik niets.
en wat ik uiteindelijk kies, ik weet het nog niet.