Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 11:48

Tijn schreef:Pfff beroepen... dat heb ik echt nooit begrepen... echt niet... wat is het nut ervan...

Door dit euvel zijn er gewoon kerken die geen vaste voorganger hebben en dus niet optimaal kunnen functioneren als gemeente en dus niet optimaal kunnen functioneren in het Lichaam van Christus.

Het komt bij mij echt zo over van: Nou we willen nu wel eens een goede dominee en dus gaan we maar een goede beroepen... walgelijk. Hoe kan je als dominee je gemeente echt leren kennen en kan je dienen in het pastorale werk als je elke 5 jaar naar een andere gemeente gaat. Dat werkt toch niet.

Sorry, maar dit slaat nergens op. Het is volkomen Bijbels om te beroepen.
"Kom over en help ons"!! En Paulus verreisde vaker dan één keer in de 5 jaar. Tevens is het goed om te wisselen. Dat brengt weer nieuwe dingen voor een gemeente. Zo blijft het helder. Sommige predikanten staan heel hun leven op dezelfde plaats. Daar heb ik ook genoeg ellende over gehoord. Steek de Merwede eens over. Rij naar het kerkeinde in Werkendam. Daar staat een heel oud kerkje, daarvoor ligt een grafsteen van een predikant die 64 jaar die gemeente heeft gediend!! Is dat wat voor je?
:wink:

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 26 jun 2004 11:56

Nou sorry hoor, maar paulus was geen voorganger van een gemeente, Paulus was in mijn ogen een evangelist(zendeling) die door God gestuurd werd. En in de eerste eeuwen na christen hadden eerste gemeenten waar Paulus kwam daar hadden ze al leraars en profeten en niet te vergeten oudsten die gemeente leidden... dus ik zie Paulus niet echt als een goede vergelijking met een dominee.

Ja en die predikant die 64 jaar in die kerk heeft gediend, daar heb ik respect voor!!! Tenminste als God hem daar geplaatst heeft en gebruikt heeft.
Laat je leiden door Hem!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 12:00

Tijn schreef:Nou sorry hoor, maar paulus was geen voorganger van een gemeente, Paulus was in mijn ogen een evangelist(zendeling) die door God gestuurd werd. En in de eerste eeuwen na christen hadden eerste gemeenten waar Paulus kwam daar hadden ze al leraars en profeten en niet te vergeten oudsten die gemeente leidden... dus ik zie Paulus niet echt als een goede vergelijking met een dominee.

Ja en die predikant die 64 jaar in die kerk heeft gediend, daar heb ik respect voor!!! Tenminste als God hem daar geplaatst heeft en gebruikt heeft.

Uiteraard weet ik niet of je GG bent maar als dat voor jou ds. opgaat dan heb je D.V. nog 56 jaar te gaan.......... :wink: Ik stomp al af na bepaalde ds. 2x gehoord te hebben. Ligt aan mij. Sommige zelfs al na 1x. En er zijn predikanten daar ben ik al op uitgeluisterd als ze nog bezig zijn met hun stampgillend toneelspel............... :cry:

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 26 jun 2004 12:14

Maar gaat het dan alleen om de preken... dat vind ik zo moeilijk want volgens mij hoort de ds ook nog vele andere taken op zich te nemen zoals pastoraat (en ik betwijfel of het goed is dat de ds deze taken allemaal op zich krijgt) en ik denk dat de ds juist zich niet kan ontplooien en zn werk optimaal kan doen als hij om de 5 jaar van gemeente wisselt...
Laat je leiden door Hem!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 12:44

Tijn schreef:Maar gaat het dan alleen om de preken... dat vind ik zo moeilijk want volgens mij hoort de ds ook nog vele andere taken op zich te nemen zoals pastoraat (en ik betwijfel of het goed is dat de ds deze taken allemaal op zich krijgt) en ik denk dat de ds juist zich niet kan ontplooien en zn werk optimaal kan doen als hij om de 5 jaar van gemeente wisselt...

De Heere is aan tijd noch aan plaats gebonden en kan dus ook Zijn zegen binnen 5 jaar geven.....
Het pastoraat is overigens wel degelijk aan de predikant zelf voorbehouden...."Zijt naarstig om het aangezicht uwer schapen te kennen...". Dus dat zal hij zelf moeten doen! :wink:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 12:50

Aangenomen naar Kootwijkerbroek: Kandidaat Beens,
Zoals voorspeld, maar dat was dan ook geen moeilijke profetie...... :wink:

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 26 jun 2004 14:26

Bookman schreef:Aangenomen naar Kootwijkerbroek: Kandidaat Beens,

Nou, Bookman, ik vind het tòch knap van mezelf :lol: :roll: :lol:
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jun 2004 14:38

Bookman schreef:Aangenomen naar Kootwijkerbroek: Kandidaat Beens,

Hebben we hier ondertussen ook al een dominee´s-beroepingswerk-toto ofzo? :mrgreen:

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 jun 2004 14:44

Als PKNer vind ik het interessant om dit allemaal te lezen, de finesses die Bookman weet, wie bij wie past, nooit zo geweten, gaan jullie nog even door, er zijn nog meer voorspellingen te doen.
Tijn wat je naar voren brengt, daar moet ik eens over nadenken. Inderdaad kun je onze dominees niet vergelijken met Paulus. Hij stelde ouderlingen aan en die zijn naar mijn weten nooit beroepen in andere gemeenten.
Al typende en denkende, ja als je hier op doorgaat dan gaat de hele ambtsleer op de helling, dr. Graafland heeft daar een boek over geschreven, ik denk ook dat wij allemaal in onze gezindte een domineeskerk zijn en dat is niet goed.
Ik denk dat je dichter bij Bookman staat dan op het eerste gezicht lijkt.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 14:56

