Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 jun 2004 22:09

Het lijkt mij dat het lange haar van een nazireër idd byzonder was. Anders had het niet zo nadrukkelijk gezegd te hoeven worden.
Dus normaliter hadden de mannen kort(er) haar (behalve de peijes; zie de antwoorden van Taytelbaum in ander topic: hoofddoek in de bijbel)
En ook Paulus gaat ervan uit dat iedereen het weet. Lees vs 13 in 1 Kor 11. (en mogen we zelf oordelen :) )
Verder snap ik het probleem niet want ik vind hoedjes echt hardstikke leuk!! :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2004 23:33

waarnemer schreef:Marnix,
Dit is me net te vlot. Simson was zeker niet cultuurgebonden, het was een teken van zijn nazireeërschap, in de Kor. brief lees ik ook niets over cultuurgebonden. Het is toch duidelijk, dat in 1 Kor. 11 de vergelijking Christus het hoofd van de man, de man hoofd van de vrouw, daarom de man het hoofd niet bedekken, de vrouw wel. Dat is toch simpel en niet ingewikkeld.

Hehe... dus iemand wijdde zijn leven aan God en bevestigde dat door iets te doen waarmee hij zichzelf en God te schande maakt.

Overigens is Simson niet de enige met lang haar.... in die tijd waren kappers iets schaarser... en hadden heel veel mensen lang haar. :) Is zowel bijbels als historisch wel te bewijzen :)

Verder snap ik het probleem niet want ik vind hoedjes echt hardstikke leuk!!

Ja maar ik niet. Ik vind het vreselijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 20 jun 2004 08:40

Het lange haar bij de gelofte van nazir is niet lang haar om het lange haar, maar haar dat niet afgesneden mocht worden tot het beeindigen van de gelofte. Ook al zou het haar niet langer dan 4 cm kunnen groeien, en zou een man dus in de periode van de gelofte een haarlengte hebben geproduceerd, die niet over de dracht die 'eervol' zijn, naar de maatstaf die Sja'oel (Paulus) noemde, dan nog heeft de betrokkene voldaan aan zijn nazirgelofte het haar niet af te snijden. Bij de nazir gelofte gaat het dus om niet ingrijpen d.m.v. het scheermes, en niet om de lengte, hoewel er natuurlijk vaak lengte was.
M.b.t.: "Elke man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;" (1 Kor.11:4):
Een probleem is hier een foutieve vertaling van het Griekse 'kataiochoenei' in de tekst. Afgeleide van het grondwoord 'kata' waarvoor hierboven 'op' wordt gebruikt, zou eigenlijk overgezet moeten worden met: van ... neer, naar onderen, over ... neer, neer ... op, neerwaarts, omlaag langs ...; terwijl het Griekse woord voor 'op' 'epi' is! Vgl. in Septoeagint Ex.29:6 en Lev.8:9 waar Ahharron door Mosjeh de priesterlijke hoed werd geplaatst 'epi' [vert. v. 'AL' (Hebr.)] op "kefalen autoe" (Hebr. rosjo) zijn hoofd. [Ja, de Kohaniem-priesters hadden wel een voorgeschreven hoed (tulband) op!]
We moeten bij de tekst uit 1 Korinthe dus eerder denken aan een sluier of sjaal o.i.d. die over het hoofd zou kunnen afhangen naar beneden.
In de Joodse traditie hangt men bij bepaalde gebeden, en momenten de Tallieth [ha-gadol] (populair gebedsmantel/-kleed genaamd) over het hoofd. Men baseert dit op een uitleg van Ex.34:6 (Talmoed, Rosj Ha-Sjanah 17b). Mosjeh zou dat moment in zijn kleed zijn gewikkeld. Het werd tot een regel de gemeenschap niet in het gebed te leiden zonder het hoofd te bedekken (Soferiem 14:15).
Sja'oel leert echter anders, en leert zo'n afhanging niet toe te passen, maar aangezien hijzelf volhield niet te overtreden tegen de vaderlijke gewoonten: “Ik heb noch tegen de wet der Joden, noch tegen de Tempel, … gezondigd” (Hand.25:8) en tegen Joden van Rome: “Mannen broeders, ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de vaderlijke gewoonten” (28:17), ga ik er van uit dat ik, wanneer aanwezig op bepaalde momenten van de Joodse religieuze cyclus (synagogegang etc.), de gewoonte de talieth over het hoofd te trekken niet hoef over te slaan binnen die context. Overigens droeg men de t'fillien (voorhoofds- en handbanden) vroeger in 2e Tempelperiode de gehele dag door. Volgens Kitsoer Sjoelchan Aroech 10:1 mag over hoofdt'fillien geen tallieth hangen, vanwege de aanwezigheid (SJ'CHINAH) van HASJEM die met het dragen der hoofd-t'filien geimpliciert wordt (op het hoofd, vgl.: 1 Kor.11:3-15)!! Het is, i.t.t. het dragen van kippah tijdens die gelegenheden, hoogst ongebruikelijk dat een niet-Jood dit dragen van een tallieth zou toepassen aanwezig zijnde in een activiteit van een religieus-Joodse gemeenschap, en zal met afkeuring bezien worden.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

