Lezen, hardop of in gedachten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Lezen, hardop of in gedachten

Berichtdoor Mapleleaf » 27 mei 2004 18:38

Soms lees ik de bijbel wel eens hardop om dat ik het gevoel heb dat ik anders over de woorden 'heenvlieg'. Zijn er nog meer die dat doen?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Lezen, hardop of in gedachten

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 18:41

John B schreef:Soms lees ik de bijbel wel eens hardop om dat ik het gevoel heb dat ik anders over de woorden 'heenvlieg'. Zijn er nog meer die dat doen?

Als je harddop leest of bid, ben je er echt bij. Als je het in gedachten doet dwalen je gedachten makkelijk af.
Ik doe het ook regelmatig ja!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 19:48

John B schreef:Soms lees ik de bijbel wel eens hardop om dat ik het gevoel heb dat ik anders over de woorden 'heenvlieg'. Zijn er nog meer die dat doen?

Ik doe het ook wel vaak ja. Vooral 's avonds ben ik heel erg moe, en kan dan ieder moment in slaap vallen. Het is dan wel fijn als je het hard op doet. Maar... soms val ik zelfs dan nog in slaap. Het is voor mij ook beter om 's morgens tijd vrij te maken om alles te overdenken, om te lezen en te bidden. Niet dat ik het 's avonds niet doe, maar ik doe het 's morgens veel langer dan 's avonds.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 19:52

Christa schreef:

Ik doe het ook wel vaak ja. Vooral 's avonds ben ik heel erg moe, en kan dan ieder moment in slaap vallen. Het is dan wel fijn als je het hard op doet. Maar... soms val ik zelfs dan nog in slaap. Het is voor mij ook beter om 's morgens tijd vrij te maken om alles te overdenken, om te lezen en te bidden. Niet dat ik het 's avonds niet doe, maar ik doe het 's morgens veel langer dan 's avonds.

S'morgens ben je frisser als s'avonds. Ehh s'morgens heb ik alleen altijd haast!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 20:31

japijo schreef: S'morgens ben je frisser als s'avonds. Ehh s'morgens heb ik alleen altijd haast!

Dat is m.i. een slechte zaak. Ik sta er ongeveer een kwartier tot een half uur eerder voor op. En wat is nou dat half uur op 24 uur? Niks toch? Ik vind dat ik die tijd echt wel aan God moet besteden, want eigenlijk is het nog veel te weinig.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 20:42

Christa schreef:
japijo schreef: S'morgens ben je frisser als s'avonds. Ehh s'morgens heb ik alleen altijd haast!

Dat is m.i. een slechte zaak. Ik sta er ongeveer een kwartier tot een half uur eerder voor op. En wat is nou dat half uur op 24 uur? Niks toch? Ik vind dat ik die tijd echt wel aan God moet besteden, want eigenlijk is het nog veel te weinig.

Jep, ik weet het. Het is idd beter om er een kwartier tot halfuur eerder voor op te staan, dat ben ik met je eens!!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 mei 2004 21:45

ik lees zowel in gedachten als hardop. zeker als ik nadrukkelijk wil lezen en er anders mijn gedachten niet bij kan houden.

Ik vind hardop lezen dan ook heel goed.
The one thing you can give and still keep is your word.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 22:54

ik lees nooit hartop.
vindt het wel mooi om heel lang over een stukje na te denken. En mijzelf allemaal vragen te stellen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 28 mei 2004 14:15

ik lees ook zelden hardop. bij lezen kan ik nog wel mn aandacht erbij houden, maar bidden doe ik wel altijd hardop, omdat ik anders echt mn aandacht er niet bij kan houden :oops:

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 28 mei 2004 14:22

Ik lees nooit hardop, alleen wel eens een vreemde taal, maar ik herlees wel vaak stukken.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Terug naar “Archief”