Bijbelse onderbouwing van de raad des Vredes?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 23 jun 2004 15:48

Zacharia 6:13 zegt ons:"......en de raad des vredes zal tussen die Beiden wezen".

Het staat dus wel in de Schrift.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 23 jun 2004 18:55

Even off topic.

Aragorn. Waar haal jij vandaan dat Hebreen door Paulus is geschreven? Dat wordt algemeen aangenomen maar staat niet vast.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 jun 2004 21:01

Natuurlijk mag en moet je de bijbel onderzoeken, maar om zaken te willen weten over God, het geheim van Zijn wezen te willen doorgronden, dat kan niet. Bij God is geen begin en geen einde, dat denken is ons onmogelijk. Wij hebben in de kerk, toen het verval begon alles willen vastleggen in belijdenissen en catechismussen. Iemand op dit forum wierp de vraag op: Jezus op Golgotha, is daar God van God verlaten?
Net zo'n geval: de drieëenheid hebben wij ook willen vastleggen in een formule, het denken over God is dat daardoor gemakkelijker geworden?
Eén ding is zeker: God werd Mens. Eeuwig en altoos te bewonderen.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 23 jun 2004 21:26

Uit hoofdstuk 17 van het Johannes-evangelie.

2 Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 23 jun 2004 21:29

Phranz schreef:Even off topic.

Aragorn. Waar haal jij vandaan dat Hebreen door Paulus is geschreven? Dat wordt algemeen aangenomen maar staat niet vast.

In de SV staat boven de Hebreeën-brief:

"De zendbrief van den apostel Paulus aan de Hebreeën"

En Aragon is een echte SV-fan. 8)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2004 23:31

Haha, weetikveel, dat heb ik altijd maar aangenomen waarschijnlijk omdat dat erboven staat in de SV ja. En als het algemeen aangenomen is, prima toch? Maar als jij kun beargumenteren dat het een ander is ga ik ook akkoord, not so important..

En ja pugna, ik ben een waarachtig SV-fan! 8)

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 24 jun 2004 09:37

Nog steeds ff offtopic. Waarschijnlijk hebben ze er wel goede redenen voor gehad om de Hebreeën aan Paulus toe te schrijven, bijvoorbeeld ander bronnen, of een vergelijking van schrijfstijl ed.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 24 jun 2004 10:27

Aragorn schreef:Maar dat is de creativiteit van Paulus. In de psalmen staat 'ik' niet met een hoofdletter.

Ook even tussendoor: die hoofdletters zijn interpretaties. Vergelijk voor de grap maar eens een GBS-statenvertaling met een Jongbloed-statenvertaling. Dan zul je heel wat aan interpretatie tegenkomen.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 24 jun 2004 14:20

Wat betreft Paulus en Hebreen.

Een getrouwe veklaarder onder ons (mathwe Henry) (ik mag toch wel ons zeggen) en ook de kantekenaren beweren niet in absolutie dat Paulus de Hebreen heeft geschreven. Er zijn sterke vermoedens maar bronnen zijn er niet.

Persoonlijk geloof ik er wel in dat Paulus het heeft geschreven omdat hij heel Paulinisch (zoals dat heet) is geschreven.

Maar genoeg erover, want ik leid jullie van het topic af
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!

er hat dir viel Gutes getan.

Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.

Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.

Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,

vielmehr als ein Vater es kann.

Terug naar “Archief”