Stelling: CU en SGP moeten fuseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Stelling: CU en SGP moeten fuseren

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 12:59

wat vinden jullie van deze stellinck?

Is dat mogelijk? zo ja, is dat wenselijk? Waarom wel/niet?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: Stelling: CU en SGP moeten fuseren

Berichtdoor johannes1 » 15 mei 2004 14:30

Tabitha schreef:wat vinden jullie van deze stellinck?

mogelijkheid zie ik niet. de partijen zitten niet op 1 lijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 14:42

johannes1 schreef:

waarom niet? Het zijn beiden partijen die zeggen Bijbelse politiek willen voeren.
CU kan iets rechtser worden, SGP misschien iets socialer (en uiteraard vrouwenstandpunt afschaffen! :mrgreen: )
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 mei 2004 15:11

waarom niet? Het zijn beiden partijen die zeggen Bijbelse politiek willen voeren.
CU kan iets rechtser worden, SGP misschien iets socialer (en uiteraard vrouwenstandpunt afschaffen! )

SGP is standvastig en de CU wil nog al graag water bij de wijn doen. waarom denk je niet aan samengaan van CDA en CU?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 15:14

johannes1 schreef:
CU kan iets rechtser worden, SGP misschien iets socialer (en uiteraard vrouwenstandpunt afschaffen! )

SGP is standvastig en de CU wil nog al graag water bij de wijn doen. waarom denk je niet aan samengaan van CDA en CU?

Kun je daar argumenten bij geven?? 'k vind namelijk dat water bij de wijn doen beter bij het CDA past dan bij de CU.
Waarin is de SGP standvastiger dan de CU?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 15:35

johannes1 schreef:

Een veelvoorkomende misvatting bij mensen uit de gereformeerde gezindte: "om samen te werken/gaan moet je het in ALLES met elkaar eens zijn..." :roll:

Maar ik denk idd dat de CU beter bij het CDA zou passen dan bij de SGP. Het CDA staat qua politieke kleur volgens mij een beetje tussen SGP en CU in..

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 15:40

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:

Een veelvoorkomende misvatting bij mensen uit de gereformeerde gezindte: "om samen te werken/gaan moet je het in ALLES met elkaar eens zijn..." :roll:

Maar ik denk idd dat de CU beter bij het CDA zou passen dan bij de SGP. Het CDA staat qua politieke kleur volgens mij een beetje tussen SGP en CU in..

idd qua politieke kleur iets dichter bij het CDA, maar principieel duidelijker bij de SGP, dus waarom niet rond de tafel gaan zitten en is gaan kijken wat SGP en CU bindt, want de CU is heus niet overal links in (denk aan buitenlandse politiek, aanpak criminaliteit en drugsbeleid)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 15:43

Het is alleen de vraag wat het op gaat leveren. Bij de fusie tussen RPF en GPV is het aantal zetels er ook niet echt op vooruit gegaan en ik kan me zo voorstellen dat een bepaalde groep SGP-stemmers het dan niet meer verantwoord vindt om uberhaupt te stemmen omdat er geen zuivere partij meer zou zijn.

(Stupide gedacht, maar misschien heb je weleens gehoord van de "In´t Spoor"-stroming?)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 mei 2004 15:51

Aragorn schreef:Het is alleen de vraag wat het op gaat leveren. Bij de fusie tussen RPF en GPV is het aantal zetels er ook niet echt op vooruit gegaan en ik kan me zo voorstellen dat een bepaalde groep SGP-stemmers het dan niet meer verantwoord vindt om uberhaupt te stemmen omdat er geen zuivere partij meer zou zijn.

(Stupide gedacht, maar misschien heb je weleens gehoord van de "In´t Spoor"-stroming?)

Tja..wat het oplevert weet je niet en daar kom je denk ik alleen achter door achterban te peilen.
Ik vind het wel vreemd dat de CU/SGP in Europees/lokaal verband wel met elkaar door 1 deur kunnen en dat landelijk ineens niet meer zou kunnen.

