Ga jij naar de Hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Ga jij naar de Hemel?

Berichtdoor waarnemer » 26 jun 2004 17:45

De meeste christenen geloven dat zij na hun sterven naar de hemel gaan. Staat dat in de bijbel, dat is toch onze enige bron? Als degenen die behouden zijn naar de hemel gaan als zij sterven, waarom zei Petrus dan dat koning David, een man naar Gods hart, "gestorven en begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag.... Want David is niet opgevaren naar de hemelen? Hand. 2:29, 34.
Ik vind dit een paradox. Ik heb een paar vragen: 1) Als miljoenen mensen geloven dat ze naar hun sterven naar de hemel gaan, waarom ging de rechtvaardige David daar niet heen? 2) De mensen die behouden zijn en sterven en naar de hemel gaan, waarom is er dan een opstanding uit de doden nodig? Waarom een opstanding als zij hun loon reeds hebben ontvangen?

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jun 2004 18:08

ik denk heel simpel omdat David al voelde dat hij op deze aarde al zich in de hemel bevondt.

net zoals paulus zegt:
Maar onze wandel84) is in de hemelen,85) waaruit wij86) ook den Zaligmaker verwachten,87) namelijk den Heere Jezus Christus;


En nog ergens anders staat:
26 En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?


Als Jezus voor jou gestroven is mag je ook geloven dat je samen met hem in een nieuw leven bent opgestaan. En dat je niet meer sterft, en dat je samen met Hem bent opgevaren tot in de hemel en daar samen met hem mag wandelen.. als je sterft hier op aarde.. ga je niet dood, maar verhuis je slechts.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Ga jij naar de Hemel?

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 18:21

waarnemer schreef:De meeste christenen geloven dat zij na hun sterven naar de hemel gaan. Staat dat in de bijbel, dat is toch onze enige bron? Als degenen die behouden zijn naar de hemel gaan als zij sterven, waarom zei Petrus dan dat koning David, een man naar Gods hart, "gestorven en begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag.... Want David is niet opgevaren naar de hemelen? Hand. 2:29, 34.
Ik vind dit een paradox. Ik heb een paar vragen: 1) Als miljoenen mensen geloven dat ze naar hun sterven naar de hemel gaan, waarom ging de rechtvaardige David daar niet heen? 2) De mensen die behouden zijn en sterven en naar de hemel gaan, waarom is er dan een opstanding uit de doden nodig? Waarom een opstanding als zij hun loon reeds hebben ontvangen?


Beste Waarnemer, je haalt hier 2 dingen door elkaar. Een lichamelijke hemelvaart, waar het hier uiteindelijk over gaat omdat hij van Christus spreekt, en een 'hemelvaart van onze ziel', dat zijn 2 verschilende dingen.
Je haalt immers zelf vers 29 aan? Daar zegt Petrus dat het graf, dus het lichaam van Dvid nog bij hen is. En idd lezen we nergens dat David ten hemel gevaren is. Wel had David geschreven over Christus hemlevaart in Psalm 110. En dat vergelijk wordt hier gemaakt. Eigenlijk wordt deze psalm erbij gehaald om te laten zien dan deze profetie van David nu uitgekomen is. David wordt hier alleen genoemd als maker van Psalm 110.
De vraag of we naar de hemel gaan vind ik minder relevant. Wel of we nu tot Gods eer leven. Jean Taffin had een mooie lijfspreuk gerelateerd aan zijn naam. En Dieu la vie, en Dieu ta fin. Of:"Wijdt Gode uw leven dan loopt het einde ervan op Hem uit", en dan beste waarnemer, komt de hemel vanzelf............ :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 26 jun 2004 18:47