Bookman schreef:Gokken mag niet maar ik denk dat het zoiets wordt:

Kand. Bakker Meliskerke
Kand. Beens Kootwijkerbroek
Kand. de Heer Ridderker-Slikkerveer
Kand. Terlouw Terneuzen

We zullen maar biddend afwachten. Het is maar een idee. :wink:

Waar heb jij dat voorspeld dan SDG??? :wink:

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 26 jun 2004 15:13

Bookman schreef:
Bookman schreef:Gokken mag niet maar ik denk dat het zoiets wordt:

Kand. Bakker Meliskerke
Kand. Beens Kootwijkerbroek
Kand. de Heer Ridderker-Slikkerveer
Kand. Terlouw Terneuzen

We zullen maar biddend afwachten. Het is maar een idee. :wink:

Waar heb jij dat voorspeld dan SDG??? :wink:

Bericht
SDG

Geplaatst: Wo Jun 23, 2004 5:34 pm
Evelien schreef:
Ik hoop dat Beens niet naar ons toe komt. Maar dat zal wel niet zo zijn.

Als je uit Kootwijkerbroek komt, maak je misschien wel een goede kans. Die combinatie lijkt perfect te passen...
~~Soli Deo Gloria~~

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jun 2004 15:17

Maar ik kerk niet in Kootwijkerbroek :mrgreen:

Maar ik had ook wel de vermoedens dat Beens naar Kootwijkerbroek ging.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 26 jun 2004 15:58

Evelien schreef:Maar ik kerk niet in Kootwijkerbroek :mrgreen:

Maar ik had ook wel de vermoedens dat Beens naar Kootwijkerbroek ging.

De kerkenraad terplaatse dacht daar eerst heel anders over volgens mij :mrgreen: :wink:

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 26 jun 2004 17:52

waarnemer schreef:Tijn wat je naar voren brengt, daar moet ik eens over nadenken. Inderdaad kun je onze dominees niet vergelijken met Paulus. Hij stelde ouderlingen aan en die zijn naar mijn weten nooit beroepen in andere gemeenten.

Nou waarnemer, daar doelde ik dus op maar dan heb je natuurlijk de vraag of de ds dan gezien kan worden als oudste/ouderling of dat hij daar los van staat. En ik denk dat de voorganger/ds zeker deel is van de oudsten/ouderlingen.

waarnemer schreef:Al typende en denkende, ja als je hier op doorgaat dan gaat de hele ambtsleer op de helling, dr. Graafland heeft daar een boek over geschreven, ik denk ook dat wij allemaal in onze gezindte een domineeskerk zijn en dat is niet goed.

Ja inderdaad, want als je een domineeskerk bent dan ga je het principe van gemeente zijn zoals het in de bijbel geschreven staat voorbij. Want ik krijg soms de indruk dat de dominee het allemaal moet doen en ik denk dat hij daardoor teveel centraal staat, terwijl Jezus centraal hoort te staan.

En ja ik sta waarschijnlijk niet ver van Bookman, maar daar moeten we het nog ff tot in de puntjes eens over worden :p

Bookman schreef:De Heere is aan tijd noch aan plaats gebonden en kan dus ook Zijn zegen binnen 5 jaar geven.....
Het pastoraat is overigens wel degelijk aan de predikant zelf voorbehouden...."Zijt naarstig om het aangezicht uwer schapen te kennen...". Dus dat zal hij zelf moeten doen!

waar staat die tekst en in welke context???
Maar verder is God inderdaad niet aan tijd gebonden.
Laat je leiden door Hem!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 18:07

Tijn schreef:
waarnemer schreef:Tijn wat je naar voren brengt, daar moet ik eens over nadenken. Inderdaad kun je onze dominees niet vergelijken met Paulus. Hij stelde ouderlingen aan en die zijn naar mijn weten nooit beroepen in andere gemeenten.

Nou waarnemer, daar doelde ik dus op maar dan heb je natuurlijk de vraag of de ds dan gezien kan worden als oudste/ouderling of dat hij daar los van staat. En ik denk dat de voorganger/ds zeker deel is van de oudsten/ouderlingen.

waarnemer schreef:Al typende en denkende, ja als je hier op doorgaat dan gaat de hele ambtsleer op de helling, dr. Graafland heeft daar een boek over geschreven, ik denk ook dat wij allemaal in onze gezindte een domineeskerk zijn en dat is niet goed.

Ja inderdaad, want als je een domineeskerk bent dan ga je het principe van gemeente zijn zoals het in de bijbel geschreven staat voorbij. Want ik krijg soms de indruk dat de dominee het allemaal moet doen en ik denk dat hij daardoor teveel centraal staat, terwijl Jezus centraal hoort te staan.

En ja ik sta waarschijnlijk niet ver van Bookman, maar daar moeten we het nog ff tot in de puntjes eens over worden :p

Bookman schreef:De Heere is aan tijd noch aan plaats gebonden en kan dus ook Zijn zegen binnen 5 jaar geven.....
Het pastoraat is overigens wel degelijk aan de predikant zelf voorbehouden...."Zijt naarstig om het aangezicht uwer schapen te kennen...". Dus dat zal hij zelf moeten doen!

waar staat die tekst en in welke context???
Maar verder is God inderdaad niet aan tijd gebonden.

Dat staat in Spreuken 27:23. Dus van context is niet echt spake. :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Terug naar “Archief”