'k heb wel eens van intspoor gehoord ja. Ik reken hun bladen tot een van de beste amusementsbladen :lol: Alleen die titels al: Vrouwen, blijft thuis! ('t liefst al breiend achter 't aanrecht :mrgreen: )

mart
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mart » 15 mei 2004 16:36

denk dat het op lange termijn (20-30 jaar) toch niet te vermijden is dat sgp en christenunie samen gaan,
* de ontzuiling neemt toe, daarbij hoort de wisselvalligheid van kiezers, ook in orthodoxe kringen
* eventuele verhoging van kiesdrempel/wijzigingen kiesstelsel

alleen zullen daar dus wel een aantal drempels voor moeten worden genomen en het is de vraag hoever vooral de sgp daarin wil gaan..
kijk ook eens op www.youth-online.tk ! :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 20:57

Tabitha schreef:
Aragorn schreef:Het is alleen de vraag wat het op gaat leveren. Bij de fusie tussen RPF en GPV is het aantal zetels er ook niet echt op vooruit gegaan en ik kan me zo voorstellen dat een bepaalde groep SGP-stemmers het dan niet meer verantwoord vindt om uberhaupt te stemmen omdat er geen zuivere partij meer zou zijn.

Tja..wat het oplevert weet je niet en daar kom je denk ik alleen achter door achterban te peilen.
Ik vind het wel vreemd dat de CU/SGP in Europees/lokaal verband wel met elkaar door 1 deur kunnen en dat landelijk ineens niet meer zou kunnen.

'k heb wel eens van intspoor gehoord ja. Ik reken hun bladen tot een van de beste amusementsbladen :lol: Alleen die titels al: Vrouwen, blijft thuis! ('t liefst al breiend achter 't aanrecht :mrgreen: )

Nuja, in Europees verband is de noodzaak ook hoger en een europees program bevat natuurlijk weer heel andere punten dan een nationaal. Het kan dus wel dat je het op het ene niveau veel meer met elkaar eens bent dan op het andere.

En er is op nationaal niveau nog een redelijke kloof tussen SGP en CU, die naar ik vermoed eigenlijk ook een beetje bewust in stand gehouden of vergroot wordt. Want als ze teveel op elkaar lijken heeft de CU ook niet echt bestaansrecht meer...

Maar idd, die bladen van in het spoor zijn echt gaaf! :D Voor de Europese verkiezingen hebben ze trouwens een andere slogan: Mannen, blijft thuis! 8)

denk dat het op lange termijn (20-30 jaar) toch niet te vermijden is dat sgp en christenunie samen gaan,
* de ontzuiling neemt toe, daarbij hoort de wisselvalligheid van kiezers, ook in orthodoxe kringen
* eventuele verhoging van kiesdrempel/wijzigingen kiesstelsel

alleen zullen daar dus wel een aantal drempels voor moeten worden genomen en het is de vraag hoever vooral de sgp daarin wil gaan..

*Ik denk dat de ontzuiling zo ondertussen wel voltooid is, maar ik zie ook het verband niet echt tussen wisselvallige kiezers en de noodzaak van een fusie.

*Volgens mij houdt het voorstel voor het nieuwe kiesstelsel van D'66 (en ook alle amendementsvoorstellen van de andere partijen) geen verhoging van de kiesdrempel in.

Ben Militant

Berichtdoor Ben Militant » 15 mei 2004 22:09

Nee nooit geen fusie met die veel te ver voor de islam en het multi-cul turele altaar door de knieën gegane CU!!

Met de SGP weet je tenminste wat je aan ze hebt (1), ze schenken klare en goede wijn,
en................!!

juist:

Goede wijn behoeft geen krans.

(1) = In het programmablad van de Evangelische Omroep die ik altijd als ik bij mijn moeder ben die in Gouda woont leest, stond een heel duidelijk standpunt begin vorig jaar van de SGP en dat was er één die mij heel erg aansprak:

-Gaan moskeeën dicht, en de kerken weer open!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 12:33

Geen fusie.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 17 mei 2004 12:38

Het is onlogisch en onmogelijk... zoals het er nu aan toe gaat. Maar het zou wel beter zijn... zo zou men echt een blok kunnen vormen, maar de consequenties zijn enorm. Men zou sterker staan tegen andere partijen, en zouden ook nog een kans kunnen hebben, want de partijen afzonderlijk gaan van lieverlee ten onder, vrees ik :? .

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 13:14

Oke, dan zouden we misschien ook nog wel eens een keertje met de PvdA kunnen fuseren. Staan we tenminste sterk!

Terug naar “Archief”