Bookman,
bedankt voor je antwoord, onze wandel moet in de hemel zijn, die spreuk van Taffin ja dat is gezonde taal. Maar waarom kom ik tot deze vraag? Verleden jaar hebben wij een oude vriend van 86 jaar oud begraven, de man op 16 jarige leeftijd uit de wereld gerukt, naar de kerk gegaan, ouderling geweest, voorzitter van de mannenvereniging, een man met vele gaven. De laatste 10 jaren vervreemd van de kerk, niet van het Hoofd van de kerk, gelukkig niet. Maar altijd met Gods Woord bezig, en hij kwam tot de conclusie dat een mens geen ziel heeft maar ziel is en zo ook tot de conclusie kwam dat een mens rust in het graf tot de Heere Jezus de Messias wederkomt om ook de doden op te wekken.
Ik ben gewoon benieuwd naar jullie gedachten hier over. Deze man niet kerkelijk, wel gelovig, had ook hierin een afwijkende mening. Hij ging niet op dogma's af, maar las alleen de bijbel.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2004 19:13

waarnemer schreef:Bookman,
bedankt voor je antwoord, onze wandel moet in de hemel zijn, die spreuk van Taffin ja dat is gezonde taal. Maar waarom kom ik tot deze vraag? Verleden jaar hebben wij een oude vriend van 86 jaar oud begraven, de man op 16 jarige leeftijd uit de wereld gerukt, naar de kerk gegaan, ouderling geweest, voorzitter van de mannenvereniging, een man met vele gaven. De laatste 10 jaren vervreemd van de kerk, niet van het Hoofd van de kerk, gelukkig niet. Maar altijd met Gods Woord bezig, en hij kwam tot de conclusie dat een mens geen ziel heeft maar ziel is en zo ook tot de conclusie kwam dat een mens rust in het graf tot de Heere Jezus de Messias wederkomt om ook de doden op te wekken.
Ik ben gewoon benieuwd naar jullie gedachten hier over. Deze man niet kerkelijk, wel gelovig, had ook hierin een afwijkende mening. Hij ging niet op dogma's af, maar las alleen de bijbel.

Jij bedoelt dus dat je niet direct naar de hemel gaat, maar dat dat pas gebeurt als Jezus terugkomt? Volgens mij kan je dat best bijbels onderbouwen. Maar ik denk dat je zelf van die 'tussentijd' nix merkt. Ik geloof zeker dat ik in de hemel beland, heb er nu al zin in :)

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jun 2004 11:12

waarnemer schreef: en hij kwam tot de conclusie dat een mens geen ziel heeft maar ziel is en zo ook tot de conclusie kwam dat een mens rust in het graf tot de Heere Jezus de Messias wederkomt om ook de doden op te wekken.


Doet me denken aan een boekje dat ik ooit op het station van een Jehova Getuige kreeg, die denken ook zo iets. De Heere Jezus zegt aan het kruis tegen de moordenaar : heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Heden is nu en niet straks.

Gebruikersavatar
Spyg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 apr 2004 21:45
Locatie: EDE BIG CITY OF GELDERLAND
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 27 jun 2004 14:58

als je dood gaat ben je in de hemel of in de hel
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Gebruikersavatar
Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 jun 2004 20:05
Locatie: Masterdam
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 27 jun 2004 21:44

ik werd gered, wordt gered, en zal gered worden. zekerheid en toch ook niet.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ga jij naar de Hemel?

Berichtdoor Cathy » 28 jun 2004 12:13

waarnemer schreef:1) Als miljoenen mensen geloven dat ze naar hun sterven naar de hemel gaan, waarom ging de rechtvaardige David daar niet heen?

Ik denk dat het sterven en de opstanding van Yeshua ook hierin een scharnierpunt is. Hij is in alle dingen de eerste (kol 1:18); had/ heeft de sleutels van het dodenrijk en de dood (Op 1:18) Toen Yeshua stierf werden er graven geopend en werden er heiligen opgewekt (Mat 27:52,53)
Maar verder zijn mijn ideëen hierover ook (nog?) vaag.
Wat ik ook altijd wonderlijk vind b.v. Gen 25:17 waar staat van Abraham dat hij stierf en werd verzameld tot zijn volkeren. Van Izak en Jakob staat dat er ook en is, als ik gelijk heb met het bovenstaande, ook wel logisch.