barryvrouw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryvrouw » 20 jun 2004 14:54

Marnix schreef:
Ja maar ik niet. Ik vind het vreselijk.

Dan heb je die van mij nog niet gezien....

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 20 jun 2004 15:26

ik draag ook een hoed en iedereen zegt gewoon dat hij mooi staat bij mij dus wat the hack met hoedjes je moet gewoon doen waar je zin in heb en als jij het leukt vind dan moet je het gewoon doen
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2004 09:09

Spyg schreef:ik draag ook een hoed en iedereen zegt gewoon dat hij mooi staat bij mij dus wat the hack met hoedjes je moet gewoon doen waar je zin in heb en als jij het leukt vind dan moet je het gewoon doen

Gelijk heb je, ik had gisteren ook mijn hoedje op, en de mijne is ook heel erg leuk.
En ik heb er nu eens extra op gelet, en bijna nooit staat het stom bij jonge vrouwen, of meisjes.

Maar dat wij ineens een sluier of hoofddoek zouden moeten gaan dragen, vind ik belachelijk!
Doorgeschoten macht van gastarbeiders.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 12:41

?

wie zegt dat je hoofddoekjes moet dragen

joepie

Berichtdoor joepie » 22 jun 2004 14:46

In de tijd van Corinthe droegen de vrouwen een Palla (weet niet of het goed geschreven is), dat is een gewaad met daaraan een hoofddoek.
Dat had als boodschap dat de man de leiding had. De vrouwen hielden zich gedekt.
Wat deden de vrouwen nu, ze deden de hoofddoekjes af om onder de man uit te komen. Eigenlijk was dat dus emancipatie.
En daartegen schrijft paulus is dit hoofdstuk.
Aangezien nu helemaal niet aan de orde is dat je door een hoed te dragen daarmee aan geeft dat de man de leiding heeft in het gezin, heeft het ook geen nut meer om ze te dragen.
Als je dan iets zou willen dragen om dat aan te geven dan zeker geen hoed, daarmee steek je vaak boven je man uit ;-) En dat is juist het tegenovergestelde van wat de bedoeling is.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 14:54

toch apart dat je dan dus een bepaald gedeelte van wat paulus schrijft als cultuurgebonden typeert, waarom het hele hoedenverhaal niet. en waar blijft de verklaring van n hoedendraagster waarom ze dat thuis niet doet

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 jun 2004 15:28

Volgens mij typeert Joepie het hele hoedenverhaal als cultuurgebonden? Snap je vraag dan ook niet helemaal spirit...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 15:32

excuus, dacht dat ze verwees naar het fragen van n hoofddoek, niet naar n hoofddeksel, dan stel k mn vraag aan n hoedendrager

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 jun 2004 15:34

Maar de hoedendragers zullen niet zeggen dat e.e.a. cultuurgebonden is...

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 16:46

Klaas schreef:Maar de hoedendragers zullen niet zeggen dat e.e.a. cultuurgebonden is...

Klaas

Nah, ik ken er verschillende die dat zelf ook toegeven hoor.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 jun 2004 21:09

Maar zijn dat de echte doorwrochte hoedendragers of zij die een hoed dragen om geen aanstoot te geven of iets in die richting?

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 21:15

Klaas schreef:

Maar zijn dat de echte doorwrochte hoedendragers of zij die een hoed dragen om geen aanstoot te geven of iets in die richting?

Klaas

Omdat het traditie is en om geen aanstoot te geven. En omdat het in principe wel in de bijbel staat, maar ze zullen niet willen verdedigen dat dat een universele waarheid is waar je niet anders over kunt denken.

Terug naar “Archief”