2) De mensen die behouden zijn en sterven en naar de hemel gaan, waarom is er dan een opstanding uit de doden nodig? Waarom een opstanding als zij hun loon reeds hebben ontvangen?

De dood is, een tussenfase tussen dit leven en de uiteindelijke opstanding met lichaam en al.
Tijdens de dood heb je wel bewustzijn volgens Luk 16 en worden de rechtvaardigen meteen gescheiden van de onrechtvaardigen. Maar verder geen oordeel nog???
vragen, vragen, vragen......... :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jun 2004 12:23

waarnemer schreef:Bookman,
Maar altijd met Gods Woord bezig, en hij kwam tot de conclusie dat een mens geen ziel heeft maar ziel is en zo ook tot de conclusie kwam dat een mens rust in het graf tot de Heere Jezus de Messias wederkomt om ook de doden op te wekken.


Kun je misschien eens toelichten, wat hij bedoelde met "geen ziel heeft, maar ziel is" ?

Is het erg flauw om te wijzen op de Heere Jezus als Hij tegen de saducceeen (hoe schrijf je dat precies?) zegt : God noemt zich de God van Abraham, Izak en Jacob. God is geen God van de doden, maar van de levenden ?

En denk ook aan Paulus als hij schrijft : en wenste wel ontbonden en met Christus te zijn, want dat is zeer verre het beste ?

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 28 jun 2004 12:40

Deze tekst doet mij vermoeden dat er een tijdloze periode (?) zit tussen het sterven en de hemel (na wederkomst):

Dan 12:13 "Maar gij, ga henen tot het einde, want gij zult rusten, en zult opstaan in uw lot, in het einde der dagen."

Maar goed, er zijn andere tekst die anders doen vermoeden. Nahja... we zien wel.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 jun 2004 19:33

ja ik ga. Kreeg een enkeltje van iemand met een gat in z'n hand.

(leuke woordspeling al zeg ik het zelf :lol: )
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2004 09:58

Volgens mij gaat mijn ziel naar de hemel. Mijn lichaam blijft hier op aarde... Bij de wederkomst van Jezus staat je lichaam op en verenigt je ziel zich weer met je dan onsterfelijk lichaam... en komt dan het oordeel.

Hoe ik het me precies moet voorstellen weet ik niet maar dit maak ik uit de bijbel op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 30 jun 2004 18:27

Deuteronomium 28 is een hoofdstuk met zegeningen en vervloekingen voor respectievelijk diegenen die de wet houden of niet.

Deze zegeningen en vervloekingen (ze zijn regelmatig ronduit kinderachtig.... :shock: ) beperken zich alleen tot het aardse leven.

Hoe kan dat? Terwijl Jezus volgens de evangelieschrijvers toch duidelijk aangaf dat een leven na dit leven het belangrijkste is?

In Deut 28 wordt echter met geen woord gesproken over eeuwige zaligheid of verdoemenis..

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jun 2004 18:41

surfer schreef:Deuteronomium 28 is een hoofdstuk met zegeningen en vervloekingen voor respectievelijk diegenen die de wet houden of niet.

Deze zegeningen en vervloekingen (ze zijn regelmatig ronduit kinderachtig.... :shock: ) beperken zich alleen tot het aardse leven.

Hoe kan dat? Terwijl Jezus volgens de evangelieschrijvers toch duidelijk aangaf dat een leven na dit leven het belangrijkste is?

In Deut 28 wordt echter met geen woord gesproken over eeuwige zaligheid of verdoemenis..


Wat heeft dat hier nou mee te maken :?:

1. Er is geen leven na dit leven. Wie in Christus gelooft heeft eeuwig leven.
2. Je bedoelt dus te zeggen dat de Joden van het Oude Testament geen toekomstverwachting hebben ? Waarom zou God dan de God van Abraham, Izak en Jacob genoemd willen worden ?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten

cron